Bi-amping? Råd og tips.

OMF

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2002
Innlegg
15.858
Antall liker
8.855
Sted
Bergen
Torget vurderinger
14
Hei!

Jeg hadde prøvd å få lånt meg en annen forsterker til bassen med samme gain/jsuterbart gain.
Crown K2 er meget bra i bassen og har ingen vifte.
ICE er sikkert bra, eller en eldre DP.

Har selv hatt god erfaring med biamping i et passivt oppsett. Men det er ikke i nærheten av hva du kan oppnå med aktiv deling torr jeg....men nåer ikke dine høytalere spesiellt egnet for det...

Ellers har jeg ikke all verden tro på å innføre et passivt linjefilter før effektforsterkerene.....for de frekvensene som dette filteret skal fjerne er impedansen i delefilteretfilteret såpass høy at de neppe kan påvirke effetkforsterkeren i nevneverdig grad....

Hadede vært gøy med noe bilder av hele oppsettet! ;D ;D

Mvh
OMF
 

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Innlegg
11.161
Antall liker
4.327
Torget vurderinger
1
asbjbo skrev:
...
Jeg vil generelt si nei. Passiv bi-amping, dvs med to effektforsterkere som driver hver sin halvdel av et passivt delefilter, er kanskje en marginal forbedring, men jeg tviler på om det er verdt pengene. Du har dobbelt så mye effekt (dvs +3 dB), men det er like mange komponenter i signalveien mellom utgangstransistor og høyttalerelement.
...
RNFF ... dobbelt så mye effekt til «ingen» nytte. Med mindre forsterkeriet i utgangspunktet har problemer med å drive lasten til full effekt (maksimalt spenningssving) så oppnår man ingen økning i maksimalt volum ved biamping. Man får noen fordeler med marginalt lavere forvregning som funksjon av at forsterkeriet deler på lasten, men ellers er det intet. De potensielle fordelene er størst i tilknyttning til underdimensjonerte forsterkere og HT med ulik belastning i hhv høypassdelene og lavpassdelen.

Skal man oppnå noe særlig økning i volum så må man dele aktivt, med «optimal» deling kan man oppnå 4X høyere volum for rosa støy (EDIT: i tilfelle av to-veis aktiv deling), men man får ingen økning i maksimalt volum for enkeltfrekvenser siden det maksimale spenningssvinget for en forsterker er det samme som med to forsterkere - dvs alt annet likt i sammenlikning med biamping/singleamping - dvs like effekttrinn. Denne betraktingen tar ikke hensyn til det reelle effekttapet i det passive delefilteret som erstatets ved aktiv deling. I tillegg kommer fordeler og ulemper ved bedre dempingsfaktor på HT elementene.

mvh
KJ
 

IsakAlexander

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
18.05.2006
Innlegg
308
Antall liker
5
Torget vurderinger
1
Om man skal erstatte passivt filter med aktiv deling, hva da med de forskjellige kretsene som kan være implementert? Zobel, notch osv
I mirage er det et rimelig komplisert filter avbildet på pdf brosjyren, man kan jo ikke bare røske det ut og forvente samme klang etterpå.
 

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Innlegg
11.161
Antall liker
4.327
Torget vurderinger
1
IsakAlexander skrev:
Om man skal erstatte passivt filter med aktiv deling, hva da med de forskjellige kretsene som kan være implementert? Zobel, notch osv
I mirage er det et rimelig komplisert filter avbildet på pdf brosjyren, man kan jo ikke bare røske det ut og forvente samme klang etterpå.
Helt riktig, delefilterdesign er langt fra noen tilfeldighet. En konvertering av et eksisterende design med passiv deling til aktiv deling, kan være svært så krevende. I hovedsak er det to innfallsvinkler 1) etterlikne det passive delefilteret med et tilsvarende aktivt, dette vil tilstrebe å holde den aktive løsningen nær opp til resultatene med den passive løsningen (men med fordelen ved aktiv deling), eller 2) desto mer krevende og risikabelt - å redesigne hele problematikken med delefilter og delefrekvenser (dvs gjøre sine egne valg), man bør dog forvente at HT vil spille en god del anderledes etterpå.

mvh
KJ
 

gismo

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2007
Innlegg
24.661
Antall liker
32.645
Sted
Væssia i Grue.
Torget vurderinger
20
Hei.
Her er så mye intr å lese og mange med gode og dyptgående kunnskaper om mye. Jeg vil absolutt ikke legge meg inn i tekniske diskusjonen om delefilter, variable laster, justeringer av delefilter etc. Det kan jeg desverre ikke nok om ;)

Men lytte føler jeg at jeg er god nok på ::) Og har et oppsett som jeg har kunne prøvd ut det som i utgangspunktet var tråden her, passiv biamping.
Sitter med et Copland oppsett der jeg i tillegg til pre har 2 stk like eff.trinn (CTA 520 på 2x125w eller de kan brokobles til 250w monotrinn)

Dette har jeg brukt en del tid på å sammenligne.

1. Jeg biamper (passivt) mine HT med å kjøre den ene CTA520 på LF(125w)og den andre på HF (125w). Da benytter jeg 4 stk eksakt like HT kabler,Xindak FS-1

2. Jeg brokobler eff.trinnene til 250w, bruker 1 sett av de samme HT kabler + jumpere mellom LF og HF av samme fabrikat.

I prinsipp samme effekt tilført høytalerne,via samme kabler og fra samme effektrinn. Det jeg mener å si her er at jeg iallefall sammenligner disse 2 forskjellige prinsippene med noen lunde samme parameter. Huff her ble mye prinsipper etc ;D

Og uten å være et teknisk geni på hva jeg nå egenlig har gjort i punkt1 henholdsvis punkt2 , så kan jeg etter mye lytting og bytting si at det er som tidligere nevnt og hevdet her , ikke voldsomt store forskjeller.
Men det er faktisk noen!

Uten å påstå at jeg og mine ører (eller mitt lytterom for den del) er en facit på dette spørsmålet , så vil jeg hevde følgende:

-jeg kan ikke høre noen forskjell i diskanten,uansett lytte nivå.

-jeg kan høre forskjell på mellomtone og mellombass ved litt lave til normalt godt lytte nivå. De får begge noe bedre dynamikk.Mellom tonen blir bedre definert og f.eks stemmer kommer lenger frem på gulvet. Mellombassen noe av det samme, mere tydelig og noe mere kontrollert. Men disse forskjeller utjevner seg mer og mer når man nærmer seg høye og meget høye lyttenivåer.

-jeg kan også på de samme nevnte lytte nivåer høre forskjell på bassen, og kanskje ennå tydligere her. Den blir absolutt mere dynamisk, den føles mere kontrollert og de laveste tonene blir mere "tydelig" på disse lytte nivåer. Men føler at det samme skjer her når lytte nivåene øker til høyt/meget høyt, da utjevnes disse forskjellene.

Disse lytte erfaringer her finnes det sikkert 100 gode arumenter imot, men det er de jeg sitter igjen med etter mye lytting og bytting :)
Tenkte bare at jeg kunne dele de med dere i denne tråden ;)

mvh
Gismo
 

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Innlegg
11.161
Antall liker
4.327
Torget vurderinger
1
gismo skrev:
...
Men lytte føler jeg at jeg er god nok på ::) Og har et oppsett som jeg har kunne prøvd ut det som i utgangspunktet var tråden her, passiv biamping.
Sitter med et Copland oppsett der jeg i tillegg til pre har 2 stk like eff.trinn (CTA 520 på 2x125w eller de kan brokobles til 250w monotrinn)

Dette har jeg brukt en del tid på å sammenligne.

1. Jeg biamper (passivt) mine HT med å kjøre den ene CTA520 på LF(125w)og den andre på HF (125w). Da benytter jeg 4 stk eksakt like HT kabler,Xindak FS-1

2. Jeg brokobler eff.trinnene til 250w, bruker 1 sett av de samme HT kabler + jumpere mellom LF og HF av samme fabrikat.
...
-jeg kan ikke høre noen forskjell i diskanten,uansett lytte nivå.

-jeg kan høre forskjell på mellomtone og mellombass ved litt lave til normalt godt lytte nivå. De får begge noe bedre dynamikk.Mellom tonen blir bedre definert og f.eks stemmer kommer lenger frem på gulvet. Mellombassen noe av det samme, mere tydelig og noe mere kontrollert. Men disse forskjeller utjevner seg mer og mer når man nærmer seg høye og meget høye lyttenivåer.

-jeg kan også på de samme nevnte lytte nivåer høre forskjell på bassen, og kanskje ennå tydligere her. Den blir absolutt mere dynamisk, den føles mere kontrollert og de laveste tonene blir mere "tydelig" på disse lytte nivåer. Men føler at det samme skjer her når lytte nivåene øker til høyt/meget høyt, da utjevnes disse forskjellene.
...
Det er ikke klart for meg hvilke av alternativene som låter slik eller slik. Kan du presisere litt? Har du evt. sammenliknet alternativene mot ett stereotrinn? Hvilke HT har du brukt?

...
Disse lytte erfaringer her finnes det sikkert 100 gode arumenter imot, men det er de jeg sitter igjen med etter mye lytting og bytting :)
Tenkte bare at jeg kunne dele de med dere i denne tråden ;)
...
Det finnes ingen argumenter for eller mot erfaringer ... det kan dog finnes noen forklaringer, men det er noe ganske annet ;)

mvh
KJ
 

IsakAlexander

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
18.05.2006
Innlegg
308
Antall liker
5
Torget vurderinger
1
Om delefilteret er komplisert og har endel tap, feks 1/3 påtrykt effekt
blir til varmeutvikling, vil ikke da tapet bli noe mindre ved 2x100 enn 200w?

Det har vært en lang dag idag.. ;)
 

Norlenning

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.03.2007
Innlegg
2.449
Antall liker
457
Torget vurderinger
2
Attila skrev:
mag skrev:
Heisann.
Har kjøpt meg nye høyttalere som spiller helt ypperlig, men det har sneket seg inn en ond tanke/følelse av at den kunne hatt godt av enda litt mer power(jaja, jeg er en idiot,burde ha forstått det, men sånn er det). Spiller nå på 200 rørwatt, følsomheten på HT er på 86 DB. Må virkelig dra på volumet for å spille relativt høyt. Er oppe i 80-85% av maks volum. Det blir en belastning på ampen over tid som kanskje ikke er bra.
Hva mener du egentlig når du sier '80-85% av maks. volum'? Betyr dette
a) At du har preampen på 80-85% av maks på volumhjulet? Eller
b) at forsterkerne leverer 80-85% av maks strøm ift. rated kapasitet? Eller
c) at de leverer 80-85% av maks rated spenning (målt på terminalene)?

Hvis (a) så kan det like gjerne være at du ikke får tilstrekkelig gain med den kilden og preampen du har i dag. Har du sjekket hvor høy spenning du har ut fra preamp på maks volum ift. følsomhet på ARCene?

Hvis b eller c er problemet ARCene, men jeg tror det er litt tidlig å angripe dem. Dersom disse er stabile opp til maks rated spenning med den belastningen Revelene er (og med den strømforsyningen disse har burde de være det, vil en oppgradering til eks. 610 gi rudt 5db økt headroom (gitt av høyttalerne kan respondere med en linjær lydtrykksøkning på økt spenning i dette området). Dette er klart merkbart, men det er ikke sååå stor forskjell.

Har du målt hvor høyt du faktisk spiller? Ca. 130w (Muligens tilsvarende 80% pådrag?) bør gi ca 110db på 1 meters avstand fra 1 høyttaler. Får du dette i dag?
Trur du skal lese igjennom hva Attila skriver,han har noen gode poeng ;) Bruker du en passiv DP-preamp? Den forsterker jo ikke noe,EC.7 forsterker lite den og. Er vel ikke mer å vente at du må opp høytt på volumskalaen. Eller begynner forsterkerne å miste kontrollen? Tviler jeg på.Hvis ikke,hva er egentlig problemet? Var vel hovedsaklig i gamle dager at "kl12" var maks,da var det mye mer gain i preamper... Kjører mitt eget oppsett noen ganger til 100% dvs 6dB forsterkning(dette ved lavt innspilte plater). Har forøvrig aktiv deling og 84dB følsomhet i toppen,93dB i bunn...Ser vel egentlig intet poeng med en halv runde på volumknotten som man ikke kan bruke til noe ::)
mvh Filip
 

tweakMan

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Innlegg
6.223
Antall liker
124
max volum på en pre er som regel mellom kl 2 og 3... mer enn dette og du har gain missmatch i annlegget!
Dette bør da bety kl 12 til kl 1 for trådstarter her... 80-85%.

Alternativt er det slik at høyttalerne er så forvrengningsfrie at trådstarter oppfatter lyden først høyt ved dette
nivå. Jo renere lyd, jo lavere er den "perseptioned.../oppfattet som relativ til forvrenging" ...

Jeg ville foreslått en lydtrykksmåling i dette rommet..
Rett og slett ett besøk av noen med måleutstyr slik at man får klarlagt kurver og faktisk lydtrykk ved det som
blir oppfattet som nødvendig volum for deilighetens nivå... !!!

mvh
 
Topp Bunn