biamping??

vidarn

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
20.03.2002
Antall liker
53
Torget vurderinger
16
I forlengelse av tråden Ny Høttaler High End har jeg en undring..

Det jeg kan tenke meg er å ha CAry rørforsterker til ny ht til å drive diskant, mellomtone. - Også kjøpe et par transistor blokker til bassen.

Er veldig nysgjerrig Gradiant revolution. Dersom man skal biampe på denne så trengher man et aktivt delefilter. Det medfølgende til Ht,koster 20.000,-. Det må vel finnes en annen måte å skaffe seg et godt aktivt delefilter som ikke kveler økonomien??

Ellers noen erfrainger med biamping??

thomand

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.03.2006
Antall liker
1.169
Torget vurderinger
7
Man trenger ikke det aktive delefilteret for å biampe revolution, men man trenger 2 forsterkere hvis man skal bruke aktiv deling. Revolution passiv har biwire/biamp terminaler, så da kan man jo først investere i ekstra forsterker, og så senere kjøpe delefilteret. Revolution passiv kan enkelt bygges om for aktiv deling.

vidarn

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
20.03.2002
Antall liker
53
Torget vurderinger
16
Man trenger ikke det aktive delefilteret for å biampe revolution, men man trenger 2 forsterkere hvis man skal bruke aktiv deling. Revolution passiv har biwire/biamp terminaler, så da kan man jo først investere i ekstra forsterker, og så senere kjøpe delefilteret. Revolution passiv kan enkelt bygges om for aktiv deling.
Jo, men er ikke poenget at man uten aktivt delefilter ender opp med ulik gain?? JEg er rimelig grønn på området..

PeterD

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
09.01.2005
Antall liker
18
http://www.marchandelec.com/xovers.html
Kvaliteten er superb i forhold til prisen.
Hei

Meget interessant! Jeg har kikket på Marchand tidligere, så du har vekket interessen min igjen.

Kan du si litt mer om produkt(ene) deres? Hva er det du bruker og hvordan er de bruker- og lyttemessig.
Bruker du to- eller treveis system?
Nå har jeg ikke lest alt de skriver, men litt rart at de kun bruker 24/48 dB/oktav. Er det optimalt ift. en aktivt deling?
De har jo mange valgmuligheter - hva er 'optimalt' ift pris?

Peter

thomand

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.03.2006
Antall liker
1.169
Torget vurderinger
7
Jo, men er ikke poenget at man uten aktivt delefilter ender opp med ulik gain?? JEg er rimelig grønn på området..
Jo, det er selvfølgelig et moment som jeg overså i forbifarten. Med 2 ulike forsterkere kan du få problemer med det. Du har helt rett.

krd

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
06.03.2006
Antall liker
0
Vurderte tidligere å kjøpe VMPS høttalere. Ble i denne forbindelse anbefalt å kjøpe delefilter fra Marchandelec. VMPS mente dette var svært bra saker sett i forhold til pris.

PM Audio bør også ha forslag til ulike løsninger.

quantum_leap

Hi-Fi interessert
Ble medlem
05.01.2006
Antall liker
0
Er ikke ferdig med å lodde sammen mine filtre. Har kjøpt XM-44 fullbalansert og med 48/db filtre og XM-44 EMB (embedded). Har ikke i dag tre forsterkere, så det har ikke hastet med å sette sammen delefiltrene. Kvaliteten på komponentene er ypperlige samt at S/N tallene er supre. Kommer nok til å teste XM-44 EMB først. Det blir nok tidligst i løpet av mai.

Billigst er XM-1 som koster 40 USD ferdig bygd. Det er svært billig. Legg til frakt og moms og en er under tusenlappen.

Som regel er det noen ulemper med noe som er billig.

Ulempen med disse produktene er nok designen. Ser ut som studioutstyr og ikke stueutstyr. Med XM-44 EMB er ikke det noe problem.
Det andre er å bestemme seg for delefrekvens og bratthet på filteret, samt at de billigste modellene synes å ha færre muligheter til å mikse ulike delefrekvenser og hvor bratt delefrekvensen skal deles.

Delefrekvensene er ikke bundet i 4. og 8. ordens symmetrisk filtrering. XM-26, XM-44 og XM126 har mulighet til å bruke 1., 2. 3, 4, 8 ordens filter - også asymmetrisk. Det gir maksimal fleksibilitet. Tror også at de største modellen også gir bedre muligheter for baffelstep kompensasjon - og individuell gain.

Fordelen med XM-44 EMB er at man slipper ekstra bokser, ekstra kabler samt at man har mulighet for bafflestep modul og man kan mikse f.eks. 1. ordens og 4. ordens filter.

Andre fordeler med 4 eller 8 ordens elektronisk filter, er at man får både i pose og sekk mht. minimal overlapping mellom elementene, reduserte problemer med resonanser og at man beholder dynamikken i forhold til passive filtre. Å bruke 1. og 2. ordens elektronisk filtrering kan innebære at man ikke utnytter fordelene med elektronisk delefilter fullt ut.

vidarn

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
20.03.2002
Antall liker
53
Torget vurderinger
16
Er ikke ferdig med å lodde sammen mine filtre. Har kjøpt XM-44 fullbalansert og med 48/db filtre og XM-44 EMB (embedded). Har ikke i dag tre forsterkere, så det har ikke hastet med å sette sammen delefiltrene. Kvaliteten på komponentene er ypperlige samt at S/N tallene er supre. Kommer nok til å teste XM-44 EMB først. Det blir nok tidligst i løpet av mai.

Billigst er XM-1 som koster 40 USD ferdig bygd. Det er svært billig. Legg til frakt og moms og en er under tusenlappen.

Som regel er det noen ulemper med noe som er billig.

Ulempen med disse produktene er nok designen. Ser ut som studioutstyr og ikke stueutstyr. Med XM-44 EMB er ikke det noe problem.
Det andre er å bestemme seg for delefrekvens og bratthet på filteret, samt at de billigste modellene synes å ha færre muligheter til å mikse ulike delefrekvenser og hvor bratt delefrekvensen skal deles.

Delefrekvensene er ikke bundet i 4. og 8. ordens symmetrisk filtrering. XM-26, XM-44 og XM126 har mulighet til å bruke 1., 2. 3, 4, 8 ordens filter - også asymmetrisk. Det gir maksimal fleksibilitet. Tror også at de største modellen også gir bedre muligheter for baffelstep kompensasjon - og individuell gain.

Fordelen med XM-44 EMB er at man slipper ekstra bokser, ekstra kabler samt at man har mulighet for bafflestep modul og man kan mikse f.eks. 1. ordens og 4. ordens filter.

Andre fordeler med 4 eller 8 ordens elektronisk filter, er at man får både i pose og sekk mht. minimal overlapping mellom elementene, reduserte problemer med resonanser og at man beholder dynamikken i forhold til passive filtre. Å bruke 1. og 2. ordens elektronisk filtrering kan innebære at man ikke utnytter fordelene med elektronisk delefilter fullt ut.

HEi!
Kikket på linken din og utledningen din http://www.marchandelec.com/xm44.html
Jeg faller litt av på det tekniske her, og trenger ikke helt inn i bestillingslisten heller. Slik jeg forstår listen er det byggesett?? Dersom man skal ha en komplett vare, hva er det egentlig da man plukker på listen-alstå ingen skruing/lodding eller annet..

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
303
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
I forlengelse av tråden Ny Høttaler High End  har jeg en undring..

Det jeg kan tenke meg er å ha CAry rørforsterker til ny ht til å drive diskant, mellomtone. - Også kjøpe et par transistor blokker til bassen.
Spør du meg så har jeg så og si bare lovord å si om biamping; med passivt filter, og enda bedre med aktivt.

Men jeg har ALDRI hørt tilfredsstillende lydkvalitet ved å blande forsterkere med forskjellig klang. Homogeniteten vil lide stort, og når det skjer, så er lyden ødelagt for meg iallefall... samme hvor bra de enkelte frekvenser gjengis.

Et unntak, og det er ved så lave delefrekvenser at man knapt reagerer på mangel på homogenitet; typisk med aktive sub'er osv. Men selv f.eks REL sverger til å ta signal fra effektforsterkere for å drive sine sub'er, bl.a fordi de mener at selv ved frekvenser så lave som 20-30hz lo-pass så vil man merke problemer med homogenitet.

Mvh Vidar P

vidarn

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
20.03.2002
Antall liker
53
Torget vurderinger
16
Spør du meg så har jeg så og si bare lovord å si om biamping; med passivt filter, og enda bedre med aktivt.

Men jeg har ALDRI hørt tilfredsstillende lydkvalitet ved å blande forsterkere med forskjellig klang. Homogeniteten vil lide stort, og når det skjer, så er lyden ødelagt for meg iallefall... samme hvor bra de enkelte frekvenser gjengis.

Et unntak, og det er ved så lave delefrekvenser at man knapt reagerer på mangel på homogenitet; typisk med aktive sub'er osv. Men selv f.eks REL sverger til å ta signal fra effektforsterkere for å drive sine sub'er, bl.a fordi de mener at selv ved frekvenser så lave som 20-30hz lo-pass så vil man merke problemer med homogenitet.

Mvh Vidar P
HEi Vidar P
Er poenget ditt at man da bør kjøre med 4 identiske blokker?

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
303
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
HEi Vidar P
Er poenget ditt at man da bør kjøre med 4 identiske blokker?
Poenget mitt er; Gradient Revolution deler enten passivt ved 200hz og 2800hz, eller aktivt ved 200hz og passivt ved 2800hz.
Jeg er klar over at Gradient har sagt at man kan bruke rørforsterkere lengre opp og transistor under 200hz dersom man deler aktivt, og jeg har ikke prøvd på disse høyttalerne; men som jeg sier så har jeg aldri hørt en vellykket blanding av forsterkere med totalt forskjellig klang.

Jeg skal ikke påstå noe altfor hardnakket; men det skulle ikke forbause meg om mange lyttere (især de som er kilen på homogenitet, meg inklusive) vil foretrekke at man bruker 4 kanaler av like forsterkere... 200hz er tross alt ikke så lavt i frekvens.

Kan hende vil det låte bra, kan hende vil man plages med disse homogenitetsproblemene jeg uttrykker bekymring for. Det eneste jeg påstår er at jeg ikke har særlig god erfaring med slik mix and match.

Mvh Vidar P

R

Rojoh

Gjest
I forlengelse av tråden Ny Høttaler High End har jeg en undring..

Er veldig nysgjerrig Gradiant revolution. Dersom man skal biampe på denne så trengher man et aktivt delefilter. Det medfølgende til Ht,koster 20.000,-. Det må vel finnes en annen måte å skaffe seg et godt aktivt delefilter som ikke kveler økonomien??

Ellers noen erfrainger med biamping??
Bare huske på at et aktivt delefilter er en "komponent" på lik linje med f.eks preamp - i betydning; at om du måtte bruke to preamper etter hverandre, så ville kvaliteten på preampen(e) i dette tankeeksperimentet ha noe å si. Bruker selv high-pass delen i mitt LC-Audio delefilter på satelitthøyttalerne, og er ikke helt overbevist enda... Digital signalbehandling er under vurdering.

Mvh. Johan

R

Rojoh

Gjest
Jeg har mest tro på så integrerte løsninger som mulig i denne sammenhengen. Kommer nok til å teste ut LC-Audio filteret med kun en NLE-attenuator foran, eller bygge filteret sammen med preamp - kabling fra print til print.

Mvh. Johan

niels

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.10.2002
Antall liker
1.339
Sted
Nadadouro, Portugal
Er på Vidar P sin side her, tror ikke det vil lykkes med forskjellige forsterkere. Hvor ofte har man ikke hørt dette med transistor slam til bassen og rørlyd til de øvre luftlag ?
Noen har forsøkt dette med IMF transmisjonlinjer uten hell også...

R

Rojoh

Gjest
Men siden du (trådstarter) spør etter rimelige alternativer, så har jeg nevnt LC-Audio. Mener også å huske at Borbely Audio tilbyr aktive analoge filtre.

Mvh. Johan

Topp Bunn