Bilder på veggen?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Ble medlem
    30.04.2008
    Antall liker
    1.398
    En liten kommentar eller forsvarstale (litt for personlig, kanskje):

Jeg har relativt mange bilder, her hjemme og på jobb. Og noen av dem er litt kostbare, men ingen over 10T. Jeg har aldri kjøpt noen av snobbehensyn. Noen har jeg arvet, noen har jeg fått, men de fleste bildene er innkjøpt, ett om gangen, over en periode på snart 30 år. Når jeg har fått penger til overs, eller når jeg har stått ved ulike vendepunkt i livet, eller når jeg har sett noe som har talt spesielt til meg. Som da jeg begynte å studere, var ferdig utdannet og skulle stå på egne bein, ble far, ble skilt og alene, startet egen bedrift og skulle klare meg selv, fylte halvthundre år og var nærmere døden enn fødselen, og sånne viktige hendelser i livet mitt.

Derfor betyr hvert enkelt bilde mye for meg, og de sier noe om meg og situasjonen jeg var i som jeg ellers ikke har klart å sette ord på. De representer sider ved meg og min historie. Slik som med musikk; visse låter bringer frem bestemte minner fordi jeg hørte mye på dem i helt spesielle faser av livet. Og akkurat slik som musikken utrykker noe jeg ellers ikke hadde klart å uttrykke, sånn er det også med bildene jeg omgir meg med. De hjelper meg.

Det er mitt kunst- eller bildesyn: at bildene jeg omgir meg med sier meg noe om meg selv og livet mittcsom jeg selv ikke får sagt. Det synes jeg ikke er snobbete, men heller at kunsten oppfyller sin funksjon hos meg.

Men - det er jo selvsagt noe helt annet enn hva RoDa er ute etter.

_RoDa_

Ikke så veldig hifi-freak lengre
    Ble medlem
    06.02.2010
    Antall liker
    18.696
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    dag1234 skrev:
    En liten kommentar eller forsvarstale (litt for personlig, kanskje):

Jeg har relativt mange bilder, her hjemme og på jobb. Og noen av dem er litt kostbare, men ingen over 10T. Jeg har aldri kjøpt noen av snobbehensyn. Noen har jeg arvet, noen har jeg fått, men de fleste bildene er innkjøpt, ett om gangen, over en periode på snart 30 år. Når jeg har fått penger til overs, eller når jeg har stått ved ulike vendepunkt i livet, eller når jeg har sett noe som har talt spesielt til meg. Som da jeg begynte å studere, var ferdig utdannet og skulle stå på egne bein, ble far, ble skilt og alene, startet egen bedrift og skulle klare meg selv, fylte halvthundre år og var nærmere døden enn fødselen, og sånne viktige hendelser i livet mitt.

Derfor betyr hvert enkelt bilde mye for meg, og de sier noe om meg og situasjonen jeg var i som jeg ellers ikke har klart å sette ord på. De representer sider ved meg og min historie. Slik som med musikk; visse låter bringer frem bestemte minner fordi jeg hørte mye på dem i helt spesielle faser av livet. Og akkurat slik som musikken utrykker noe jeg ellers ikke hadde klart å uttrykke, sånn er det også med bildene jeg omgir meg med. De hjelper meg.

Det er mitt kunst- eller bildesyn: at bildene jeg omgir meg med sier meg noe om meg selv og livet mittcsom jeg selv ikke får sagt. Det synes jeg ikke er snobbete, men heller at kunsten oppfyller sin funksjon hos meg.

Men - det er jo selvsagt noe helt annet enn hva RoDa er ute etter.
    Flott innlegg.
    Det er helt rett at jeg ikke er ute etter sånt noe, i alle fall ikke nå.
    Mye siden det kan bli relativt kostbart å skulle på rappen dekke 2-3 kvadrat med kunst. ;)

Å kjøpe bilder av en grunn som du beskriver er for meg ikke snobbete i det hele tatt, bare så der er sagt.

Mvh
    Rolf

Z

Zomby_Woof

Gjest
    dag1234 skrev:
    En liten kommentar eller forsvarstale [...]
    Du trenger slett ikke å forsvare deg, overfor meg i det minste. Kjenner godt igjen grunntanken fra mitt eget forhold til musikk. Snobberi er et ord som treffer dårlig. Entusiasme og lidenskap er penere, og riktigere, ord.

Jeg har dessuten selv hatt opplevelsen av å ønske meg bilder. Jeg går stadig innom hvis jeg passerer et galleri og har tid. Hadde jeg også hatt penger, ville jeg ofte forlatt stedet med et bilde. Men, det er muligens et spørsmål om prioritering mer enn noe annet. Det går ofte litt mer til musikk og hifi enn det burde....

Dessuten har jeg ikke veggareal i overflod. Det lille jeg har blir nok snart dekket av hyller.

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.05.2009
    Antall liker
    160
    Det mest snobbete, i denne sammenheng, er vel å mene at et bilde nødvendigvis blir mindreverdig fordi om det er masseprodusert og solgt av IKEA?
    Blir ikke det det samme som å mene at en plate blir dårligere av å bli solgt i stort opplag fra feks. bensinstasjoner?
    Støtter ellers essensen i dag1234 sitt innlegg: Et bilde bør først og fremst bety noe for deg selv.

noruego

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.06.2003
    Antall liker
    9.035
    Gjestemedlem skrev:
    Store skjermer er rimelige for tiden. Så med en eller flere elektroniske billedrammer med nettverkstilknytning kan man få gode foto på veggen. Gjerne noen man har tatt selv. Har selv endel malerier på veggen, men hadde jeg investert i dag hadde det nok blitt en elektronisk løsning.

Det som hadde være riktig stilig var om man kunne abonnere på streaming fra et hidef-webcam med utsikt fra et sted i verden man liker. Gjerne med lyd også. Så kan man titte på skjermen og se hva som foregår på gaten i NY, på markedet i Istanbul, på Hardangervidden etc. Gjerne med tilhørende sus fra trafikk, kremmere eller reinsdyr.
    Er vel ikke lenge til vi alle kan ha et rom med utsikt til hvor vi måtte ønske...

_RoDa_

Ikke så veldig hifi-freak lengre
    Ble medlem
    06.02.2010
    Antall liker
    18.696
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    Karma skrev:
    Det mest snobbete, i denne sammenheng, er vel å mene at et bilde nødvendigvis blir mindreverdig fordi om det er masseprodusert og solgt av IKEA?
    Bra poeng! Hadde nå bare de Ikea-bildene vært dyrere og i mindre opplag... ;D ;D

R

mteinum

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.05.2007
    Antall liker
    5.263
    Sted
    Øya
    Torget vurderinger
    1
    RoDa skrev:
    Karma skrev:
    Bra poeng! Hadde nå bare de Ikea-bildene vært dyrere og i mindre opplag... ;D ;D

R
    Og muligens ikke flatpakket... ;D

.Marcus

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.07.2007
    Antall liker
    127
    For å dra bilanalogien over på bildefronten, tror jeg alle er enige i at en Pagani Zonda er mer eksklusiv enn en Ferrari 360 Modena - nettopp på grunn av mye lavere produksjonstall for førstnevnte. Synes ikke det er snobberi!

IKEA har fine bilder, men eksklusive er de ikke.

Karma, jeg håper inderlig du mener dine Gaia er mer eksklusive enn, for eksempel, mine Cremona?

Såklart har jo høyttalere og biler eksklusivitetsnivå tett korrelert opp mot faktiske prestanda - men dette gjelder også fotografier. Virkelig gode fotografier trykkes vel ikke opp for et helt verdensmarked, det hadde vært dårlig butikk.

noruego

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.06.2003
    Antall liker
    9.035
    Karma skrev:
    Det er det vel heller ikke noen som har ment i denne tråden?

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.05.2009
    Antall liker
    160
    .Marcus skrev:
    Karma, jeg håper inderlig du mener dine Gaia er mer eksklusive enn, for eksempel, mine Cremona?
    Jeg snakker ikke om pengeverdi. Min Gaia hadde ikke gitt meg mindre musikalsk verdi om de ble masseprodusert og solgt på Elkjøp. ;)

S

Supertramp

Gjest
    Mange meninger i denne tråden og det siste bilde der, Pink Floyd damene, det er for meg "innertier" som dekorasjon i en hjemmekino eller et HiFi-krypinn.

Og de bildene RoDa postet i #41 er jo fine fotografier.

Men jeg vil tro at MANGE har fotografier de selv har tatt og som fortjener å bli forstørret og satt på ramme og hent på veggen.

Fosse

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Antall liker
    31.995
    Torget vurderinger
    28
    Karma skrev:
    Blir ikke det det samme som å mene at en plate blir dårligere av å bli solgt i stort opplag fra feks. bensinstasjoner?
    Den henger jeg ikke med på.

