Bilder på veggen?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• KW

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Antall liker
    391
    Sted
    Bærum
    Torget vurderinger
    1
    Abstrakt så kan selv groteske bilder bli greie nok ::)

;D

En mellomting mellom abstrakt og helt foto kan ofte være fint imo.

Jeg er jo fugleinteressert så her er to (penere) fuglemotiver.

Motivene tar/velger du sjøl og graden av hvor fjernt en ønsker seg fra fotoet kan en også velge sjøl.

Mvh.KW

Vedlegg

BT

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Antall liker
    6.883
    Karma skrev:
    Blir ikke det det samme som å mene at en plate blir dårligere av å bli solgt i stort opplag fra feks. bensinstasjoner?
    Alt er relativt. Det kommer jo helt an på om man sammenligner med 200-grams vinyl eller nedlastet lavoppløst mp3.

Men det er med bilder som med damer - selges de billig på hjørnet er det ikke like stor stas å ha dem hengende i finstua.

KW

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Antall liker
    391
    Sted
    Bærum
    Torget vurderinger
    1
    Her har jeg lekt meg med det groteske bildet av en rovfugldrept due over her.
    Først fargeforvrengning så palettefilter så windfilter så rotert bildet (om jeg nå husker rett ;D )

Slipper å kline med maling og stor print bestiller en når en til slutt er fornøyd med resultatet.
    Bare for å vise mulighetene.

Mvh.KW

Vedlegg

ottone

Nesten klassiker
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    13.089
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Dette ble en meget inspirerende tråd.

Masser av muligheter for kreativ utfoldelse, også i godlydens tjeneste.
    Jeg stakk innom en Panduro Hobby-butikk og fant et fristende utvalg av lerret ferdig oppspent på 4cm dype trerammer, i et stort antall dimensjoner og til greie priser.
    På nettsidene kalles de Cut Edge og Deep Edge Canvas
    http://www.pandurohobby.no/pan/IboxServlet?id=IXS790&OPT=*AP
    Disse må da kunne gå an å stappe akustikk-materiale i på baksiden?
    Kona har diverse staffeli og maling liggende, og jeg ser for meg å male ut musikalske og andre tema i fra databaserte skisser og egne fotografi. Hvor mange hobbyer kan en mann egentlig klare?

Spiralis

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Antall liker
    8.819
    Torget vurderinger
    0
    BT skrev:
    Men det er med bilder som med damer - selges de billig på hjørnet er det ikke like stor stas å ha dem hengende i finstua.
    ;D ;D ;D ;D ;D ;D

Pink_Panther

Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Antall liker
    11.997
    BT skrev:
    Den var ny, pleier du å henge nyinnkjøpte damer på veggen?

Spiralis

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Antall liker
    8.819
    Torget vurderinger
    0
    Pink_Panther skrev:
    Den var ny, pleier du å henge nyinnkjøpte damer på veggen?
    Er han ikke bergenser da? Han henger dem vel der for at de skal tørke! ;D ;D

_RoDa_

Ikke så veldig hifi-freak lengre
    Ble medlem
    06.02.2010
    Antall liker
    18.669
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    KW skrev:
    Først fargeforvrengning så palettefilter så windfilter så rotert bildet (om jeg nå husker rett ;D )

Slipper å kline med maling og stor print bestiller en når en til slutt er fornøyd med resultatet.

Mvh.KW
    Likte denne muligheten, KW!
    Har du forsøkt dette selv, og sett hvordan det blir som ferdig produkt?

http://www.sumopix.com/no/
    Her er det mange muligheter til å få det på lerret.

Mvh
    Rolf

KW

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Antall liker
    391
    Sted
    Bærum
    Torget vurderinger
    1
    Ikke jeg men brodern har laget et stort bilde (normalt foto) som han har på veggen hjemme.
    Det er trolig på printfotopapir, men sikkert mulig å få det på annet også.
    Dog har jeg mindre formater printet ut og på vegg, men det er muligheter for svært store størrelser.

Det hender at man har greie motiver på annet enn tildels store bildefiler, som f.eks. på videofilm, da blir fila alt for liten til særlig forstørrelse.
    Da kan et av filteralternativene i photoshop være en måte å likevel kunne benytte det på til litt større bilde.
    Her er et bilde jeg kun hadde på video fra Australia, lyset var helt supert og jeg brukte et av artisticfiltrene for å få det til å se litt maleri ut (samt en del annen korreksjon for å dramatisere det spesielle lyset en smule)
    Som rent bilde kunne det knapt brukes som 6x9 cm, nå har jeg det på veggen slik det sees her i nesten. A3.

Så kan dere gjette hva hovedmotivet er på dette ;D
    Ja, det er umulig og jeg har lagt inn rødfargen sjøl, det er opprinnelig hvitt ;)

Mvh.KW

Originalen kommer senere ;)

Vedlegg

baluba

Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    15.017
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    dag1234 skrev:
    baluba skrev:
    En repro av et Caravaggio-verk gjør seg ofte sammen med tech og tidlig musikk. Og har ikke Ikea noen klassiske foto av typen Cartier-Bresson eller Brassaï?
    Ok... Snodig combo...Caravaggio og tech og tidligmusikk. Hmm. ??? Hadde vel heller sett for meg barokk.

Ikea er nok mer sånn sort/hvitt foto, ja. Snaps av steminger i by og folk i farta.
    Renessanse regnes vel som tidlig musikk. Vi trenger ikke gå tilbake til Hildegard Von Bingen for å bruke det uttrykket. Caravaggio levde i skjæringspunktet mellom renessanse og barokk, så det er ikke helt fjernt. ;)

Jeg vil aldri gå med på at Cartier-Bresson eller andre av den franske mellomkrigsgenerasjonen av reportasjefotografer er kitch. Klassisk reportasjefoto er for en fotograf noe i nærheten av en hellig gral. Selv har jeg Werner Bischofs berømte bilde fra veien til Curzo hengende på veggen i lite format. På en annen vegg har jeg en ferdig innrammet versjon av det kjente bildet der en relativt lapsete James Dean går nedover en gate med en endeløs rekke biler. Årsaken er at 1: bildet er stilig, og 2: han bærer på det eksakt samme kameraet jeg har som analogt hovedkamera, Rolleiflex fra midten av femtitallet. Med et mulig unntak av optikken, selvsagt. Rolleiflex er et stilikon, på sin måte verdens beste kamera. James Dean er et stilikon, og på sine områder et av de mest spennende. Bildet er kult med en elegant bruk av vanishing point. Det kostet under 50 kroner i en butikk med en araber bak disken.

Dean må forresten ha vært ganske interessert i foto. Ikke bare hadde han en Rolleiflex, men også en Leica III som vises på andre bilder av ham. God smak, den karen. Det vil si den samme som min. ;D

Fransk realisme for bergensere med hjemlengsel.

Jeg er enig i at å bruke egen foto som utgangspunkt er en god idé. Jeg har flere av mine bilder hengende på veggen, både foto og akryl. Jeg har også et nydelig portrett av guttungen, som min bror tok for to år siden. Pluss den hellige jomfru, Frelseren med tornekrone (nesten antikk med ramme) og en form for indianer-gud i tre hengende på samme vegg. Religiøse temaer har jeg alltid likt.

Dette bildet av egen produksjon henger over James Dean i et sorthvitt-tema.

Ingen av dem er på lerret, noe jeg kanskje bør vurdere å gjøre med noen bilder etterhvert mtp akustikken. Et alternativ som er gratis er å stjele et klassisk foto fra nettet, og få det printet ut. Du finner endel klassiske foto i store størrelser hvis du leter.

G

Gjestemedlem

Gjest
    Å kjøre et tilfeldig foto gjennom et av filtrene i PS og tro det blir kunst av det fordi det ser litt rart, klumpete og utflytende ut er rimelig søkt. Det blir bare flaut. Da er ikea-kitch mange ganger å foretrekke. Det er ekvivalenten av å koke ostesmørbrød i en mikrobølgeoven. Det var gøy fordi man kunne det, en gang på 80-tallet da muligheten dukket opp. Men man innså fort at det bare ble klissete, seigt og uspiselig og at det faktisk var mye bedre å ta tiden til hjelp og steke dem i en ovn.

baluba

Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    15.017
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Gjestemedlem skrev:
    Å kjøre et tilfeldig foto gjennom et av filtrene i PS og tro det blir kunst av det fordi det ser litt rart, klumpete og utflytende ut er rimelig søkt. Det blir bare flaut. Da er ikea-kitch mange ganger å foretrekke.
    Det er jeg enig i. Verden inneholder nok fargerike motiver, så denslags nødteknikker blir verre enn Ikea som estetikk.

