Bil, båt og motorsykkel Bil: hva er disse lydene?

Polka

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.07.2003
Antall liker
4.623
Torget vurderinger
96
Håper på gode tips, har en formening selv.

Durende og vibrerende ulyd, starter alltid ved motorbrems, gir seg gjerne ved pådrag, kommer straks tilbake når gass slippes.
Tydelig vibrering i clutch pedal.

På tomgang, litt hakkende klunking.
Særlig med clutch tråkket inn, kan forsvinne når jeg slipper clutch pedal.
Stillestående på tomgang: clutch trås jevnt inn og ut, akkurat når den er ute kommer 4-5 klunk.

Følelse av at bilen hopper i rykk og napp, litt fusking følelse.

Ressonant ulyd ved pådrag på 4 og 5 gir.

Alle ulyder og hendelser skjer sporadisk, men er tiltagende. Tidligere var det enkelte ganger høy metallisk hakking ved tomgang, men dette har gått mer over til dagens symptomer.

Ingen sluring i clutch, pedal føles stort sett grei men enkelte ganger er den litt svampete og "kort".

Google og Chatgpt sier 70-80% sjanse for at det er svinghjulet, DMF. Og at resten av clutch er grei men påvirkes av slitent DMF.

Sist redigert:

Tunghørt

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
05.01.2017
Antall liker
167
Sted
Bodø
Meget stor sjanse for at det er dobbelt masse svinghjulet ja,evt og ei knekt bladfjær på trykkplata.Jobbet tidligere på vw som mekaniker og har skiftet mange DMF.Hadde et tilfelle også hvor ei fjær i dobbelmasse svinghjulet hadde laget et fingerdypt spor i hele clutchhuset på girkassen.Så det er nok bare å få byttet clutch med utløserlager og DMF .

Ole_Martin

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2002
Antall liker
1.053
DMF=Designed Mechanical Failure

Skift clutch og utløserlager samtidig spør du meg, eller enda bedre skrot dinosauren og kjøp Tesla

Polka

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.07.2003
Antall liker
4.623
Torget vurderinger
96
Bestilt clutchsett, komplett med DMF.
Har gått langt med disse symptomene nå, på tide å gjøre noe. Spørsmålet er om jeg skal regne det som sikkert at det er DMF, eller om jeg skal betale ekstra for diagnose. Har jo returrett på deler. Fått div. priser. Sparer litt på å bestille rimelige deler og mer for jobben. Blir dyrt...

Sist redigert:

Dr_BASS

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.12.2013
Antall liker
2.619
Sted
Rælingen
Torget vurderinger
4
det er ikke noe å tenke på.. og clutch lamell, utløserlager, trykkplate (og dessverre også svinghjul) er slitedeler så vil faile før eller siden uansett

Polka

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.07.2003
Antall liker
4.623
Torget vurderinger
96
det er ikke noe å tenke på.. og clutch lamell, utløserlager, trykkplate (og dessverre også svinghjul) er slitedeler så vil faile før eller siden uansett
Joda, bytter alt selvsagt. Tenker mer på om det er noen tvil om at det er dette som er feilen. Men skal vel mye til om det er noe annet, har alle de vanlige symptomene.

Dr_BASS

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.12.2013
Antall liker
2.619
Sted
Rælingen
Torget vurderinger
4
Symptomene beskrevet er klassisk for en slik feil. Se på det slik: dersom det er noe annet måtte du uansett tatt ut kassa og da bytter man clutch også. Men skal man betale noen for å gjøre det så er det jo kanskje lurt å la de stille diagnose og anbefale hva som må gjøres. Da stiller du sterkere dersom det er noe annet som var feil

Polka

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.07.2003
Antall liker
4.623
Torget vurderinger
96
Vis vedlegget 1143165

Drit i Musk og Steven Seagull
...kjøp Mazda
Fin bil. Alt for dyrt. Bruker heller kronene på hifi og hjemmekino, og kjøper bruktbiler. Ikke pokker om jeg gidder å ta lån for å ha en litt finere bil.
Kunne gjort det nå, men nei. Prioriterer annerledes.

Elektrisk? Tja, kanskje når jeg blir gammel.
Jeg liker bensin, olje og diesel! Jeg liker å gire, det er tilfredstillende når man glir fra 20 til 80 med perfekte overganger. Er ikke bilfrelst, har ikke fancy bil, jeg liker bare å ha noe å gjøre mens jeg kjører.
Og jeg liker jevn motorlyd bedre enn symaskin.

Topp Bunn