Billig høyttalerkabel?

R.S.

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.03.2002
Innlegg
3.476
Antall liker
12
HCS skrev:
Så, så spretten...Hvis du leser det lark og jeg skriver så handler det ikke om forklaringer. Det handler om å ha respekt for at det finnes oppsett som kanskje ikke solidcore egner seg. Nå er ikke solidcore dyrere enn at dette kan testes ut. DU har jo såklart svart på ALT Herr cablemaster, er det ikke sånn ? :p

Lær deg og les hva som står skrevet og oppfør deg som en voksen så kanskje noen vil høre litt på det du skriver og!

Fortsatt god sommer :-*
I motseting til ymse ivrige debattanter vet jeg svært godt hva jeg snakker om, godt nok til å definitivt avfeie fantasifulle påstander. I forbindelse med høyttalerkabling er ikke noe som heter at massive ledere ikke egner seg, det er så galt som det er mulig å få det.


Mvh. RS
 
L

lark

Gjest
HCS skrev:
Antar de finnes ytterst på begge fløyer...De som overhodet ikke tror på noen lydmessig effekt av kabler og de som tror at ALT er annerledes med en annen kabel... Ingen har hørt alt, men noen har hørt mer, andre mindre. Å si at ikke solidcore KAN låte huggorm i enkelte oppsett sier bare noe om manglede erfaring... ;)
Opplevelse av lyd bør være absolutt objektiv. Alle som lytter til et anlegg der det skiftes mellom komponenter/kabler bør kunne beskrive eventuelle forskjeller likt. At det sjelden eller aldri er tilfelle vitner om usikkerhet eller rett og slett at det ingen forskjeller er. Musikkopplevelse derimot er en totalt subjektiv opplevelse, og har ingenting med lyd å gjøre.
 

HCS

En vanlig fyr fra bygda..
Ble medlem
22.02.2007
Innlegg
26.718
Antall liker
32.599
Sted
Nesten Gjøvik..
Torget vurderinger
28
lark skrev:
HCS skrev:
Antar de finnes ytterst på begge fløyer...De som overhodet ikke tror på noen lydmessig effekt av kabler og de som tror at ALT er annerledes med en annen kabel... Ingen har hørt alt, men noen har hørt mer, andre mindre. Å si at ikke solidcore KAN låte huggorm i enkelte oppsett sier bare noe om manglede erfaring... ;)
Opplevelse av lyd bør være absolutt objektiv. Alle som lytter til et anlegg der det skiftes mellom komponenter/kabler bør kunne beskrive eventuelle forskjeller likt. At det sjelden eller aldri er tilfelle vitner om usikkerhet eller rett og slett at det ingen forskjeller er. Musikkopplevelse derimot er en totalt subjektiv opplevelse, og har ingenting med lyd å gjøre.

Likt, i en verden hvor maskiner skulle evt beskrive noe så hadde det vært mulig. Men vi er mennesker med ulike språk og begrepsforståelser... At det hadde vært mye enklere å forstå hvis alle beskrev lyd likt er jeg enig i, men det er ikke mulig.

Usikkertheten skal jeg ikke uttale meg om, men synes det er et lite fyldesgjørende argument. Jeg har hørt forskjeller med ulike kabler, og det er min hørsel. At du ikke hører noen med din , er din hørsel. Så enkelt er det.. ;)
 
L

lark

Gjest
HCS skrev:
Likt, i en verden hvor maskiner skulle evt beskrive noe så hadde det vært mulig. Men vi er mennesker med ulike språk og begrepsforståelser... At det hadde vært mye enklere å forstå hvis alle beskrev lyd likt er jeg enig i, men det er ikke mulig.
Mener du med det (for å sette det litt på spissen) ;) å antyde at det du vil beskrive somf.eks. "lett fremhevet diskant" , "fast og kontant bassgjengivelse" og "varm fyldig mellomtone" kan bli beskrevet av andre stikk motsatt som "manglende diskant", "feit bass" og "slank mellomtone" ?
 

HCS

En vanlig fyr fra bygda..
Ble medlem
22.02.2007
Innlegg
26.718
Antall liker
32.599
Sted
Nesten Gjøvik..
Torget vurderinger
28
lark skrev:
HCS skrev:
Likt, i en verden hvor maskiner skulle evt beskrive noe så hadde det vært mulig. Men vi er mennesker med ulike språk og begrepsforståelser... At det hadde vært mye enklere å forstå hvis alle beskrev lyd likt er jeg enig i, men det er ikke mulig.
Mener du med det (for å sette det litt på spissen) ;) å antyde at det du vil beskrive somf.eks. "lett fremhevet diskant" , "fast og kontant bassgjengivelse" og "varm fyldig mellomtone" kan bli beskrevet av andre stikk motsatt som "manglende diskant", "feit bass" og "slank mellomtone" ?
JA
 
L

lark

Gjest
HCS skrev:
Mener du med det (for å sette det litt på spissen) ;) å antyde at det du vil beskrive somf.eks. "lett fremhevet diskant" , "fast og kontant bassgjengivelse" og "varm fyldig mellomtone" kan bli beskrevet av andre stikk motsatt som "manglende diskant", "feit bass" og "slank mellomtone" ?
JA
[/quote]

Utrolig! (Jeg har en sterk mistanke om sarkasme her, men jeg er neimen ikke helt sikker) ;D
 

HCS

En vanlig fyr fra bygda..
Ble medlem
22.02.2007
Innlegg
26.718
Antall liker
32.599
Sted
Nesten Gjøvik..
Torget vurderinger
28
lark skrev:
HCS skrev:
Mener du med det (for å sette det litt på spissen) ;) å antyde at det du vil beskrive somf.eks. "lett fremhevet diskant" , "fast og kontant bassgjengivelse" og "varm fyldig mellomtone" kan bli beskrevet av andre stikk motsatt som "manglende diskant", "feit bass" og "slank mellomtone" ?
JA
Utrolig! (Jeg har en sterk mistanke om sarkasme her, men jeg er neimen ikke helt sikker) ;D
[/quote]

Neida...Vi hører helt sikkert det samme vi...uansett kabel.. 8)
 
L

lark

Gjest
HCS skrev:
lark skrev:
HCS skrev:
Mener du med det (for å sette det litt på spissen) ;) å antyde at det du vil beskrive somf.eks. "lett fremhevet diskant" , "fast og kontant bassgjengivelse" og "varm fyldig mellomtone" kan bli beskrevet av andre stikk motsatt som "manglende diskant", "feit bass" og "slank mellomtone" ?
JA
Utrolig! (Jeg har en sterk mistanke om sarkasme her, men jeg er neimen ikke helt sikker) ;D
Neida...Vi hører helt sikkert det samme vi...uansett kabel.. 8)
[/quote]

Jepp! I de tilfeller det er forskjell på f.eks. kabler, bør vi høre det samme og beskrive det likt ;D
Hvis ikke, så blir det totalt meningsløst med all verdens tester og omtaler.
Og solidcore er "still going strong" ;)
 

frans

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.12.2003
Innlegg
1.457
Antall liker
2
Hvorfor er det slik at det er akseptert at to som ser på samme bilde ser og oppfatter bildet forskjellig, mens det er uakseptabelt at to som hører på samme stereoanlegg hører forskjellig? ::)
 

impulse

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2006
Innlegg
13.199
Antall liker
7.674
Sted
Hølen
Fordi, som Solhaug har vist så ettertrykkelig her, folk går skoa av seg når de skal skille mellom oppfatning, opplevelse og det å bedømme......
 

R.S.

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.03.2002
Innlegg
3.476
Antall liker
12
Det er desverre bare alt for riktig. Er man derimot dyktig og omstendig er det mye både å hente og spare her. Noe undertegnede forøvrig er et svært godt eksempel på.
Til tross for at jeg sitter med kun et billig, gammelt anlegg der kun ett komponent har blitt byttet siste tjue(!!) år kan jeg skilte med en gjengivelse svært få high-end opsett tåler sammenligning med. Sier det deg noe?



Kjvh. RS
 
L

lark

Gjest
frans skrev:
Hvorfor er det slik at det er akseptert at to som ser på samme bilde ser og oppfatter bildet forskjellig, mens det er uakseptabelt at to som hører på samme stereoanlegg hører forskjellig? ::)
impulse skrev:
Fordi, som Solhaug har vist så ettertrykkelig her, folk går skoa av seg når de skal skille mellom oppfatning, opplevelse og det å bedømme......
Mange som ikke har fattet poenget her, ja :)

Klangbalanse, holografi og detaljering i lyd er harde fakta, akkurat som med fargebalanse, lysstyrke og kontrast i et tv-bilde. Opplevelsen av innholdet derimot, er en helt annen sak.
 

