Bestilte i kveld Mcintosh mc 275

vinyljazz

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
13.01.2007
Innlegg
309
Antall liker
0
Så var grublingen over,tok sjansen og bestilte en ny mc 275 for den i morra så nå sitter jeg bare og tripper her gleder meg noe vanvittig har lest så mye posetivt om forsterkeren.Dette blir mitt første møte med rør så nå håper jeg ikke att jeg bommer.
Noen som kan si litt om hva som venter meg,som har, eller har hørt denne forsterkeren.
Hva slags små rør er det som sitter i den?
Skal spille på noen Audovector m3 signature noen som har prøvd denne komboen?
Tar også i mot tips om rør bytte som kan gi en oppgradering av lyden.

Mvh
Rune
 

Holmium

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2002
Innlegg
3.444
Antall liker
784
Torget vurderinger
5
Har nettopp anskaffet en selv.
Jeg er kjempefornøyd, jeg hadde en ukes hjemlån først før den ble kjøpt og ble imponert.

Vil nok foreta et rørbytte etterhvert, vil ha den enda litt varmere i lyden. Mullardrør kan bli mitt valg etterhvert.

Skulle du ikke like den så er den nok rimelig greit omsettelig på bruktmarkedet. Hvor ofte ser du en 275 brukt? Nesten aldri. Fordi det er godt produkt som folk trives med.

Kjør helst uballansert, da får du med rør nr 1 i signalveien. Det røret betyr mye og er et av de som bør prioriteres ved evt rørbytte.

Lykke til.

Edit: pass på at du får den varianten du vil ha. Den eldste versjonen har, i mine øyne, noe upraktiske terminaler. Men den har potmetere for den uballanserte inngangen. Den nye har ikke potmetere, men mye mer brukervennlige terminaler. Jeg gikk for den nyeste.
 

limvingen

Overivrig entusiast
Ble medlem
27.07.2006
Innlegg
831
Antall liker
20
Torget vurderinger
3
Hvilken MC 275 er det man får nå hvis man kjøper ny? Er det den uten potmetere og med forbedret høyttaler terminaler?
 

Holmium

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2002
Innlegg
3.444
Antall liker
784
Torget vurderinger
5
limvingen skrev:
Hvilken MC 275 er det man får nå hvis man kjøper ny? Er det den uten potmetere og med forbedret høyttaler terminaler?
Begge versjonene finnes fortsatt nye hos Neby. Jeg kjøpte vi Hifi center-kjeden og fikk først tilsendt den eldste versjonen med potmetere. Den har terminaler med skruer som gjør at det i utgangspunktet kun går med uterminert kabel eller pinner. Det finnes muligens noen spader som er små nok, men det er ikke standardspader. Ypperlige terminaler om du har den typen terminering, men ikke særlig vennlig overfor kabelbruktmarkedet da vanlige spader og bananer utgår.

Den nyeste versjonen har "vanlige" skruterminaler som tar alt av termineringer. Og ingen potmetere nei.
 

vinyljazz

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
13.01.2007
Innlegg
309
Antall liker
0
Jeg har kjøpt den nyeste versionen med ordentlige terminaler.
Hva slags signalrør er det som sitter i den?

Mvh
Rune
 

Bjørn.H

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
03.07.2004
Innlegg
23.927
Antall liker
8.238
Torget vurderinger
1
Gratulerer med nyanskaffelser. Det er etter sigende mange muligheter på rørsiden hva ulike rør angår. Jeg eer usikker på hva man kan velge mellom, men det er flere av de som jobber i Hifi-Center Kjeden som driver å eksperimenterer med dette.

Mvh. Bjørn
 

krd

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
06.03.2006
Innlegg
119
Antall liker
0
Gratulerer med ny amp Vinyljazz.
 

Holmium

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2002
Innlegg
3.444
Antall liker
784
Torget vurderinger
5
vinyljazz skrev:
Jeg har kjøpt den nyeste versionen med ordentlige terminaler.
Hva slags signalrør er det som sitter i den?

Mvh
Rune
Småsignal: 12AX7A (3 stk) og 12AT7 (4 stk)
Effektrør: KT88 (4 stk)

Hvilken produsent det er vet jeg ikke, står bare "Made in China". Neppe ypperste klasse.
 

Hornlyd

Musikkglad
Ble medlem
01.04.2005
Innlegg
19.865
Antall liker
10.699
Torget vurderinger
10
Hvordan preamp bruker dere til denne?
 

Holmium

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2002
Innlegg
3.444
Antall liker
784
Torget vurderinger
5
hel skrev:
Hvordan preamp bruker dere til denne?
For øyeblikket kjører jeg min Wadia 830 rett i Mc275. På sikt ønskes en CJ eller McIntosh pre.
 

Monoas

Overivrig entusiast
Ble medlem
09.03.2004
Innlegg
563
Antall liker
0
Holmium skrev:
Vil nok foreta et rørbytte etterhvert, vil ha den enda litt varmere i lyden. Mullardrør kan bli mitt valg etterhvert.
Hva med Mullarør fra Afghanistan? Ulempen er at forsterkeren ikke kan brukes på amerikansk musikk.
 

MusikkGal

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
15.01.2003
Innlegg
166
Antall liker
0
Holmium skrev:
hel skrev:
Hvordan preamp bruker dere til denne?
For øyeblikket kjører jeg min Wadia 830 rett i Mc275. På sikt ønskes en CJ eller McIntosh pre.
Trenges det egentlig? jeg også har spilleren (Droplet 5.0) koblet direkte til MC 275...Blir bedre med en annen pre enn den innbygde på Droplet'en? event. noen anbefaling? Mvh G.
 

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Innlegg
13.109
Antall liker
4.973
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
28
Holmium skrev:
Småsignal: 12AX7A (3 stk) og 12AT7 (4 stk)
Effektrør: KT88 (4 stk)

Hvilken produsent det er vet jeg ikke, står bare "Made in China". Neppe ypperste klasse.
McIntosh får merket rørene med eget label. Det er aldri ypperste klasse i slike kommersielle produkter. Penger å spare for produsenten vet du.
Det eneste jeg kjenner til som leveres med svært bra rør er PrimaLuna hvis de kjøpes nye i Norge.
Du bør starte med å bytte ut 12AX7 og 12AT7 med noe bedre. Golden Dragon er svært bra til prisen. Ellers finnes det enormt med NOS av disse typene.
Lykke til med rør!
Pussig at det ikke har blitt funnet opp noe bedre i løpet av 100 år?
 

Holmium

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2002
Innlegg
3.444
Antall liker
784
Torget vurderinger
5
vinyljazz skrev:
Noen som kan si litt om hva som venter meg,som har, eller har hørt denne forsterkeren.
Fra følgende tråd:Trenger nytt effekttrinn
Holmium skrev:
Da var dagen kommet kommet da låneperioden er over. :-[
Forsterkeren har hatt en fint liv i min stue på toppen/ hedersplassen av stereobenken. Wadia måtte rykke en hylle ned under testperioden. Nå står jeg uten noen form for effektforsterker igjen.

Noen av mine erfaringer med MC275 er:
Tilkoplinger/ brytere:
- Høyttalerterminalene er som kjent ikke særlig altspisende, det er pinner som gjelder. De sitter til gjengjeld godt. På de nye utgavene er det satt på standard terminaler som tar bananer, spader osv. Ikke noe å utsette på dette. Men trenger man 16 ohms-tilkopling?
- Gode RCA- og XLR-kontakter.
- IEC nettbrønn.
- Bryterne for valg av mono/stereo og ballansert/uballansert er små og diskrè, og ikke noe man i et uheldig øyeblikk vipper over. Bra.
- Strømbryter er, noe snodig, plassert under høyttalerterminalene. Kunne med fordel vært plassert et annet sted, men heller ikke dette er noe problem.
- Eneste jeg virkelig har å utsette på tilkoplingene og bryterne er at de gjerne skulle ha vært på baksiden.

Utseende og plassering
- Midt på treet. Jeg synes den ser ok ut, kona var ikke helt av den samme oppfatningen. Hun likte nok EC-frontene bedre. Men det er jo en sjarm med glødende rør da.
- Grunnet varmeavgivningen trenger den masse luft. Derfor må den stå på toppen av stereobenken. Men der står den også beskyttet fra barnefingre slik at gutten i huset ikke brenner seg.
- Solide 30 kg gir et solid inntrykk. Alt virker solid med forsterkeren.

Lyd
Den viktigste faktoren.
Jeg måtte, som tidligere nevnt, jobbe mye med høyttalerplassering. Den var mye mer avhengig av korrekt avstand og vinkling enn mine AW60. Men når dette var på plass så kunne jeg begynne å lytte mer til hva forsterkeren var god for.
I starten spilte jeg en del standardlåter jeg kjenner godt og lyttet mye til ulike egenskaper. Blant disse låtene var bla: Solitary Man (Cash), Youngstown (Springsteen), Silvertown Blues (Knopfler), Drive Driven, The Race (Yello) og Learning to fly (Pink Floyd). Disse låtene ble også brukt mye under posisjoneringen av høyttalerne.
Etter standardseansen med disse låtene ble det mye mer hele album som ble spilt. Det ble i all hovedsak spilt rock og blues. Buddy Guy - Blues singer låt fenomenalt. Etter hvert som jeg spilte diverse plater jeg skulle lytte til for å definere forsterkerens kvaliteter og svakheter tok meg ofte i å glemme det hele. Jeg bare satt der og nøt musikken. Akkurat slik det skal være, for meg et virkelig pluspoeng. Platene ble spilt mykt og behagelig, men allikevel med en skikkelig snert. Et godt rytmisk driv uten å bli steril og såkallt korrekt.
Dybdeperspektivet og den herlige mellomtonen og øvre bass var nok det jeg i testperioden satte mest pris på. Noen artister følte jeg at det kunne blitt en bedre vokalgjengivelse på. Ikke at det var dårlig, men i forhold til alt det andre var det her litt å hente. Jeg har registrert at mange mener den har en fenomenal stemmegjengivelse så jeg tror nok høyttalerne mine er synderne her. En bånddiskant kunne kanskje vært å foretrekke.
Det sterkeste kortet var at jeg aldri har hørt "The Boss" så bra gjengitt i min stue. Til tross for mange middels og til dels dårlige lydmessige utgivelser. Ikke minst fungerte Backstreets utrolig mye bedre enn jeg har hørt den på CD før, kun på vinyl jeg virkelig har opplevd den låten like bra som den fortjener. Dette var moro. :)
Musikk som ble spilt i testperioden var bla: Springsteen, Dire Straits, Tom McRae, Vidar Vang, Pink Floyd, Yello, Mark Knopfler, Tom Waits, Bob Dylan, Muddy Waters, Robert Johnson, Leo Cohen, Buddy Guy, Norah Jones...........

Denne forsterkeren var en stor glede å ha hus. Jeg følte varme, nerve og nærhet til artistene.

Den ble aldri testet med en god pre og jeg glemte å teste tilkopling til 4 ohms utgangen, benyttet kun 8 ohm.

Benyttet utstyr
- Wadia 830
- Patos L401
- Signalkabler: RCA: MIT T5 og T6, Nordost Valhalla
XLR: Syn Res Alpha
- Høyttalerkabler: MIT T5 og Nordost Heimdal (kun kort tid)
- Pioneer DV626D + Rotel RSP970 (under filmvisning)

Resultat
Geir og Hi-Fi Centeret fikk gjort et salg ;D og McIntosh har fått seg en ny venn og jeg anskaffer mitt første rørprodukt noensinne. Leveringstid er ca 1 uke så det er bare å ta tålmodigheten til hjelp.
 

Holmium

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2002
Innlegg
3.444
Antall liker
784
Torget vurderinger
5
vinyljazz skrev:
Så var grublingen over,tok sjansen og bestilte en ny mc 275 for den i morra så nå sitter jeg bare og tripper her gleder meg noe vanvittig har lest så mye posetivt om forsterkeren.Dette blir mitt første møte med rør så nå håper jeg ikke att jeg bommer.
Noen som kan si litt om hva som venter meg,som har, eller har hørt denne forsterkeren.
Hva slags små rør er det som sitter i den?
Skal spille på noen Audovector m3 signature noen som har prøvd denne komboen?
Tar også i mot tips om rør bytte som kan gi en oppgradering av lyden.

Mvh
Rune
Har du fått den?
 

vinyljazz

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
13.01.2007
Innlegg
309
Antall liker
0
Så var forsterkeren i hus og jeg har fått lyttet til den i ett par dager,og jeg kan bare si med en gang att det er vanskelig å rive seg løs fra denne forsterkeren.
Det spiller helt fantastisk medrivende.Den er en drøm på jazz som jeg hovedsaklig spiller.Mellomtonen er kroppslig og stor,og har masse informasjon,bassen er ikke super stram men meget potent synes nå jeg, og diskanten er silkemyk,vokal jazz må være dens livrett .Jeg er simply blown away over måten den spiller på.Hadde besøk av en musiker
som fikk seg noen minutter foran høytalerene (m3 signature) og han var helt enig.
Dette er er meget mulig den siste forsterkeren jeg kjøper,skal jeg oppgradere på forsterker siden blir det en til 275 til og kjøre dem i mono kopling.
Rør er i hvertefall kommet for å bli hos meg.

Mvh
Rune
 

sara

Medlem
Ble medlem
12.03.2005
Innlegg
6
Antall liker
0
Hei!
Har slitt i årevis for å finne en forsterker som spiller bra til mine Thiel 3.6. Vanskelig last, går under 3 ohm, skal ha fra 100-400w.
Men Mc 275 fungerer perfekt, sammen med Audio Note pre. Har brukt den et år nå og vil ikke se etter annet, må da evt. bli en til, brokoblet til 150w!!!
Jeg har byttet til Mullard rør, og bruker de orginale KT88 ugtangsrørene, som skal være Svetlana.
Når det gjelder høytlerterminaler så bruker jeg noen gaffelspader som er å få på Eltek eller også på Biltema, men vet ikke hvor bra de er.
Da er koblinger uproblematisk med de gamle terminalene. (ok med potmetere)
vh
 
Topp Bunn