Bibliotek-Hifi i kjeller

D

dtddiver

Gjest
Har jobbet endel med å lage mitt drømmerom i kjelleren; et rom til bøkene mine hvor jeg (og fruen) kan sitte og lese og høre på musikk. Ser også litt film fra tid til annen. Dessuten er rommet et ypperlig hjemmekontor:)

Var vanskelig å finne høyttalere til dette rommet, de måtte være små og utmerket til musikk, men også klare film nogenlunde bra. Rommet er bare 16kvm, så trengte ikke all verdens av muskler. Endte opp med B&W 686. Vurderte 685, men litt for slapsete i bassen i forhold til de strammere 686 i mine ører. De er også veldig store. Hørte også på CM1, men den koster dobbelt så mye som 686 med marginale forskjeller i lyd. Visuelt passet dessuten 686 godt inn i rommet.

Kilde er selvbygget PC. Null vifter, harddisker hengt opp i gummi og en godt skjermet Seasonic strømforsyning gjør maskinen helt tyst. Lydkortet er et Onkyo WAVIO SE-90PCI med VIA Envy 24MT chipset og Wolfson WM8716 DAC. Har et 300GB musikkbibliotek utelukkende i ALAC på PC'n, pluss endel DVD-Audio.

Forsterkere er Rotel RB970-BX brokoblede effektforsterkere. De små tassene fra B&W er skikkelig kresne på forsterker, og vil helst ha masse kraft. Har ingen ledd mellom lydkort og effektforsterkerne. Er sugen på å oppgradere til en Supernait, men den er ganske dyr for en student.

Panelene er 17" og 32" Hyundai. Signal- og høyttalerkabler fra QED.

erato

Æresmedlem
Ble medlem
15.03.2003
Antall liker
13.176
Sted
Bergen
Torget vurderinger
1
Man trenger noe sånt. Selv har jeg en vegg med bøker, CD og LP-samlingen, arbeidsplass og hoved lytteanlegget (dog ingen TV, et bevisst valg) i kjellerstuen, med lettvint adgang til vinkjeller.

En oase i hverdagen som virkelig bidrar til livskvalitet - selv om det av og til ser rotete ut med alle aktiviteten som skal foregå på 26 kvm!

Gratulerer.

-HP-

Overivrig entusiast
Ble medlem
07.11.2005
Antall liker
129
Dette så skikkelig bra ut! Og det er veldig gøy å se at folk får det maksimale ut av relativt "nøkternt" utstyr!

Jeg kunne faktisk tenkt meg en tilsvarende "arbeidsplass" til keyboard og musikkredigering.

Hvordan fungerer det forøvrig med høyttalerne så nær bakvegg?

authentic

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.07.2007
Antall liker
2.496
Torget vurderinger
13
Skikkelig kuuult rom........ 8)

Her ser det ut til at du bruker litt tid.

MVH Johnny

D

dtddiver

Gjest
-HP- skrev:
Hvordan fungerer det forøvrig med høyttalerne så nær bakvegg?
Det er ikke ideellt selvsagt, men har ikke noe annet valg. De er kortehjørnet 10 cm unna og kanskje 15 på det lengste. Med bassporten plugget igjen funker det helt fint, men med denne åpen blir det fort litt boomy bass hvis man spiller høyt.

Topp Bunn