Bil nekter å starte! Tips anyone?

topline

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2005
Innlegg
2.103
Antall liker
0
Strøm på batteri, men starter slår ikke inn (helt død).
Noen som har gode sannsynlige forklaringer? Bilen er en Voyager, aut og diesel.

Har tenkt på startrele, starter, tenningsbryter...men ikke fått sjekket ennå.
 

Svein_B

Overivrig entusiast
Ble medlem
07.04.2005
Innlegg
729
Antall liker
22
Sted
Lillestrøm
Dersom det ikke er så mye som et lite klikk en gang vil jeg mistenke tennings/start-bryter.

Sjekk lyset inne i bilen. Blir det svakt når du vrir tenningsnøkkelen, er det dårlig batteri eller dårlig kontakt på dette.

Dersom det er et klikk, men ikke starter går, kan man prøve å få noen til å gi starteren et slag med hammeren når du prøver å starte.

Svein.
 

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Innlegg
19.540
Antall liker
7.862
Torget vurderinger
0
Du kan begynne med å "tyvkoble" med ledning direkte fra batteriets + pol til starteren. Hvis du får respons da vet du at starteren og innslaget fungerer. Da er det mest sansynlig at feilen ligger i nøkkelbryter eller startreleet.

Hvis du ikke får respons på direkte koblingen er det nok innsalget ( solenoiden ) eller selve startmotoren som er kaputt.

Hvis du hører et "klikk" når du vrir på nøkkelen bør du identifisere hvor lyden kommer fra. Det vil kunne gi en pekepinn mht. feilen

I øvrigt: Lykke til !
 

Gubra

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.08.2004
Innlegg
2.998
Antall liker
723
Det kan være så enkelt som dårlig kontakt mellom klemmer og batteripoler.
Ta av klemmene, rengjør og prøv igjen.
 
N

nb

Gjest
Jeg hadde samme problem i vinter når det var så j---- kaldt i Oslo. Det var strøm, lys virket og slikt, men likevel var altså batteriet defekt og det tok heller ikke lading. Fikk heller ikke start med startkabler. På mitt batteri var det en liten indikator, og på siden av den stod det at batteriet måtte byttes dersom den ikke var grønn eller noe slikt. Den var ikke grønn, og bilen startet fint når jeg kjøpte nytt batteri.
 

topline

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2005
Innlegg
2.103
Antall liker
0
Spiralis skrev:
Du kan begynne med å "tyvkoble" med ledning direkte fra batteriets + pol til starteren. Hvis du får respons da vet du at starteren og innslaget fungerer. Da er det mest sansynlig at feilen ligger i nøkkelbryter eller startreleet.

Hvis du ikke får respons på direkte koblingen er det nok innsalget ( solenoiden ) eller selve startmotoren som er kaputt.

Hvis du hører et "klikk" når du vrir på nøkkelen bør du identifisere hvor lyden kommer fra. Det vil kunne gi en pekepinn mht. feilen

I øvrigt: Lykke til !
Takk for tips.
Det klikket i releboksen når jeg vred på tenningen. Så etter å ha byttet litt rundt på releene så startet den.
Blir en tur på Biltema i dag for kjøpe nytt rele. Pustet lettet ut over at det bare var en "bagatell" gitt!
 
Topp Bunn