Se der! Også min verden har farger. ;)

G

Gjestemedlem

Gjest
    Siste på veggen her i stuen. Maleri med motiv fra Romance of the Three Kingdoms. Fant plass til det ved altandøren.

Vedlegg

KW

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Antall liker
    391
    Sted
    Bærum
    Torget vurderinger
    1
    Gjestemedlem skrev:
    Å kjøre et tilfeldig foto gjennom et av filtrene i PS og tro det blir kunst av det fordi det ser litt rart, klumpete og utflytende ut er rimelig søkt. Det blir bare flaut. Da er ikea-kitch mange ganger å foretrekke. Det er ekvivalenten av å koke ostesmørbrød i en mikrobølgeoven. Det var gøy fordi man kunne det, en gang på 80-tallet da muligheten dukket opp. Men man innså fort at det bare ble klissete, seigt og uspiselig og at det faktisk var mye bedre å ta tiden til hjelp og steke dem i en ovn.
    Nå har ikke jeg hevdet at det er kunst (mine eksempler, bare tilfeldige bilder jeg hadde nær) men jeg har sett at noe som enkelte kaller kunst f... meg ikke er så langt unna ;)

Nå har jeg dratt noen av eksemplene ut til det ugjenkjennelige og for min del hadde jeg heller villet ha de på veggen enn originalen duebildet f.eks. ;D

Siste bildet jeg la inn er til Landcruiserfansen her inne ;D

Mvh.KW

S

Supertramp

Gjest
    Gjestemedlem:

"Å kjøre et tilfeldig foto gjennom et av filtrene i PS og tro det blir kunst av det fordi det ser litt rart, klumpete og utflytende ut er rimelig søkt. Det blir bare flaut. Da er ikea-kitch mange ganger å foretrekke."

"Siste på veggen her i stuen. Maleri med motiv fra Romance of the Three Kingdoms. Fant plass til det ved altandøren."

Vet ikke helt om du tøyser litt nå, men det Romance.... bilde er verken bedre eller dårligere å ha hengende hjemme enn et egetprodusert foto-kunsverk. IMO

G

Gjestemedlem

Gjest
    KW skrev:
    Nå har ikke jeg hevdet at det er kunst (mine eksempler, bare tilfeldige bilder jeg hadde nær) men jeg har sett at noe som enkelte kaller kunst f... meg ikke er så langt unna ;)
    Ikke tull en gang det. :)

KW

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Antall liker
    391
    Sted
    Bærum
    Torget vurderinger
    1
    Griffenfeldt skrev:
    Så kan dere gjette hva hovedmotivet er på dette
    En Range Rover på en strand i Australia.
    Fy flate nå ble jeg imponert, bare en feil her det er en Landcruiser 8)
    Australia var kanskje lett siden det andre var fra samme land, men likavæl a gitt ;)

Mvh. kunstneren :eek:

Vedlegg

G

Gjestemedlem

Gjest
    Supertramp skrev:
    Vet ikke helt om du tøyser litt nå, men det Romance.... bilde er verken bedre eller dårligere enn å ha hengende hjemme enn et egetprodusert foto-kunsverk. IMO
    Neida, det er bare for å vise at jeg også har kitch på veggen. :) Bildet ser litt ut som en blanding av en tegneserie og en dårlig tattovering, men jeg finner det charmerende lell, og det hjelper litt at det er malt, kjøpt på en messe for handicappede i Hanoi, slept hjem og spent opp. Jeg har full forståelse hvis andre synes det er smakløst og heslig.

Ehenprodusert foto kan være flott det, hvis man har et flott bilde... Det jeg reagerte på var ideen om at det vare var å sause i hop noe på 2 minutter i PS ved bruk av et filter eller to og falle for illusjonen av at man nå er blitt en stor kunstner eller interiørdekoratør og at dette er noe som er verdt å forstørre opp og henge på veggen.

S

Supertramp

Gjest
    Ser den, så der er vi enige.

Bra at du støtter handicapede i Vietnam med dine gryn&grunker!

baluba

Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    15.017
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Istedenfor å lene seg på Photoshop er det bedre på dra ut for å ta et nytt bilde, som er godt. Dette bildet har jeg planer om å trykke opp i stort format, enten på lerret eller rag.

Det er mye estetisk å finne hvis vi åpner øynene, og bruker dem til å spotte detaljer vi ellers ville gått forbi.

room

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.05.2008
    Antall liker
    390
    Sted
    Kulturhovedstaden
    Torget vurderinger
    0
    Du kan jo gi denne mannen HER et blankt lerret!
    Du kan jo også sette på din favorittsang for så å se om det hjelper?!!!

BT

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Antall liker
    6.883
    baluba skrev:
    Istedenfor å lene seg på Photoshop er det bedre på dra ut for å ta et nytt bilde, som er godt. Dette bildet har jeg planer om å trykke opp i stort format, enten på lerret eller rag.

Det er mye estetisk å finne hvis vi åpner øynene, og bruker dem til å spotte detaljer vi ellers ville gått forbi.
    Solid drivverk, men klarer det der å drive vinylen jevnt?

Ble medlem
    30.04.2008
    Antall liker
    1.398
    BT skrev:
    baluba skrev:

Det de er HDDen til baluba :D

baluba

Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    15.017
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    dag1234 skrev:
    BT skrev:
    baluba skrev:

Det de er HDDen til baluba :D
    Det stemmer. Den er i tillegg dampdrevet for å låte mest mulig analogt. ;D

Spiralis

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Antall liker
    8.819
    Torget vurderinger
    0
    BT skrev:
    Bergenser? :mad:

[/quote]

Uff da, sorry det var ikke meningen å fornærme herren. :eek: Må ha vært en liten mental kortsluttning. Trodde BT sto for Bergens Tidende og at du var journalist der. Da husket jeg feil. :-[

BT

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Antall liker
    6.883
    Spiralis skrev:
    BT skrev:
    Bergenser? :mad:

Uff da, sorry det var ikke meningen å fornærme herren. :eek: Må ha vært en liten mental kortsluttning. Trodde BT sto for Bergens Tidende og at du var journalist der. Da husket jeg feil. :-[
    ;D

Er nok ikke bergenser - heller tvert imot.

BT

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Antall liker
    6.883
    Gjestemedlem skrev:
    BT skrev:
    Stril, med andre ord.
    Hadde jeg vært bergenser så hadde jeg også hatt denne typen humor. ;D

Itj førr å skryt, men æ e nok trønder... ::)

Spiralis

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Antall liker
    8.819
    Torget vurderinger
    0
    BT skrev:
    Gjestemedlem skrev:
    BT skrev:
    Stril, med andre ord.
    Hadde jeg vært bergenser så hadde jeg også hatt denne typen humor. ;D

Itj førr å skryt, men æ e nok trønder... ::)
    DA må jeg be om unskyldning!! :eek: :eek:

Som trønder har jeg STOR forståelse for at dette må ha blitt oppfattet fornærmende og sårende! :-[ :'(

Æ beklage kjære sambøgding! ;)

MonkeyCountry Audio

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    29.10.2002
    Antall liker
    100
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    1
    RoDa skrev:
    KW skrev:

Mvh.KW
    Likte denne muligheten, KW!
    Har du forsøkt dette selv, og sett hvordan det blir som ferdig produkt?

http://www.sumopix.com/no/
    Her er det mange muligheter til å få det på lerret.

Mvh
    Rolf
    "Som Norsk kunde kjøper du ex. moms, og du betaler norsk moms og evt. told ved avhentning av dit bilde ved posten."

Peil på om du må betale told også inn i dette langstrakte land? Forøvrig? noen som har prøvd disse?

Norlenning

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.03.2007
    Antall liker
    599
    Torget vurderinger
    3
    Skal komme med et lite tips,Biltema har rammelerreter til en billig penge,89,90kr for den største varianten på 70x90. Kjøpte 2 slike + 2 på 50x70,brukte 2,5cm glava inni ramma mot lerretet,la så ei 5cm rockwool-plate bak som æ pakka inn i høyttalerstoff(Biltema her også;50kr for 180x100) Pakka bare inn 5cm.kanten siden æ la ei tynn plate bakerst. Har nå hengt opp 2 bak lytteposisjon og 2 bak anlegget og :eek: Det gjorde sæ,føle at æ nu for første gang høre på direktelyd :eek: Må nok en tur på Biltema for å handle et par til da æ har noen uheldige førsterefleksjoner på høyre side.Skulle vel tatt taket fatt også men da blir vel kjerringa å skyte mæ ;D Så nu gjenstår det å få dekorert disse til slutt da ::)

mvh Filip

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn