Bilder og kommentarer fra Abrahamsen-lansering!

Vapor

Overivrig entusiast
Ble medlem
27.10.2002
Innlegg
873
Antall liker
127
Sted
Bergen
Re: Bilder og kommentarer fra Abrahamsen-lansering

Dette ser jo iallefall ut som ett seriøst effekt trinn,det er bare å vente noen år til de nye Abrahamsen produktene blir tillgjengelige på bruktbørsene.... ;D ;D ;D
 

Suspiria

Medlem
Ble medlem
19.08.2005
Innlegg
36
Antall liker
0
Re: Bilder og kommentarer fra Abrahamsen-lansering

Dama synes forrsten gardinene i fabrikkhallen var helt forjævlige... (Prøvde å fortelle henne hva vi trengte i huset - EN NY FORSTERKER:::)
For å være ærlig, jeg la aldri merke til hvilke gardiner det var i fabrikkshallen, jeg hadde fokus på litt andre ting ;D
Den nye effektforsterkeren fra Abrahamsen er jo så stilfull at hun neppe kan motstå den (selv om hun ikke bryr seg om HiFi). Det blå lyset fra led'ene som skinner gjennom åpningene på toppdekselet (og rundt power-knappen) er virkelig stemningsfullt (jeg får ikke provisjon fra Abrahamsen). Designteamet har virkelig tenkt på allt :)
 

Bjørn.H

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
03.07.2004
Innlegg
23.965
Antall liker
8.271
Torget vurderinger
1
Re: Bilder og kommentarer fra Abrahamsen-lansering

Der bommet du visst litt på produsenten ;)

Glemte forresten å si at effektforsterkeren har en innebygget timer som måler antall timer den har vært på (også standby). Etter en viss tid (tro det var 5.000 timer) vil powerlampen blinke rolig noen ganger etter at man har slått den på. Da vil den være klar for service/justering. Abrahamsen sa at alle/mange forsterkere vil skli litt ut etter en stund. Når man har hatt den på service, vil man få et stempel i serviceheftet. Gjett om dette vil være en fordel hvis man skal kjøpe brukt :)

Dessuten, forsterkerene vil få 2 års garanti, men hvis man registrerer den (over nett), vil garantien utvides til 5 år.

Kanskje ikke det dummeste det der. Få litt service på ting etter en tid.

Hehe, får du skiftet olje og registerreim også da? (klarte ikke å la være)


Mvh. Bjørn ja
 

skjetlein

Hi-Fi interessert
Ble medlem
13.07.2003
Innlegg
76
Antall liker
0
Re: Bilder og kommentarer fra Abrahamsen-lansering

Har man ikke 3 års garanti i henhold til kjøpsloven?
 

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Innlegg
19.548
Antall liker
7.873
Torget vurderinger
0
Re: Bilder og kommentarer fra Abrahamsen-lansering

Har man ikke 3 års garanti i henhold til kjøpsloven?
Kjøpsloven regulerer ikke garanti, men reklamasjonsrett. Det er en viss juridisk forskjell på de to
 

Suspiria

Medlem
Ble medlem
19.08.2005
Innlegg
36
Antall liker
0
Re: Bilder og kommentarer fra Abrahamsen-lansering

Har man ikke 3 års garanti i henhold til kjøpsloven?
Nei, kjøpsloven setter ingen krav til garantitid. Kjøpsloven gir 5-års reklamasjonstid for alle varer over kr 200,-. Men, dette må ikke forveksles med garanti. Garanti gis av produsenten. Det er normalt alltid lettere å reklamere på en vare med garanti, enn med en vare hvor man må benytter kjøpsloven. F.eks. Nokia (mobiltelefon) gir ett års garanti, og gir deg vanskeligheter når man reklamerer etter det. Likevel sier kjøpsloven 5 år, derfor kan de ikke si noe (fastslått i høyesterett). Lenge leve kjøpsloven :)
 

Nemesis

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
07.05.2002
Innlegg
125
Antall liker
3
Re: Bilder og kommentarer fra Abrahamsen-lansering

Nei, kjøpsloven setter ingen krav til garantitid. Kjøpsloven gir 5-års reklamasjonstid for alle varer over kr 200,-. Men, dette må ikke forveksles med garanti. Garanti gis av produsenten. Det er normalt alltid lettere å reklamere på en vare med garanti, enn med en vare hvor man må benytter kjøpsloven. F.eks. Nokia (mobiltelefon) gir ett års garanti, og gir deg vanskeligheter når man reklamerer etter det. Likevel sier kjøpsloven 5 år, derfor kan de ikke si noe (fastslått i høyesterett). Lenge leve kjøpsloven :)
Kjøpsloven gir vel kun 5 års reklamasjonstid for varer ment å vare lengre enn denne tiden.
 

Bortne

Hi-Fi interessert
Ble medlem
20.09.2004
Innlegg
90
Antall liker
0
Re: Bilder og kommentarer fra Abrahamsen-lansering

Det trodde jeg også Nemesis! Fin tråd forresten.
 

Nemesis

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
07.05.2002
Innlegg
125
Antall liker
3
Re: Bilder og kommentarer fra Abrahamsen-lansering

Velkommen til forumet Bortne!
 

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Innlegg
18.344
Antall liker
16.457
Sted
Østfold
Re: Bilder og kommentarer fra Abrahamsen-lansering

Ja, reklamasjonstiden på alle varer er 2 år når de er brukt slik de kan forventes å skulle tåle osv osv. Dette gjelder også mobiltelefoner. Det er heller ikke lovlig å tilby en garanti som ikke er mer omfattende enn det som dekkes av kjøpsloven. Problemet med slike saker er at de må prøves i praksis for å kunne stadfeste hvor god garantien er. For varer forventet å holde vesentlig lenger er reklamasjonstiden 5 år etter kjøpsloven under samme kriterier som ovenstående. Med andre ord så vil det selvsagt være 5 år på all dyr HiFi med mindre komponentet er utstyrt med helt klare slitedeler eller det er oppgitt et servicebehov av noe slag. Dette fjerner ikke reklamasjonsansvaret med reduserer dekningen for en slik reklamasjon dersom ikke varen er vedlikeholdt på en sånn måte som er dokumentert hensiktsmessig fra produsenten.
 
T

theStig

Gjest
Re: Bilder og kommentarer fra Abrahamsen-lansering

Den tåpeligste garantien jeg har vært ut for er på Cisco sine IP-telefoner, det gis 30 dager! En stasjonær telefon bør jo forventes å vare noe mer kan man si, 10 år f.eks.
 

Bortne

Hi-Fi interessert
Ble medlem
20.09.2004
Innlegg
90
Antall liker
0
Re: Bilder og kommentarer fra Abrahamsen-lansering

Det vil jo bare si at de ikke har så tro på telefonene sine.
 
T

theStig

Gjest
Re: Bilder og kommentarer fra Abrahamsen-lansering

Det burde de jo, de er jo tross alt markedslederne innen IP-telefoni (og det meste annet de driver med)
 

skjetlein

Hi-Fi interessert
Ble medlem
13.07.2003
Innlegg
76
Antall liker
0
Re: Bilder og kommentarer fra Abrahamsen-lansering

IP telefoni er et godt eksempel på hvordan rasere en bransjes krav til kvalitet. Tradisjonelt har kravene for telefoni vært svært høye og nedetid svært lite akseptert. Stort sett de fleste sentraler støtter feks hotswap og har innebygget backupbatterier og failover systemer. Operativsystemene er også svært gjennomarbeidet og bugs/feil sjer så og si ALDRI.

Dette var helt til ip telefoni kom på banen. Per idag mener jeg kvalitetsmessig henger ikke denne teknologien på greip, men det er utrolig hva kunder finner seg med når de hører telefoni i kontekst med ip... hype er vel det rette ordet.
 
T

theStig

Gjest
Re: Bilder og kommentarer fra Abrahamsen-lansering

Hvis du snakker om SIP og bredbåndstelefoni, så er jeg enig - det er noe skit. Men jeg er definitivt ikke enig i at IP-teknologi fra Alcatel, Cisco, Nortel o.l. ikke henger på greip. På jobben har vi en Cisco sentral, og den har ALDRI vært nede siden den ble installert for 1,5 år siden. Selv om den kjører Windows 2000....  :eek:

Edit: Stamnettet for telefoni i Norge har forresten vært IP-basert i flere år nå..
 
T

theStig

Gjest
Re: Bilder og kommentarer fra Abrahamsen-lansering

Nå var vel dette en grov avsporing. Abrahamsen kommer vel neppe til å begynne med IP-telefoni....
 

Suspiria

Medlem
Ble medlem
19.08.2005
Innlegg
36
Antall liker
0
Re: Bilder og kommentarer fra Abrahamsen-lansering

Kjøpsloven gir vel kun 5 års reklamasjonstid for varer ment å vare lengre enn denne tiden.
Jeg snakket selvfølgelig om HiFi-utstyr da denne tråden handler om det.

Høyesterett har slått fast at alle mobiltelefoner skal vare lenger enn 5 år, derfor er også reklamasjonstiden 5 år.

