Bi, Tri - amping.

nybegynneren

Hi-Fi interessert
Ble medlem
01.03.2003
Innlegg
57
Antall liker
0
OK. Nytt tema for meg så jeg må spørre noen grunnleggende spørsmål.
For å ta mitt oppsett. Har B&W 703 høyttalere og Thule IA150B (integrert). Har vurdert å bygge ut med effektforsterkeren Thule PA150B og biampe. Går utifra at dette blir passivt?

Hvis jeg skal ha aktiv biamping, så er det slik å forstå at jeg må kjøpe et delefilter som er i mellom signalkilde og forsterkerne?
Det går ikke med aktiv deling, i et oppsett med integrert + effektrinn (med mindre den integrerte har innebygd delefilter for dette). Du må ha Forforsterker + 2 effektrinn, og delefilter mellom forforsterker og effekttrinn for å kjøre aktiv biamping. I utgangspunktet går det heller ikke an å kjøre aktiv deling på 703. Da må du isåfall fjerne delefilteret i høyttalerne...
 
K

kbwh

Gjest
Dersom IA 150B har en pre out/main in kan det gå, omholt. Noen integrerte amper har denslags.

Edit: Men ikke din, ser jeg hos Thule nå. Den har pre out men ikke main in så vidt jeg kan se.
 

nex_86

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
04.02.2005
Innlegg
352
Antall liker
8
Sted
Kr.sand
Torget vurderinger
1
Noen som har gode forslag til aktive filtere under 6000, selvbygg eller ferdigbygde?!

aktiv deling 2, eller 3 veis skal jeg ha før eller siden.. om jeg så må ofre studielånet!! ;D


mvh Øystein.
 
B

Back_Door

Gjest
På den annen side, er man ute etter best mulig resultat ( la oss kalle det virkelig hi-end )  
er det ingen vei utenom aktive delefiltre, 3 effektforsterkere per side, og høytalere som er bygget for aktiv deling.

Da oppnår man et resultat som ligger langt over det man kan oppnå med vanlige høytalere med passive delefiltre....



;)
Det er akkurat slik mitt nye anlegg blir konstruert/sammensatt ;)Nærmere info følger litt senere i høst ;D
 

Slinger

Overivrig entusiast
Ble medlem
21.04.2002
Innlegg
1.030
Antall liker
45
Torget vurderinger
4
Det er ting som jeg holder på med å prototype.... og som forhåpentligvis kommer på markedet i løpet av et halvår.
Vil du ha en ekstremt kritisk lytter som førsøksperson? ;)
Så kan jeg kjøpe de hvis de er bedre enn de beste! ;D

Biamping med elektronisk deling og 4 kanaler slår det aller meste!
Kjøp 2 gode stativhøtalere og suplèr med 2 aktive subber!
 
O

omholt

Gjest
Det går ikke med aktiv deling, i et oppsett med integrert + effektrinn (med mindre den integrerte har innebygd delefilter for dette). Du må ha Forforsterker + 2 effektrinn, og delefilter mellom forforsterker og effekttrinn for å kjøre aktiv biamping. I utgangspunktet går det heller ikke an å kjøre aktiv deling på 703. Da må du isåfall fjerne delefilteret i høyttalerne...
OK, da blir det vanskelig. Og folk mener altså at det er lite poeng å biampe passivt. I mine ører var det et løft da jeg prøvde dette. Rart det ikke skulle være det når høyttalerne for mer watt.
Kan nevne at jeg prøvde komboen Thule IA150B og PA150B og deretter NAD M3. NAD M3 er vel en bra forsterker, men i mine ører hørtes Thule komboen og biamping bedre ut. Det kan selvfølgelig være matchingen.
 
K

kbwh

Gjest
Vidar P, som har vært i gamet en stund, er glad i passiv biamping, så noe må det være i det.
 

erio

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
11.10.2004
Innlegg
240
Antall liker
0
Audiovector selger jo et aktivt filter som er bygget spesielt for AV dette må da være gull! Da virker det for meg iallefall som om de er bygget for aktiv drift ;)
 

Slinger

Overivrig entusiast
Ble medlem
21.04.2002
Innlegg
1.030
Antall liker
45
Torget vurderinger
4
OK, da blir det vanskelig. Og folk mener altså at det er lite poeng å biampe passivt. I mine ører var det et løft da jeg prøvde dette. Rart det ikke skulle være det når høyttalerne for mer watt.
Det er nok et poeng å biampe passivt.
Men du har det evindelige spørsmålet.

Er det bedre med en forsterker til 20 tusen enn det er med to forsterkere til 10 tusen...

Og for å svare på spørsmålet selv:
Det kommer helt an på forsterkerene og høytalerene!
Med andre ord er svaret helt åpent.

Personer som biamper er som oftest en person som kjøper en forsterker først,for siden å kjøpe en til når økonomien tillater det.
Og hvis den samme personen er kjempefornøyd med den første forsterkeren vil det gi ham et løft når forsterker nr 2 kommer i hus.

Typisk sett vil passiv biamping gi større renhet,kontroll og gjennomsiktighet mens èn enkelt større forsterker vil oppfattes som mer kraftfull og mer dynamisk.

Den beste høytalerløsningen for et passivt biampet system er en treveis høytaler med en delefrekvens på rundt 250 hz på bassen.

Hvorfor?
Fordi en typisk effektfordeling i hele frekvensområdet fordeler seg ca 50/50 ved 250 hz.

Desverre så er dette bare en grunnregel siden musikken du spiller varierer veldig mye i bassen avhengig av hvilken sang du spiller!
Så dette forandrer seg med musikksmaken din også. ;)

Så spiller jo selvfølgelig høytaleren din også inn!
Lavimpendant vs høyimpendant,og hvilket frekvensområde impendansen er lavest.

Så det er sannsyligvis derfor noen mener biamping ikke er verdt pengene,mens andre har store forbedringer ved denne løsningen.
 
O

omholt

Gjest
Takk for forklaring.
Når man skal sammenligne to forsterkere og biamping mot en kraftigere forsterker, ville jeg tro at watt og høyttalerne har mye å si.

Mine B&W 703 trenger helt klart mer enn 2*150w for å nå sitt potensiale. Men da jeg kjøpte anlegget hadde jeg ikke råd til mer enn Thule IA150B. Med Thule PA150B i tillegg får høyttalerne dobbelt så mye watt, og da blir det en oppgradering i dette tilfellet. Har kun sammenlignet den Thule komboen mot integrerte som har 2*200w. Det blir kanskje en litt feil sammenligning med tanke på forskjellen i watt og hva høyttalerne ideelt sett trenger?
Slik at jeg egentlig burde sammenligne Thule komboen med en kraftigere forsterker.

Uansett så blir det i mitt tilfellet en billig og god oppgradering. Thule PA150B koster 8500 kr. Skulle jeg ha kjøpt en ny og kraftigere integrert istedet, blir det helt klart en dyrere oppgradering.

Men dette med aktiv deling er i hvert fall noe jeg skal tenke på med neste anlegg. Er det slik at høyttalerne må også støtte aktiv deling? Hvilke merker gjør i såfall det?
 
T

theStig

Gjest
Man kan normalt ikke spille mye høyere med passiv bi-amp, og man får ikke mer effekt heller i praksis. Dette fordi hele frekvensområdet vil sendes til begge forsterkerne, og begge forsterkerne må "jobbe" i hele frekvensområdet. Dermed vil en kraftig basspuls også sendes til forsterkeren som drar diskanten, selv om det pga. det passive filtreret i høyttaleren ikke vil sendes mye effekt ut, så vil allikevel signalet ligge der. Dette reduserer tilgjengelig headroom uten tvil.

Med aktiv triamp som jeg kjører nå, vil jeg påstå at jeg har nesten 10 dB mer headroom enn med passiv bi-amp.
 

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Innlegg
16.745
Antall liker
272
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Jeg skal ikke påstå at å bruke pengene på to små forsterkere ubetinget er bedre enn å bruke de på en stor; men det er tilfelle mange ganger. Jeg skal heller ikke påstå at passiv biamping er en veldig kostnadseffektiv oppgradering; det spørs på så mye rart.

Men dersom du har funnet "din" forsterker, og ikke har noe ønske om å bytte selv om det fins dyrere forsterkere, så har du da altså muligheten å gi den enda bedre arbeidsvilkår ved å biampe passivt; det vil resultere i en lydmessig gevinst; hvorvidt den er stor nok til å forsvare kostnadene er jo opp til hver enkelt situasjon.

Jeg har pleid å synes at det absolutt var verdt prisen hos meg; når jeg tar bort en av forsterkerne i biamping, så synes jeg lydbildet faller såpass sammen i alle dimensjoner at jeg ikke helt forstår de som ikke hører fordelene ved passiv biamp.
Et annet eksempel; hva er best av to stk AW120 og en stk AW250? Jeg kan ikke uttale meg om den aktuelle generasjon, men jeg husker godt hvor mye bedre jeg syntes to stk AW120 var; riktignok på forskjellige relativt "snille" engelske toveis høyttalere. Prisen var den samme på de to opsjonene, AW250 kunne spille klart høyere; men AW120x2 gav finkornethet, dimensjoner, glød og musikalitet som den ene store knaptnok hintet til engang. Så i dette tilfellet var det bedre å kjøpe to billige enn en dyr..

Det er ikke mange absolutte sannheter innen audio, ei heller vedr biamping. Det slår meg at de fleste som prøver biamping passivt liker det godt, og med bakgrunn i egne opplevelser skjønner jeg det godt. Men; jeg har også vært med på situasjoner hvor andre ledd, f.eks kilden, har vært slik flaskehals at man knapt har tjent noe som helst på biamping. Min konklusjon prelimenært må være at du kan ha glede av passiv biamping dersom du har en god kilde hvis signal tåler å ytterligere eksponeres, og du har en god preamp som ikke har noe imot å drive flere forsterkere.

Når det så er sagt, så er det ingen tvil om at aktiv biamping er enda et godt steg videre; og det er synd at så få høyttalerprodusenter leverer aktive filtre.

Mvh Vidar P
 
K

kbwh

Gjest
Det enkleste for omholt er vel å deponere på en PA150B og høre selv om han oppnår en endring som forsvarer et utlegg på 8500?

Edit: Du har hatt en ekstra forsterker hjemme? Var det verd 8500 for deg?
 
O

omholt

Gjest
TheStig skriver at man ikke i praksis får mer effekt ved passiv biamping. Da lurer jeg hvorfor jeg hørte forskjell med efferktrinnet Thule PA150B. Synes mellomtonen kom mer fram og det var mer driv og kontroll i bassen.
Var det psykologisk?
Det jeg lurer på nå er om jeg bør selge Thule IA150B og heller kjøpe Thule IA252B. Ser at det ikke blir noen særlig dyere, så sant jeg får en brukbar pris for IA150B.
http://www.hifiklubben.com/NO/Produ...it_IA252B_Integrert_forsterker_sort_soelv.htm

Skal lage en egen tråd om dette konkret, slik at jeg ikke stjeler denne tråden. Legger link senere.
 

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Innlegg
16.745
Antall liker
272
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
TheStig skriver at man ikke i praksis får mer effekt ved passiv biamping. Da lurer jeg hvorfor jeg hørte forskjell med efferktrinnet Thule PA150B. Synes mellomtonen kom mer fram og det var mer driv og kontroll i bassen.
Var det psykologisk?
Det theStig sier er i og for seg rett nok, men jeg tror ikke at det har noen relevans til den økte lydkvaliteten du opplever! Jeg tror det er nok en "teknisk sannhet" som tross alt ikke forklarer de reelle subjektive lytteopplevelser.

Jeg tror at hver av forsterkerne (især den i toppen såklart) får lettere arbeidsforhold, og mindre strømkrav på seg, noe som fører til mindre forvrengning og en bedre lydkvalitet. Og forsåvidt dermed en høyere dynamisk "formåga" også ;)

Linn pleide å si (man kan mene hva man vil om Ivor, men han er ingen idiot!) at diskantens ytelse er langt viktigere enn hva folk er klar over, også for oppfattelsen og definisjonen av bass (!), og følgelig har de pleid å anbefale å forsøke den beste forsterkeren i toppen dersom man bruker to forskjellige.

