Bi-amping med ICE og transistor/modding av ICE

kjetinho

Overivrig entusiast
Ble medlem
22.03.2005
Antall liker
22
Eg er ikkje så god på det tekniske innan hi-fi og treng innspel her.

Det som gjerne går igjen i kritikk av ICE er dårleg oppløysning/høg forvrenging oppover i diskantområdet.

Er det då ein god ide med bi-amping med ICE på mellomtone/bass og transistor på diskant?

Eg har allereie Bertram Beast ICE forsterkarar som driv ein to-vegs Audiovector M1 Avantgarde.

Korleis vil det vere med lydnivå mellom effektforsterkarane. Er det uproblematisk?

Og kva med integrering, vil dette høyres usamanhengande ut?

Eg er takksam for erfaringar :)

Diy Duke

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.02.2007
Antall liker
2
Bi-amping med ICE og transistor.

Du skal udelukkende benytte ICE til bassen. Digitalmediets hårde lyd starter allerede ved 1½ khz.

LydMekk

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.08.2003
Antall liker
2

Tullprat Duelund_Support. Har selv ICE 1000ASP (moddet) og har svært god diskantgjengivelse og luft oppover.
Når det gjelder trådstarters spørsmål, hvis du skal kjøre to ulike amper mot en HT må du få til nivåmatching, dvs. stille samme volum på begge parallelle amper. Enten en pre med slike muligheter eller en DEQX el.l. som støtter dette.

J

Jurassic

Gjest

TAS skrev at de kunne ikke skjønne hvordan Jeff Rowland kunne sette navnet sitt på ICE modulene så det er i det minste ulike oppfatninger av modulene.

Forøvrig klarer trådstarter seg hvis han kjøper en effektforsterker med justerbar gain.

Peter

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.10.2002
Antall liker
1.499
Sted
Bergen
Torget vurderinger
5

Hvis du er interessert i å modde dine ICE-moduler, kan du sende meg en PM - så skal du få tips.

Jeg har selv en 5 kanals forsterker basert på ICE, som jeg er meget fornøyd med.

el_mariachi

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
397

Hva er bakgrunnen for at du trenger mer effekt/annen forsterker? Oppnår du ikke ønsket lydkvalitet med Beast'ne?

T

theStig

Gjest

Duelund_Support skrev:
Du skal udelukkende benytte ICE til bassen. Digitalmediets hårde lyd starter allerede ved 1½ khz.
En ICE forsterker er ikke digital. Den er analog.

Hard lyd er det i hvertfall ikke i ICE-baserte forsterkere, kanskje heller det motsatte.

kjetinho

Overivrig entusiast
Ble medlem
22.03.2005
Antall liker
22

el_mariachi skrev:
Hva er bakgrunnen for at du trenger mer effekt/annen forsterker? Oppnår du ikke ønsket lydkvalitet med Beast'ne?
Bakgrunnen er vel fyrst og framst at eg som dei fleste med denne hobbyen alltid er interessert i nye løysningar og enno betre lyd :)

Eg er temmeleg godt nøygd med lyden som eg har, men veit at det er litt å gå på i oppløysning og "luft" oppover i frekvensen. Eg treng i alle høve ikkje meir effekt(600W) ;)

kjetinho

Overivrig entusiast
Ble medlem
22.03.2005
Antall liker
22

theStig skrev:
Duelund_Support skrev:
En ICE forsterker er ikke digital. Den er analog.

Hard lyd er det i hvertfall ikke i ICE-baserte forsterkere, kanskje heller det motsatte.
Einig med The Stig her. Mine Beast er heller litt "snille" i toppen enn det motsette i mitt oppsett.

kjetinho

Overivrig entusiast
Ble medlem
22.03.2005
Antall liker
22

Fleire i tråden her nevner modifisering av ICE.

Eg er veldig interessert i å høyre litt meir om det. Korleis det er gjort og med kva resultat.

Kanskje det er ein betre veg enn bi-ampinga? Eg er ikkje så lysten på fleire boksar inn i kjeda som eg lyt ha for nivåreguleringa.

