dag1234 skrev:
baluba skrev:
En repro av et Caravaggio-verk gjør seg ofte sammen med tech og tidlig musikk. Og har ikke Ikea noen klassiske foto av typen Cartier-Bresson eller Brassaï?
Ok... Snodig combo...Caravaggio og tech og tidligmusikk. Hmm. ??? Hadde vel heller sett for meg barokk.
Ikea er nok mer sånn sort/hvitt foto, ja. Snaps av steminger i by og folk i farta.
Renessanse regnes vel som tidlig musikk. Vi trenger ikke gå tilbake til Hildegard Von Bingen for å bruke det uttrykket. Caravaggio levde i skjæringspunktet mellom renessanse og barokk, så det er ikke helt fjernt.
Jeg vil aldri gå med på at Cartier-Bresson eller andre av den franske mellomkrigsgenerasjonen av reportasjefotografer er kitch. Klassisk reportasjefoto er for en fotograf noe i nærheten av en hellig gral. Selv har jeg Werner Bischofs berømte bilde fra veien til Curzo hengende på veggen i lite format. På en annen vegg har jeg en ferdig innrammet versjon av det kjente bildet der en relativt lapsete James Dean går nedover en gate med en endeløs rekke biler. Årsaken er at 1: bildet er stilig, og 2: han bærer på det eksakt samme kameraet jeg har som analogt hovedkamera, Rolleiflex fra midten av femtitallet. Med et mulig unntak av optikken, selvsagt. Rolleiflex er et stilikon, på sin måte verdens beste kamera. James Dean er et stilikon, og på sine områder et av de mest spennende. Bildet er kult med en elegant bruk av vanishing point. Det kostet under 50 kroner i en butikk med en araber bak disken.
Dean må forresten ha vært ganske interessert i foto. Ikke bare hadde han en Rolleiflex, men også en Leica III som vises på andre bilder av ham. God smak, den karen. Det vil si den samme som min. ;D
Fransk realisme for bergensere med hjemlengsel.
Jeg er enig i at å bruke egen foto som utgangspunkt er en god idé. Jeg har flere av mine bilder hengende på veggen, både foto og akryl. Jeg har også et nydelig portrett av guttungen, som min bror tok for to år siden. Pluss den hellige jomfru, Frelseren med tornekrone (nesten antikk med ramme) og en form for indianer-gud i tre hengende på samme vegg. Religiøse temaer har jeg alltid likt.
Dette bildet av egen produksjon henger over James Dean i et sorthvitt-tema.
Ingen av dem er på lerret, noe jeg kanskje bør vurdere å gjøre med noen bilder etterhvert mtp akustikken. Et alternativ som er gratis er å stjele et klassisk foto fra nettet, og få det printet ut. Du finner endel klassiske foto i store størrelser hvis du leter.