Bilfri søndag

lomt

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.12.2005
Antall liker
3
Sted
Stavanger
Er det bare svada eller?

Kan det være til hjelp i forhold til å spare drivstoff? Neppe, men er det greit å kjøre el-bil?

Kan det hjelpe folk å planlegge litt bedre? Antakelig, de kan jo ikke bare kjøre til butikken å handle snop og smør i dag.

Det favoriserer iallfall de som er yngre og de som har sykkel.

Er dette en dag hvor motorsykler også er biler, og dermed ulovlige å bruke?

Kabeldragern

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.01.2003
Antall liker
1.276
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
1
Vanskelig, vanskelig å forby bilkjøring på eksempelsvis søndager. Men jeg tror det kommer - iallefall til alternativ framdriftsenergi er god nok...

Pink_Panther

Æresmedlem
Ble medlem
23.03.2006
Antall liker
11.731
Bilfrie søndager er en utopi. Romantikere i urbane strøk glemmer at det finnes realister i rurale strøk.

-HP-

Overivrig entusiast
Ble medlem
07.11.2005
Antall liker
129
Sånne forbud er helt idiotisk. Iallfall uten å tilby alternativer. I Oslo hadde det kanskje gått. Men hva med alle de stedene i Norge der det ikke går kollektivtransport på søndager?

Class

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.03.2009
Antall liker
517
Sted
Vestfold
Torget vurderinger
7
Som med mange andre miljøtiltak handler det om bevisstgjøring, hvordan kan det være "svada"? ::)

Veldig ofte ser jeg folk som kjører på butikken som ligger 10 minutters gange unna og har med seg en liten bærepose ut, er folk virkelig late?

novgarod

Overivrig entusiast
Ble medlem
17.09.2006
Antall liker
60
Class skrev:
Veldig ofte ser jeg folk som kjører på butikken som ligger 10 minutters gange unna og har med seg en liten bærepose ut, er folk virkelig late?
Ja... Men på toppen av det hele, har svæææært mange et dyrt (trendy?) medlemsskap på SATS, Spenst, 3T eller lignende. Slik at de med god samvittighet kan sette seg i bilen å kjøre noen kilometer til og fra "trening" et par ganger i uken også...  ::)

slowmotion

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.05.2009
Antall liker
4.374
Hva skal liksom være poenget med bilfri søndag, da?

Kabeldragern

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.01.2003
Antall liker
1.276
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
1
Den vestlige verden har tillagt seg vaner som kan sidestilles med samfunn som har gått til grunne i tidligere tider.

Mange ser dette og forsøker å snu i tide - andre evner ikke å tenke tankene en gang og fosser fram.....

slowmotion

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.05.2009
Antall liker
4.374
Det har du helt rett i. Jeg er for dum til å forstå poenget med bilfri søndag. ;)
Men så bor jeg på landet også.

novgarod

Overivrig entusiast
Ble medlem
17.09.2006
Antall liker
60
slowmotion skrev:
Hva skal liksom være poenget med bilfri søndag, da?
Tja..kanskje.. Mindre forbruk?
Mindre støy?
Mindre forurensing?
Mer morsjon?
Mer bevisthet?
.......
....
...

slowmotion

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.05.2009
Antall liker
4.374
Tja, jeg går ut fra at bilbruken på en søndag uansett er mye mindre enn i resten av uken?
Så virkningene av et evnt forbud mot bilbruk på en søndag likevel blir som å pisse i havet?
Men det vil ramme de som virkelig trenger bilen, for eks de som bor utenfor bygrensa.

Class

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.03.2009
Antall liker
517
Sted
Vestfold
Torget vurderinger
7
Meningen med et slikt tiltak er å vise folk at det faktisk er mulig å ikke bruke bilen eller bruke den mindre én dag, hvordan kan det være så vanskelig å forstå?

slowmotion

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.05.2009
Antall liker
4.374
Vel, dere får kose dere videre, jeg slikt å gjøre. ;)

Pink_Panther

Æresmedlem
Ble medlem
23.03.2006
Antall liker
11.731
Søndager er den dagen flest folk har fri. De benytter da anledningen til å besøke familie, venner eller lignende. Nå er det ikke alle i Norge som har slikt innen en radius av en spasertur. rundt hjemmet.
Bilfrie dager er nærmest romantisk vrøvl, folk burde heller tenke litt på hva type bil de kjører, hvis de er så miljøbevisste. Det er liksom litt overkill å ha en SUV med 5 liters dieselmotor hvis det primære behovet for bil er å kjøre ungene til barnehagen og ta en tur til Rimi.

K

Kaare G. Opsahl

Gjest
Pink_Panther skrev:
Søndager er den dagen flest folk har fri. De benytter da anledningen til å besøke familie, venner eller lignende. Nå er det ikke alle i Norge som har slikt innen en radius av en spasertur. rundt hjemmet.
Bilfrie dager er nærmest romantisk vrøvl, folk burde heller tenke litt på hva type bil de kjører, hvis de er så miljøbevisste. Det er liksom litt overkill å ha en SUV med 5 liters dieselmotor hvis det primære behovet for bil er å kjøre ungene til barnehagen og ta en tur til Rimi.
Hvordan i all verde skal jeg komme hjem fra hytta på søndag :eek:

Milenko

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.04.2003
Antall liker
1.487
Sted
Steinkjer
Torget vurderinger
1
Idrettsarrangement o.l. for barn er også ofte av selvsagte grunner lagt til søndag, ille å be et barn på f.eks. 10 år å begynne å sykle klokka 01.35 natt til søndag for å spille fotballkamp sju mil unna klokken 11.30 på søndag ;D

Spøk til side, det kan nok fungere i sentrum av storbyer med bra utbygd kollektiv trafikk og alt av tilbud i umiddelbar nærhet, men i små by norge og på bygdene er nok ikke dette noe alternativ i det hele tatt.

Topp Bunn