Mvh Vidar P
 
R

Rojoh

Gjest
Jeg sier meg nokså enig i Vidar Ps erfaringer vedrørende passiv biamping. Jeg prøvde slik biamping med Arcam effekttrinn. Disse synes jeg er gode, men kanskje ikke de mest kraftfulle på markedet. Å gå opp fra enkel stereotrinn til to effekttrinn i biamp gav såpass stor gevinst, at jeg uten å nøle ville kunnet anbefale det i dette tilfellet.

Prøvde også biamping (passiv) med Aragon effekttrinn på et par to-veis Mission stativhøyttalere. Her var det mindre forskjell.

Det kan se ut som om effekten av passiv biamping varierer litt etter hvilke forsterkere og høyttalere vi snakker om. Til deg med Thule og B&W: Disse 150-watterne til Thule er nok heller ikke av det mest kraftfulle, selv om de kan spille ganske overbevisende på mindre krevende høyttalere. Jeg kan godt forestille meg at biamping på disse B&Wene gjorde et positivt utslag. Liker du lyden, så ligger jo denne oppgraderingen klar uten å måtte matche sammen et helt nytt anlegg igjen. Ren, aktiv drift lar seg nok ikke realisere så lett i dette tilfellet.

Av "vanlige" høyttalere, så vet jeg vel kun om Audiovector som leverer skreddersydde, aktive delefiltre til sine høyttalere (Koster litt - mener å huske at selve delefilteret låg på rundt 20K). Linn og Naim? har også slike løsninger, men her er vel konseptet mer at det brukes elektronikk fra samme produsent - noe som vel mer er å anse som et "låst" system på lik linje med f.eks. aktive systemer fra ATC, Meridian mm. (Er jo ikke så dumt det...)

Av en eller annen grunn leverer også Densen aktive delefilter-moduler til noen av sine forsterkerprodukter. Vet dog ikke om Densen har noen spesielle høyttalere de har utviklet dette konseptet mot.

Mvh. Johan
 
T

theStig

Gjest
En utfordring med aktiv bi/tri-amp er at det aktive filtret MÅ være tilpasset høyttaleren. Et generisk aktivt filter uten korreksjoner for høyttalerne vil ikke fungere bra i det hele tatt.

Hvis man skal ta det enda litt lengre, så kan man se på aktive digitale filtre som har innebygget rom- og høyttalerkorreksjon, f.eks DEQX PDC.
 

tweakMan

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Innlegg
6.223
Antall liker
124
Man har vel og dette at strømforsyningen og utgangstrinnet blir belastet mye mindre om det bare skal gjengi en del av frekvensspektrumet.
Takker for info. Mja, kanskje man skulle se på noe slikt som aktivt filter ja. :D
 

nex_86

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
04.02.2005
Innlegg
352
Antall liker
8
Sted
Kr.sand
Torget vurderinger
1
En ting som hvertfall er viktig hvis man bi/tri amper med passive filtere, er å bruke parallell filtere og IKKE serie filtere.

Det nok slik at de aller fleste ferdig produserte høytalere med flere sett terminaler har parallell filtere....Men ville bare nevne det for ordens skyld.. ;)
 

nybegynneren

Hi-Fi interessert
Ble medlem
01.03.2003
Innlegg
57
Antall liker
0
Et viktig spørsmål når det gjelder dette med passiv bi-amping, er jo nettopp det pykologiske. Man forventer en viss lydmessig gevinst når man ser man har TO forsterkere, i stedet for en.

Min erfaring er som sagt at bi-amping gir en god lydmessig gevinst, men jeg ville aldri i verden satset et stort beløp på at det faktisk ER en hørbar forskjell på lyden. Jeg tror dessuten det er lett å bomme fullstendig på en blindtest.

Forskjellen mellom to forsterke derimot, hvor den ene er dobbelt så dyr som den andre, den er som regel såpass stor at; ja, jeg kunne satset penger på at den er der - og ja, jeg tror jeg hadde klart meg fint i en blindtest.

Det er min erfaring. Men jeg er på ingen måte i mot bi-amping, og jeg er veldig enig i mye av det Vidar P skriver ovenfor... Jeg sier bare at man aldri skal glemme placebo-effekten og dens kraftige virkning.

Selv om det antageligvis ER en lydmessig gevinst ved passiv bi-amping, så er jeg uansett temmelig sikkerpå at placebo-effekten er med på å gjøre forskjellen større enn den faktisk er. Men slik er det vel i mange sammenhenger.... ;)
 

nybegynneren

Hi-Fi interessert
Ble medlem
01.03.2003
Innlegg
57
Antall liker
0
Det jeg lurer på nå er om jeg bør selge Thule IA150B og heller kjøpe Thule IA252B. Ser at det ikke blir noen særlig dyere, så sant jeg får en brukbar pris for IA150B.
Det ville jeg ha gjort... ;)
 

nex_86

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
04.02.2005
Innlegg
352
Antall liker
8
Sted
Kr.sand
Torget vurderinger
1
Et enkelt spørsmål som jeg håper noen kan svare:

Er det mulig å plassere et aktivit filter etter signalkilden, før spenningsforsterker (forforsterker). En typisk signalkilde som CD spilleren er, gir jo ut ca 200mV. Min forsterker klipper ved 400mV.

Aktive filtere har jo ofte forsterkningsfaktor på 1, så teoretisk bør dette kunne la seg gjøre..

Noen som kan komme med utfyllende svar, eller erfaringer?!

Hvor er det slik at de aller fleste aktive filterløsninger er mellom spenningsforsterkningen (forforsterker) og strømforsterkningen (effektforsterker)?!

Noen som kan rettlede min uvitenhet om dette temaet?!
 

nex_86

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
04.02.2005
Innlegg
352
Antall liker
8
Sted
Kr.sand
Torget vurderinger
1
"Problemet" er vel volumregulering.

Mvh. Johan
Utdyp?

Man kan jo regulere volumet i forforsterker selv om det aktive filtere sitter før eller etter?!

Da tatt utgangspunkt i at det aktive filtere har en forsterkningsfaktor på 1,og ikke fungere som et dempeledd..
 
R

Rojoh

Gjest
Etter det aktive filteret, så ender man opp med to ulike "signaler" - et high-pass og et low-pass. Begge disse må justeres samtidig ved volumendring. Blir vanskelig med vanlig preamp, men ved litt DIY går det jo greit.

Mvh. Johan
 

nex_86

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
04.02.2005
Innlegg
352
Antall liker
8
Sted
Kr.sand
Torget vurderinger
1
Etter det aktive filteret, så ender man opp med to ulike "signaler" - et high-pass og et low-pass. Begge disse må justeres samtidig ved volumendring. Blir vanskelig med vanlig preamp, men ved litt DIY går det jo greit.

Mvh. Johan
Ser fremdeles ikke problemet. Eneste er at man så trenger 2 forforsterkere, fremfor 1 hvis man har det aktive filter før forforsterker.

Grunnet til at jeg spekulere i denne løsning er at man da kan bruke 2 integrete forsterkere til aktiv bi amping.. ;)
 
R

Rojoh

Gjest
Høres litt krøkkete ut, men hvis du klarer å få volumkontrollen i begge fortrinnene til å jobbe simultant, så går det jo greit. Hvorfor to integrerte? Noe du har liggende, kanskje?

Mvh. Johan
 

nex_86

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
04.02.2005
Innlegg
352
Antall liker
8
Sted
Kr.sand
Torget vurderinger
1
Høres litt krøkkete ut, men hvis du klarer å få volumkontrollen i begge fortrinnene til å jobbe simultant, så går det jo greit. Hvorfor to integrerte? Noe du har liggende, kanskje?

Mvh. Johan
Har 2 integrerte ja som jeg tror kan fungere sammen..

Ser poenget ditt anngående volumkontollene. ;)

Spørsmålet er bare om hvordan dette vil utarte seg rent praktisk. I 2 veis sammenheng er det sikkert ikke like kritisk som 3 veis.

3 veis med aktiv filter foran  forforsterker er bare å glemme.. Det tror jeg ikke er gjennomførbart.

Hvis en deler 2 veis ved ca 100Hz, tror jeg problemet med volumkontrollene kan glemmes, for da kan vel systemet opptrer på nesten på lik måte som om man skulle tilpasse aktive subber til hovedhøytalerne...

Men nå må jeg komme meg hjem fra jobb ;D
snakkes på mandag gutter!! send meg gjerne PM hvis du kan svare på mine spørsmål som jeg stilte lengre oppe på siden ;)

GO helg!! :D

Mvh Øystein
 
O

omholt

Gjest
Det ville jeg ha gjort... ;)
Tja, det er vel ikke automatikk i hva som er best av de to alternativene (Thule IA150B/PA150B vs. IA252B).
Slik jeg har forstått er det ofte vanskeligere å lage forsterkere med mer krefter. Så da er det kanskje bedre med to forsterkere med mindre krefter? Selv om man ikke skulle få mer krefter med biamping, så er et gjerne slik Vidar nevner at forsterkerne blir avlastet mer.

Har nå laget en dedikert tråd om dett under hifi generelt. Setter pris på alle innspill.
 

alipax

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.03.2003
Innlegg
1.242
Antall liker
288
Sted
Herja
Torget vurderinger
2
Mitt forslag til aktivt ferdig filter er dBX 223 XL, ca. kr 3000,- Bruker dette sammen med Doxa 140 og Manger bredbånd ned til 70 Hz og under 70 Hz til XTZ 12 aktiv sub. Låter homogent, rent og med en diskant man skal lete leeenge etter med passiv deling. Manger element er lette å implementere i aktive filter.
Noen som har gode forslag til aktive filtere under 6000, selvbygg eller ferdigbygde?!

aktiv deling 2, eller 3 veis skal jeg ha før eller siden.. om jeg så må ofre studielånet!! ;D


mvh Øystein.
 
O

omholt

Gjest
Har nå kommet over en brukt Thule Space IA350B. Noen som kjenner til den forsterkeren? Har ikke muligheten nå til å høre verken denne eller ThuleIA250/IA255B på Hi-Fi Klubben. De er tom og produksjonen til Thule ligger litt nede p.g.a. flytting av fabrikk.
 
R

Rojoh

Gjest
Et enkelt spørsmål som jeg håper noen kan svare:

Er det mulig å plassere et aktivit filter etter signalkilden, før spenningsforsterker (forforsterker). En typisk signalkilde som CD spilleren er, gir jo ut ca 200mV. Min forsterker klipper ved 400mV.

Aktive filtere har jo ofte forsterkningsfaktor på 1, så teoretisk bør dette kunne la seg gjøre..

Noen som kan komme med utfyllende svar, eller erfaringer?!

Hvor er det slik at de aller fleste aktive filterløsninger er mellom spenningsforsterkningen (forforsterker) og strømforsterkningen (effektforsterker)?!

Noen som kan rettlede min uvitenhet om dette temaet?!
Kommer helt an på hvilken løsning du vil satse på. Normalt vil et analogt aktivt delefilter ha buffertrinn på inngang og utgang, og da vil signalkilden kunne drive filteret uten hjelp fra en preamp. Likevel vil det være fornuftig å kunne ha en mastervolumkontroll foruten separate volumkontroller til effekttrinnene beregnet for å tilpasse nivået til hhv. lowpass og highpass. Hvor mastervolumet plasseres kan selvsagt variere alt etter hvilke løsninger man velger. Den problematikken du skisserer er vel litt som problematikken mellom passiv/aktiv preamp. Det synes å handle om impedansetilpasning og drivevne i forhold til motstander/kondiser i signalveien - gjelder både potensiometer/attenuator og selve filteret.

Her kan sikkert andre kloke hoder fylle på, korrigere eller utdype.

Mvh. Johan
 

NostraD

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
04.06.2003
Innlegg
389
Antall liker
2
Et lite spørsmål: Hvor får man kjøpt aktive 3-veis delefiltre som er gode, enkle å justere og greit priset?

Er klar over at LC audio har aktivt 2-veis filter, men det er altså 3-veis som er mest interessant.
 
R

Rojoh

Gjest
Man kan lage et tre-veis filter av to stk. to-veis filtre, men siden en treveis deling sannsynligvis krever en del fleksibilitet pga. elementene, så kommer man vel neppe i mål med et enkelt analogt filter og fravær av måleinstrument. DEQX har alt du sier unntatt pris - koster noe mer enn et par poser med tomflasker. Skal man ha det billigere, så virker det som om man må ty til modifiseringer av utstyret. Det er dog flere her på forumet som har Behringer, og som kan komme med tips.

Mvh. Johan
 
Topp Bunn