Bilder på veggen?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• _RoDa_

Ikke så veldig hifi-freak lengre
    Ble medlem
    06.02.2010
    Antall liker
    18.887
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    På veggen bak anlegget har jeg tenkt å sette to-tre bilder med litt størrelse på.
    Tenker først og fremst lerret-bilder av litt størrelse. (også fordi jeg kan oppnå en bitteliten grad av demping ved å sette akuplater på baksiden)

Tilgjengelig bredde er 3 meter og tilgjengelig høyde er 1,4 meter.

3 bilder med bredde ca 60cm og høyde ca 80cm er et alternativ.
    2 bilder med bredde ca 90cm og høyde 60 - 80 cm et annet.

Når det gjelder motiver så har jeg ikke sett så mye forskjellig, det blir fort noe ala dette:

Har sett noen på Skeidar og Bohus, men setter pris på anbefalinger på flere steder å lete.

Mvh
    Rolf

_RoDa_

Ble medlem
    06.02.2010
    Antall liker
    18.887
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    Hehe, så nok ikke ut som noe jeg kan hente hjem for maks et par tusenlapper heller.... :-X

R

mteinum

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.05.2007
    Antall liker
    5.353
    Sted
    Øya
    Torget vurderinger
    1
    Du får nok det også, men da blir de ikke så store ::)

_RoDa_

Ble medlem
    06.02.2010
    Antall liker
    18.887
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    Er nordlending så jeg har visst lov til dette:
    Tøvkuk!! :p

R

G

Gjestemedlem

Gjest
    Hvis du skal ha slike dilldallbilder på stort lerret kan du like gjerne ta en tur innom Ikea.

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    304
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Kjøpe seg et lerret på ramme selv vel, og kline på noe maling. Blir både unikt og autentisk. Og noe å skryte av. Morsomt og billig blir det også. Og fint dersom man tenker seg litt om før man kliner på akryl- eller oljemaling.
    Gjorde det jeg ja, og det ble suksess (ser et hjørne av et slikt lerret oppe til høyre). Har ikke tatt bilde av motivet ennå, men det er jo prinsippet som teller.

Fin lydtransparent lerretkvalitet og en lett plate Rockwool el på baksiden. Evt noe Akustilux eller liknende. Med et rikt utvalg store planter som diffusorer her og der og tettvevde ulltepper rundtomkring så er det evig nok til å gi god akustikk selv i et dårlig utgangspunkt.

Vedlegg

_RoDa_

Ble medlem
    06.02.2010
    Antall liker
    18.887
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    Spennende tips, Vidar!

R

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    304
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Koster deg noen hundrelapper på den lokale fargehandelen for rammelerret og fargesett; du kan velge det/de rammelerretet som passer i størrelse selv, og kan sette ditt eget personlige preg på lyttekroken. Du kan kline opp en logo, et bilde inspirert av et annet, noen linjer og streker, hva som helst.

Ble medlem
    30.04.2008
    Antall liker
    1.398
    Ikke lag noe selv så fremt du ikke er kunstner eller har særskilt talent. Det blir fort hjelpeløst og utsmykning må stå i stil med anlegg og ellers innredning. Et skikkelig bilde koster knapt mer enn en kabel, og du kan gjøre kupp på auksjon. F.eks her http://www.fineart.no/

Fosse

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Antall liker
    32.033
    Torget vurderinger
    29
    Du liker å fotografere, har du vurdert å få noen av bildene dine trykket på lerret?

Fosse

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Antall liker
    32.033
    Torget vurderinger
    29
    Blomquist, der har jeg vært noen ganger.

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    304
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    dag1234 skrev:
    Ikke lag noe selv så fremt du ikke er kunstner eller har særskilt talent.
    Tull imo. Jeg har dekorert flere rom i huset med bilder uten å være kunstner av yrke, selv med meg går det bra. Det kan ikke gå stort verre enn at det ikke blir bra, så har man kun hatt en masse moro underveis.

Man får da kun ha et visst kritisk blikk for resultatet før man henger det opp. Det klarer man fint dersom man har et visst blikk for kunst i utgangspunktet. RoDa har kunsnerisk talent evig nok til slikt. Har du ikke sett fotoene hans?

Ble medlem
    30.04.2008
    Antall liker
    1.398
    Vidar P skrev:
    dag1234 skrev:
    Ikke lag noe selv så fremt du ikke er kunstner eller har særskilt talent.
    Tull imo. Jeg har dekorert flere rom i huset med bilder uten å være kunstner av yrke, selv med meg går det bra. Man får da kun ha et visst kritisk blikk for resultatet. RoDa har kunsnerisk talent evig nok til slikt. Har du ikke sett fotoene hans?
    Jeg hadde aldri laget noe selv og hengt det opp. Men for alt i verden, be my guest; hver sin smak. Selv har jeg kun originalkunst her og på jobb. Og til og med en Hanzen - fra hans diplomutstilling i Bergen, som jeg kjøpte i 1982 for den nette sum av kr 850,- - ferdig innrammet ;D Det er en daglig fryd for øyet, slik god lyd er en fryd for øret og begge gleder sjelen - for de av oss som tror på slikt.

Jeg har gjerne sett bildene til RoDa, men ikke festet meg særlig ved dem.

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    304
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Folk har laget dekorasjoner til egne hjem i alle århundrer. Man behøver ikke å ha diplomutstillinger og hete Hanzen for å lage noe som er vel så eieverdig som standardtrykk fra Skeidar eller Ikea. Men for all del, jeg er glad i god kunst jeg, og er helt enig med deg i at denne kunstneren har laget fine ting.

M

musicus

Gjest
    Gjestemedlem skrev:
    Hvis du skal ha slike dilldallbilder på stort lerret kan du like gjerne ta en tur innom Ikea.
    Stöttes! Fant og valgte dette, ikke så mye pga det "spennende" motivet, men det frisker opp med det grönne og passer perfekt til tre toppene utenfor vinduet på motsatt vegg, og det er plass bak duken å legge inn evnt demping, ikke minst gir det en viss dybde fölelse i bildet som man kan fordype seg i samtidig som man lytter til musikken, en slags dilldall terapi, ca 500;- Sek på Ikea :)

mvh

Ble medlem
    30.04.2008
    Antall liker
    1.398
    Vidar P:

Per Helge Hansen er etter mitt syn en ujevn kunstner, som i noen verk er god, spesielt de tidlige, men som nok forlengst har gått tom og sier ikke noe til meg lengre.

Gleden ved kunst trenger ikke utelukkende å være knyttet til prisen på verket eller navn på kunstner. Folk må få henge hva de vil på veggene for meg. Jeg har ikke tenkt å bli noe smakspoliti.

Masseprodukter fra Skeidar og Ikea kan vel kanskje også være en slags kunst, en slags monotom repetiv gjentakelse av klisjeer, men det er gjerne å dra kunstbegrepet for langt. Warhol hevet slikt til kunst. Ikea og Skeidar lager vel som du sier, mest dekorasjoner hvis hovedmål er å - nettopp - dekorere.

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    304
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Dag, vi er ikke uenige i det der. Og som sagt har jeg sansen for god kunst jeg, nok til å ha en rekke bilder av noen av de mer kjente norske nålevende på veggene. Men RoDa presenterer et spørsmål om alternativer til kalkunbilder fra Ikea, Skeidar, Bohus etc. Og da er det jeg appellerer til hans egen beviselige substansielle kunsteriske sans og talent, og forsøke seg på å kline opp et selv. Det er ikke noen heksekunst for en oppegående herre på området som RoDa å lage noe med varig verdi.

Jeg har sett fotoene til RoDa i alle år, kjenner herren personlig også og kan gå god for hans gode blikk, og har all mulig tro til at han klarer fint å lage noe langt mer kreativt og eieverdig enn noe slikt som i førsteinnlegget. Enten med egne fotoer, innkjøpt oljemaling eller hva som helst, Moro og unikt vil det bli, og nærmest gratis ift kunst fra kjente kunstnere.

noruego

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.06.2003
    Antall liker
    9.110
    dag1234 skrev:
    Vidar P:

Per Helge Hansen er etter mitt syn en ujevn kunstner, som i noen verk er god, spesielt de tidlige, men som nok forlengst har gått tom og sier ikke noe til meg lengre.

Gleden ved kunst trenger ikke utelukkende å være knyttet til prisen på verket eller navn på kunstner. Folk må få henge hva de vil på veggene for meg. Jeg har ikke tenkt å bli noe smakspoliti.

