Bi-Amp - Problematisk matching?

  • Trådstarter Ballin_On_a_Budget
  • Startdato
B

Ballin_On_a_Budget

Gjest
Hei!

Har planer om å bi-ampe systemet og i den anledning lurer jeg på om det er problematisk å benytte forskjellig forsterkerteknologi på bassen og mellomtone/diskant?
Kunne tenke meg en ice basert sak til bassen, benytter nå en vanlig transistor (DC koblet, stor båndbredde, jobber i utstrakt klasse a).
 

Lydolf

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
04.07.2008
Innlegg
216
Antall liker
141
Yakubu skrev:
Hei!

Har planer om å bi-ampe systemet og i den anledning lurer jeg på om det er problematisk å benytte forskjellig forsterkerteknologi på bassen og mellomtone/diskant?
Kunne tenke meg en ice basert sak til bassen, benytter nå en vanlig transistor (DC koblet, stor båndbredde, jobber i utstrakt klasse a).
Det går som oftest helt utmerket. ICE har gode ord på seg for å være en utmerket bassforsterker, men ikke alle ICE løsninger regnes som like OK i mellomtone og diskant. Det ser ut til at også B&O (som er storaksjonær i ICE) har oppdaget dette. De har vært overraskende tilbakeholdende med å presentere fulltoneløsninger basert på ICE.

Hvis du synes din nåværende forsterker er fin som den er, så bruker du ICE i bassen, evt en Lyngdorf SDA2175, som etter hva jeg har kunnet bringe i erfaring stort sett bruker de samme prinsippene som ICE (TDAI2200 og Millenium gjør ikke det, de bruker et mer avansert prinsipp) og du vil oppleve en bass nokså ulik det konvensjonelle analoge løsninger leverer (i hvertfall når vi snakker om priser som ikke passer bedre på greie bruktbiler enn på HiFi).

Prøv å finne ut noe om følsomheten (hvor mange volt på linjeinngangen behøves for fullt trøkk). Hvis du ikke har mulighet for å regulere de to forsterkerne hver for seg og følsomheten er veldig forskjellig så kan resultatet bli temmelig semmert.

Eksempel: Anta at begge forsterkere kan levere 2x200W i 8 ohm. Hvis det kreves f.eks. 2,8V inn for å få 200W ut på begge så går det fint.

Men... hvis den ene trenger 2,8V og den andre bare 1,4V for å få til det samme, så blir det vanskeligere. 2,8/1,4 = 2 som når vi snakker effekt svarer til 3dB forskjell i følsomhet. 3dB er ikke allverden, men svært så hørbart og du får en trist endring av klangbalansen til bassfattig og lys eller bassdominert og mørk.

Det samme skjer hvis følsomheten er lik, men utgangseffekten forskjellig. Hvis begge trenger f.eks 2,8V for å gi fullt trøkk, men det er 2x200W for den ene og bare 2x100W for den andre så ender du opp med akkurat samme problemet (3dB her også).

Dette betyr at for å sammenlikne følsomheten for to forsterkere med ulik utgangseffekt, må du regne om den enes ytelse så du får sammenliknbare størrelser. I det siste tilfelle finner du at 2x200W forsterkeren trenger bare 1,4V på inngangen for å yte det samme som 2x100W forsterkeren trenger 2,8V for å få til.

Litt tilvenning til lyden må du nok regne med. Noen basspukler du regner som en del av lydbildet kan komme til å utebli og det hele kan ved første ørekast lyde en smule slankt, men stålbass er det der så det holder. Det vil du finne ut når du har lyttet en stund. Lykke til!

P.S. Et alternativ kan være Lyngdorfs fulltoneløsninger (SDAI2175 eller TDAI2200, med eller uten RoomPerfect, men sistnevnte kan fort bli litt dyr)
 
Topp Bunn