HCS

En vanlig fyr fra bygda..
Ble medlem
22.02.2007
Innlegg
26.718
Antall liker
32.599
Sted
Nesten Gjøvik..
Torget vurderinger
28
lark skrev:
frans skrev:
Hvorfor er det slik at det er akseptert at to som ser på samme bilde ser og oppfatter bildet forskjellig, mens det er uakseptabelt at to som hører på samme stereoanlegg hører forskjellig? ::)
impulse skrev:
Fordi, som Solhaug har vist så ettertrykkelig her, folk går skoa av seg når de skal skille mellom oppfatning, opplevelse og det å bedømme......
Mange som ikke har fattet poenget her, ja :)

Klangbalanse, holografi og detaljering i lyd er harde fakta, akkurat som med fargebalanse, lysstyrke og kontrast i et tv-bilde. Opplevelsen av innholdet derimot, er en helt annen sak.
Hehehe....
 

impulse

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2006
Innlegg
13.199
Antall liker
7.674
Sted
Hølen
R.Solhaug skrev:
Det er desverre bare alt for riktig. Er man derimot dyktig og omstendig er det mye både å hente og spare her. Noe undertegnede forøvrig er et svært godt eksempel på.
Til tross for at jeg sitter med kun et billig, gammelt anlegg der kun ett komponent har blitt byttet siste tjue(!!) år kan jeg skilte med en gjengivelse svært få high-end opsett tåler sammenligning med. Sier det deg noe?



Kjvh. RS


Joda. Det sier meg at anlegget ditt sikkert låter svært godt. Samtidig som det sier meg noe om at du er ganske uovertruffen her inne når det gjelder å klappe seg selv på ryggen.
 

R.S.

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.03.2002
Innlegg
3.476
Antall liker
12
impulse skrev:
R.Solhaug skrev:
Det er desverre bare alt for riktig. Er man derimot dyktig og omstendig er det mye både å hente og spare her. Noe undertegnede forøvrig er et svært godt eksempel på.
Til tross for at jeg sitter med kun et billig, gammelt anlegg der kun ett komponent har blitt byttet siste tjue(!!) år kan jeg skilte med en gjengivelse svært få high-end opsett tåler sammenligning med. Sier det deg noe?



Kjvh. RS


Joda. Det sier meg at anlegget ditt sikkert låter svært godt. Samtidig som det sier meg noe om at du er ganske uovertruffen her inne når det gjelder å klappe seg selv på ryggen.

Sovet dårlig?

Hvor stor troverdighet har rådene fra "eksperter" som stadig holder på og bytter komponenter og ikke selv får det til virkelig å spille?

Selvfølgelig, dette handler også om å fokusere på det denne hobbyen burde handle om; musikken.

Mvh. RS
 

xerxes

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.01.2005
Innlegg
9.830
Antall liker
5.474
Sted
Holmestrand
Rolig folkens... vår venn spurte etter gode, rimelige ledninger. Da burde det være unødvendig å æreskjelle hverandre fra a til å!

Tilbake til tema!
 

HCS

En vanlig fyr fra bygda..
Ble medlem
22.02.2007
Innlegg
26.718
Antall liker
32.599
Sted
Nesten Gjøvik..
Torget vurderinger
28
R.Solhaug skrev:
impulse skrev:
R.Solhaug skrev:
Det er desverre bare alt for riktig. Er man derimot dyktig og omstendig er det mye både å hente og spare her. Noe undertegnede forøvrig er et svært godt eksempel på.
Til tross for at jeg sitter med kun et billig, gammelt anlegg der kun ett komponent har blitt byttet siste tjue(!!) år kan jeg skilte med en gjengivelse svært få high-end opsett tåler sammenligning med. Sier det deg noe?



Kjvh. RS


Joda. Det sier meg at anlegget ditt sikkert låter svært godt. Samtidig som det sier meg noe om at du er ganske uovertruffen her inne når det gjelder å klappe seg selv på ryggen.

Sovet dårlig?

Hvor stor troverdighet har rådene fra "eksperter" som stadig holder på og bytter komponenter og ikke selv får det til virkelig å spille?

Selvfølgelig, dette handler også om å fokusere på det denne hobbyen burde handle om; musikken.

Mvh. RS
....og du har vel såklart hørte Impulse sitt anlegg du ? Og hvorfor så sikker på ditt eget anlegg oppi det hele ? Fordi du har hatt et par tre stk innom ?? Du er vel en slik "ekspert" selv med den famøse tittelen du anvender, "cable master..." :-*

Hvilken musikk snakker du om her da kjære RS ? Siden det er DEN det handler om , og det fokus en burde ha...





Sant nok xerxes....Back on topic...Blir bare så lei av at noen hevder å vite alt, og er en ikke enig er det "manglende erfaring " +++ som blir tredd ned over en.... I denne hobbyen er det litt slik at det er "veien som er målet" . At Herr "cablemaster" har funnet sitt nirvana skyldes dyktighet er det ikke det minste tvil om, men la andre få den samme muligheten med litt respekt for andre når en gir råd hadde kanskje ikke vært helt av veien... 8)
 

R.S.

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.03.2002
Innlegg
3.476
Antall liker
12
Noen inlegg er kreative, andre har ikke like mye å bidra med.



Mvh. RS
 
Topp Bunn