Bilde av Frode's romjuls-/nyttårsprosjekt

Frode

Overivrig entusiast
Ble medlem
09.12.2002
Innlegg
1.089
Antall liker
175
Torget vurderinger
2
Gainclone til bassen:



Frode
 

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Innlegg
13.112
Antall liker
4.989
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
28
Hmmm.Det kommer vel an på hvilke krav en stiller til resultatet.Det resultatet som Frode viser her er vanskelig å få til i hagen.Den lakksprøyta jeg bruker på jobb koster ca 5000kr,og for meg er det mye penger.Jeg har prøvdt disse billige biltema greiene og jeg får det ikke til sånn som jeg vil.Har lakka siden 1987.
Du har sikkert rett. Jeg har ikke forsøkt med pianolakk, men ellers har det blitt bra resultater. Jeg nevnte ikke Biltema?
Forresten............... Biltema og trykkluft er faktisk blitt en "standard". Utskjelt av noen, men akseptert av mange.
 

Frode

Overivrig entusiast
Ble medlem
09.12.2002
Innlegg
1.089
Antall liker
175
Torget vurderinger
2
Litt montering:



Frode
 

sclalars

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.05.2006
Innlegg
2.397
Antall liker
1.718
Sted
Skedsmokorset
Torget vurderinger
1
Kjempemessig Frode ;D ;D ;D
Ser ikke koksgrå ut nå lenger? Er det omstendighetene rundt som speiler seg i hornet?

Lars
 

Frode

Overivrig entusiast
Ble medlem
09.12.2002
Innlegg
1.089
Antall liker
175
Torget vurderinger
2
Kjempemessig Frode ;D ;D ;D
Ser ikke koksgrå ut nå lenger? Er det omstendighetene rundt som speiler seg i hornet?

Lars
Ja, fargen er fortsatt den samme koksgrå varianten. Jeg bruker forløpig de gamle "holderene" til de minste hornene. Tenkte at jeg skulle eksperimentere litt med høyden før jeg lager noe nytt.




Frode
 

Erland

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.04.2003
Innlegg
3.238
Antall liker
6
Frode,
Veldig gøy å se at du ikke bare tenker lyd, men at du tar deg bryet med å få det til å se skikkelig ut også.
Dette er et godt eksempel på at DIY ikke behøver å se "hjemmemekka" ut.
Håper lyden står å forhold til utseendet, og gratulerer med nye høytalere.

mvh Erland
 

Frode

Overivrig entusiast
Ble medlem
09.12.2002
Innlegg
1.089
Antall liker
175
Torget vurderinger
2
Frode,
Veldig gøy å se at du ikke bare tenker lyd, men at du tar deg bryet med å få det til å se skikkelig ut også.
Dette er et godt eksempel på at DIY ikke behøver å se "hjemmemekka" ut.
Håper lyden står å forhold til utseendet, og gratulerer med nye høytalere.

mvh Erland
Jeg var etter hvert lei av å ha halvferdige prosjekter i stua, og bestemte meg for å lage noe som så litt bedre ut. Lyden er jeg godt fornøyd med, jeg har brukt høyttalerene i ca et halvt år før jeg begynte med finishen. Kassene er ikke helt perfekte, men i en vanlig stue legger man ikke merke til det.

Frode

 

Rune S

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.04.2002
Innlegg
4.569
Antall liker
1.241
Torget vurderinger
11
Det ser utrolig profft ut Frode!
Kunne tenkt meg å hørt det der....
Hvilken frekvens er delingen på ?
 

Frode

Overivrig entusiast
Ble medlem
09.12.2002
Innlegg
1.089
Antall liker
175
Torget vurderinger
2
Det ser utrolig profft ut Frode!
Kunne tenkt meg å hørt det der....
Hvilken frekvens er delingen på ?
Delefrekvensen ligger vel rundt 200Hz. Slik jeg har forstått det, ser filteret ut som 24dB/okt, men er egentlig 4 6dB/okt med ulik delefrekvens etter hverandre. Dermed er det vanskelig å si noen eksakt verdi. Når det gjelder lytting får du gi en lyd neste gang du er i området, kanskje vi kan ordne noe.

Frode
 

tem

Medlem
Ble medlem
14.11.2004
Innlegg
12
Antall liker
0
Skikkelig lekkert.Ser ut som du var heldig med fargevalget.Representerer det siste bildet den reelle fargen?Stikker innom for en ny lytterunde dersom det passer?Lyden har vel ikke blitt dårligere av litt lakk?:D ;D
 

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Innlegg
18.344
Antall liker
16.457
Sted
Østfold
Jeg tillater meg å komme med et forslag her:

Få den lokale metallsnekkeren til å lage:
4 runde rustfrie føtter som løfter basskassa 5cm fra gulvet.
+ 2 runde rustfrie føtter som det øvre hornet kan stå på.

Alternativt bruker du to føtter (ser ut som om det er et festehull på hver side av topphornet), en på hver side av topphornet. Så setter du inn festeskruer a-la avantgarde.

Noe som også hadde vært tøft hadde vært å lage et stativ med 4 høye føtter som står så bredt at basskassa går mellom. Den kan da stå på et par tverrstag. De 4 føttene kan være buede slik at de møter hverandre, 2 og 2 i en spiss over diskant/mellomtonehornet. Så lager du bare to stropper, eksempelvis i lær eller tekstil, som går i bue mellom 2 og 2 av disse bena, der topphornet kan ligge og hvile nedi. Justerbart og fint. Da har du også en veldig fin festemulighet til diskant på toppen.
 

emotikon

Æresmedlem
Ble medlem
24.10.2004
Innlegg
12.508
Antall liker
2.953
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
Nydelig bygge! :)

Hmmm....jeg har faktisk til gode å høre på et oppsett med lignende hornht.

Noen i Trondheimsområdet som har horn? ;)
 

Frode

Overivrig entusiast
Ble medlem
09.12.2002
Innlegg
1.089
Antall liker
175
Torget vurderinger
2
tem: Tror nok det siste bildet gir riktigst intrykk av fargen, ja. I følge BD-Design blir lyden bedre av lakken, hornet dempes mer. Jeg vet ikke om jeg kommer til å høre forskjell, men er godt fornøyd slik det var før lakkering. :)

Snickers-is: Takker for idéer når det gjelder føtter/holder til det lille hornet.

Frode
 

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Innlegg
18.344
Antall liker
16.457
Sted
Østfold
Frode, jeg vet at Fountek har en NeoCD3.5H på gang. Det er en NeoCD3 ribbon med et ganske kvadratisk horn. Tror det ville passet perfekt med en slakk deling.
 

Frode

Overivrig entusiast
Ble medlem
09.12.2002
Innlegg
1.089
Antall liker
175
Torget vurderinger
2
Har du peiling på følsomhet?

Frode
 

Frode

Overivrig entusiast
Ble medlem
09.12.2002
Innlegg
1.089
Antall liker
175
Torget vurderinger
2
Ja, jeg tror mellomtone/diskant ligger på rundt 102-103db/W/m.

Frode
 

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Innlegg
18.344
Antall liker
16.457
Sted
Østfold
BTW så er det rundt 1 kg saueull i Prophet, men uten horn ;D

102-103 dB er veldig mye. Da skal man nok jobbe litt for å finne egnet diskant ja.
 
Topp Bunn