Et bilde er selvsagt mindre verdt om det er masseprodusert enn om det er en original, på samme måte som førsteopplaget av en bok er mer verdt enn siste pocketutgivelse.
    Det trenger ikke bety at motivet er mindre pent av den grunn, eller at man liker det mindre. Men, jeg finner tilfredsstillelse i at ikke alle har på veggen det jeg har, og at jeg slipper å se bildet i annen hver stue jeg kommer inn i. Det gir meg også en tilfredsstillelse å vite at jeg har et bilde fordi jeg "oppdaget" det, eller var på rett sted til rett tid. Bildet hos IKEA kan en hver gå å skaffe seg.

Fosse

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Antall liker
    31.995
    Torget vurderinger
    28
    noruego skrev:
    Karma skrev:
    Jeg mener det.

Ble medlem
    30.04.2008
    Antall liker
    1.398
    Klart et masseprodusert bilde er mindre verd enn en original. Det avspeiles jo i prisen. Den subjektive gleden ved bildet derimot, trenger slettes ikke avhenge av verdien.

ottone

Nesten klassiker
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    13.092
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Fosse skrev:
    noruego skrev:
    Karma skrev:
    Jeg mener det.
    Jeg også, og jeg er svoren IKEA-tilhenger og fast kunde.

Pink_Panther

Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Antall liker
    11.997
    Hva er penest da, et masseprodusert bilde eller en orginal? Er det noen som med hånden på hjertet kan si at den blomstervasen som Van Gogh har malt er et vakkert bilde?

K

Kaare G. Opsahl

Gjest
    Pink_Panther skrev:
    Hva er penest da, et masseprodusert bilde eller en orginal? Er det noen som med hånden på hjertet kan si at den blomstervasen som Van Gogh har malt er et vakkert bilde?
    Med hånden på hjerte JA

S

Supertramp

Gjest
    Paradokset er jo at Van Goghs blomstervasebilde (Sunflowers) er noe av det mest masseproduserte veggpryd som finnes....

evt. "Flowers in a blue vase" (1887)

noruego

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.06.2003
    Antall liker
    9.035
    Fosse skrev:
    noruego skrev:
    Karma skrev:
    Jeg mener det.
    Ok, ser hva du mener. Greit, markedsverdien til en reproduksjon/opptrykk av et bilde eller en bok avhenger av volum. Jeg forsto Karma sitt spørsmål mer relatert til de ikke-monetære aspekter ved bildet/reproduksjonen, som i at den musikalske verdien av en Dylan-plate i seg selv ikke forringes av om den er trykket/kjøpt i ti tusen eller ti millioner eksemplar. Hvis unikhet og markedsverdi er en avgjørende faktor for ens kunstopplevelse, så er det vel dette Karma referer til som snobbete, om jeg forsto det rett.

Ble medlem
    30.04.2008
    Antall liker
    1.398
    65finger skrev:
    Pink_Panther skrev:
    Med hånden på hjerte JA
    For mange er det nok sånn at det som er vakkert i kunsten, ikke trenger å være det som er vakkert i virkeligheten. Enten det er van Gogh, Picasso, Bacon eller Rothko, eller hvem som helst. Munch, Caravaggio, you name it, mange kunstnere ble ikke likt i sin samtid, men er priceless i dag. Mange vil si at å etterape det vakre i verden, er et kunstsyn som gikk av moten med romantikken. Eller der omkring.

Hva som regnes som estetisk vakkert, avhenger av en rekke faktorer, og er ikke noe evig. Se bare på musikksmak, og hvordan den stadig endrer seg i takt med utviklingen.

Men skal vi diskutere smak og behag for å bli enige, da har vi det gående, dere...

baluba

Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    15.017
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    En repro av et Caravaggio-verk gjør seg ofte sammen med tech og tidlig musikk. Og har ikke Ikea noen klassiske foto av typen Cartier-Bresson eller Brassaï?

Barbaresco

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.03.2006
    Antall liker
    758
    Torget vurderinger
    1
    Rart at vi ikke tåler reprodusert kunst når det er snakk om bilder, mens hele Hifi-greia går ut på å reprodusere kunst i form av musikk.

Før platene måtte du være rik og ha kammermusikk hjemme, eventuelt frekventere konsertsaler, men der er det jo ikke plass til verdens befolkning. Radio og plater løste det problemet.

Kjøp deg reproduksjoner på lerret, og putt noen tynne lydplater bakom, så har du to gode ting på en gang!

Ble medlem
    30.04.2008
    Antall liker
    1.398
    baluba skrev:
    En repro av et Caravaggio-verk gjør seg ofte sammen med tech og tidlig musikk. Og har ikke Ikea noen klassiske foto av typen Cartier-Bresson eller Brassaï?
    Ok... Snodig combo...Caravaggio og tech og tidligmusikk. Hmm. ??? Hadde vel heller sett for meg barokk.

Ikea er nok mer sånn sort/hvitt foto, ja. Snaps av steminger i by og folk i farta.

Ble medlem
    30.04.2008
    Antall liker
    1.398
    Barbaresco skrev:
    Rart at vi ikke tåler reprodusert kunst når det er snakk om bilder, mens hele Hifi-greia går ut på å reprodusere kunst i form av musikk.

Før platene måtte du være rik og ha kammermusikk hjemme, eventuelt frekventere konsertsaler, men der er det jo ikke plass til verdens befolkning. Radio og plater løste det problemet.

Kjøp deg reproduksjoner på lerret, og putt noen tynne lydplater bakom, så har du to gode ting på en gang!
    Enig med deg.

Men vet ikke hvem dette "vi" er. Hvis ikke "vi" hadde reproduksjoner på veggene, ville mange bli frarøvet opplevelsen av stor kunst. Selv er jeg kun eier av en enslig original - og den har jeg hengende på jobb...

Spiralis

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Antall liker
    8.819
    Torget vurderinger
    0
    Karsten O Five som tidligere var redaktør i "Dine penger" skrev engang at hvis man skulle samle bildekunst som investering var man i utgangspunktet på ville veier. Da var aksjemarkedet mye bedre. På veggene skulle man ha hengende noe man syntes var vakkert og/eller som ga deg noe. Om det så eventuellt steg i verdi for deg eller barnebarn var det bare en tilfeldig bonus man fikk ta med seg. Å kjøpe bilder for at de skulle stige i verdi var dumt og økonomisk sett en "risikosport". Som investering måtte man kjøpe noe som kunne stige, til en lav pris. Det betydde at man måtte kjøpe noe svært få likte slik at det ikke var så veldig etterspurt ellers ville det være for dyrt. Og da måtte man ha hengende noe på veggen som man mest sansynlig egentlig ikke likte selv heller, og DET var ifølge Hr. Five direkte stupid! Jeg er helt enig med Hr. Five.

Det største problemet med bildekunst er at man ikke har nok vegger til å henge den på. Moderne hus er ikke tilpasset hverken store boksamlinger eller bildekunst.

Når det gjelder IKEA eller orginaler har ingen gått inn på grafikk. Dett er orginaler pr definisjon, men til en overkommelig pris. Det er en viss forskjell på å legge ut 75-150K for et greit oljemaleri og 7-20K for en litografi. Man får jo litt flere kvadratmeter kunst om man kjøper grafikk. ::)

Selv har jeg det med at jeg kan finne på å kjøpe hvis jeg liker bildet og hvis jeg i tilleg har et forhold til kunstneren fra før har jeg problemer med å la det være! ::) Er svak for Nord Norske kunstnere og da jeg endelig fikk tak i et orginal litoblad av Karl Erik Harr må jeg inrømme jeg ble utrolig glad. Har flere oljemalerier av Ole Juul og et "lass" grafikk av div norske og skandinaviske kunstnere. De mest kjente er vel Vebjørn Sand og Kjell Thorjussen. I tillegg har jeg malerier av ikke fullt så kjente Nordlandskunstere fordi jeg liker bildene deres. Drømmen nå er et oljemaleri av Karl Erik Harr, men det blir så dyrt at en rekke faktorer må passe sammen. Pris, "må ha" følelsen og tilgjengelig kapital må da stemme 100%.

Problemet med kunst er at verdien er bundet opp i bildet, blir det verdifullt kommer man i en skvis mellom hvor godt man liker bildet og om man har råd til å ha det hengende på veggen. Selger man får man penger, javel, men man har ikke lenger bildet. Slik sett kan kunst være vanskelig, blir den verdifull er det fordi andre liker den og har "lyst på", men det har sikkert du også, derfor du kjøpte til å begynne med?, og da blir det litt som å "selge bestemor for penger" syndromet dette her.

Har selv 4 grafiske blad av Andy Warhol, "Marilyn Monroe", kunne selvsagt ha solgt, men det er jo litt artig å ha dem også. De aller fleste som ser dem tror selvsagt at det er plakater, men jeg vet at bak glasset henger ark som har gått runden gjennom det grafiske verkstedet han brukte i New York. Og her er vi ved kjernen til dette. Man må like eller ha en motvasjon ut over pengeverdi for å trives med et bilde på veggen.

Og da spiller det mindre rolle om det kommer fra IKEA eller et galleri.

BT

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Antall liker
    6.883
    Glem nå disse bildene. Audioroyal selger rammer for å henge opp vinyl-covere i, som er enkle å åpne og ta ut platene fra. Det er slikt som hører hjemme på dette stedet. Enkelte platecovere er ren kunst.

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.652
    Torget vurderinger
    24
    Hadde RoDa tatt til vettet og blit skikkelig hornmann så skulle han fått et skikkelig maleri!!!!!!

Vedlegg

BT

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Antall liker
    6.883
    ;D
    Har man horn ser man uansett ikke veggen bak, og bildet ville vært helt overflødig.

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.652
    Torget vurderinger
    24
    Har man skikkelig hornsystem så er hornene EN DEL AV VEGGEN.....

BT

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Antall liker
    6.883
    Jeg fikk plutselig noen assosiasjoner til 7. far i huset...

Griffenfeldt

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.12.2008
    Antall liker
    4.188
    Sted
    I en blokk
    Torget vurderinger
    17
    På mine vegger i mitt rom lagde jeg mine egne bilder v å skru sammen lekter og stifte fast stoff. Litt avhengig av kvaliteten på stoffet og motivet selvsagt, kan nok disse henges opp i ett vilket som helst møblert stue.
    Rimelig er det også. Dermed kan man ta opp stiftene og kle de på nytt når man går lei.

Slike ble mine. Str bestemmer du jo enkelt selv.

breuer

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    11.10.2006
    Antall liker
    628
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    10
    De fleste av oss har jo en masse kunst :). Fins det noe flottere enn Vinylcover på veggen? Disse rammene gjør det enkelt å ta ut "kunsten når det skal spilles. Beklager det dårlige bildet, et utsnitt fra et større bilde.

Vedlegg

KW

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Antall liker
    391
    Sted
    Bærum
    Torget vurderinger
    1
    Du har og kan foto(apparat)
    Ta bilder ute f.eks. natur gjør om til S/H dersom det er det du føler for.
    Eller du kan bruke div. filtere i Photoshop som gjør at du får noe unikt laget av deg sjøl.

Her et eksempel som jeg bare i farta har trikset til sjøl.

Mulighetene er uendelige og du kan få de laget i den størrelsen du selv vil uten at jeg akkurat her og nå kan gi deg adresser.

Mvh.KW

Vedlegg

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.05.2009
    Antall liker
    160
    Fosse skrev:
    Karma skrev:
    Den henger jeg ikke med på.

Et bilde er selvsagt mindre verdt om det er masseprodusert enn om det er en original, på samme måte som førsteopplaget av en bok er mer verdt enn siste pocketutgivelse.
    Det trenger ikke bety at motivet er mindre pent av den grunn, eller at man liker det mindre. Men, jeg finner tilfredsstillelse i at ikke alle har på veggen det jeg har, og at jeg slipper å se bildet i annen hver stue jeg kommer inn i. Det gir meg også en tilfredsstillelse å vite at jeg har et bilde fordi jeg "oppdaget" det, eller var på rett sted til rett tid. Bildet hos IKEA kan en hver gå å skaffe seg.
    Er vi blitt så kommersielle i vår kultur, at det er umulig å forestille seg at man med begrepet "verdi" kan mene noe annet enn pengeverdi? Legg merke til at jeg opprinnelig skrev "mindreverdig"..

Ser dog at noruego forsto hva jeg mente.. ;)"

Spiralis

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Antall liker
    8.819
    Torget vurderinger
    0
    Karma skrev:
    Nå ble jeg alvorlig fristet til å dra noen analogier/metaforer fra kabelverdenen, men mitt bedre jeg seiret, så det skal jeg ikke gjøre. ;)

Ble medlem
    30.04.2008
    Antall liker
    1.398
    Spiralis skrev:
    Karma skrev:
    Nå ble jeg alvorlig fristet til å dra noen analogier/metaforer fra kabelverdenen, men mitt bedre jeg seiret, så det skal jeg ikke gjøre. ;)
    Bra. Jeg har kjempet med meg selv i hele dag ;D.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn