Noen formening om de beste utgivelsene dette halvåret? En rangering av det beste du har hørt? Vi gjør jo dette ellers ved juletider, men hva med å gjøre det halvårlig? Lett å glemme de beste i flommen av nye plater. En liten oppsummering m.a.o.
Foreslår at dette gjøres skikkelig enkelt: De 5 beste hittil i år beskrives med karakterer som i albumstafetten (et tall fra 1 - 10, jævlig - dritbra), med en kort begrunnelse, men plater på oppløpssiden kan selvfølgelig også tas med.
For dere som ikke har vært med på slikt tøys tidligere, så er det bare å bruke det jeg har skrevet nedenfor som en slags mal.
Jeg får vel begynne, allerede nå; iom. at jeg stikker på ferie lørdag 8. juni og er tilbake ca. 25.:
---------------------
Det har vært en laber vår/forsommer med mye midt-på-treet-utgivelser og utgivelser som er veldig like. Og en god del skikkelig dritt. Heller ingen kanoner som jeg har hørt ihvertfall. Vi får håpe på sommeren og høsten.
Men, plutselig dukker det opp noe. Just wait and hear!
Her er mine så langt:
Bill Carter - Unknown
Austin, TX. Tekster som i alle fall får meg til å lytte. Melodiene sitter som et skudd også. Gynger avgårde. Skikkelig fremført. Noen kutt som får frem gåsehuden er "Final Sacrifice" og "Can´t Function". Fyttegrisen.
Litt dårlig lyd av en eller annen grunn, men har egentlig liten betydning. Vil heller kalle det en sleivete jobb av lydtekniker og produsent. Vet ikke om den fåes på vinyl. Må lastes ned fra iTunes.
8/10
Jonny Fritz - Dad Country
Nashville, TN. Tvilen tok tak i meg ved første lytting på denne. Stemmen var jo helt merkelig, trodde det var tull, at han rett og slett var balleløs, men melodiene var der. Så gikk det seg til, til noe formidabelt. Jaggu bra denne ikke ble tatt av efter den sedvanlige 10-sekunders godkjennelsesperioden. Americ….. på sitt beste.
7,9/10
David Olney - Predicting The Past
Rhode Island. En fyr jeg alltid har likt. Veteran. Går sine egne veier. Jakter kunst og musikk og ikke penger. Her med en oppsummeringsplate pluss en ny. Strøkne melodier og tekster. En å stole på. Vær sikker!
7/10
Semi Twang - The Why and What For
Milwaukee, WI. Strøkne melodier, vokal og instrumentering. En sann glede å høre på.
6,5/10
Shinyribs - Gulf Coast Museum
Austin, TX. Ingen steder på denne kloden har flere fete konserter enn Austin; hver dag 24/7, helt vilt egentlig. Lederen i Shinyribs er Kevin Russell og er en låtskriver av rang. Ellers leder av bandet The Gourds. Suverent ujålete. Gleder meg til hans neste trekk. Tror faktisk han kan bli skikkelig stor p.g.a. talentet for melodisnekring. Men, sistekuttet på denne platen er så dårlig at det drar det hele ned fra 7 til 6. Merkelig.
6/10
Andre som har fått min oppmerksomhet:
Chip Taylor - Block Out the Sirens of This Lonely World
Snakke-synge-plate som gir en intens stemning. Ameri..a.
Mike McGuire - Kentucky Morning
Ameri..a.
Bob Cheevers - Smokes and Mirrors
Ameri..a.
Nico Wayne Toussaint - The Mighty Quartet (Live)
Fransk blues.
John Reischman - Walk Along John
Akustisk blues/Ameri..a.
Foreslår at dette gjøres skikkelig enkelt: De 5 beste hittil i år beskrives med karakterer som i albumstafetten (et tall fra 1 - 10, jævlig - dritbra), med en kort begrunnelse, men plater på oppløpssiden kan selvfølgelig også tas med.
For dere som ikke har vært med på slikt tøys tidligere, så er det bare å bruke det jeg har skrevet nedenfor som en slags mal.
Jeg får vel begynne, allerede nå; iom. at jeg stikker på ferie lørdag 8. juni og er tilbake ca. 25.:
---------------------
Det har vært en laber vår/forsommer med mye midt-på-treet-utgivelser og utgivelser som er veldig like. Og en god del skikkelig dritt. Heller ingen kanoner som jeg har hørt ihvertfall. Vi får håpe på sommeren og høsten.
Men, plutselig dukker det opp noe. Just wait and hear!
Her er mine så langt:
Bill Carter - Unknown
Austin, TX. Tekster som i alle fall får meg til å lytte. Melodiene sitter som et skudd også. Gynger avgårde. Skikkelig fremført. Noen kutt som får frem gåsehuden er "Final Sacrifice" og "Can´t Function". Fyttegrisen.
Litt dårlig lyd av en eller annen grunn, men har egentlig liten betydning. Vil heller kalle det en sleivete jobb av lydtekniker og produsent. Vet ikke om den fåes på vinyl. Må lastes ned fra iTunes.
8/10
Jonny Fritz - Dad Country
7,9/10
David Olney - Predicting The Past
Rhode Island. En fyr jeg alltid har likt. Veteran. Går sine egne veier. Jakter kunst og musikk og ikke penger. Her med en oppsummeringsplate pluss en ny. Strøkne melodier og tekster. En å stole på. Vær sikker!
7/10
Semi Twang - The Why and What For
Milwaukee, WI. Strøkne melodier, vokal og instrumentering. En sann glede å høre på.
6,5/10
Shinyribs - Gulf Coast Museum
Austin, TX. Ingen steder på denne kloden har flere fete konserter enn Austin; hver dag 24/7, helt vilt egentlig. Lederen i Shinyribs er Kevin Russell og er en låtskriver av rang. Ellers leder av bandet The Gourds. Suverent ujålete. Gleder meg til hans neste trekk. Tror faktisk han kan bli skikkelig stor p.g.a. talentet for melodisnekring. Men, sistekuttet på denne platen er så dårlig at det drar det hele ned fra 7 til 6. Merkelig.
6/10
Andre som har fått min oppmerksomhet:
Chip Taylor - Block Out the Sirens of This Lonely World
Snakke-synge-plate som gir en intens stemning. Ameri..a.
Mike McGuire - Kentucky Morning
Ameri..a.
Bob Cheevers - Smokes and Mirrors
Ameri..a.
Nico Wayne Toussaint - The Mighty Quartet (Live)
Fransk blues.
John Reischman - Walk Along John
Akustisk blues/Ameri..a.