Beste utgivelser første halvår 2013

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• janfrt

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.06.2011
    Antall liker
    8.580
    Sted
    Pt. Høvik
    Noen formening om de beste utgivelsene dette halvåret? En rangering av det beste du har hørt? Vi gjør jo dette ellers ved juletider, men hva med å gjøre det halvårlig? Lett å glemme de beste i flommen av nye plater. En liten oppsummering m.a.o.

Foreslår at dette gjøres skikkelig enkelt: De 5 beste hittil i år beskrives med karakterer som i albumstafetten (et tall fra 1 - 10, jævlig - dritbra), med en kort begrunnelse, men plater på oppløpssiden kan selvfølgelig også tas med.

For dere som ikke har vært med på slikt tøys tidligere, så er det bare å bruke det jeg har skrevet nedenfor som en slags mal.

Jeg får vel begynne, allerede nå; iom. at jeg stikker på ferie lørdag 8. juni og er tilbake ca. 25.:

---------------------

Det har vært en laber vår/forsommer med mye midt-på-treet-utgivelser og utgivelser som er veldig like. Og en god del skikkelig dritt. Heller ingen kanoner som jeg har hørt ihvertfall. Vi får håpe på sommeren og høsten.

Men, plutselig dukker det opp noe. Just wait and hear!

Her er mine så langt:

Bill Carter - Unknown

unknowncard4-1.jpg

Austin, TX. Tekster som i alle fall får meg til å lytte. Melodiene sitter som et skudd også. Gynger avgårde. Skikkelig fremført. Noen kutt som får frem gåsehuden er "Final Sacrifice" og "Can´t Function". Fyttegrisen.

Litt dårlig lyd av en eller annen grunn, men har egentlig liten betydning. Vil heller kalle det en sleivete jobb av lydtekniker og produsent. Vet ikke om den fåes på vinyl. Må lastes ned fra iTunes.

8/10

Jonny Fritz - Dad Country

DAD-COUNTRY.jpg
    Nashville, TN. Tvilen tok tak i meg ved første lytting på denne. Stemmen var jo helt merkelig, trodde det var tull, at han rett og slett var balleløs, men melodiene var der. Så gikk det seg til, til noe formidabelt. Jaggu bra denne ikke ble tatt av efter den sedvanlige 10-sekunders godkjennelsesperioden. Americ….. på sitt beste.

7,9/10

David Olney - Predicting The Past

0002207330_500.jpg

Rhode Island. En fyr jeg alltid har likt. Veteran. Går sine egne veier. Jakter kunst og musikk og ikke penger. Her med en oppsummeringsplate pluss en ny. Strøkne melodier og tekster. En å stole på. Vær sikker!

7/10

Semi Twang - The Why and What For

artworks-000040198368-x7rr4r-t500x500.jpg

Milwaukee, WI. Strøkne melodier, vokal og instrumentering. En sann glede å høre på.

6,5/10

Shinyribs - Gulf Coast Museum

51JTOdXRdTL._SS500_.jpg

Austin, TX. Ingen steder på denne kloden har flere fete konserter enn Austin; hver dag 24/7, helt vilt egentlig. Lederen i Shinyribs er Kevin Russell og er en låtskriver av rang. Ellers leder av bandet The Gourds. Suverent ujålete. Gleder meg til hans neste trekk. Tror faktisk han kan bli skikkelig stor p.g.a. talentet for melodisnekring. Men, sistekuttet på denne platen er så dårlig at det drar det hele ned fra 7 til 6. Merkelig.

6/10

Andre som har fått min oppmerksomhet:

Chip Taylor - Block Out the Sirens of This Lonely World

Snakke-synge-plate som gir en intens stemning. Ameri..a.

Mike McGuire - Kentucky Morning

Ameri..a.

Bob Cheevers - Smokes and Mirrors

Ameri..a.

Nico Wayne Toussaint - The Mighty Quartet (Live)

Fransk blues.

John Reischman - Walk Along John

Akustisk blues/Ameri..a.

united

Æresmedlem
    Ble medlem
    23.07.2009
    Antall liker
    37.755
    Sted
    Indre Østfold
    Torget vurderinger
    2
    Fint tiltak!:)
    Kommer med ei liste om litt, enten neste uke eller i juli. Skal feriere litt snart jeg også. Noen tanker og plater som må sorteres for lista, bare...

Du har ikke mange damer, hos meg er det nesten bare kjærringer i toppen.:cool:

janfrt

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.06.2011
    Antall liker
    8.580
    Sted
    Pt. Høvik
    Fint tiltak!:)
    Kommer med ei liste om litt, enten neste uke eller i juli. Skal feriere litt snart jeg også. Noen tanker og plater som må sorteres for lista, bare...

Du har ikke mange damer, hos meg er det nesten bare kjærringer i toppen.:cool:
    Jeg digger damer innen musikken (og ellers). Ren tilfeldighet. Skal jeg drive med kvotering? :)

bambadoo

Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Antall liker
    12.595
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Slår et lite slag for Kurt Vile - Wakin on a pretty daze

kurt-vile-wakin-on-a-pretty-daze-2.jpg

Får noen små assosiasjoner til Lou Reed (for min del på sitt beste). En plate som vokser. - Fengende, suggererende låter.
    Sjangermessig en blanding av singer/songwriter fenomenet, indie. Endel gitarrock.
    Lydmessig en anelse komprimert. Kan selvsagt gjøre en analyse på det.

Her er hva et par andre anmeldelser sier
    Kurt Vile, 'Wakin on a Pretty Daze' (Matador) | SPIN | Albums | SPIN Essentials
    Kurt Vile: Wakin on a Pretty Daze | Album Reviews | Pitchfork
    http://p3.no/musikk/pa-ville-veier/

Sist redigert:

Townes

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.04.2009
    Antall liker
    10.643
    Sted
    www.skranglefantene.com
    Torget vurderinger
    1
    Kommer med min når armen er ferdig med å verke. Tar så jæla lang tid å skrive med en arm...

torem

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.12.2007
    Antall liker
    865
    Fin tråd. Da fikk jeg en unnskyldning til å poste 5 av de platene jeg har hørt mest på så langt. Kurt Vile er en av mine favoritter også (siden jeg har litt sær musikksmak er det alltid hyggelig at andre liker litt det samme).

Uten at jeg har gått vitenskapelig til verks kan jeg nevne disse. Karakterer eller terningkast er ikke helt min greie, så jeg lar det ligge:

1. Toro Y Moi ‎– Anything In Return (US, Carpark, 2xLP)

2013-1.jpeg

Litt på siden denne. Et impulskjøp, men overraskende den plata jeg har spilt mest fra 2013 hittil. En slags stilfull soul-funk-elektronika. Bra produsert, stilige låter mot det rolige (mindre stress enn tidligere fra fyren). Ikke så aller verst lyd.

2. Kurt Vile ‎– Wakin On A Pretty Daze (US, Matador, 2xLp)

2013-2.jpeg

I mine ører er dette fin gitarpop, men sikkert mange som mener det er rocka også. Tidligere har jeg ikke helt fått taket på Kurt Vile (eller War On Drugs), men denne sitter veldig bra etter en del lytt. Jeg liker at Vile drar låtene litt ut i tid, det skaper litt ro. Bra gitarspill også. Kanskje litt innadvent lyd.

3. Blue Hawaii ‎– Untogether (Can., Arbutus, cd)

2013-3.jpeg

Elektropop fra Canada i samme gate som Grimes eller Purity Ring. Fin/interessant bruk av jentestemme. Behagelig å høre på. Holdbarhetsdato noe uvisst.

4. Foxygen ‎– We Are The 21st Century Ambassadors Of Peace & Magic (US, Jagjaguwar, Lp)

2013-4.jpeg

Fantastisk platetittel. Høres i utgangspunktet ut som en "lost" demo fra Rolling Stones , men det finnes også poplåter her. Vind-i-håret-vestkyst-aktig pop/rock. Synes dette er gøy, om kanskje ikke teknisk helt på topp.

5. Disclosure ‎– Settle (UK, Island, cd)

2013-5.jpeg

Kjøpte denne på cd for noen dager siden, så litt sjansespill å sette den opp. Men tar den med da jeg tipper jeg i alle fall kommer til å spille den i bilen i sommer. Dette er ganske hipp DJ-elektro-dance som sikkert spilles på diskotek rundt om. Men produksjonen er såpass bra, inkl. div. vokalbidrag , så dette lar seg spille på hifi-anlegg uten å bli kjedelig.

U

utgatt60135

Gjest
    Ahh .. -lister ;). Da kommer jeg på banen også. Har listet opp nesten kontinuerlig på amazon, men det har gått en stund nå så må gjøre en ny vurdering. Moro det! Så liste kommer om noen dager tenker jeg. Endel nye album som må vurderes også.

Eviledorf

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Antall liker
    1.060
    Sted
    Bergen
    Artig med lister. Her er mine favirtter første halvår.

ASG - Blood Drive

Denne kom som en stor overraskelse på meg. ASG har holdt på noen år uten å fange min interesse, men så i år kom denne som jeg hørte på ved en tilfeldighet. BANG! In your face!
    9/10

Kylesa - Ultraviolet

Kylesa har jeg fulgt lenge og de skuffer aldri. Sludge metal på sitt beste.
    8/10

Queens of the Stone Age - ...Like Clockwork

Etter et par svakere album er Josh Homme på riktig spor igjen. Som vanlig mange gjeste artister uten at de merkerer seg så voldsomt.
    8/10

Nick Cave and The Bad Seeds - Push the Sky Away

Cave er i det rolige hjørnet på denne. De beste sporene er fantastiske, men et par småkjedelige låter trekker litt ned.
    7/10

Buke and Gase - General Dome

Band navnet kommer fra deres hjemmesnekrede instrumenter. En bariton ukulele med 6 strenger (buke) og en gitar/bass hybrid (gase). Uansett er dette bra musikk.
    7/10

Ellers har disse snurret jevnt og trutt hjemme hos meg:
    Chelsea Light Moving - Chelsea Light Moving
    Tomahawk - Oddfellows
    Kurt Vile - Wakin on a Pretty Daze
    Alice in Chains - The Devil Put Dinosaurs Here
    Clutch - Earth Rocker
    Kvelertak - Meir
    Motorspycho - Stil Life with Eggplant
    Steven Wilson - The Raven That Refused to Sing (And Other Stories)
    Mudhoney - Vanishing Point
    Pissed Jeans - Honeys

Sist redigert:
    U

utgatt60135

Gjest
    Kunne flikket på lister i det uendelige, men på et tidspunkt må de fryses. Kanskje vågalt å ta med et blodferskt album, men det er jo en velkjent gruppe.

Har lagt min elsk på tre plater i år. De skiller seg ut fra resten.

1. Kveikur - Sigur Ros (8/9)

31MiafCR8cL._SL110_.jpg

2. We are the 21th century ambassadors of peace & magic - Foxygen (8)

61pfu0CdAJL._SL110_.jpg

3. Monomania - Deerhunter (8)

41czmlSL0sL._SL110_.jpg

...........................................

4. Modern vampires of the city - Vampire Weekend (8)

5. Indigo Meadow - Black Angels (7)

61d4OVioevL._SL110_.jpg

6. Trouble will find me - The National (7)

41pNHSnGAYL._SL110_.jpg

7. Wondrous Bughouse - Youth Lagoon (7)

61LaPYjFf6L._SL110_.jpg

8. Silence yourself - Savages (7)

41RfBtvTabL._SL110_.jpg

9. Vanishing Point - Mudhoney (7)

51FY16iaSnL._SL110_.jpg

10. Puch the sky away - Nick Cave and the Bad Seeds (7)

51ZLeGJAAgL._SL110_.jpg

11. Hummingbird - Local Natives (6)

51QcIPzkcXL._SL110_.jpg

12. Floatin Coffin - Thee Oh Sees (6)

51k84o6UdfL._SL110_.jpg

13. New Moon - The Men (6)

51EZ6ttba7L._SL110_.jpg

14. II - Unknowned Mortal Orchestra (7)

51nFt571AVL._SL110_.jpg

15. The Terror - Flaming Lips (6)

51dYmawlgCL._SL110_.jpg

torem

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.12.2007
    Antall liker
    865
    Bra liste Lyngen.

Personlig har jeg ikke fått helt taket på årets fra Deerhunter og The National, men det tror jeg beror på at jeg er litt lei de banda, ikke det at platene er dårlige.

united

Æresmedlem
    Ble medlem
    23.07.2009
    Antall liker
    37.755
    Sted
    Indre Østfold
    Torget vurderinger
    2
    2013 så langt

Nesten bare singer/songwriters hittil i år på meg. Ikke mange av de mest rocka heller, i toppen.

1. Heirlooms of August - Down at the 5-Star

1. Jason Isbell – Southeastern

1. Jonny Fritz – Dad country

1. Thalia Zedek – Via

1. Josh Ritter – The Beast in Its Tracks

6. Diana Jones – Museum of Appalachia Recordings

6. David Olney – Predicting The Past: Introducing Americana Music Vol.2 (første CD)

6. Hollis Brown – Ride on a Train

6. Ian Fitzgerald - No Time To Be Tender

6. Patty Griffin – American Kid

6. Scout Niblett - It's Up to Emma

6. Slaid Cleaves - Still Fighting the war

Det var litt for tidlig for meg å sette endelige karakterer, platene trenger jo litt modningstid også, men har i det minste klart å plassere de bedre skivene for året inn i puljer, alfabetisk. Fem album har havna i A-gruppa (karakterer ca 8,5) og sju i B-gruppa (karakterer ca 8). Alle platene er beskrevet opptil flere ganger i lytteNÅtråden, bare å søke om man er interessert i info. En eller to av disse har muligens kommet ut i juli.

Hovedutsiderne (som godt kan finne på å vokse, finne formen og klatre på tabellen)

Gurf Morlix – Finds The Present Tense

Son Volt - Honky Tonk

James Hunter Six – Minute by Minute (soulplate)

Ruarri Joseph – Brother

Southside Johnny & The Poor Fools – Songs From The Barn (americana/bluegrass (!))

Otis Taylor - My World is Gone (blues)

Også er det - mellom anna - gitt ut bra plater av Deadstring Brothers, Water Liars, Semi-Twang, Richard Thompson, Danberries, Cavalcade (Jeffrey Foucault), Holly Williams, Steve Earle, Jimbo Mathus, Overmountain Men, Sallie Ford og JJ Grey and Mofro.

Lurer på hvem jeg har glemt nå?:)

Townes

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.04.2009
    Antall liker
    10.643
    Sted
    www.skranglefantene.com
    Torget vurderinger
    1
    Syns plateåret er såpass småtraurig at eg nesten sliter med å lage noen topp 10 til nå. Skivene under er sånn ca slik det ligger an nå, men det endres internt titt og ofte. Disse vaker rundt 7 - 6,5 på CEVBOF skalaen eg bruker. Skuffende at ingen har oppnådd høyere når vi snart har bikket 7/12 av året. Heldgivis kommer the Sadies med skive til høsten, så da er vi i alle fall garantert minst en 8'er i et ellers labert (til nå) år. Ingen tvil om kem som vinner i år nei...

1. Nick Cave & the bad seeds - Push the sky away

2. The men - New moon

3. Jonny Fritz - Dad country

4. Foxygen - We are the bla bla bla bla

5. Jason Isbell - Southeastern

6. Chelsea light moving - Chelsea light moving

7. Josh Ritter - The beast in it's tracks

8. Hollis Brown - Ride on thetrain

9. Unknown mortal orchestra - II

10. Meat puppets - Rat farm

Andre som vaker like under topp 10, og som ligger å snuser på 6,5 eller deromkring (men som stadig må høres mer før endelig dom):

Son Volt
    Endless Boogie
    Skogen brinner
    Dawes
    Atlanter
    Bevis Frond
    Helldorado
    Steve Earle
    Vidunder
    Ronnie Fauss
    Overmountain men
    The good, the bad and the zugly
    Fifth on the floor
    Hanni El Khatib
    Kadavar
    Patty Griffin
    The lone crows
    Oblivians
    Hvitmalt gjerde

Townes

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.04.2009
    Antall liker
    10.643
    Sted
    www.skranglefantene.com
    Torget vurderinger
    1
    Må bare høre den nok ganger united... Så tror eg rett og slett maktdemonstrasjonen under Bergenfest gjorde sitt for at plata steg et kvart poeng på skalaen min :)

Men i farten glemte eg Slaid Cleaves ser eg. Den snuser på topp 10 den også. Årets skuffelse lurer eg nesten på om the national står for. Hadde ganske store forventninger til den siden High Violet var så veldig, veldig fin.

Townes

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.04.2009
    Antall liker
    10.643
    Sted
    www.skranglefantene.com
    Torget vurderinger
    1
    Ach so

Tror New West har reutgitt den i år da. Men da kan jo den fjernes fra lista, og 2013 enda littegrann dårligere :p

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn