Betydning av forsterkers impedans?

E

espenj2005

Gjest
Hei!
Håper ikke dette er tatt opp for mange ganger før:
Ett par rør monoblokker er på vei til meg, Dynaco mk3.
Trenger hjelp til å finne en perfekt match til disse tassene og kan lese av specs at input impedanse er 500 000 ohm, altså 10 ganger mer enn det jeg har vært borti før.
Kan noen forklare meg det rent praktiske/teoretiske ved dette og hva som skjer med lyden om jeg feks koblet opp en pre med utgangsimpedans på 47 000 ?
Blir det som med platespiller/riaa/trafo at lyden blir lysere/kvassere om pickup ser en mye høyere impedans enn anbefalt?
Glad for svar!
Mvh Espen

K

kbwh

Gjest
Generelt anbefales det at inngangsimpedans er 10 ganger større enn utgangsimpedans på linjenivå slik som mellom pre og effekt. En forforsterker med 47k utgangsimpedans eller lavere vil altså fungere fint sammen med en effektforsterker med 500k inngangsimpedans.

E

espenj2005

Gjest
Takk for svar,
men vet ikke helt hva som er "gjengs" utgangs imp for pre. Sett at pre har 250 ohm utgangsimp, hvordan ville det sett ut da? Burde jeg i så fall velge pre med 40-50kohm utgangsimp?
Mvh

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Antall liker
17.807
Sted
Østfold
Faktoren 1/10 er grei, men den er mindre relevant dersom det ikke er flat impedanskurve ut av eller inn på en komponent.

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Antall liker
5.393
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
31
Et forhold mellom utgangsimpedans og inngangsimpedans på 1/10 må ikke ses på som absolutt. Forholdet bør være minst så mye. Da vil ikke neste trinn belaste kilden. Inngangsmotstanden i et rørtrinn er stort sett bestemt av en motstand som sitter fra gitter til jord. En kan velge den verdi en ønsker for å få "matching". Et uttrykk jeg misliker sterkt i denne sammenhengen. Inngangsimpedansen til et rør i jordet katode kobling er tilnærmet uendelig. Så lenge det ikke går gitterstrøm.

sveben

Fersking
Ble medlem
07.09.2005
Antall liker
0
Det blir vel totalt feil hvis min AN rør pre på 3k ohm og min transistor effekt er kun på 10k ohm? Kan ikke høre at den spiller så dårlig. Hva skjer?

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Antall liker
5.393
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
31
Ikke sikkert det. Høres det bra ut er det vel stort sett greit? Ofte skal det svært mye feil til før øret oppfatter at noe er galt. I ditt tilfelle vikrer begge verdier en smule merkelig. Utgangsimpedans på 3 kohm virker høyt og inngangsimpedans på 10 kohm virker lavt.

T

timc

Gjest
Zinn på 10kohm er da ikke så uvanlig vel? Jeg har vært borti flere forsterkere med en slik impedans.

Tyngste jeg har hatt driftsmessig var en LC audio Zapsolute MK4 med Zinn på 2.2 kohm. Jeg endret dette til 9kohm og det gjorde det lettere for preamp.

Mvh

KW

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2002
Antall liker
390
Sted
Bærum
Torget vurderinger
1
Hei!
Her kommer gutten, som har begynt å snuse på litt større rør enn minirørene som jeg har i både MFKW25 dac og MFKW Linestage.
Jeg var ikke i kjøpemodus ved årets Hortenmesse, men det forandret seg underveis ;D
Jeg kjøpte med meg Nordic Ming Da MC-3R MKII, den som fikk kjempeomtale av G.Brekke i Fidelity23.
Jeg har jo da tanke for å satse også på røreffekt etterhvert og har jo allerede (egentlig) fått tips om gunstig forhold mellom ut og inngangsimpedanse.
Jeg sitter nå her og ser på min nye lille rørpre uten å få testet den, da jeg ikke har noen effekt (får mine bel canto tilbake veldig snart nå.
Ming Da har utgangsimpedanse på ca? 20 kohm (i følge AudiophileArve) mens mine bel canto har innimp. på 100kohm og da burde dette kunne gå greit ::)
Noen som har en aning på hvordan min lille rørpre vil påvirke Bel Canto dersom rørpre blir slått på ETTER at Bel Canto er på (ja ,jeg vet at det ikke er anbefalt rekkefølge, men BC er anbefalt å stå på i over et døgn for å bli stabilisert.
Jeg kan nevne at jeg ofte har gjort det i nevnte rekkefølge med MFKW linestage og grunnen til det var at det måtte gjøres slik p.g.a for raske sikringer opp mot strømtrekket BC "tar" etter oppgradering av inngangstrinnet.
Tar jeg unødig sjanse ved å prøve dette med min lille rørpre?
MF er jo greie å ha med å gjøre under slike omstendigheter så langt jeg vet og har erfart.

Kunne videre tenke meg å prøve noe fra Prima Luna, får jo mye fin omtale uten å koste skjorta (dette er i utgangspunktet mitt lille forsøk inn i rørverdenen og Prima Luna passer meg derfor svært godt med sitt Adaptive Auto Bias system.
Mvh.KW
Edit: Jeg flyter kanskje (delvis) litt ut av trådens egentlige tema, så svar på det jeg spør om som holder seg innenfor, og gjerne med pm om det som gjelder tips eller er utenfor det egentlige tema ;D

Topp Bunn