Forsterkere Biampe med intrgrert og effekt samtidig som jeg bruker HT inngang...?

Retep

Steine galen
Ble medlem
27.01.2005
Antall liker
20.647
Sted
Volda
Torget vurderinger
23
Sitter her med en tanke rundt dette å biampe frontene mine med ett Primare effekttrinn og en primare integrert som har hjemmekino inngang.
Har blitt fortalt at I32 har hjemmekino inngang og den har preout.

Min tanke er da å få best mulig lyd på 2kanalsoppsett, men med mulighet til å se film uten å måtte bytte om på kabler.

Det jeg da lurer på er; en hjemmekino inngang tar vel signalet fra preout fra min reciver og rett inn på effekttdelen på Primare I32. Jeg regner med at det betyr at preout fra I32 ikke vil gi signal fra seg? og dermed så vil jeg ikke kunne bruke både I32 og A30.3 når jeg ser på film.

Er det noen som vet mere rundt dette?

På 2 kanalsoppsett så vil jo I32 fungere som integret og som pre til A30.3, så der er det vel grei skuring.
På kinodelen vil det vel kanskje oppstå noen problemer.

Jeg ser kanskje 1 film i uka så det blir ikke mye flytting på kabler, men det hadde vert greit å slippe det.

bambi

Æresmedlem
Ble medlem
27.01.2011
Antall liker
16.317
Sted
Sølvbyen
Du kobler jo uansett inn i den integrerte fra surroundforsterkeren, så signalet vil gå via I32 før det blir sendt til effektforsterkeren. No?

Auditor

Æresmedlem
Ble medlem
27.02.2006
Antall liker
4.356
Torget vurderinger
1
Retep/Blitz: No, boys! Har du både preout og HT-sløyfe på I32, kobler du trekanaleren til preout!
Receiveren skal inn på HT bypass- sløyfa.
Bruker du HT-sløyfa, vil receiveren funke som prosessor på alle høyttalerne- og derfor som pre ved filmbruk. Som tokanalsoppsett i stereomodus, brukes I32 som pre for kun to høyttalere, samt som effektdel for diskantene i høyttalerne dine. Powerampen tar basselementene. Ganske riktig, Retep! Men du har selvføgelig to sett høyttalerkabel til hver fronthøyttaler? En lengde til bass fra 30,3s LEFT/RIGHT og en til diskant fra I32 pr side? Center- kanalen på trekanaleren brukes ikke- den kanalen samt evt side- og effektkanaler drives av receiveren.Altså: Har du en 7.1 receiver, bruker du kun fem av kanalene på den- ikke front! Derfor er ikke de ekstra fem med i stereomodus- kun til film. Skru bare av receiveren når du ikke ser film. Så forvirrer du ikke svenskene..hehe

Sist redigert:

Retep

Steine galen
Ble medlem
27.01.2005
Antall liker
20.647
Sted
Volda
Torget vurderinger
23
Bruker du HT-sløyfa, vil receiveren funke som prosessor på alle høyttalerne- og derfor som pre ved filmbruk. Som tokanalsoppsett i stereomodus, brukes I32 som pre for kun to høyttalere, samt som effektdel for diskantene i høyttalerne dine. Powerampen tar basselementene. Ganske riktig, Retep! Men du har selvføgelig to sett høyttalerkabel til hver fronthøyttaler? En lengde til bass fra 30,3s LEFT/RIGHT og en til diskant fra I32 pr side? Center- kanalen på trekanaleren brukes ikke- den kanalen samt effektkanaler drives av receiveren. Derfor er ikke de med i stereomodus- kun til film.

Jeg vil vel få signal fra Reciver sin preout til I32 sin HT inngang på filmmodus, den er grei. Men vil trekanaleren få signal og lyd på filmmodus igjennom I32? Er litt mere usikker på det. I32 er jo en integrert forsterker, ikke preamp. Jeg trodde at når men tar signal fra reciver sin preout og inn på HT inngangen så kobler man vekk preampen i den integrerte og dermed så vil man ikke få lyd i effekttrinnet som er koblet mot den integrertes preout.... Håper det var forståeleg..

