Bildetråd: Hifi-besøk hos Vidar_P og CL-finale

Hva synes du jeg bør gjøre på kvelden 27. mai?

  • Dra på hifi-besøk

    Stemmer: 0 0.0%
  • Se finalen i Champions League

    Stemmer: 0 0.0%
  • finne en hifi-freak som er fotballinteressert og få til begge deler

    Stemmer: 0 0.0%
  • finne en pub uten tv

    Stemmer: 0 0.0%
  • Noe annet

    Stemmer: 0 0.0%

  • Totalt antall stemmer
    0

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • BT

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Innlegg
    21.009
    Antall liker
    6.243
    Bildetråd: Hifi-besøk og CL-finale

    Gir sikkert god demping. Jeg har en følelse av at fiskesuppekunstnerinnen også har hatt en finger med i spillet i sofa-valget...

    Må si det plager meg at jeg ikke kan huske å ha hørt KEF Reference 207/2. De har jo fått fantastiske omtaler.
     

    BT

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Innlegg
    21.009
    Antall liker
    6.243
    Bildetråd: Hifi-besøk og CL-finale

    Sånn i etterpåklokskapens ånd tror jeg jeg ville prioritert bort CL-finalen jeg også. Selv om ansiktsuttrykkene til sir Alex og Ronaldo var vel verdt å få med seg denne kvelden, for en som ikke er MU-supporter
     

    R.E.S.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.05.2006
    Innlegg
    5.978
    Antall liker
    6.153
    Torget vurderinger
    32
    Bildetråd: Hifi-besøk og CL-finale

    Så til lyden. Jeg har hørt KEF-høyttalerne tidligere (hos KW) og jeg har hørt Naim-anlegget til Vidar P. tidligere den gang han spilte på Spendor S9se-høyttalere.

    Lydbildet hos Vidar er digert både i høyde og bredde, men i forhold til hos KW synes jeg det mangler en del på presisjon og dybde. Det kan jeg ikke huske at jeg reagerte på sist jeg var hos Vidar, men da hadde han ingen sofa mellom høyttalerne. Det kan ha vært at øynene mine spilte meg et puss. På klassisk syntes jeg det fungerte glimrende uansett. Heifetz som spilte Sibelius låt aldeles vidunderlig, og jeg tenkte ikke på mangel på presisjon og dybde. På Aja med Steely Dan var det imidlertid ganske så klart at vokalen til Donald Fagen var en god del mer utflytende enn jeg er vant til. Selv om det ikke er noe "hull" i lydbildet mellom høyttalerne, så kan det virke som det er en dip nivåmessig, da lyden veldig tydelig kom fra hver av høyttalerne, ikke så frisluppet som f.eks. hos KW.

    MEN, og det er utrolig viktig. Vidar P er - ære være ham for det - en sann musikkelsker, og først og fremst det. For ham er det ikke spesielt viktig å sitte i sweetspot. For ham (om jeg har forstått ham riktig), så er han mer opptatt av klangen i musikken og anleggets evne til å avdekke de små detaljene i musikken som skiller en musiker fra en annen og en innspilling fra en annen.

    Det gjør Vidar P gjerne sittende i det ene hjørnet på sofaen eller liggende strak. Da blir snakket om sweetspot og dybde i lydbildet kun av akademisk interesse. Av og til skulle jeg ønske jeg kunne frigjøre meg like mye fra anlegget og konsentrere meg mer om musikken, slik Vidar P gjør.

    For til det bruket er anlegget vidunderlig. Det er ikke snakk om noe overdetaljert musikkanlegg, men det har en kommunikasjonsevne som gir deg gåsehud der sola aldri skinner. Har du aldri hatt sansen for klassisk musikk, så tror jeg du er frelst etter fem minutter i stua til Vidar.

    Her er kropp, finesse, mellomtonetekstur og luftighet.

    ...men det var nummeret før jeg flyttet sofaen hans for å sjekke om de holografiske egenskapene bedret seg...

    Jeg gleder meg allerede til neste gang jeg skal til Kristiansund og kan avlegge Vidar P et besøk. Han er i mine øyne en av de hyggeligste og mest kunnskapsrike personene jeg har møtt i denne vidunderlige hobbyen vår.
     

    Vedlegg

    R.E.S.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.05.2006
    Innlegg
    5.978
    Antall liker
    6.153
    Torget vurderinger
    32
    Bildetråd: Hifi-besøk og CL-finale

    bambadoo skrev:
    Men vidar p da. Hva er grunnen for at han ikke prøver å komme opp i 20000 innlegg her på forumet?

    Men denne tråden kan da flyttes til besøksavdelingen? Blir jo mye hifi og lite foppall her :)
    Det er bare å flytte den, OM.

    Roy
     

    R.E.S.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.05.2006
    Innlegg
    5.978
    Antall liker
    6.153
    Torget vurderinger
    32
    Vidar P har en topp cd-spiller også, men vi spilte stort sett vinyl når jeg var hos ham i går kveld.

    Roy
     

    Vedlegg

    xerxes

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.01.2005
    Innlegg
    9.837
    Antall liker
    5.489
    Sted
    Holmestrand
    BT skrev:
    Saltfiskball er vel nasjonalretten til Kristiansund. I alle fakk kalles byen gjerne Ballsund.
    Må si den hififru Vidar Ps fiskesuppe så betydelig mer fristende ut.
    Saltfiskball?
    Blandaball heter det.
     

    Roberten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.10.2008
    Innlegg
    5.627
    Antall liker
    1.320
    Hifi-besøk eller CL-finale

    R.E.S. skrev:
    hans enorme platesamling (som jeg glemte å ta bilde av)
    Jeg står her med ørene fulle av Hello Saferide og kjøkkenet fullt av forskjellige fiskeslag, grønnsaker, frukt og urter som skal bli fiskekaker og koser meg stort med denne tråden.
    MEN(og nå kommer det,) fy skamme seg som ikke tok bilder av platesamlingen !
    Noe av det vakreste som finnes på denne siden av fjell som møter fjord er jo store platesamlinger.
    Bot og bedring.

    Vidar P, når du har beiset ferdig og stiger ned til oss igjen ville jeg satt umåtelig stor pris på bilder av vinylen din i hyllene sine. OK, jeg vet jeg viser tydelige avvik fra normal atferd nå, men det er noe av det peneste en linse kan fange.
    Hurra for Vidar P's store platesamling ! Og det er befriende å høre at noen med et slikt stereoanlegg bryr seg aller mest om musikken. Hurra for det også.
     

    hifiguru

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.07.2002
    Innlegg
    5.715
    Antall liker
    1.259
    Sted
    Porsgrunn
    Torget vurderinger
    1
    xerxes skrev:
    BT skrev:
    Saltfiskball er vel nasjonalretten til Kristiansund. I alle fakk kalles byen gjerne Ballsund.
    Må si den hififru Vidar Ps fiskesuppe så betydelig mer fristende ut.
    Saltfiskball?
    Blandaball heter det.
    Jeg er vant til Saltfeskbaljl og Færskfeskbaljl (vanskelig å skrive den rare L-en til trønderne) hjemmefra Mausund (Frøya)
     

    ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.287
    Antall liker
    11.094
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Bildetråd: Hifi-besøk og CL-finale

    R.E.S. skrev:
    ........................ - en sann musikkelsker, og først og fremst det. For ham er det ikke spesielt viktig å sitte i sweetspot. For ham (om jeg har forstått ham riktig), så er han mer opptatt av klangen i musikken og anleggets evne til å avdekke de små detaljene i musikken som skiller en musiker fra en annen og en innspilling fra en annen.
    .....................................................
    En mann etter mitt hjerte, denne Vidaren vår !
     

    kjoenik

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.09.2005
    Innlegg
    4.284
    Antall liker
    2.290
    Torget vurderinger
    4
    Skulle gjerne sett bilder av platene ja. Synes også det er fett å se vegger dekket med hyller proppfulle av plater. Det er for meg et symbol på rikdom, av en ikke-monetær art.

    Vidar P, om du gidder hadde det vært kjekt med noen bilder av kulturskatten!
     
    K

    Kaare G. Opsahl

    Gjest
    kjoenik skrev:
    Skulle gjerne sett bilder av platene ja. Synes også det er fett å se vegger dekket med hyller proppfulle av plater. Det er for meg et symbol på rikdom, av en ikke-monetær art.

    Vidar P, om du gidder hadde det vært kjekt med noen bilder av kulturskatten!
    Ja!! det hadde vært et høydepunkt!
     

    BT

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Innlegg
    21.009
    Antall liker
    6.243
    xerxes skrev:
    BT skrev:
    Saltfiskball er vel nasjonalretten til Kristiansund. I alle fakk kalles byen gjerne Ballsund.
    Må si den hififru Vidar Ps fiskesuppe så betydelig mer fristende ut.
    Saltfiskball?
    Blandaball heter det.
    Toillbaill!
     

    R.E.S.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.05.2006
    Innlegg
    5.978
    Antall liker
    6.153
    Torget vurderinger
    32
    kjoenik skrev:
    Skulle gjerne sett bilder av platene ja. Synes også det er fett å se vegger dekket med hyller proppfulle av plater. Det er for meg et symbol på rikdom, av en ikke-monetær art.

    Vidar P, om du gidder hadde det vært kjekt med noen bilder av kulturskatten!
    Jeg får huske på å ta bilder av det neste gang jeg er hos Vidar. "Problemet" er at samlingen ikke er samlet. Det står noe her og noe der, men hififruen avslørte at det er planer om å gjøre om et eget rom til å ha hele samlingen i.

    I tillegg holder Vidar på å bygge et anneks som han vurderer å brukes om lytterom/gutterom. Kanskje er det ferdig neste gang jeg skal til Kristiansund også.

    Roy
     

    Bjørn.H

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Innlegg
    23.927
    Antall liker
    8.237
    Torget vurderinger
    1
    Bildetråd: Hifi-besøk og CL-finale

    R.E.S. skrev:
    Selve hifi-anlegget består av NAIM-elektronikk av ypperste klasse, Linn Sondek med Naim Arro tonearm og Dynavector pick-up.
    Her var det ikke mange No-Naim produkter ;D

    -et bra oppsett det der. Det veldig fine med Naim, er at det ser diskret ut samtidig som man kan utvide uten at det skiller seg særlig ut i racket.
     

    Bach_Man

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2005
    Innlegg
    4.390
    Antall liker
    316
    Torget vurderinger
    3
    Bildetråd: Hifi-besøk og CL-finale

    Selv kunsten på veggen avdekker lydpreferansene. Som om Ivor selv skulle ha malt det.
     

    Kabeldragern

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.01.2003
    Innlegg
    4.315
    Antall liker
    1.174
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    1
    Bildetråd: Hifi-besøk og CL-finale

    Bach_Man skrev:
    Selv kunsten på veggen avdekker lydpreferansene. Som om Ivor selv skulle ha malt det.
    Sikre kilder sier at det er VidarP selv som har malt det! Ikke dårlig!
     

    Bjørn.H

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Innlegg
    23.927
    Antall liker
    8.237
    Torget vurderinger
    1
    En "tusenkunstner" altså. ;)
     

    Bach_Man

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2005
    Innlegg
    4.390
    Antall liker
    316
    Torget vurderinger
    3
    Driver han og øver inn Brahms pianokonserter også? Det kan forklare fraværet fra forumet. Den scherzoen i nr. 2 er drøy.
     
    J

    JAE

    Gjest
    Hei

    Satt time etter time og fulgte tråden til Roy,fra første glass øl til slutt.Absolutt en av sommerens beste historier.

    det var jo rette mannen han besøkte,er ikke mange som har tilegnet samme kompetanse som Vidar P,en usedvanlig hyggelig herremann med kompetanse på musikken,samt en fantastisk tråd,der Roy briljerer med bilder og forklaring.

    Helt klart en uslåelig kombinasjon.

    Takk til Dere begge,dette var hyggelig.
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.782
    Antall liker
    21.686
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Bach_Man skrev:
    Driver han og øver inn Brahms pianokonserter også? Det kan forklare fraværet fra forumet. Den scherzoen i nr. 2 er drøy.
    ;D
     

    Powerpoint

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.04.2003
    Innlegg
    7.426
    Antall liker
    12.999
    Ahhh...herlig tidsfordriv R.E.S
    Jeg kan stikke med opp neste gang, så flytter vi den sofaen kjapt ;)
    Da setter jeg over kaffen, og venter på neste innslag.
    Takk for titten Vidar P.
     

    R.E.S.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.05.2006
    Innlegg
    5.978
    Antall liker
    6.153
    Torget vurderinger
    32
    Powerpoint skrev:
    Ahhh...herlig tidsfordriv R.E.S
    Jeg kan stikke med opp neste gang, så flytter vi den sofaen kjapt ;)
    Da setter jeg over kaffen, og venter på neste innslag.
    Takk for titten Vidar P.
    Har dessverre ikke flere bilder av god kvalitet, så det får være med bildene for denne gang. Det er bare så fordømt lett å falle ut av reportasjemodus når man sitter i Vidar P sitt hjem og diskuterer og nyter musikk. Jeg begynte bra med fotoapparatet lett tilgjengelig, men så overtok musikkinteressen fullstendig, og da var jeg solgt.

    Jeg skal nok klare å finne en god unnskyldning til å dra på reportasjetur til Kristiansund, så kan jo du undersøke bunnforholdene i baillsund samtidig, så tar vi kvelden(e) hos Vidar :) :) :)

    Nevnte jeg forresten at jeg fikk prøve hififruens 243 hester spreke BMW den samme kvelden? Vidar er enten en mann med gode venner innen utrykningspolitiet eller så stoler han blindt på folk. Fristelsen var stor til å ta seg en skikkelig langtur. Jeg hører de sier det er flott i Italia nå på forsommeren...

    Spøk til side. Vidar trengte hjelp til å plukke opp hififruens bil fra verksted. Det var ikke så vanskelig å si ja til det spørsmålet. Selv i 50- og 60-sonene i Kristiansund sparket det jo værre enn Avantgarde Trio-hønn med altfor mange basskasser.

    Tror den ligner på denne:



    Roy
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn