Bilen skal bli unødvendig i byer....!

O

omholt

Gjest
At kollektiv tilbudet bør utvides i storbyene er jeg enig i, men å si at bilen blir unødvendig er tåpelig. Bilen er kommet for å bli. Når folk er ute og shopper store gjenstander, skal de da bære de med seg på bussen/trikken?

Å trekke frem Bergen som miljøby er direkte komisk. AP som har regjert i Bergen i lang tid har gjor en elendig jobb. Veinettet er dårlig og det kollektive tilbudet er dårlig. Kan det bli verre enn det?
 
K

knutinh

Gjest
Er det noen som ikke skjønner at bilen er kommet for å bli....!
Det var sikkert noen som sa "Er det noen som ikke skjønner at hesten er kommet for å bli?" :)

-k
 

RJEL

Servicemann
Ble medlem
30.04.2004
Innlegg
2.131
Antall liker
1.417
Torget vurderinger
4
Hmmm, synes jeg så en hest i dag? Mulig jeg tok feil
 
G

Gjestemedlem

Gjest
Biler er for de vulgære horder uansett. Riktige menn bør ferdes med stil:

 
T

Thomas1

Gjest
Jeg personlig , kan godt like den ordningen som eksisterer i enkelte sameier inne i Oslo. Carpooling...1-2 biler pr sameie og man setter opp ønsket brukstid på en liste.

Når jeg skal inn i den allmektige hovedstaden, parkerer jeg bilen på Ikea og tar gratisbussen inn til sentrum.

Det er vel litt utopi og tro at by-bildet skal bli fritt for biler.
 

Chalshus

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Innlegg
6.246
Antall liker
3.487
Sted
Horten
Torget vurderinger
7
Og spesielt når en enkelst tur koster 20-30 kroner...
 

Fenalaar

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.05.2002
Innlegg
8.514
Antall liker
6.913
Sted
Narvik
Torget vurderinger
3
Aberet er at Oslo-folk og politikere drar hele landet over en kam.

Hvordan i helvete skal bussen, eller langt mindre trikken være et brukbart alternativ for folk som bor på plasser der det utover skolebussen går buss til nærmeste tettsted to ganger i uke ? Og der veiene er så dårlige at firehjulstrekker er eneste brukbare alternativ ?

Sånne folk må bare bite i det sure eplet og betale skjorta (og buksa) for å få en bil som fungerer i forhold til behovet, alternativt basere seg på en 15 år gammel bil...

De vil aldri få lagt om bilbruken i landet vha skatte- og avgiftssystemet så lenge de de baserer seg på provenynøytralitet (dvs skal ha inn like mye skattekroner tilsammen på de nye avgiftene som de gamle). Det de ihvertfall ikke får til er å få byttet ut den gamle bilparken.

Med provenynøytralitet ender en opp med at utgiftene blir omtrent de samme straks en trenger noe på størrelse med en stasjonsvogn (eller evnt. flerbruksbil).

For å få redusert alderen på bilparken, så er de bilene folk trenger nødt til å bli vesentlig billigere - ikke de bilene folk ikke kan bruke. 20000 kr i redusert innkjøpspris på en ny bil (til 300 000) er ikke nok til at folk som i utgangspunktet bare har råd til en gammel bil kan gå ut og kjøpe seg en ny.

En annen side av miljøsaken som veldig få ser på er at hoveddelen av utslipp for en bil oppstår når bilen lages - ikke ved bruken av den. Derfor vil jeg egentlig heller bruke en middels mengde penger på å fikse min 21 år gamle bil, enn å bruke en stor mengde penger på å betale for bilens verditap. Du kan reparere mye på en gammel bil for det verditapet...

Johan-Kr
 

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
20.703
Antall liker
7.946
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
Aberet er at Oslo-folk og politikere drar hele landet over en kam.

Hvordan i helvete skal bussen, eller langt mindre trikken være et brukbart alternativ for folk som bor på plasser der det utover skolebussen går buss til nærmeste tettsted to ganger i uke ? Og der veiene er så dårlige at firehjulstrekker er eneste brukbare alternativ ?

Sånne folk må bare bite i det sure eplet og betale skjorta (og buksa) for å få en bil som fungerer i forhold til behovet, alternativt basere seg på en 15 år gammel bil...

De vil aldri få lagt om bilbruken i landet vha skatte- og avgiftssystemet så lenge de de baserer seg på provenynøytralitet (dvs skal ha inn like mye skattekroner tilsammen på de nye avgiftene som de gamle). Det de ihvertfall ikke får til er å få byttet ut den gamle bilparken.

Med provenynøytralitet ender en opp med at utgiftene blir omtrent de samme straks en trenger noe på størrelse med en stasjonsvogn (eller evnt. flerbruksbil).

For å få redusert alderen på bilparken, så er de bilene folk trenger nødt til å bli vesentlig billigere - ikke de bilene folk ikke kan bruke. 20000 kr i redusert innkjøpspris på en ny bil (til 300 000) er ikke nok til at folk som i utgangspunktet bare har råd til en gammel bil kan gå ut og kjøpe seg en ny.

En annen side av miljøsaken som veldig få ser på er at hoveddelen av utslipp for en bil oppstår når bilen lages - ikke ved bruken av den. Derfor vil jeg egentlig heller bruke en middels mengde penger på å fikse min 21 år gamle bil, enn å bruke en stor mengde penger på å betale for bilens verditap. Du kan reparere mye på en gammel bil for det verditapet...

