Beyond Stupid

Erland

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.04.2003
Antall liker
6
I går føkka jeg skikkelig opp!

Hadde litt ujevn frekvens-respons i bassen. Dvs at lyden var helt lik i begge kanaler, helt til de dype bassfrekvensene. Der ble det lavere i den venste kanalen. Snevret inn problemet til å ligge i forforsterkeren som jeg åpnet for å måle inni.
Brukte signalgenerator og målte med forskjellige bassfrekvenser. Fant ut at ved ca 300hz begynte AC-spenningen på signalet og bli forskjellig i kanalene.
Mrk. signalet dropper FØR røret.

Sålangt konkludert - et eller annet sted mellom RCA-inngang og røret.
Hva har jeg der? Inngangsvelger - TVC - step attenuator -og deres jordinger.

Snevret mer inn, og sendte signal mellom spesifikke pkt for å se hvor det droppet.

Det er trangt, og masse ledere rundt TVC, Step attenuator og inngangsvelger i preampen, så jeg brukte ledninger med krokodilleklemmer på diverse punkter for å lettere kunne måle.

Mens jeg målte, kom den ene armen min borti + polen på en kondensator som hadde 261V i seg. Den andre armen lå på chassis. UHHHH. :eek:

Hva er det naturlige å gjøre? Jo trekke til seg hendene- Men hva hadde jeg i handa som (jorda meg)? Jo, to krokodilleklemmer som var festet til volumtrafoene. Selfølgelig røsket jeg to ledere ut av trafoene. FAEN-FAEN-FAEN!

Disse trafoene har 23 lag med tynne ledere, adkilt av oljepapir. Deretter puttes hele pakka inn i en box som fylles med bievoks. MAO. ikke noe en fixer sjøl! Nå må jeg lodde ut begge volumtrafoene og sende dem til Stevens&Billington for rep og tuning.
Jeg snakket med dem i går, og de sa dette ville bli mye billigere og raskere enn å vikle nye, så nå bærer det til posten......

Og dere trenger ikke å fortelle meg det;

Jeg trenger ikke hjelp til å føle meg BEYOND STUPID akkurat nå! ???

Erland

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.04.2003
Antall liker
6
Hva kan jeg si,

Det er godt å kjenne Olof :)

Jeg får låne en AN kit2 fram til jeg reiser offshore.
Det bør være en god match med horna!

L

Ludo

Gjest
Hmm, feil kan skje den beste er kanskje en mager trøst :)

LMC

Æresmedlem
Ble medlem
03.08.2006
Antall liker
14.556
Sted
Drøbak
Torget vurderinger
48
1 hånd på ryggen!
lykke til
mvh

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Antall liker
5.405
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
31
I går kveld (Erland sendte meg en sms etter sjokket) skjønte jeg ikke hvordan. Men nå gjør jeg det. Uflaks og uheldige omstendigheter.
Høye spenninger er fali' det.
Fant du feilen forresten?

Erland

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.04.2003
Antall liker
6
Audiomix skrev:
I går kveld (Erland sendte meg en sms etter sjokket) skjønte jeg ikke hvordan. Men nå gjør jeg det. Uflaks og uheldige omstendigheter.
Høye spenninger er fali' det.
Fant du feilen forresten?
Som nevnt kom jeg så langt at jeg fant ut at problemet ligger mellom "inn på TVC inn på step attenuator. Det kan være jord på TVC, (f.eks et jeg ikke har fått av all lakken på tråde, og har dårlig kontakt, eller det kan ligge på pluss siden med lignende kontaktproblem. Men siden volumet oppover i frekvensene er likt, har jeg ikke noe konkret løsning.

Uansett lar jeg det nå ligge til TVC'ene kommer tilbake fra S&B. De skal reparere skaden jeg har gjort, og matche dem mot hverandre. Jeg har forklart dem hva som var symtomene, slik at de kan jobbe ut fra dette.

mvh Erland

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Antall liker
5.405
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
31
Kommer vel ikke noe videre med dette foreløpig......
Er dette et problem som har oppstått nå eller noe du har slitt med lenge?

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Antall liker
5.405
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
31
Som en liten oppfølger:
For lenge siden foreslo jeg en "helaften" DIY for de som vil lære litt mer om bygging, feilsøking, reparajon og måleteknikk. Jeg nevnte Vestfold som et passe sentralt sted.
Den gang var det ingen interesse.
Kan jeg notere en deltager nå ;)

Erland

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.04.2003
Antall liker
6
Tro meg Hans;
Vi har snakket om dette tilbudet ditt her nede i Vestfold, og det er mange av oss som er interessert.
Vi har bare ikke fått somlet oss til å avtale noen dato.

Kanskje oppstart på høstsesongen er noe å sikte mot.

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Antall liker
5.405
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
31
OK Erland. Bra du ikke tok min påminnelse ille opp ;)
Jeg stille gjerne opp når dere får samlet dere om tid og sted.

Erland

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.04.2003
Antall liker
6
Audiomix skrev:
Kommer vel ikke noe videre med dette foreløpig......
Er dette et problem som har oppstått nå eller noe du har slitt med lenge?
Det har nok vært der?
Med nye og mer avslørende høytalere, kommer ting tydligere fram. Siden de nå begynner å gå seg til litt og flytter en del luft i bassen, ble forskjellen mer merkbar.

Grunnen til at jeg identfserte det, var at dype toner eller trommeslag osv. som jeg vet av opptaket skal ligge mot venstre kanal, mistet perspektiv eller flyttet seg over. Når jeg så benyttet Stereophiles test CD med bassfrekvenser, kunne jug klart høre at bassen flyttet seg mer og mer mot høyre jo lavere frekvenser, for til slutt og bare komme fra høyre.

Ved å svitch kabler, kunne jeg flytte lyden til venstre kanal. Det skal ikke mange bytter til før man finner komponenten som ikke leverer.

Prøvde først å bytte om rørene uten at det hjalp.
Deretter begynte intern feilsøking.
Nå lar jeg det ligge til TVC'ene kommer tilbake.

Erland

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.04.2003
Antall liker
6
Audiomix skrev:
OK Erland. Bra du ikke tok min påminnelse ille opp ;)
Jeg stille gjerne opp når dere får samlet dere om tid og sted.
Vi skal da ikke går rundt å ta ting ille opp.

Bare kjerringer går rundt og surmuler ;D

Vi DIY'ere tar ting i beste mening......selv 260V gjennom kroppen.....

S

slowmotion

Gjest
Jeg føler med deg.
Sånne ting er det bare å prøve å lære av... Ikke så lett når man er midt oppi det....

Samtidig vil jeg gjerne understreke noe som LMC allerede har nevnt:

Alltid en hånd på ryggen når du måler inni rørforsterkere.

;)

LMC

Æresmedlem
Ble medlem
03.08.2006
Antall liker
14.556
Sted
Drøbak
Torget vurderinger
48
jeg har dessuten prøvd å huske å ta av meg klokken med stållenke; den napper SKIKKELIG ???

roger

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.03.2002
Antall liker
472
Sted
Nøtterøy
Audiomix skrev:
Som en liten oppfølger:
For lenge siden foreslo jeg en "helaften" DIY for de som vil lære litt mer om bygging, feilsøking, reparajon og måleteknikk. Jeg nevnte Vestfold som et passe sentralt sted.
Du kan loggføre to interesserte. Bor på Nøtterøy.
Holder på med en balansert rør-pre, men det kommer til å ta lang tid.

Mvh Roger

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Antall liker
5.405
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
31
slowmotion skrev:
Jeg føler med deg.
Sånne ting er det bare å prøve å lære av... Ikke så lett når man er midt oppi det....

Samtidig vil jeg gjerne understreke noe som LMC allerede har nevnt:

Alltid en hånd på ryggen når du måler inni rørforsterkere.

;)
Jo da. Det er slik en blir opplært. Men samtidig skal en jo gjøre noe også. Hadde aldri klart å bygge forsterker med en hånd.
Litt spenning herder nervene :)
Disse som aldri jobber med høyere spenning enn 5V kommer aldri over pyse stadiet ;D

Vegardaase

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.07.2005
Antall liker
2
Audiomix skrev:
Som en liten oppfølger:
Dette kunne jeg vært interessert i! Kom tilbak med tid og sted så får jeg se om jeg får ryddet plass i kalenderen. :)

Erland

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.04.2003
Antall liker
6
Det skal vi gjøre.

Vi satser vel å en tidlig høstkveld.

Det ser ut som vi blir en del, så noe trangt hjemmeverksted blir nok utelukket?

Jeg har tilgang på et romslig godt opplyst undervisningsrom i Sandefjord, som vi kan bruke vederlagsfritt.

Der kan vi sette opp det måleutstyret jeg har (oscilloskop, signalgenerator, wattmeter, lastbox ++) kanskje noen har annet utstyr vi vil bruke?

mvh Erland

Gbatokai

Overivrig entusiast
Ble medlem
16.03.2002
Antall liker
45
Sted
Oslo
Torget vurderinger
3
Erland skrev:
Disse trafoene har 23 lag med tynne ledere, adkilt av oljepapir. Deretter puttes hele pakka inn i en box som fylles med bievoks. MAO. ikke noe en fixer sjøl! Nå må jeg lodde ut begge volumtrafoene og sende dem til Stevens&Billington for rep og tuning.
Jeg husker styret jeg med å fortinne og lodde alle de lederne i min egen TVC, og misunner deg ikke. Fy flate.

Topp Bunn