Takkar for responsen så langt.

kjetinho

Overivrig entusiast
Ble medlem
22.03.2005
Antall liker
22

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Antall liker
17.963
Sted
Østfold

Når folk snakker om å modde ICE-modulene kommer alarmklokkene mine på. Spesielt de modifikasjonene som har med strømforsyningen å gjøre. Jeg har testet veldig mange mods på disse og det eneste jeg har klart å få til er en ustabil strømforsyning med rippel og reguleringstrøbbel, og DET låter annerledes det ;D

LydMekk

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.08.2003
Antall liker
2

kjetinho skrev:
LydMekk skrev:
Lydmekk, kan du sei noko om kva modifikasjon du meiner gav mest att? Eg går neppe for ein like kraftig oppgradering som du gjorde.
Er det plass til nokre av dei "lyttane" du brukte utan å lage nytt kabinett?
Er det Beast du framleis brukar i anlegget? (ser at tråden ikkje er heilt ny..)
Lyttene gjorde vel mest. Bruker blokkene enda ja. Lyttene jeg valgte er for store til det ene kabinettet. Se tråden for detaljer.
Litt uti er bilder og beskrivelse av ekstra kabinett under hver blokk med lytter i.

kjetinho

Overivrig entusiast
Ble medlem
22.03.2005
Antall liker
22

Snickers-is skrev:
Når folk snakker om å modde ICE-modulene kommer alarmklokkene mine på. Spesielt de modifikasjonene som har med strømforsyningen å gjøre. Jeg har testet veldig mange mods på disse og det eneste jeg har klart å få til er en ustabil strømforsyning med rippel og reguleringstrøbbel, og DET låter annerledes det ;D
Gjeld det etter di meining og for ekstra "lyttar" og eller?

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Antall liker
17.963
Sted
Østfold

kjetinho skrev:
Snickers-is skrev:
Gjeld det etter di meining og for ekstra "lyttar" og eller?
Ja, det blir lett en svingekrets.

Diy Duke

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.02.2007
Antall liker
2

LydMekk skrev:
Tullprat Duelund_Support. Har selv ICE 1000ASP (moddet) og har svært god diskantgjengivelse og luft oppover.
Når det gjelder trådstarters spørsmål, hvis du skal kjøre to ulike amper mot en HT må du få til nivåmatching, dvs. stille samme volum på begge parallelle amper. Enten en pre med slike muligheter eller en DEQX el.l. som støtter dette.
Lige præcis en sådan har jeg haft en overgang. Det er den værste af dem alle og så dårlig at ikke engang min søn som ikke interesserer sig for HiFi kunne holde den ud.

K

kbwh

Gjest
Etter hva jeg kan huske var Michael Madsen i High Fidelity noe uenig med deg, D_S. Han hadde riktignok ikke sin sønn med som sannhetsvitne, det er sant.

B

bendis

Gjest
er de nye asx2 på asp nivå, bare mindre effekt? jaggu kompakt stereosak

kjetinho

Overivrig entusiast
Ble medlem
22.03.2005
Antall liker
22
Forbausande at alle her ikkje er einig om same geniale løysing ;)

Takkar uansett for innspel. Eg får tygge på informasjonen.

Diy Duke

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.02.2007
Antall liker
2
Valentino skrev:
Etter hva jeg kan huske var Michael Madsen i High Fidelity noe uenig med deg, D_S. Han hadde riktignok ikke sin sønn med som sannhetsvitne, det er sant.
Det undrer mig ikke da bladets eksistens hænger i en tynd reklametråd.

Rhesus

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.11.2006
Antall liker
12
Mer lytter på en SMPS kan bringe den ut av fatning. Reguleringen kompenserer for kapasitans og indre motstand i lyttene, så hvis man endrer verdi eller type elektrolytt er man kjapt ute å kjøre. Hvis det skal gå bra må man beregne transferfunksjon igjen, og kompensere på nytt.

Det er ingen jobb for amatører.

Rhesus

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.11.2006
Antall liker
12
Det har kommet meg for øre at B&O har beskrevet hvordan å øke lyttebanken på ASP modulene. Dette er informasjon som B&O holder litt tett til brystet, men det betyr at det ikke skulle by på store problemer å øke kapasiteten på poweret.

Jeg vet ikke hvordan dette bør/skal gjøres, men det innebærer ikke komplisert stabilisering av powersupplyet, slik jeg skisserer i posten over.

LydMekk

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.08.2003
Antall liker
2
Iom. at B&O legger opp til at dette skal kunne gjøres via plugguttakene på printet, klarer jeg ikke helt å se de store problemene...har nå kjørt i snart 1,5 år etter moddene og dette fungerer utmerket uten "sideeffects" her hos meg i det hele tatt. Brukte Jensen lytter 4x10.000uf i hver blokk.

Anlegget er så avslørende at evt. feil/problemer ville ha blitt hørbart umiddelbart.

Topp Bunn