Bil med henger.

Raven8

Overivrig entusiast
Ble medlem
26.09.2004
Innlegg
706
Antall liker
4
Dere som har litt peiling på bil og slike regler i norge kan vel svare på dette enkle spm er det lov å trekke henger med bil som har prøveskilt vi snakker her om tom henger. Jeg har googlet av ville pine men får masse info om alt annet enn det jeg lurer på.
 

BHO

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.10.2004
Innlegg
3.082
Antall liker
296
Sted
Asker
Torget vurderinger
2
Sv: Bil med henger.

Ring Politi, om de ikke greier å gi deg et konkret svar, så er det vel bare å kjøre ivei. :)
 

StereoJoe

Overivrig entusiast
Ble medlem
25.11.2004
Innlegg
651
Antall liker
2
Sv: Bil med henger.

I utgangspunktet kan han nok ikke det, men ring lokal trafikkstasjon - ikke politiet.
 

BHO

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.10.2004
Innlegg
3.082
Antall liker
296
Sted
Asker
Torget vurderinger
2
Sv: Bil med henger.

Poenget er vel at det i utgangspunktet er Politiet som håndhever loven på våre veier, så dersom de ikke kan gi deg et konkret svar "nei det er ikke lov" så har de vel lite å fare med om du skulle bli stoppet. ::)
 

StereoJoe

Overivrig entusiast
Ble medlem
25.11.2004
Innlegg
651
Antall liker
2
Sv: Bil med henger.

Tror jeg ville vært på den sikre siden og snakket med de som sannsynligvis faktisk vet svaret. En kan jo f.eks. være uheldig og bli innblandet i en ulykke, da kan det være greitt å ha utsagn fra fagmyndighet på sin side.
Etter en del 1000 mil langs veiene i slike kjøretøy som dette, har jeg opplevd rimelig varierende kompetanse på veitrafikkloven hos de som håndhever den...
 

Vedlegg

Cundis

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.08.2005
Innlegg
2.755
Antall liker
489
Sted
Stockholm
Sv: Bil med henger.

Jepp, støtter Stereo Joe her. Er noe drit å miste alt av forsikring hvis uhellet er ute.. :eek:
 
G

Gjestemedlem

Gjest
Sv: Bil med henger.

"Du kan ikke bruke prøveskilter til å frakte personer eller gjenstander uten spesiell tillatelse."

"Det er viktig å merke seg at den medfølgende forsikringen ikke gjelder ved misbruk. Skjer det en ulykke, for eksempel utenfor avtalt område, står du dermed uten forsikring. Du blir da personlig ansvarlig for enhver skade"

http://www.dinside.no/php/art.php?id=13000

Det er jo vegkontoret som utsteder prøveskilter så søk dem om en spesiell tilatelse.
 

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Innlegg
19.540
Antall liker
7.863
Torget vurderinger
0
Sv: Bil med henger.

Du kan jo si at grunnen til dette er at du vil prøve bilen med tanke på kjøp, og da du ofte kjører med tilhenger må du få vite hvordan den er å trekke med ! Men utgangspunktet er at du IKKE kan bruke bilen til "transport" med prøveskilt. Det gjelder nok selv om "transporten" kun betår i å frakte en tom henger fra A til B. Men testing av bilens egenskaper som "trekkdyr" burde falle innenfor regelverket. Snakk med trafikkstasjonen der du får prøveskiltene.
 

Raven8

Overivrig entusiast
Ble medlem
26.09.2004
Innlegg
706
Antall liker
4
Sv: Bil med henger.

Takker. Da droppes de planene om henger.
 

xerxes

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.01.2005
Innlegg
9.837
Antall liker
5.489
Sted
Holmestrand
Sv: Bil med henger.

En litt artig ting her: Hvis bilen din kan trekke en henger på 1200 kg, da kan du ikke trekke en tom henger som er godkjent for 1201 kg. Bilen må være godkjent for hengerens totalvekt. Dette er spesielt underlig siden det er leverandørens tall som benyttes, og dette varierer veldig. En Passat kan trekke 1500 kg, mens en Mondeo trekker 1800. Tok utgangspunkt i 2 liter diesel og henger med brems. Mondeo og Passat veier omtrent det samme. Forstå det den som kan.
 
G

Gjestemedlem

Gjest
Sv: Bil med henger.

Også verdt å være obs på at man men førerkort klasse B kun har lov å trekke tilhengere med maksvekt opp til 750 kg. (Maxvekt på bil og henger tilsammen kan heller ikke overskride 3,5T)

Dette får endel pussige utslag. Jeg har f.eks. ikke klasse E (henger) men jeg har C og D. Jeg har mao. lov til å kjøre en leddbuss men ikke en personbil med henger som har maksvekt på 800 kg
 

pks

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.10.2006
Innlegg
3.451
Antall liker
3
Sv: Bil med henger.

Gjestemedlem skrev:
Også verdt å være obs på at man men førerkort klasse B kun har lov å trekke tilhengere med maksvekt opp til 750 kg. (Maxvekt på bil og henger tilsammen kan heller ikke overskride 3,5T)

Dette får endel pussige utslag. Jeg har f.eks. ikke klasse E (henger) men jeg har C og D. Jeg har mao. lov til å kjøre en leddbuss men ikke en personbil med henger som har maksvekt på 800 kg
I følge det teorikurset jeg hadde, så har du lov til å trekke opp til 3,5 tonn tilsammen. veier bilen 1750 og har lov til å trekke henger opp til 1750, så er det lov med et klasse b førerkort!

Veier bilen du kjører 3500 så har du faktisk også lov til å henge på en henger på 750 kg, altså en totalvekt på 4250, som et absolutt maksimum!
Det lærte jeg på teorikurs, så jag kan ikke garantere dette, men kjørelæreren min sa da så ;)

Har hatt mange diskusjoner på dette, og det er mange forskjellige oppfatninger.

PK
 
G

Gjestemedlem

Gjest
Sv: Bil med henger.

pks skrev:
Gjestemedlem skrev:
Også verdt å være obs på at man men førerkort klasse B kun har lov å trekke tilhengere med maksvekt opp til 750 kg. (Maxvekt på bil og henger tilsammen kan heller ikke overskride 3,5T)

Dette får endel pussige utslag. Jeg har f.eks. ikke klasse E (henger) men jeg har C og D. Jeg har mao. lov til å kjøre en leddbuss men ikke en personbil med henger som har maksvekt på 800 kg
I følge det teorikurset jeg hadde, så har du lov til å trekke opp til 3,5 tonn tilsammen. veier bilen 1750 og har lov til å trekke henger opp til 1750, så er det lov med et klasse b førerkort!

Veier bilen du kjører 3500 så har du faktisk også lov til å henge på en henger på 750 kg, altså en totalvekt på 4250, som et absolutt maksimum!
Det lærte jeg på teorikurs, så jag kan ikke garantere dette, men kjørelæreren min sa da så ;)

Har hatt mange diskusjoner på dette, og det er mange forskjellige oppfatninger.

PK
Sorry, det ser ut som jeg tok feil her.


Sitat fra vegvesen.no:

Klasse B (personbil)

Denne klassen gjelder føring av motorvogn (unntatt motorsykkel) med en tillatt totalvekt på høyst 3500 kg og maksimalt åtte passasjerplasser i tillegg til førerplassen.

Klasse B innebærer også at du etter bilen kan trekke tilhenger med tillatt totalvekt på høyst 750 kg.

I tillegg kan du trekke tilhenger med tillatt totalvekt over 750 kg forutsatt at tilhengerens tillatte totalvekt ikke overstige bilens egenvekt samt at tilhengerens og bilens samlede tillatte totalvekter ikke overskrider 3500 kg.

Selv om du med klasse B kan trekke en tilhenger som beskrevet ovenfor, må du alltid deretter undersøke om det foreligger teknisk begrensning for trekkingen. I bilens vognkort finner du angitt bilens maksimale aktuelle tilhengervekt, og denne vekten må ikke overskrides uansett hvilken førerkortklasse du har. I tillegg kan bilens vognkort også ha angivelse av tillatt vogntogvekt.
 

pks

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.10.2006
Innlegg
3.451
Antall liker
3
Sv: Bil med henger.

Veldig spesielt skrevet, men min førerlærer er nok ikke så dum.. Da har alle lært no i dag ;)

Pk
 

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Innlegg
19.540
Antall liker
7.863
Torget vurderinger
0
Sv: Bil med henger.

xerxes skrev:
En litt artig ting her: Hvis bilen din kan trekke en henger på 1200 kg, da kan du ikke trekke en tom henger som er godkjent for 1201 kg. Bilen må være godkjent for hengerens totalvekt. Dette er spesielt underlig siden det er leverandørens tall som benyttes, og dette varierer veldig. En Passat kan trekke 1500 kg, mens en Mondeo trekker 1800. Tok utgangspunkt i 2 liter diesel og henger med brems. Mondeo og Passat veier omtrent det samme. Forstå det den som kan.
Jo det kan du. ! Jeg har en bil som kan (lovlig) trekke 1800 kg og jeg bruker ofte en henger med max totalvekt 2000kg. Det eneste er at jeg ikke får utnyttet de siste 200kg av hengerens totalvekt. Det avgjørende her er om sjåføren har B+E og ikke bare B. Selv har jeg "hele" alfabetet i førerkortet slik at jeg kun ser i vognkortet hva som der står som max hengervekt. Deretter er det kun et spørsmål om å holde vekten av lasten så lav at summen av hengers egenvekt og vekten av lasten holder seg lavere enn det som står i bilens vognkort som max hengervekt. Hvis bilen er en 4x4 er gjerne max hengervekt 3500kg. Det betyr at man med en GMC Suburban regisrert som personbil 3499 kg kan ratte et vogntog på 6999 kg med B+E. Nå er vel kanskje alle Suburban i Norge registrert som lett lastebil med over 3500 kg max vekt slik at dette eksempelet blir "litt" teoretisk. ;)

Range Rover Vouge har totalvekt på drøyt 3100kg og maks hengervekt på 3500kg og da er vogntoget oppe i 6600kg.
 
Topp Bunn