Biasjustering Graaf GM20

Fosse

Æresmedlem
Ble medlem
19.08.2003
Innlegg
11.428
Antall liker
25.882
Torget vurderinger
24
Du måler bias i den røde og sorte, da skal multimeter stå på mV dc, altså type 2000 m og der det er symbol av likestrøm.

Men, merk at du har to justeringsskruer på hver side, en for bias, en for dc på høyttalerterminalene.

Jeg vil råde deg til å gjøre målingen uten høyttalerne tilkoblet første gang til du lærer deg dette. Aller best er det om du har en dummy-last over terminalene slik at forsterkeren roer seg. For høy dc ut og du brenner høyttalerelementene. Ingen last og forsterkeren er litt "nervøs" ved at bias og dc vingler mer enn den gjør med last tilkoblet.

Gratulerer med GM20, jeg har levd først med én og så med to i en årrekke.
 

thomaslmh

Medlem
Ble medlem
04.03.2013
Innlegg
47
Antall liker
11
Torget vurderinger
2
Takk. Riktig innstilling på Voltmeter? Altså hva skal inn hvor, og hva skal verdien være? Kobler løs HT.
 

Vedlegg

Svullo

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2017
Innlegg
3.462
Antall liker
2.426
Sted
vest
Gogel er din ven

 

thomaslmh

Medlem
Ble medlem
04.03.2013
Innlegg
47
Antall liker
11
Torget vurderinger
2
Takk - den fant jeg ikke. Skal lese og se om jeg skjønner.
«Problemet» er ar jeg har utlagt bias - se bilde, så jeg trenger ikke åpne chassis. Da er oppskriften i linken uforståelig for meg.
 

Fosse

Æresmedlem
Ble medlem
19.08.2003
Innlegg
11.428
Antall liker
25.882
Torget vurderinger
24
Jo, men den artikkelen tar utgangspunkt i at du ikke har utlagt biasjustering/måling.

Du trenger ikke åpne og komme til inni. Det er mye enklere på din.

Voltmeter på DC, plugg inn, juster bias til 20-25 mV og DC nærmest mulig null. Og da kommer dette med høyttaler, dummylast etc inn i bildet.
 

Fosse

Æresmedlem
Ble medlem
19.08.2003
Innlegg
11.428
Antall liker
25.882
Torget vurderinger
24
5DE0CC04-C39E-4832-AE32-F583B0903898.jpeg


Jeg brukte denne når jeg justerte ifbm rørbytte. Ved etterjustering/sjekk så gjorde jeg det med høyttaler tilkoblet.
 

thomaslmh

Medlem
Ble medlem
04.03.2013
Innlegg
47
Antall liker
11
Torget vurderinger
2
Nå har jeg fått det til - enklere enn jeg trodde med utlagt bias - testamente ikke nødvendig 😂

HVOR OFTE BØR MAN JUSTERE?
 

Fosse

Æresmedlem
Ble medlem
19.08.2003
Innlegg
11.428
Antall liker
25.882
Torget vurderinger
24
Fordelen med utlagt bias er at du kan måle med alt tilkoblet, og justere med alt tilkoblet. Når rørene er nye måler du ofte, etterhvert mer sjeldent. Jeg pleide å sjekke ca en gang i uken, men det er sikkert unødvendig. Mine Joule Electra har innebygget meter så der leser jeg av ofte, av ren vane, men ikke nødvendig. Det viktigste er jo at bias ikke er for høy, så jo høyere du kjører jo oftere sjekker du. Offiset er viktigere etter mitt skjønn.
 

thomaslmh

Medlem
Ble medlem
04.03.2013
Innlegg
47
Antall liker
11
Torget vurderinger
2
Du måler bias i den røde og sorte, da skal multimeter stå på mV dc, altså type 2000 m og der det er symbol av likestrøm.

Men, merk at du har to justeringsskruer på hver side, en for bias, en for dc på høyttalerterminalene.

Jeg vil råde deg til å gjøre målingen uten høyttalerne tilkoblet første gang til du lærer deg dette. Aller best er det om du har en dummy-last over terminalene slik at forsterkeren roer seg. For høy dc ut og du brenner høyttalerelementene. Ingen last og forsterkeren er litt "nervøs" ved at bias og dc vingler mer enn den gjør med last tilkoblet.

Gratulerer med GM20, jeg har levd først med én og så med to i en årrekke.
Hei, Fosse. Har kjøpt nye rør, så nå var det dags å justere viss igjen. Husker ikke hvordan jeg fikk det til sist, så da spør jeg igjen. Hvis du gidder ta deg bryet med å svare, lat som jeg er 7 år. Hvilken farge på voltmeter kabel skal inn hvor, hva skal jeg skru på, verdier etc etc. 🙏🙏
 

Fosse

Æresmedlem
Ble medlem
19.08.2003
Innlegg
11.428
Antall liker
25.882
Torget vurderinger
24
Målepunktene kan ligge litt forskjellig, det er DIY. Faktisk var skruen for dc fremst på den ene forsterkeren min, og bakerst på den andre, de var modifisert av to ulike personer, (jeg ba om at det skulle bli likt på nr. 2 som på nr. 1 men det klarte man altså ikke å få til).

Husker du hvor du justerer DC og hvor du justerer bias? I tilfelle ville jeg skrudd ned biasen før jeg byttet rør.

Har du slike motstander som jeg har? Hvis ikke ville jeg koblet fra høyttalerne får du gjør noe (bare for å være sikker på at ikke for høy DC brenner elementet).

Vedrørende selve voltmeteret så bør du lese instruksjonene på det, men det kan se ut som du har satt det riktig på bildet ditt lenger opp. Jeg ser ikke helt om du har puttet kablene i rett inngang, men det ser slik ut. Du skal bruke samme innstilling for DC og bias.

Kan du ta noen bilder i kveld ved oppstart så skal jeg forsøke å bistå fortløpende?
 

thomaslmh

Medlem
Ble medlem
04.03.2013
Innlegg
47
Antall liker
11
Torget vurderinger
2
Målepunktene kan ligge litt forskjellig, det er DIY. Faktisk var skruen for dc fremst på den ene forsterkeren min, og bakerst på den andre, de var modifisert av to ulike personer, (jeg ba om at det skulle bli likt på nr. 2 som på nr. 1 men det klarte man altså ikke å få til).

Husker du hvor du justerer DC og hvor du justerer bias? I tilfelle ville jeg skrudd ned biasen før jeg byttet rør.

Har du slike motstander som jeg har? Hvis ikke ville jeg koblet fra høyttalerne får du gjør noe (bare for å være sikker på at ikke for høy DC brenner elementet).

Vedrørende selve voltmeteret så bør du lese instruksjonene på det, men det kan se ut som du har satt det riktig på bildet ditt lenger opp. Jeg ser ikke helt om du har puttet kablene i rett inngang, men det ser slik ut. Du skal bruke samme innstilling for DC og bias.

Kan du ta noen bilder i kveld ved oppstart så skal jeg forsøke å bistå fortløpende?
Tusen takk. Fant ut av det igjen.
 
Topp Bunn