Vinylens gjenoppstandelse sent på 90-tallet kom ikke av seg selv. Når jeg tenker på hvor svære mengder med nye utgivelser av til da uhørt høy kvalitet som kom veltende inn over oss som fryktet vinylens død så er det i ettertid overveldende. Det var en sensasjon for mange av oss.
Det lille som kommer idag er jo nesten ingenting i forhold. Nå virker det som om flere av selskapene melker sine 90-talls remastere ved å utgi 45rpm utgaver o.l. enten under eget eller nytt navn.
De opprinnelige utgivelsene fra 90-tallet var utrolig forseggjorte, det å remastere direkte fra førstegenerasjons analog sessionmaster var en selvfølge; og det var mange selskaper som drev med dette, de konkurrerte med hverandre om å ha de beste utgivelsene. Katalogene hos noen var virkelig svære, jeg husker f.eks da hele Classic sin RCA Living Stereo-katalog kom som et takras ned over markedet. Det var enormt; inntil da hadde jo disse platene vært kun sagnomsuste audiofile legender som få hadde hørt men alle hadde hørt omtalt som noe nær den hellige gral, og cd-versjoner var det så-som-så med. Jeg er så glad for at jeg kjøpte de, dette blir varige kilder til glede antakelig i generasjoner her i huset.
Alle bildene jeg har lagt ut her er så langt kun nyutgivelser fra denne perioden, dvs fra første halvdel av 90-tallet frem til idag. De aller fleste fra midten til siste halvdel av 90-tallet.
Her er noen Decca, London, EMI og Mercury som ikke ble med, de dukket opp bak sofaen her tidligere idag. Tok med noen innercover, labeler og baksider også, bare for å vise hvor utrolig forseggjorte disse skivene egentlig er.
Som tidligere kan (og bør) bildene klikkes opp.