Retep

Steine galen
Ble medlem
27.01.2005
Antall liker
20.647
Sted
Volda
Torget vurderinger
23
Den tredje effekt kanalen i A30.3 vil jeg bruke på senter. Souuround kanalene vil gå rett fra reciver.

Auditor

Æresmedlem
Ble medlem
27.02.2006
Antall liker
4.356
Torget vurderinger
1
Den trekanalsplanen vil ikke gå, nei.- ikke hvis du vil ha I32 til toppen! MEN BRUKER DU RECEIVEREN SOM FULLTIDS PROSESSOR- og tar ut I32, går det fint. Da taper du grovt på gjennomsiktighet, samt får ikke biampa frontene!

Falcon1i

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.09.2012
Antall liker
1.823
Sted
Exil i huvudstaden
Retep/Blitz: No, boys! Har du både preout og HT-sløyfe på I32, kobler du trekanaleren til preout!
Receiveren skal inn på HT bypass- sløyfa.
Bruker du HT-sløyfa, vil receiveren funke som prosessor på alle høyttalerne- og derfor som pre ved filmbruk. Som tokanalsoppsett i stereomodus, brukes I32 som pre for kun to høyttalere, samt som effektdel for diskantene i høyttalerne dine. Powerampen tar basselementene. Ganske riktig, Retep! Men du har selvføgelig to sett høyttalerkabel til hver fronthøyttaler? En lengde til bass fra 30,3s LEFT/RIGHT og en til diskant fra I32 pr side? Center- kanalen på trekanaleren brukes ikke- den kanalen samt evt side- og effektkanaler drives av receiveren.Altså: Har du en 7.1 receiver, bruker du kun fem av kanalene på den- ikke front! Derfor er ikke de ekstra fem med i stereomodus- kun til film. Skru bare av receiveren når du ikke ser film. Så forvirrer du ikke svenskene..hehe
Vadå förvirrande...var ju glasklart:cool:

Retep

Steine galen
Ble medlem
27.01.2005
Antall liker
20.647
Sted
Volda
Torget vurderinger
23
Da blir det slik jeg tenkte... Det går ikke, Får bare flytte litt kabler når jeg skal se film....

Er lyd i 2 kanaler som er det viktigeste.

nma

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.12.2003
Antall liker
575
Torget vurderinger
1
Man kobler ikke nødvendigvis ut preamp eller volumkontroll ved bruk av HT-bypass. Hvis man bruker en integrert forsterker med både preout og ht-bypass, så vil det være en konstruksjonsfeil om preout ikke fungerer ved bruk av HT-bypass, og god grunn til å bytte forsterker om det ikke lar seg løse. Preout er bare en ekstra forgreining til effektforsterker.

Auditor

Æresmedlem
Ble medlem
27.02.2006
Antall liker
4.356
Torget vurderinger
1
Takk, Falcon1, trengte den! :cool:
Retep: Koble det opp som jeg først beskrev, du! Det fungerer- ellers hadde ikke I32 hatt den muligheten. Så bruker du receiveren som jeg sa, og skrur av receiveren når den ikke er i bruk!Da er det nemlig ikke signal i forbindelsen mellom receiver og bypass MAO BLIR IKKE PRIMARE FORVIRRA..og veit forskjell på musikk og film.hvor den skal finne forforsterkeren sin hen..:cool:..Alternativet ville vært å velge på Primareforsterka senterkanal..det trenger du ikke! Skal du ha Triangle på dem?

Sist redigert:

Retep

Steine galen
Ble medlem
27.01.2005
Antall liker
20.647
Sted
Volda
Torget vurderinger
23
Blir nok Triangle på Primare ja, ivertfall for en stund. Har ikke kjøpt I32 enda, men den frister litt. Har sendt mail til primare ang om den virkelig hat HT bypass, da jeg ikke finner noe om det på nett. Er kasnkje bare et rykte at den har en inngang som kan settes opp til det.

Avventer svar før jeg gjør noe mere.

KES

Medlem
Ble medlem
05.07.2013
Antall liker
0
Det er i prinsippet to ulike virkemåter for HT-inngang (prosessorinngang) i integrerte forsterkere.

Den ene typen sender signalet direkte til effektforsterker, da er det en bypass. I disse forsterkerne er det lite sansynlig at signalet samtidig sendes til pre-out i den integrerte forsterker, men det gjerne ikke utelukkes. Denne typen virkemåte kjennetegnes vanligvis også av at det er en dedikert inngang som benyttes til permanent HT-inngang, eventuelt kan det være en fysisk bryter som fungere som svitch mellom HT-funksjon og vanlig funksjon.

Den andre virkemåten kalles gjerne "Unity Gain" eller "fixed level", og består i at en- eller flere innganger kan innstilles til å ha et fast, høyt nivå på volumkontrollen, alternativt at signalet styres utenom volumkontrollen. På denne kategorien vil det innkommende signalet også være tilgjengelig på pre-out på den integrerte forsterkeren.

På Primare I32 er det en HT-inngang av sistnevnte type. Det er inngang 5 som i setupmenyen kan konfigureres til å ha "fixed level". Dermed er det også overveiende sansynlig at signalet du kobler til denne inngangen fra surroundreceiveren også blir tilgjengelig på pre-out, og du kan følge planen din med biamping av H/V frontkanal med Primare 30.3 + effektdelen i I32 både i stereo og i surround. Men det skader selvfølgelig ikke at du for sikkerhets skyld får det bekreftet fra Primare.

Mvh
Karl Erik
Statsautorisert prosessorinngangdetektor

Retep

Steine galen
Ble medlem
27.01.2005
Antall liker
20.647
Sted
Volda
Torget vurderinger
23
Det er i prinsippet to ulike virkemåter for HT-inngang (prosessorinngang) i integrerte forsterkere.

Den ene typen sender signalet direkte til effektforsterker, da er det en bypass. I disse forsterkerne er det lite sansynlig at signalet samtidig sendes til pre-out i den integrerte forsterker, men det gjerne ikke utelukkes. Denne typen virkemåte kjennetegnes vanligvis også av at det er en dedikert inngang som benyttes til permanent HT-inngang, eventuelt kan det være en fysisk bryter som fungere som svitch mellom HT-funksjon og vanlig funksjon.

Den andre virkemåten kalles gjerne "Unity Gain" eller "fixed level", og består i at en- eller flere innganger kan innstilles til å ha et fast, høyt nivå på volumkontrollen, alternativt at signalet styres utenom volumkontrollen. På denne kategorien vil det innkommende signalet også være tilgjengelig på pre-out på den integrerte forsterkeren.

På Primare I32 er det en HT-inngang av sistnevnte type. Det er inngang 5 som i setupmenyen kan konfigureres til å ha "fixed level". Dermed er det også overveiende sansynlig at signalet du kobler til denne inngangen fra surroundreceiveren også blir tilgjengelig på pre-out, og du kan følge planen din med biamping av H/V frontkanal med Primare 30.3 + effektdelen i I32 både i stereo og i surround. Men det skader selvfølgelig ikke at du for sikkerhets skyld får det bekreftet fra Primare.

Mvh
Karl Erik
Statsautorisert prosessorinngangdetektor
Om det er mulig, og om Primare bekrefter det, Så hadde det vert helt topp.

Har enda ikke fått noe svar, men regner med de har ferie eller noe slikt.

KES

Medlem
Ble medlem
05.07.2013
Antall liker
0
Det vil overraske medg veldig hvis det ikke er mulig.

Tenker du å handle ny Primare hos Soundgarden, er det smal sak å teste det på en utstillingsmodell også - om signalet på den konfigurerte Ht-inngangen blir sendt ut på pre-out.

Mvh
Karl Erik

KES

Medlem
Ble medlem
05.07.2013
Antall liker
0
Jeg ser nå at Pre32 har akkurat tilksvarende løsning for HT-inngang. Dette fjerner siste snev av usikkerhet. Primare ville neppe konstruere disse funksjonene annerledes i en integrert forsterker enn i en tilsvarende forforsterker. I en forforsterker håper jeg virkelig at alle signal blir sendt til pre-out...:cool:

Retep

Steine galen
Ble medlem
27.01.2005
Antall liker
20.647
Sted
Volda
Torget vurderinger
23
Jeg ser nå at Pre32 har akkurat tilksvarende løsning for HT-inngang. Dette fjerner siste snev av usikkerhet. Primare ville neppe konstruere disse funksjonene annerledes i en integrert forsterker enn i en tilsvarende forforsterker. I en forforsterker håper jeg virkelig at alle signal blir sendt til pre-out...:cool:
Kjenner til muligheten på pre32. Men dda må jeg til med flere effekttrinn. Håper inderleg at I32 har den muligheten. Da er oppsettet i boks for en stund fremover.

Retep

Steine galen
Ble medlem
27.01.2005
Antall liker
20.647
Sted
Volda
Torget vurderinger
23
Da fikk jeg svar fra Primare;

Hej Peter,

Thanks for your email.

Yes, you can use input 5 as SSP and have the same signal on the PRE-out to your A30.3.

Have fun listening,

Best regards,

Nå vet jeg ikke hva ssp står for, men regner med at dette vil fungere. Den lokale soundgarden butikken ville også koble dette opp for meg om det ble snakk om kjøp, men ingen butikker hadde denne forsterkeren inne på lager.

Tror jeg vet hvor de neste hifikronene mine vil gå.

Auditor

Æresmedlem
Ble medlem
27.02.2006
Antall liker
4.356
Torget vurderinger
1
Peter:Vi oversetter litt.
SSP på primarisk = Surround Sound Processor = Receiver for din del! Altså skal du koble som vi diskuterte her oppe..:cool:

Sist redigert:

Karl_Erik

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.10.2002
Antall liker
1.439
Torget vurderinger
1
Ja, dette går sånn du hadde håpet - signalet sendes til pre- out.

Mvh
KES
Nå med opprinnelig konto

Karl_Erik

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.10.2002
Antall liker
1.439
Torget vurderinger
1
Bare en liten detalj før du investerer - du bør sjekke at det ikke er gainforskjell på effekttrinnene i I32 og A30.3.

Auditor

Æresmedlem
Ble medlem
27.02.2006
Antall liker
4.356
Torget vurderinger
1
Glemte visst å nevne det, jeg..men det der er helt riktig, Karl-Erik.

Retep

Steine galen
Ble medlem
27.01.2005
Antall liker
20.647
Sted
Volda
Torget vurderinger
23
Bare en liten detalj før du investerer - du bør sjekke at det ikke er gainforskjell på effekttrinnene i I32 og A30.3.

Det kan vere lurt ja. Men hvordan gjør man det best/enklest?

Auditor

Æresmedlem
Ble medlem
27.02.2006
Antall liker
4.356
Torget vurderinger
1
Enkelt! Hør med svenskene via mail, som du gjorde om koblinga!

Karl_Erik

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.10.2002
Antall liker
1.439
Torget vurderinger
1
Jeg sjekket i brukermanualene, men det er oppgitt gain bare for I32. Den er på 26dB, samme som på A30.7 og A32. Det er fristende å anta at den er lik også på A30.3, men det er ikke helt sikkert, siden dette er en litt eldre konstruksjon. Sikrest å spørre Primare, ja. Er det forskjellig gain, får du en utilsiktet boost i et av frekvensområdene.

Karl_Erik

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.10.2002
Antall liker
1.439
Torget vurderinger
1
Fant du ut av dette med Gain på A30.3?

Retep

Steine galen
Ble medlem
27.01.2005
Antall liker
20.647
Sted
Volda
Torget vurderinger
23
Hei

Nei, har ikke fått noe svar fra Primare ang den saken. Så jeg hoppet på en brukt integrert forsterker forsterker med HT input. Primaren er dermed annonsert.

Topp Bunn