Masseprodukter fra Skeidar og Ikea kan vel kanskje også være en slags kunst, en slags monotom repetiv gjentakelse av klisjeer, men det er gjerne å dra kunstbegrepet for langt. Warhol hevet slikt til kunst. Ikea og Skeidar lager vel som du sier, mest dekorasjoner hvis hovedmål er å - nettopp - dekorere.
    Ja, det er omtrent like vanskelig å se at disse bildene fra IKEA er nettopp derfra, som at en dress er handlet på Dressmann. Men hvis man ikke er spesielt interessert i billedkunst, eller dresser for den del, så kan man jo enkelt både dekorere og kle seg for en rimelig penge og være godt fornøyd med det.

edit: forøvrig er jeg enig med Vidar P i at det å lage noe selv er et mye bedre og artigere alternativ enn å kjøpe vår tids "gråtende signøynerbarn" på IKEA eller Skeidar

Ble medlem
    30.04.2008
    Antall liker
    1.398
    noruego skrev:
    dag1234 skrev:
    Vidar P:

Ja, det er omtrent like vanskelig å se at disse bildene fra IKEA er nettopp derfra, som at en dress er handlet på Dressmann. Men hvis man ikke er spesielt interessert i billedkunst, eller dresser for den del, så kan man jo enkelt både dekorere og kle seg for en rimelig penge og være godt fornøyd med det.
    Godt bilde: Ikeas dekorasjoner tilsvarer jo langt på vei Dressmanns masseproduserte og stygge klær. Men igjen, folk må få gå med og henge opp hva de vil. Jeg går ikke til Dressmann og kjøper heller ikke mine bilder på Ikea.

_RoDa_

Ble medlem
    06.02.2010
    Antall liker
    18.887
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    Det er en tøff jobb, men noen menn må også være dressmannmenn ;D
    Så etter de på Ikea, men nope. :-X
    (Passer dog bra der hos deg, musicus)

Tar gjerne imot en "handleliste" på hva som trengs for eget maleprosjekt, samt tips om hvor kjøpe delene.

Når det gjelder hva som finnes ferdig vil jeg nok ha bilde, ikke "maleri".
    Jeg vil også ha bilder som setter meg i stemning, som får meg i kose-meg-med-musikk-stemning.

Allfoto har en spennende løsning for å tredele + lerretinnramming.
    Ikke det endelige valget, men.... ;D

Mvh
    Rolf

Vedlegg

M

musicus

Gjest
    RoDa skrev:

Mvh
    Rolf
    Tja, jeg bryr meg nå ikke så mye om hva andre måtte mene om det egentlig, det ble kjöpt av praktiske, ikke estetiske eller kunst snobbete hensyn, den dagen man blir lei, slenges det, eller spares som akustikk remedier og fylles med dempe matter fra Biltema ;) ...

mvh

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    304
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    De kan sikkert grunnes og overmales når du får ånden over deg vettu Musicus :)

Man gakker hen til sin lokale velassorterte fargehandler; disse har alt fra staffeli om man trenger det, til rammelerret i alle størrelser samt sett av olje- eller akrylmaling i alle prisklasser. Det blir veldig rimelig om man vil også. Selv hadde jeg nok valgt et oljesett  utgangspunktet, det er litt enklere å få til kanskje.

Vil man motivene hifirelaterte så kan man jo lage noen varianter av logoer innbakt i et farge-kulasj; f.eks så har jo mange produsenter tøffe logoer som gjør seg som litt mystiske objekter.. gamle Sanyo sin, Yamaha sin, Linn sin etc etc..

Ble medlem
    30.04.2008
    Antall liker
    1.398
    RoDa skrev:

Mvh
    Rolf
    Ingen må vel det, kan jo heller gå i en annen butikk og få noe skikkelig som en kan bære med stolthet og glede i åresvis ;)

Lykke til med dekoreringen, uansett. Har fått med meg i dag at du nok får til noe du blir fornøyd med. Gå for magefølelsen, imo. Men det var det vel ikke nødvendig å si, gjerne. :D

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.05.2009
    Antall liker
    160
    RoDa skrev:
    Jeg vil også ha bilder som setter meg i stemning, som får meg i kose-meg-med-musikk-stemning.

Mvh
    Rolf
    Hva med bilder som setter deg i kose-med-meg-selv-stemning? ::) :D

K

Kaare G. Opsahl

Gjest
    RoDa skrev:

Tar gjerne imot en "handleliste" på hva som trengs for eget maleprosjekt, samt tips om hvor kjøpe delene.

Når det gjelder hva som finnes ferdig vil jeg nok ha bilde, ikke "maleri".

Allfoto har en spennende løsning for å tredele + lerretinnramming.
    Ikke det endelige valget, men.... ;D

Mvh
    Rolf
    Panduro Hobby AS (Infoside)
    Nordkilen 4 A, 1621 Gressvik (Fredrikstad)
    Mulig det finnes en filial i Moss også. godt utvalg av malerutstyr, lerret osv. Kjøpte nylig et sett til min niese der. Tror jaggu jeg skal kjøpe et sett til meg selv også

M

musicus

Gjest
    Vidar P skrev:
    Ja du sier noe, litt oljemaling, noen pensler og en dårlig dag og vips!!, ett abstrakt verk, en god ide faktisk :) ..

mvh

_RoDa_

Ble medlem
    06.02.2010
    Antall liker
    18.887
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    musicus skrev:
    RoDa skrev:

Mvh
    Rolf
    Tja, jeg bryr meg nå ikke så mye om hva andre måtte mene om det egentlig, det ble kjöpt av praktiske, ikke estetiske eller kunst snobbete hensyn, den dagen man blir lei, slenges det, eller spares som akustikk remedier og fylles med dempe matter fra Biltema ;) ...

mvh
    Jeg hadde faktisk tvil før jeg startet denne tråden. Regnet med kunsteliten kom til å renne meg i senk. :D
    Men det har da gått bra så langt. ;)

Håpet at Ikea skulle ha noen motiver som fenget meg, men fant det ikke på første forsøk i alle fall.

R

_RoDa_

Ble medlem
    06.02.2010
    Antall liker
    18.887
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    Karma skrev:
    RoDa skrev:

Mvh
    Rolf
    Hva med bilder som setter deg i kose-med-meg-selv-stemning? ::) :D
    Well.... Skulle nøden bli for stor så er jo alltids TV1000 hjelper deg der.... :D :D

R

_RoDa_

Ble medlem
    06.02.2010
    Antall liker
    18.887
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    Et feriebilde kan jo brukes....

R

Vedlegg

Z

Zomby_Woof

Gjest
    Og så er det bare å helle champagne over, få litt godt i nesa til Aune Sand så han velsigner verket, et par hundre sider kronikker i dagspressen. Resultat? Kunst!

8)

Ellers synes jeg ikke det er noen dårlig idé. Bare man holder ambisjonsnivået på et rimelig nivå. Fyr løs, brede strøk, nøytrale farger. Det trenger ikke å være 'kunst', det kan godt bare være et brudd eller en kontrast mot veggen.

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.05.2009
    Antall liker
    160
    musicus skrev:
    Vidar P skrev:
    Ja du sier noe, litt oljemaling, noen pensler og en dårlig dag og vips!!, ett abstrakt verk, en god ide faktisk :) ..

mvh
    Det gjelder bare å ikke velge et for vanskelig motiv. Hva med en høyttalerkabel..? ;)

K

Kaare G. Opsahl

Gjest
    Karma skrev:
    musicus skrev:
    Vidar P skrev:

mvh
    Noen av de kan bli riktige fine motiver

Det gjelder bare å ikke velge et for vanskelig motiv. Hva med en høyttalerkabel..? ;)

G

Gjestemedlem

Gjest
    Store skjermer er rimelige for tiden. Så med en eller flere elektroniske billedrammer med nettverkstilknytning kan man få gode foto på veggen. Gjerne noen man har tatt selv. Har selv endel malerier på veggen, men hadde jeg investert i dag hadde det nok blitt en elektronisk løsning.

Det som hadde være riktig stilig var om man kunne abonnere på streaming fra et hidef-webcam med utsikt fra et sted i verden man liker. Gjerne med lyd også. Så kan man titte på skjermen og se hva som foregår på gaten i NY, på markedet i Istanbul, på Hardangervidden etc. Gjerne med tilhørende sus fra trafikk, kremmere eller reinsdyr.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn