bilder av diy dubeditter

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • bambadoo

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Innlegg
    22.155
    Antall liker
    10.663
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Da passer det med en liten iterasjon av den overfor. Og da med lightspeed attenuator (ldr) som selve volumknotten. Spiller aldeles fabelaktig. Oppgradert med noen mundorf silver kondiser senere. Hørte ingen forskjell etterpå :) - ikke alle oppgraderinger/tweaks som er like vellykkede ;) Selv om andre på diyaudio merket "STOOOR" forskjell så gjorde ikke jeg det
    DCB1 -
    176193d1357857443-symef-klasse-ab-forsterker-diy-prosjekt-sadjkj.jpg
     

    liliya

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    751
    Antall liker
    489
    Torget vurderinger
    14
    Min siste "kreasjon"

    En "spesiell" utgave av Musical Innovation MI 3 II som er satt sammen i samarbeid med Roar Malmin:

    Dual mono

    Lavere spenning enn den orginale, men med høyere bias gjør det mulig å ta ut noe høyere effekt i ren klasse A.

    "Gamle" danske High Fideletys kretsløpt for å forsinke/beskytte høyttalerne.

    Jeg har førøvrig "drøssevis" av bilder fra forskjellige byggeprosjekter, noen som er gjennomført i løpet av de to siste år og noen eldre prosjekter som jeg nylig har henet fram igjen fra sin "loftstilværelse", renovert og "pyntet på ". Så lurer jeg på hvor stor er interessen er for at en og samme person kommer "drassende" med mange prosjekter??

    Eivind Stillingen
     

    Vedlegg

    liliya

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    751
    Antall liker
    489
    Torget vurderinger
    14
    En "sjelden" sak.

    Denne tror jeg ikke det finnes så mange selvbygger-eksemplarer av , i alle fall ikke her hjemme i Norge.

    Noen som våger seg på å gjette hva det er ??


    Eivind Stillingen
     

    Vedlegg

    El-retur

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.01.2012
    Innlegg
    2.317
    Antall liker
    1.880
    Sted
    Sauda
    Torget vurderinger
    14
    En "spesiell" utgave av Musical Innovation MI 3 II som er satt sammen i samarbeid med Roar Malmin:

    Dual mono

    Lavere spenning enn den orginale, men med høyere bias gjør det mulig å ta ut noe høyere effekt i ren klasse A.

    "Gamle" danske High Fideletys kretsløpt for å forsinke/beskytte høyttalerne.

    Jeg har førøvrig "drøssevis" av bilder fra forskjellige byggeprosjekter, noen som er gjennomført i løpet av de to siste år og noen eldre prosjekter som jeg nylig har henet fram igjen fra sin "loftstilværelse", renovert og "pyntet på ". Så lurer jeg på hvor stor er interessen er for at en og samme person kommer "drassende" med mange prosjekter??

    Eivind Stillingen

    bare til og poste flere bilder :)
     

    bambadoo

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Innlegg
    22.155
    Antall liker
    10.663
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Mitt "drivverk" for tiden
    Streacom fc5 chassis - intel 3770T cpu - Ekstern PSU, 0 bevegelige deler etc...
    164584d1352315987-helt-stillega-ende-pc-med-pent-utseende-photo-17-.jpg
     

    liliya

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    751
    Antall liker
    489
    Torget vurderinger
    14
    Nei, men den "mater en DAC.

    Eivind Stillingen
     

    Guit

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    11.09.2009
    Innlegg
    1.122
    Antall liker
    164
    Sted
    Sunndalsøra
    Mine Diy høytalere


    Diy El34se amp. triodekoblet, ikke bygd av meg.

    Hvilken deling er det på disse mellomtone/diskanthornene? Årsaken til at jeg spør, er at jeg ikke har noen erfaring med horn. Har nylig kjøpt 2 par horn som må deles rundt 1200 hz. Må kjøpe lengre horn for og få lavere deling, da basselementene bare så vidt strekker seg opp mot delefrekvensen. mvh Guit
     

    liliya

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    751
    Antall liker
    489
    Torget vurderinger
    14
    Denne overrasket meg

    Denne sluttforsterkeren overrasket meg ved å spille utrolig musikalsk i mitt aktive oppsett. Jeg hadde før denne bygget to utgaver av
    Goldmund Mimesis 9.2, hvor den ene kjører på noe lavere spenning enn den andre. Den største(med høyest spenning) av de to, tok seg av området 60 -600 Hz, mens den "minste" Goldmund tok seg av resten. Det er "minstemann" av de to som har måttet vike plassen for SYMEF(DIYaudio). Bambadoo har etter hva jeg har forstått gjort de samme gode erfaringene som meg med denne forsterkeren.
    Når den har greid å "danke" ut Goldmund så skyldes dette "timing" med resten av anlegget. SYMEF trivdes langt bedre sammen med min Copland 306 enn hva Goldmund gjorde.
    I et tradisjonelt oppsett med danske High Fideletys DIY forforsterker(jeg har bilder av den) og to gode høyttalere var det svært vanskelig å skille de to sluttforsterkerne fra hverandre.
    Chassiet er gammelt Hafler kabinett. Etterhvert kommer det en ordentlig frontplate. Strømforsyningen er stabilisert (danske High Fidelety)
    Eivind Stillingen
     

    Vedlegg

    Milenko

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2003
    Innlegg
    5.835
    Antall liker
    1.418
    Sted
    Steinkjer
    Mine Diy høytalere


    Diy El34se amp. triodekoblet, ikke bygd av meg.

    Hvilken deling er det på disse mellomtone/diskanthornene? Årsaken til at jeg spør, er at jeg ikke har noen erfaring med horn. Har nylig kjøpt 2 par horn som må deles rundt 1200 hz. Må kjøpe lengre horn for og få lavere deling, da basselementene bare så vidt strekker seg opp mot delefrekvensen. mvh Guit
    Jeg deler på 800 Hz, men som du sier, det kommer litt an på hornet og driver. Lette lenge før jeg fant et rimelig horn som gikk ned dit jeg ønsket. Har tenkt å bytte horn til Autotech Jmlc 400 og da vil jeg ha enda bedre "klaring" enn de jeg har nå.
     
    N

    nysjerrigper

    Gjest
    en 2" driver eller? 800hz er ganske lavt for en 1". bakdelen med større driver er at det kreves alu membran og man ofte får resonansfrekvenser oppover i en 2veis.
     

    Guit

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    11.09.2009
    Innlegg
    1.122
    Antall liker
    164
    Sted
    Sunndalsøra
    en 2" driver eller? 800hz er ganske lavt for en 1". bakdelen med større driver er at det kreves alu membran og man ofte får resonansfrekvenser oppover i en 2veis.
    Det er snakk om 1'' drivere fra JBL ja:) De har alu-drivere. Ser at på hjemmesiden til JBL byggerene at for lav deling for disse hornene/driverne ikke lyder så bra. Og at man får mere fase/etterklang med lengre horn. Mange av disse folka har lagt 60/70 tallet fra seg og ser mere inn i det nye århundre. mvh Guit
     

    Milenko

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2003
    Innlegg
    5.835
    Antall liker
    1.418
    Sted
    Steinkjer
    en 2" driver eller? 800hz er ganske lavt for en 1". bakdelen med større driver er at det kreves alu membran og man ofte får resonansfrekvenser oppover i en 2veis.
    Bruker en Fostex D1405, 2" titan membran med 1" throat diameter. Er anbefalt delt over 850 Hz, men fungerer greit på de nivåer som kreves på mitt rom.
     

    liliya

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    751
    Antall liker
    489
    Torget vurderinger
    14
    Goldmund Mimesis 9.2 cloner

    Jeg har bygget to stykker av dette sluttrinnet. De er ikke identiske. Det "største" er dual mono og blir fødet av noe høyere spenning enn den "minste".
    Felles for begge er at de begge skiller seg fra den opprinnelige clonen ved å egen stabilisert strømforsyning til VAS trinnet. Tråden på diyAudio hvor clonen ble presentert hadde til tider ganske høy "temperatur", noe man selvfølgelig må regne med når man går ut med utsagn som "verdens beste". Et ganske håpløst begrep, men at dette sluttrinnet holder meget høy kvalitet, er det ikke tvil om.

    Eivind Stillingen
     

    Vedlegg

    bambadoo

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Innlegg
    22.155
    Antall liker
    10.663
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Ja var med opprinnelig i den tråden men hoppet av kan man si. Angret egentlig ikke på det. Men er sikker på at forsterkeren spiller supert.
     

    liliya

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    751
    Antall liker
    489
    Torget vurderinger
    14
    En "perle" fra "gamle" High Fidelety

    Fikk lyst til å legge inn bilder denne "perlen" av en forforsterker som ble brakt i danske High Fideletys "storhetstid". Hadde det ikke vært for at jeg i dag kjører med et aktivt oppsett, ville denne forforsterkeren fortsatt vært å finne i mitt oppsett. Den holder forsatt høy kvalitet.

    Eivind Stillingen
     

    Vedlegg

    liliya

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    751
    Antall liker
    489
    Torget vurderinger
    14
    En "renovert" syttitalls-klassiker

    Sentec SE 77 forforsterker

    La dette inn på vintagetråden i mars, men tillater meg å kopiere den over på DIY siden.

    Regner med at det er flere ev leserne på vintage-tråden som kjenner denne svenske klassikeren, Sentec SE 77,
    fra syttitallet.Særlig de av dere som er (var) ivrige DIYere. Dette var mitt andre selvbygg. Skjønt selvbygg er vel å ta litt hardt i, da jeg valgte ferdig montert print.
    Som flere av mine mange selvbygg, endte denne som så mange andre på loftet. Den gang hadde jeg kanskje en noe ukritisk tro på at nye ting var bedre. Forforsterkeren ble forøvrig beskrevet og testet i ærverdige Radio och Televisjon med fint resultat. Artikkelen har jeg gjemt på.
    I forbindelse med at jeg har bestemt meg for å rydde opp i ” lageret” mitt av selvbygg, har jeg børstet støvet av denne, selfølgelig ikke uten å gjøre noen oppdateringer:
    1. Alle lytter i strømforsyningen skiftet.
    2. Strømforsyningen ytterligere forbedret med faste spenningsregulatorer.
    3. Alle tantaler/elektrolytter parallelkoplet med bedre kondesatorer.
    4. Begge ICer (TDA231) byttet ut med OPA 2134.

    Jeg har lytter på reultatet via AKG K701 og K530: Oppløst og fint både i diskant og bass. Litt morsomt er det at det er mulig via bass og diskant kontrollene å endre litt på lydbildet etter egen smak. Tonekontroller har jo i mange år vært ”bannlyst” i Hi-Fi kretser.
    Forforsterken vil ikke få noen plass i mitt nåværende anlegg. Jeg har ganske enkelt ikke bruk for den (vil legge den ut for salg her på HIFI-sentralen ved et høve).

    Eivind Stillingen
    Vedlagte bilder




     

    liliya

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    751
    Antall liker
    489
    Torget vurderinger
    14
    Bassgitarforsterker

    Håper det er flere som kikker på denne tråden enn de som er bidragsytere. Jeg fortsetter til noen sier fra at de er lei av mine bidrag.

    Her kommer det en bassgitarforsterker som både jeg og Kristine på 10 år koser oss med.

    Forforsterkeren: Rod Elliot

    Utgangsforsterken: TDA 7295(En smart,lettbygd og vellydende forsterker, har 20 stk. + viste print liggende).

    Eivind Stillingen
     

    Vedlegg

    liliya

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    751
    Antall liker
    489
    Torget vurderinger
    14
    Et "must" for alle DIYere

    En variotrafo er noe av det smarteste jeg har investert i.
    Med en enkel omskifter kan jeg veksle mellom å ta ut:
    1. AC spenninger opp til hva som befinner seg på nettet.
    2. DC spenninger fra 0 til +/- 2x45 V

    Med omskifteren kobler jeg inn en trafo med ensretter og to lytter og kan dermed hente ut nevnte spenninger som dekker de fleste behov.

    Med litt billig "Kinamekk" kan jeg digitalt lese av AC spenning og strøm + en av DC spenningene (den andre er da ganske lik)

    Eivind Stillingen
     

    Vedlegg

    bambadoo

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Innlegg
    22.155
    Antall liker
    10.663
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Har et par tda7294 print liggende men har aldri koblet dem opp.... De er integrert med likeretting etc. så kun trafo som skal til.
     

    liliya

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    751
    Antall liker
    489
    Torget vurderinger
    14
    Bambado

    Hele serien TDA 72xx har noen fine kvaliteter, spesielt dersom du endrer enkelte av de foreslåtte komponentene fra produsenten(!!!). På diyAudio er det en meget interessant tråd hvor du kan finne forslagene til forbedringer.

    Eivind Stillingen
     

    slarssen

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    18.03.2003
    Innlegg
    679
    Antall liker
    13
    RAKK Dac MKIV

    Har ett par bilder av ett kjapt lite prosjekt for min nye DAC: RAKK Dac MKIV.

    RAKK dac har strømutganger på analogsiden, rett ut fra to PCM1794A som kjører i mono-mode for hver kanal. Her benytter jeg passiv omforming til spenning ved hjelp av ett par Lundahl LL1674 trafoer, som deretter går rett ut.

    På inngangsiden har jeg asynkron USB via WaveIO fra Luckit. Fra denne får jeg isolert I2S til RAKK dac.

    Vider har jeg SPDIF og Toslink også, direkte inn på dac kortet.

    Lyden er jeg meget fornøyd med. Helt klart den beste digital løsningen jeg har hatt så langt.

    - Slarssen
     

    Vedlegg

    liliya

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    751
    Antall liker
    489
    Torget vurderinger
    14
    Slarrsen
    Ryddig. Flott jobb.

    E. Stillingen
     

    El-retur

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.01.2012
    Innlegg
    2.317
    Antall liker
    1.880
    Sted
    Sauda
    Torget vurderinger
    14
    noen må jo ha noe mere å bidra med,kjekt å ha en inspirasjons tråd.
     

    El-retur

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.01.2012
    Innlegg
    2.317
    Antall liker
    1.880
    Sted
    Sauda
    Torget vurderinger
    14
    lagde denne lm3886tf i ferien,måtte legge om kablene litt pga oscillering.
    målte denne til 42w 8ohm 60w 4ohm uten klipping.

    20140817_141752.jpg

    20140817_142125.jpg
     

    El-retur

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.01.2012
    Innlegg
    2.317
    Antall liker
    1.880
    Sted
    Sauda
    Torget vurderinger
    14
    lagde denne for en tid tilbake, ljm l10 .
    utgangs transistorene ble byttet til orginale thoshiba transistorer og de små transistorene ble byttet ut med thosiba 649 og 669 mener eg og huske.
    bra med krefter og bra lyd.
    Amp17.jpg

    Amp10.jpg
     

    LMC

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Innlegg
    24.956
    Antall liker
    13.300
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    45
    veldig kult Variac bygg
    hvor fikk du kjøpt den displayen?
    smart ide med DC utgang via velger
    mvh
    Leif


    En variotrafo er noe av det smarteste jeg har investert i.
    Med en enkel omskifter kan jeg veksle mellom å ta ut:
    1. AC spenninger opp til hva som befinner seg på nettet.
    2. DC spenninger fra 0 til +/- 2x45 V

    Med omskifteren kobler jeg inn en trafo med ensretter og to lytter og kan dermed hente ut nevnte spenninger som dekker de fleste behov.

    Med litt billig "Kinamekk" kan jeg digitalt lese av AC spenning og strøm + en av DC spenningene (den andre er da ganske lik)

    Eivind Stillingen
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn