Betydningsfulle produsenter

H.R

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.12.2008
Innlegg
8.084
Antall liker
6.549
Sted
Jessheim | Ullensaker
Torget vurderinger
5
Frank Zappa må ikke glemmes :) Med nær 60 album på samvittigheten er det ikke mye om man ikke tar i betraktning at det var hans eget materiale
 

janfrt

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.06.2011
Innlegg
7.491
Antall liker
8.615
Sted
Pt. Høvik
Man kan vel muligens dele inn bruken av produsenter og påvirkningen de har hatt, omtrent slik:

1. Vi produserer selv. (Stones, Zappa, Kinks)

2. Vi får tak i en produsent som kan få det beste ut av oss. (George Martin)

3. Vi får tak i en produsent som kan sette sitt preg på musikken. (nevnt ovenfor: Jeff Lynne. Pluss George Martin (America; helt Beatles her og der).

Bare noen eksempler det ovenfor.

En littt ukjent kar som gjorde mye bra for to enere er Michael Brovsky. Han produserte Jerry Jeff Walker (Viva Terlingua, A man must carry on ++) og Joe Elys beste innspillinger (Musta notta gotta alotta, Live ++) og Ray Wylie Hubbard. Her gikk det i alt fra seige ballader til feit country-rock. Tror han kan kategoriseres som en som fikk det beste ut av sine "elever".

Han er ikke død (sic).
 

LESSisdox@

Overivrig entusiast
Ble medlem
16.10.2006
Innlegg
706
Antall liker
242
Sted
Åkrehamn,karmøy
Torget vurderinger
1
Oppskrytte produsenter etter min mening er de som setter sitt preg så sterkt på produksjonen at det er produsenten som kommer mer i forgrunnen enn artisten. I den gruppen har vi Jeff Lynne og Daniel Lanois.[/QUE]

Time out of mind --- eit godt døme tenkjer eg
Ja enig. Merkelig produksjon på den. Har hørt låtene fra den, uten DL som produsent, og de låter bedre syns jeg.
Beste til og produsere Dylan i nyere tid er Jack Frost.
Helt enig i denne :)
det er jo the man himself
Mvh Roy K



Denne er den beste han har laget men ikke som jack frost. IMO
 
Sist redigert:

atlechri

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
22.11.2009
Innlegg
495
Antall liker
159
Sted
Undrumsdal
Hei.
Når vi nevner Zappa så ble de første platene (TMOI) produsert av Tom Wilson. Han er en av de største. Tror FZ lærte et par ting der.
Tom Wilson er vel mest kjent for Bob Dylan, VU og Simon and Garfunkel platene.
 

atlechri

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
22.11.2009
Innlegg
495
Antall liker
159
Sted
Undrumsdal
Denne plata kjøpte jeg bare pga produsenten;-)
Noen som vet hvem det er?
Ruben.jpg
 
Sist redigert:

janfrt

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.06.2011
Innlegg
7.491
Antall liker
8.615
Sted
Pt. Høvik
Harald Are Lund. En av de mest kunnskapsrike når det gjelder rock i Norge (kanskje ikke bare her, litt på linje med John Peel) produserte dette (sammen med JG, men han var "Executive Producer"). Første album til å åpne som var produsert her til lands. Cover som kjent av Nerdrum. Skrev noen av tekstene under pseudonymet Clever Duck (Lure And = Harald Are).

Junipher Greene Friendship.jpg
 

Townes

Æresmedlem
Ble medlem
03.04.2009
Innlegg
15.639
Antall liker
10.642
Sted
www.skranglefantene.com
Torget vurderinger
1
"When in doubt - answer Todd Rundgren" :)

Det var mantraet vi hadde på quizlaget vårt i gamler dager. Men kan ikke se at gode gamle Todd er nevnt til nå. Han har jo gjort mye forskjellig, både som artist og produsent. Artister som the band, badfinger, grand funk, patti smith, cheap trick og xtc står på CV'n hans. Samt braksuksessen Bat out of hell med Meat Loaf, som eg egentlig ikkje hadde lyst til å nevne.

Varierte greier han står bak, så kanskje litt vanskelig å se noen "rød tråd" i det han gjør, bortsett fra at eg liker veldig mange av skivene hvor han har sittet i produksjonsstolen. Skylarking med XTC er jo et mesterverk på alle måter :)
 

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Innlegg
20.540
Antall liker
7.230
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
Mine ungdoms helter inkluderte Steve Albini og Butch Vig. De burde vel stå på lista.

Og så kan jeg jo for skams skyld gjenta: "Rick Rubin".

Brian Eno, kanskje?
 

janfrt

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.06.2011
Innlegg
7.491
Antall liker
8.615
Sted
Pt. Høvik
Peter Jenner er en kar som ikke må glemmes, synes jeg. Var vel egentlig mannen som "oppdaget" Pink Floyd. Produserte bl.a. Roy Harpers "Flat Baroque & Berserk" pluss masse annet i 1.-divisjon. Økonom fra Cambridge og underviste ved London School of Economics. Hoppet av den karriéren og viet seg til musikken. Noe å tenke på?
 

TT.

The smooth jazz guy! 😉🇳🇴
Ble medlem
15.11.2007
Innlegg
40.550
Antall liker
84.625
Sted
Knapstad
Torget vurderinger
97
Ikke min gate, men hitmakerne Stock, Aitken & Waterman bør jo også nevnes. Trioen produserte over 1000 sanger for blant annet Bananarama, Mel & Kim, Kool & The Gang, Donna Summer, Kylie Minouge, Rick Astley og Samantha Fox på det glade 80-tallet ;)
 

Bartesam

Æresmedlem
Ble medlem
04.12.2002
Innlegg
11.990
Antall liker
11.885
Sted
Hus
Jimmy Iovine er jo godt kjent på 80 tallet for å ha produsert The Lover Speaks, Dan Heartman, U2, Tom Petty And The Heartbreakers, Stevie Nicks, Simple Minds.

Ted Templeman er kjent for Doobie Brothers, Van Halen og en haug andre.

Tom Dowd produserte for Allman Brothers, Eric Clapton. Derek & Dominoes, Lynyrd skynyrd og en haug andre.

Bruce Fairbairn produserte for Loverboy, Blue oyster Cult, Bon Jovi, Poison, Aerosmith, AC/DC, Scorpions og en haug andre.

Ron Nevison for å produsere Heart, Bad Company, Chicago, kiss og en haug andre.

Giorgio Moroder for masse filmmusikkproduksjon.

Kan jo ta med Bjørn nessjøe her hjemme som har produsert Dance With A Stranger, Stage Dolls, TNT og andre.
 

bluesbreaker

Hundeeier
Ble medlem
05.03.2009
Innlegg
22.712
Antall liker
58.781
Sted
Blåskogen
Torget vurderinger
1
Harald Are Lund. En av de mest kunnskapsrike når det gjelder rock i Norge (kanskje ikke bare her, litt på linje med John Peel) produserte dette (sammen med JG, men han var "Executive Producer"). Første album til å åpne som var produsert her til lands. Cover som kjent av Nerdrum. Skrev noen av tekstene under pseudonymet Clever Duck (Lure And = Harald Are).
Fant flisespikkerredskapen i nederste skuffen på kjøkkenet.
Ang Clever Duck; LURE AND blir ikke Harald Are, men ARE LUND.
Tror du er enig med meg i dette janfrt:rolleyes:

Ellers er jeg enig i at den mannen har hatt en viktig rolle i musikklivet her til lands.
Ikke minst som en motvekt til mainstream i NRK.
Tenk hvis all radio hadde vært som P4,-grøss.
 

janfrt

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.06.2011
Innlegg
7.491
Antall liker
8.615
Sted
Pt. Høvik
Harald Are Lund. En av de mest kunnskapsrike når det gjelder rock i Norge (kanskje ikke bare her, litt på linje med John Peel) produserte dette (sammen med JG, men han var "Executive Producer"). Første album til å åpne som var produsert her til lands. Cover som kjent av Nerdrum. Skrev noen av tekstene under pseudonymet Clever Duck (Lure And = Harald Are).
Fant flisespikkerredskapen i nederste skuffen på kjøkkenet.
Ang Clever Duck; LURE AND blir ikke Harald Are, men ARE LUND.
Tror du er enig med meg i dette janfrt:rolleyes:

Ellers er jeg enig i at den mannen har hatt en viktig rolle i musikklivet her til lands.
Ikke minst som en motvekt til mainstream i NRK.
Tenk hvis all radio hadde vært som P4,-grøss.
Tom for Liker, igjen for f… Du har jo rett, du. Det skal være korrekt, så takk for den. :)

Det var Harald Are som introduserte, gjennom NRK, band som Jefferson Airplane, Jethro Tull, The Band og en haug med andre som fikk legendestatus. Han hadde og har en fin nese for hva som ikke vil bli døgnfluer.
 

janfrt

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.06.2011
Innlegg
7.491
Antall liker
8.615
Sted
Pt. Høvik
Billy Sherrill, egentlig heter han Phil Campbell og er født i 1936. Still alive!

Jobbet mye for MCA og ble vel skikkelig kjent da han produserte George Jones, Tammy Wynette og noe Johnny Cash pluss Ray Charles og Elvis Costello. Senere enda mye mer country, bl.a. noen vesentlige utgivelser av David Allan Coe. Og en haug andre. "Country Music Hall of Fame"-mann.
 

TrompetN

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.03.2004
Innlegg
8.700
Antall liker
7.011
Quincy Jones bør jo nevnes. Produsert for Michael Jackson, Donna Summer, Brother Johnson og George Benson for å nevne noen
Quincy er en av kongeprodusentene helt klart! :)
 
Topp Bunn