Bi amping av Jbl TL 260???

bassminister

Medlem
Ble medlem
01.12.2007
Innlegg
21
Antall liker
1
Sted
Røyken
Når ting bare rett å slett går i lufta og brenner opp....

Er ny her på forumet og har brukt mange timer her med fornøyelig lesing og nå er
det på tide med et innlegg.
Har et sett med Jbl Tl260 som nettopp er ferdig innspilt(ca 130timer) og synes de var noe krassere i toppen enn det jeg liker. Har tidligere (12år) missbrukt et sett med Lx1000, så over gangen til TL260 med 2 Embla tinea var stooor.
Valgte derfor å supplere med en Rotel 1080 som skal ta seg av alt annet enn bass.
Så her kommer hele dealen:
Første gang det var kobblet opp sto basselementet på h.s i spenn som en vrengt stråhatt og brente selvfølgelig opp før panikken la seg og jeg fant bryteren på strømpadda..
Forsterkeren ble sendt til rep og nytt element ble bestilt. Ampen hadde noen svidde motstander på utgangene og jeg ble fortalt at jeg hadde kobblet opp feil og med strømmen på. Noe jeg fant litt merkelig etter å ha kobblet pa/forsterkere og stereo siden jeg begynte å smugrøyke i 8klasse.
I dag var alt på plass i huset igjen og nytt forsøk ble gjort.
Vekk med Embla gutta og Rotel kobblet til med bi-Wire laskene på plass.. masse god lyd.
Laskene vekk og rotel på hi inngangene: bare lyd i bass elementene
Rotel inn på low inganngene:bare lyd i toppen
Ergo merket feil på Tl260, men det er jo ikke noe problem for oss som har rimelig greit gangsyn og myk nakke.
Så ble Emblaene kobblet til hi(som da går til bassene) alene:masse fin fin bass
Deretter ble Rotel kobblet til Low(som da er mid bass og oppover)
Resultat: flott lys ibakant av rotel chassi etterfulgt av nydelig blå/grå røyk!!!

Av med alt av kabling og frem med ohm-meteret.
Det viser seg da at det er full kontakt mellom hi og low terminalene på TL260, noe som selvfølgelig blir en grei kortsluttning.
Så da sitter jeg her Igjen med en svidd rotel ,men denne gangen rakk jeg ikke å svi Høytalerene.
Konklusjon: Jbl gutta har ikke greis å kobble riktig inne i kassene og Emblaene vinner "hvem trykker mest strøm" kampen i en mann mot mann konkuranse der du kobbler begge ampene inn på samme terminaler:)
Noen andre som har Bi-ampet Jbl TL260??
Isåfall....LYKKE TIL
 

Cobra2

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.02.2003
Innlegg
4.980
Antall liker
1.055
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
75
Bi amping av Jbl TL 260

Her lukter det reklamasjon (og svidd?) ;D

Arne K
 
M

Morpheus

Gjest
Bi amping av Jbl TL 260

Vil både kondolere samtidig som jeg vil takke for et innlegg som fikk meg til å humre flere ganger :). Benytter annledningen til å ønske deg velkommen!
 

MORTIS

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
01.11.2003
Innlegg
194
Antall liker
5
hei :)

må smile litt...kondolerer her og.har selv tl 260 men det blir ikke noe biwiring etter dette nei.men synes dette er litt rart at det er kortslutning innvendig når du fjernet laskene og da virket kun bass på hi og kun toppen på low.du koblet vel bass i vannrett stilling og toppen i vannrett stilling vel? for hvis du koblet den ene kabelen på diskant og den andre på bassen så kan det nok skje noe(lodrett)men tror nok dette ikke er blitt gjort da. :)lykke til og gi tilbakemelding om feilen,kanskje det gjelder alle oss tl 260 eiere.
 

JLmorten

Overivrig entusiast
Ble medlem
28.07.2006
Innlegg
776
Antall liker
143
Ein av de ansatte på JBL fabrikken hadde det morsomt(syns han) og la på et sett med lasker på innsiden av tilkoblingsterminalene................... Jeg er elektrikker og gudene vet alt rart som dukker opp av problemer på utstyr vi bruker.. Og ikke F.... om alt kan kalles fabrikkfeil... her er vandalisme med i bilde også..... :mad:
 

Monoas

Overivrig entusiast
Ble medlem
09.03.2004
Innlegg
563
Antall liker
0
bassminister skrev:
Når ting bare rett å slett går i lufta og brenner opp....

Er ny her på forumet og har brukt mange timer her med fornøyelig lesing og nå er
det på tide med et innlegg.
Har et sett med Jbl Tl260 som nettopp er ferdig innspilt(ca 130timer) og synes de var noe krassere i toppen enn det jeg liker. Har tidligere (12år) missbrukt et sett med Lx1000, så over gangen til TL260 med 2 Embla tinea var stooor.
Valgte derfor å supplere med en Rotel 1080 som skal ta seg av alt annet enn bass.
Så her kommer hele dealen:
Første gang det var kobblet opp sto basselementet på h.s i spenn som en vrengt stråhatt og brente selvfølgelig opp før panikken la seg og jeg fant bryteren på strømpadda..
Forsterkeren ble sendt til rep og nytt element ble bestilt. Ampen hadde noen svidde motstander på utgangene og jeg ble fortalt at jeg hadde kobblet opp feil og med strømmen på. Noe jeg fant litt merkelig etter å ha kobblet pa/forsterkere og stereo siden jeg begynte å smugrøyke i 8klasse.
I dag var alt på plass i huset igjen og nytt forsøk ble gjort.
Vekk med Embla gutta og Rotel kobblet til med bi-Wire laskene på plass.. masse god lyd.
Laskene vekk og rotel på hi inngangene: bare lyd i bass elementene
Rotel inn på low inganngene:bare lyd i toppen
Ergo merket feil på Tl260, men det er jo ikke noe problem for oss som har rimelig greit gangsyn og myk nakke.
Så ble Emblaene kobblet til hi(som da går til bassene) alene:masse fin fin bass
Deretter ble Rotel kobblet til Low(som da er mid bass og oppover)
Resultat: flott lys ibakant av rotel chassi etterfulgt av nydelig blå/grå røyk!!!

Av med alt av kabling og frem med ohm-meteret.
Det viser seg da at det er full kontakt mellom hi og low terminalene på TL260, noe som selvfølgelig blir en grei kortsluttning.
Så da sitter jeg her Igjen med en svidd rotel ,men denne gangen rakk jeg ikke å svi Høytalerene.
Konklusjon: Jbl gutta har ikke greis å kobble riktig inne i kassene og Emblaene vinner "hvem trykker mest strøm" kampen i en mann mot mann konkuranse der du kobbler begge ampene inn på samme terminaler:)
Noen andre som har Bi-ampet Jbl TL260??
Isåfall....LYKKE TIL
Det er noe som lukter svidd i forklaringen din her. Hadde det vært kontakt på baksiden av terminalene eller i delefilteret ville du fått lyd i hele høyttaleren også når kortslutningslaskene mellom hi og low ble tatt vekk.
 

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Innlegg
16.745
Antall liker
273
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
CBA skrev:
Det er noe som lukter svidd i forklaringen din her. Hadde det vært kontakt på baksiden av terminalene eller i delefilteret ville du fått lyd i hele høyttaleren også når kortslutningslaskene mellom hi og low ble tatt vekk.
Just hva jeg også tenkte ja. Og ut ifra hvordan biwire-filtre vanligvis er lagt ut, så må man nesten bevisst gå inn for å kortslutte HF og LF fra innsiden av høyttaleren dersom man skal få et slikt resultat. Den enkleste forklaringen er selvsagt at kortslutningene mellom HF og LF på utsiden ikke ble tatt av. Men det er imidlertid ikke slikt en voksen mann som har koblet stereo siden 8.klasse ville ha oversett.

Mvh Vidar P
 

bassminister

Medlem
Ble medlem
01.12.2007
Innlegg
21
Antall liker
1
Sted
Røyken
Det er der min bakgrunn som bileletrikker kommer inn... Og den klarer ikke å fatte hvorfor jeg måler 0.2 om mellom hi og low terminalene( selvfølgelig når bi-wire blekkene er tatt av) og alikevel spiller høytaleren bare bass når jeg kobler meg på HI(som er low) og kun topp når jeg kobler meg Low(som er Hi).
Lydmessig så virker det som alt er i orden , men det er faktisk full kontakt mellom de når jeg ohmer.....
Har også sjekket kablene mine og alt annet som kunne gi en kortsluttning.
I mitt hode burde det ikke være noe problem siden delefilterene burde være helt separate fra hverandre...

At Rotel ampen gikk i lufta for andre gang( og det uten at den sto på engang) viser at ohm meteret har mere rett enn mine ører....hmmm dette er jo noe som går igjen her på forumet.. målinger kontra det ørene hører..LOL
 

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Innlegg
16.745
Antall liker
273
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
bassminister skrev:
..min bakgrunn som bileletrikker kommer inn...
Eletrikker er et yrke jeg ikke kjenner, men en elektriker er derimot en som burde vite at 0.2 ohm er en svært lav motstand ja :)

Dette er åpenbart en reklamasjon, og vi får håpe høyttalerne dekkes av garanti. Dersom bruksanvisningen sier du biampe, så burde vel også garantien omfatte evt skader på forsterkeri som er ødelagt av å følge bruksanvisningen.

Mvh Vidar P
 

bassminister

Medlem
Ble medlem
01.12.2007
Innlegg
21
Antall liker
1
Sted
Røyken
Får håpe det ja...
Og ja... nervøse fingre og litt knapp rettskrivning ender ofte opp med helt nye flotte ord/yrker ;D
 

Monoas

Overivrig entusiast
Ble medlem
09.03.2004
Innlegg
563
Antall liker
0
bassminister skrev:
Det er der min bakgrunn som bileletrikker kommer inn... Og den klarer ikke å fatte hvorfor jeg måler 0.2 om mellom hi og low terminalene( selvfølgelig når bi-wire blekkene er tatt av) og alikevel spiller høytaleren bare bass når jeg kobler meg på HI(som er low) og kun topp når jeg kobler meg Low(som er Hi).
Lydmessig så virker det som alt er i orden , men det er faktisk full kontakt mellom de når jeg ohmer.....
Har også sjekket kablene mine og alt annet som kunne gi en kortsluttning.
I mitt hode burde det ikke være noe problem siden delefilterene burde være helt separate fra hverandre...

At Rotel ampen gikk i lufta for andre gang( og det uten at den sto på engang) viser at ohm meteret har mere rett enn mine ører....hmmm dette er jo noe som går igjen her på forumet.. målinger kontra det ørene hører..LOL
Du kan ikke ha 0.2 ohm fra både pluss til pluss og minus til minus mellom bass og diskant/mellomtonetilkoblingen på høyttaleren, da ville du fått lyd på hele høyttaleren uansett tilkobling. Jeg antar at du har tatt vekk høyttalerkablene før du måler?

Nå kan det vel heller ikke helt utelukkes at du stekte noe i delefilteret når Rotel'en eksploderte første gang, men dette virker merkelig. Husk også at både pluss og minus på høyttalerterminalene på "digitale" forsterkere som Embla er aktive, dvs minus er ikke jord som på analoge forsterkere (bortsett fra på balanserte/brokoblede konstruksjoner)
 

bassminister

Medlem
Ble medlem
01.12.2007
Innlegg
21
Antall liker
1
Sted
Røyken
tror jeg har målt høytalerene 10 ganger i dag og samme resultat hver gang( med kabler fra kobblet )
klarer ikke helt å se logikken i hvordan delefilterne er kobblet.(alle elementer spiller nydelig når bi-wire blekkene er på plass)
Og høytalerne spiller bare bass på ene settet med terminaler og bare mid-opp på det andre settet.
Dette er målingene jeg får med bi-wire blekk skrudd av og kabler fra kobblet.
+ til - på Hi terminaler 6,3Ohm
+ til - på low terminaler uendelig ohm( altså ikke kontakt,mulig dette er spolen i delefilteret som spiller meg et puss eller andre ting ikke jeg vet noe om)
- hi til - low 0,3 ohm
+ hi til + low uendelig ohm
+hi til - low 6,3 ohm
Sjkønner ikke en dritt jeg, men tror nok det er en selger i morgen som skal bli gitt sjansen til å forklare litt.....
 

Monoas

Overivrig entusiast
Ble medlem
09.03.2004
Innlegg
563
Antall liker
0
bassminister skrev:
Dette er målingene jeg får med bi-wire blekk skrudd av og kabler fra kobblet.
+ til - på Hi terminaler 6,3Ohm
+ til - på low terminaler uendelig ohm( altså ikke kontakt,mulig dette er spolen i delefilteret som spiller meg et puss eller andre ting ikke jeg vet noe om)
- hi til - low 0,3 ohm
+ hi til + low uendelig ohm
+hi til - low 6,3 ohm
Sjkønner ikke en dritt jeg, men tror nok det er en selger i morgen som skal bli gitt sjansen til å forklare litt.....
Du får ikke noen fornuftig verdi på den ene målingen mellom + og - på diskanten pga kondensatoren i delefilteret, det er helt normalt fordi motstanden i kondensatoren til diskanten går mot uendelig når den tilføres en likespenning fra multimeteret.