Johan-Kr
Eg tykkjer det er for knappe perspektiv på ein del av dei meiningdannande kreftene i landet. Dei fødest, hekkar og døyr i dei urbane strok, og tykkjer dei er svært så dristige dersom dei reiser ein helgatur til Telemark og overnattar på hotell. Feriane? Nei, då må dei til Syden....
Er det rart det norske verdsbildet vert som det vert?
Når kollektivtilbodet er eit reelt alternativ (vi ser det i andre land) ut frå pris og frekvens, vert det også brukt.
 
G

Gjestemedlem

Gjest
Hvis man samlet den delen av befolkningen som bor på helt unødvendige steder, okkupanter av det såkalte distriktsnorge, og flyttet dem inn til de store byene ville man frigjøre store mengder midler til busstraffikken på disse stedene. Hver mann sin buss! Det må naturligvis også settes av midler til å utvide parkeringsplassene langs veiene da busser jo tar mye større plass enn privatbiler. Gasrasjer og parkeringsanlegg må likeledes utvides for å gi plass til privatbussismen.
 

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
20.703
Antall liker
7.946
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
Hvis man samlet den delen av befolkningen som bor på helt unødvendige steder, okkupanter av det såkalte distriktsnorge, og flyttet dem inn til de store byene ville man frigjøre store mengder midler til busstraffikken på disse stedene. Hver mann sin buss! Det må naturligvis også settes av midler til å utvide parkeringsplassene langs veiene da busser jo tar mye større plass enn privatbiler. Gasrasjer og parkeringsanlegg må likeledes utvides for å gi plass til privatbussismen.
Ja, men korleis skulle vi tene pengar etter at oljen tek slutt? I byane flytter ein verdiar, ingen skapar verdiar der. Men kanskje folk kunne få øydemarkstillegg for å halde ut eit tilvære utanfor dei store byane, eller evt. få behalde verdiane som vert skapte der?
 
K

knutinh

Gjest
Ja, men korleis skulle vi tene pengar etter at oljen tek slutt? I byane flytter ein verdiar, ingen skapar verdiar der.
Jeg bor og jobber i by, og resultatet av min jobb gir direkte utslag på BNP.

Standpunktet du forfekter er mye brukt av bygde-norge, men feil. Det er helt korrekt at det skapes store verdier i bygdene (fiskeri-næringen er vel den nest største eksportnæringen) samtidig er jo landbruk et rent tapsprosjekt som påtvinges nordmenn av fanatiske Sp-ere (og landbruk skjer jo primært utenfor bystrøk).

Samtidig så er endel arbeidsplasser i hovedstad og distriktsknutepunkt ikke direkte koblet til verdiskaping, men likevel strengt nødvendige. Post er f.eks nødvendig i de fleste næringer. Importører og distributører likeså.

På samme måte som at "verdiene skapes i distriktene" så påstås det også at "verdiene skapes i småbedriftene". Også dette er grundig tilbakevist. De store eksportinntektene kommer fra storbedrifter, småbedrifter fungerer godt som sysselsetting, men majoriteten har mer enn nok med å holde hodet over vannet.

-k
 

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
20.703
Antall liker
7.946
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
Jeg bor og jobber i by, og resultatet av min jobb gir direkte utslag på BNP.

Standpunktet du forfekter er mye brukt av bygde-norge, men feil. Det er helt korrekt at det skapes store verdier i bygdene (fiskeri-næringen er vel den nest største eksportnæringen) samtidig er jo landbruk et rent tapsprosjekt som påtvinges nordmenn av fanatiske Sp-ere (og landbruk skjer jo primært utenfor bystrøk).

Samtidig så er endel arbeidsplasser i hovedstad og distriktsknutepunkt ikke direkte koblet til verdiskaping, men likevel strengt nødvendige. Post er f.eks nødvendig i de fleste næringer. Importører og distributører likeså.

På samme måte som at "verdiene skapes i distriktene" så påstås det også at "verdiene skapes i småbedriftene". Også dette er grundig tilbakevist. De store eksportinntektene kommer fra storbedrifter, småbedrifter fungerer godt som sysselsetting, men majoriteten har mer enn nok med å holde hodet over vannet.

-k
Eg er ikkje framand for å nyansere utsegnet (unyansert, men ikkje utan eit betydeleg poeng), men hugs at det var mynta på Gjestemedlem...
;D
Elles er naturlegvis mitt ynskje å påpeike kor viktig den rurale produksjonen er for dei urbane delene av populasjonen.

Å diskutere kva som er viktigast, er i same klasse som å diskutere om riaa, pickup, arm eller drivverk er det viktigaste i ein vinylrigg. Prøv deg utan ein av delane, så skal du sjå....
 

wotg

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.04.2005
Innlegg
2.376
Antall liker
4
Dette er en naiv utopi som selv overentusiastiske miljøvernere som meg ikke har tro på!
 

Pink_Panther

Æresmedlem
Ble medlem
23.03.2006
Innlegg
19.123
Antall liker
9.436
I Norge har vi kun et fåtall byer som med litt godvilje kan kalles storbyer, mens politikre og befolkning i etthvert tettsted med mer enn 5000 innbyggere liker å tro at de har storbyproblematikk.
Det er en fin visjon at f.eks. Oslo skal bli bilfri. Da regner jeg med at de mener fri for privatbiler. Der er det mulig med hensyn til avstander og trafikkgrunnlag å lage et kollektivtilbud som kan serve byen. Men det blir ufrivillig komisk når Porsgrunn snakker om bybane.
 
Topp Bunn