Men, er vi ikke litt off-topic her ;)
 

Herkules

Fersking
Ble medlem
31.08.2005
Innlegg
1
Antall liker
0
Re: Bilder og kommentarer fra Abrahamsen-lansering

Jeg snakket selvfølgelig om HiFi-utstyr da denne tråden handler om det.

Høyesterett har slått fast at alle mobiltelefoner skal vare lenger enn 5 år, derfor er også reklamasjonstiden 5 år.

Men, er vi ikke litt off-topic her ;)

Kaster meg inn i debatten her, selv om det er helt "off-topic".

Det er stor forskjell på garantitid og reklamamasjonsfrist.

Det er også helt ulik dekning på ovenstående termer, da reklamasjonsfrist kun forholder seg til fabrikkasjonsfeil.

Håper det avklarer saken. ;D

Herkules
 

Suspiria

Medlem
Ble medlem
19.08.2005
Innlegg
36
Antall liker
0
Re: Bilder og kommentarer fra Abrahamsen-lansering

Kaster meg inn i debatten her, selv om det er helt "off-topic".

Det er stor forskjell på garantitid og reklamamasjonsfrist.

Det er også helt ulik dekning på ovenstående termer, da reklamasjonsfrist kun forholder seg til fabrikkasjonsfeil.

Håper det avklarer saken.   ;D

Herkules
Kjøpsloven (reklamasjonsfristen) dekker ikke bare rene fabrikkasjonsfeil. Hvis et produkt (f.eks en HiFi forsterker) har komponenter som ikke holder i 5 år, dekker reklamasjonsfristen dette. En HiFi forsterker SKAL kunne holde mer enn 5 år (akkurat som en mobiltelefon). Men, hvis fabrikanten mener at hvisse komponenter trengs å byttes etter en hviss tid, da kan de ta forbehold om dette. Et rør i en rørforsterker er et eksempel på dette.

Kjøpsloven er enkel; Hviss et produkt er ment å vare i mer enn 5 år (og koster mer enn kr 200,-), da er det 5-års reklamasjonsrett (på alle komponenter), med unntak av slitedeler (f.eks. rør).
 

hugin

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
09.06.2003
Innlegg
229
Antall liker
2
Torget vurderinger
4
Re: Bilder og kommentarer fra Abrahamsen-lansering

Nææææ, er den utsatt.....har jeg nevnt det før?

Uff, nei vi må ikke kritisere nei..... :eek: :eek: :eek:

Det var bare en liiiiten forutanelse jeg hadde. ;) ;)
 

Ronny_B

Fersking
Ble medlem
23.02.2006
Innlegg
1
Antall liker
0
Re: Bilder og kommentarer fra Abrahamsen-lansering

Hei !

På den nye SA-1 forsterkeren lurer jeg på følgende... er den koplet som klasse A eller AB, hel eller halv brokopling, er det brukt silisiumstransistorer som går opp i 100 MHz området, er alle transistorene utmålt for hånd (matchet)?.

Ronny B
 

pang

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
16.03.2005
Innlegg
308
Antall liker
13
Re: Bilder og kommentarer fra Abrahamsen-lansering

IP telefoni? Duster!!!
Ønsker Abe lykke til. Har hatt mye glede av
hans produkter. Stå på,gi faen i janteloven.
 

pang

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
16.03.2005
Innlegg
308
Antall liker
13
Re: Bilder og kommentarer fra Abrahamsen-lansering

ABE,få Mojo Blues på scenen og spill rock!!!
 

Olympia

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
15.12.2003
Innlegg
281
Antall liker
8
Torget vurderinger
1
Re: Bilder og kommentarer fra Abrahamsen-lansering

Dere lurer sikkert på hvor mange watt forsterkeren er på? Vel, det ville ikke Abrahamsen si :) Men, den er ment å klare de fleste høytalere. Den har store strømressurser.
Det ser absolutt lovende ut og disse låter sikker like bra eller bedre enn "forgjengerne" han lagde (les: EC). For å konkurere må han jo det....
Men mht strømsterke forsterkere.....ut fra bildene ser jo ikke akkurat strømforsyning særlig ekstrem ut da....flere av de gamle EC blokkene var vel også kjent for å ikke ha "overdrevent" store strømforsyninger....?? Men, men, uansett..dette blir sikker veldig bra. Gleder meg til å legge ører til dem en gang (eller flere).
 

TOHA

Hi-Fi interessert
Ble medlem
21.04.2004
Innlegg
86
Antall liker
0
Re: Bilder og kommentarer fra Abrahamsen-lansering

Faen, gutter - dere er så merkebevisste at dere ville brakt tårer i øynene på enhver reklamekonsulent. ;)

Nok en smart løsning fra Abrahamsen, forresten!

Enig i at dette kan fremstå som en "smart" løsning når man tar historikken med dårlig driftssikkerhet i betraktning....

Men for meg og sikkert mange andre, er den og andre sære løsninger en bekreftelse på at produktene fortsatt bare egner seg for en begrenset menighet av EC-tilhengere...

Det skal bli spennende å se hvor flinke partene er med fremtidig oppfølging av serviceintervaller.

Mvh.

TOHA
 

tweakMan

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Innlegg
6.223
Antall liker
124
Re: Bilder og kommentarer fra Abrahamsen-lansering

Si TOHA, det bildet på 42 tommern din på "annlegg"
er det fra en idolsending? :D
 

x250

Overivrig entusiast
Ble medlem
29.01.2006
Innlegg
758
Antall liker
12
Sted
porsgrunn
Re: Bilder og kommentarer fra Abrahamsen-lansering

vi lånte en av strandberg i skien åspilte på den en helg å konklusjonen er grei alle som hørte den syntes den hvar bra .ikke døm ting nord å ned før dere har hørt sakene da det blir for tett
 

hugin

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
09.06.2003
Innlegg
229
Antall liker
2
Torget vurderinger
4
Re: Bilder og kommentarer fra Abrahamsen-lansering

Hvilke produkter er de leveringsdyktige på nå?
 

Berg

Overivrig entusiast
Ble medlem
11.02.2003
Innlegg
1.039
Antall liker
1
Re: Bilder og kommentarer fra Abrahamsen-lansering

I ly av den andre tråden så kunne det jo være morsomt å ta frem denne igjen. Er det noen som har hørt noe til de "nye" produktene forsforsterker og cdspilleren ? Eller er de ikke kommet ennå ? ;)
 
C

cpc

Gjest
Re: Bilder og kommentarer fra Abrahamsen-lansering

På AVforum går det for øyeblikket en tråd der det sies at elkjøp (!) skal selge Abrahamsen sine produkter.
 

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Innlegg
13.112
Antall liker
4.989
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
28
Re: Bilder og kommentarer fra Abrahamsen-lansering

Høytalerterminalen er Abrahamsen egen patent, og passer alle typer høytalertilslutninger (også banan). De er laget av kobber, og vil derfor føye seg litt når man drar til skruen. Dette vil gjøre at kablene (pluggene) vil sitte bedre, og man trenger ikke å etterstramme.
Endelig!
Gull ble vraket til fordel for kobber i proff sammenheng for >>10 år siden. For kontakten sin skyld.
 

General8

Overivrig entusiast
Ble medlem
19.07.2005
Innlegg
644
Antall liker
0
Re: Bilder og kommentarer fra Abrahamsen-lansering

Nææææ, er den utsatt.....har jeg nevnt det før?

Uff, nei vi må ikke kritisere nei..... :eek: :eek: :eek:

Det var bare en liiiiten forutanelse jeg hadde.   ;) ;)
Det er vel ikke helt uvanlig å måtte utsette som Mr. A har gjort her.. Se på sony PS3 f.eks.
 

el_mariachi

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
5.636
Antall liker
394
Re: Bilder og kommentarer fra Abrahamsen-lansering

Er det ikke "verdenspremiere" på noen av produktene under denne helgens lyd og bilde messe?
 
K

kiwi

Gjest
Re: Bilder og kommentarer fra Abrahamsen-lansering

Jo det trur jeg at det er, mener han skulle ha klart en cd spiller også vis jeg ikke husker feil :D
Er det ikke "verdenspremiere" på noen av produktene under denne helgens lyd og bilde messe?
 

jonas

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.12.2004
Innlegg
2.981
Antall liker
1.227
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
21
Re: Bilder og kommentarer fra Abrahamsen-lansering

Hva vil den integrerte koste?noen som har en anelse?
 

rulleguru

Medlem
Ble medlem
13.10.2006
Innlegg
9
Antall liker
0
Re: Bilder og kommentarer fra Abrahamsen-lansering

Hva vil den integrerte koste?noen som har en anelse?
Hvis du snakker om den integrerte forsterkeren i "V-serien" som bl.a skal selges på elkjøp skal den visst ligge på ca 10000.
 

Slinger

Overivrig entusiast
Ble medlem
21.04.2002
Innlegg
1.030
Antall liker
45
Torget vurderinger
4
Re: Bilder og kommentarer fra Abrahamsen-lansering

Hentet fra AV-forum



 
A

Akle

Gjest
Re: Bilder og kommentarer fra Abrahamsen-lansering

Hadde de bare ikke hatt gullsot...
 
Topp Bunn