Det er altså kontakt mellom - hi og - low, enten pga feilkobling inni høyttaleren eller fordi det har skjedd noe med delefilteret. Hadde du hatt to vanlige forsterkere, dvs ikke balansert/digital/brokoblet, ville du faktisk ikke ha merket noe galt så lenge pluss og minus var koblet riktig.
 

bassminister

Medlem
Ble medlem
01.12.2007
Innlegg
21
Antall liker
1
Sted
Røyken
Klarte ikke å la være.....
Skrudde av basselementet og ut med delefilteret.. og se der ja!!!
Felles minus på printet....
Løsningen blir vel da å sette inn eget delefilter til bassene så jeg kan bruke Emblaene til de og Rotel til resten??
 

xerxes

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.01.2005
Innlegg
9.911
Antall liker
5.581
Sted
Holmestrand
Hvis forsterkeren brenner opp "uten å stå en gang" da er vel det noe merkelig ute å går? Høytalerne leverer vel ikke energi?
Hva garanti angår dekker den nok ikke følgeskader.
Selv om det er felles minus på printet skulle vel ikke forsterkeren brenne opp?
 

bassminister

Medlem
Ble medlem
01.12.2007
Innlegg
21
Antall liker
1
Sted
Røyken
Eblaene sto på og Rotel var ikke skrudd på.. og da svei det noe på utgangene på Rotel.D
et ble nevnt at embla som er digital ikke kan bi-ampes med Rotel som er analog siden delefilterene har felles minus...

Uansett så er Rotel levert og Jbl gutta skal prøve å finne ut av greiene.. Det er en av fordelene med å kjøpe ting hos en forhandler som tar kunden seriøst og ikke avfeier problemet..
Så jeg får bare smøre meg med tålmodighet og vente på svar..

Nå skal jeg kose meg med musikk(siden Tl260 fortsatt spiller fint med embla) og ha julebord med felles bandkolegaer til helgen:)
 

MORTIS

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
01.11.2003
Innlegg
194
Antall liker
5
kanskje dette er så enkelt at disse høyttalerne skal kun biwires og IKKE biampes.dette står nok i instruksjonsboken tenker jeg ;)for hvis du biwires så har de jo felles minus og voila alt er i orden.
 

bassminister

Medlem
Ble medlem
01.12.2007
Innlegg
21
Antall liker
1
Sted
Røyken
Har benyttet meg av istruksjonsboka og der står noen flotte tegninger av Bi-amping med 2 separate forsterkere.... så der har jeg nok mitt på det tørre:)
 

LydMekk

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.08.2003
Innlegg
2.307
Antall liker
2
Hvis en HT er beregnet for biamping/biwire, skal det IKKE være kontakt mellom de to parene med terminaler innvendig.

Her har nok JBL dreti på draget...
 

bassminister

Medlem
Ble medlem
01.12.2007
Innlegg
21
Antall liker
1
Sted
Røyken
Etter 2 1/2 uke i New York og vel hjemme med sekken full av cdèr var det en hyggelig nyttårstur innom Jbl forhandleren:)
Han holdt ord og kunne overlevere 2stk modda delefiltere( etter jbl`s spec) og 1 stk reparert Rotel amp.
vel hjemme var det bare å montere inn delefiltre og kobble opp ampene(alle sammen!!!) og knalle på strømmen...
Har aldrig vært såååå nærvøs for å sette spenning på komponenter før, men alt gikk fint for seg.. ingen during,lukt av svidde elementer eller nyttårs raketter fra Rotel ampen... JIPPI
Eblaene og Rotellen virker som en god match og anlegget spiller med god tyngde og den oppløsningen jeg liker..
Nå må jeg bare finne nye måter å feste bilder på veggen ,for under en avspilling av massiveattack`s Angel datt rett å slett alt ned fra sideveggen i stua..LOL
Det er da en gammel rockebassist vet at han har kjøpt riktig utstyr...hehe
 

JEJ

Overivrig entusiast
Ble medlem
17.09.2006
Innlegg
511
Antall liker
42
Alltid hyggelig med Happy Ending!

Håper Du har tålmodige naboer ;)
 
K

kbwh

Gjest
Det er faktisk ikke uvanlig at høyttalere med biwireterminaler har minusterminalene koplet sammen, og at det er spesifisert slik også (i motsetning til tilfellet her). Det går helt fint til man prøver å biampe med en vanlig forsterker og en brokoblet.

Happy ending er fint.
 

Bjørn.H

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
03.07.2004
Innlegg
23.966
Antall liker
8.277
Torget vurderinger
1
Enda godt det gikk godt.

Mvh. Bjørn
 
Topp Bunn