Beste tilbehør til vinyl?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• leon

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.03.2008
    Antall liker
    197
    Sted
    Trondheim
    Ser fin ut denne Discwasher-børsta ja,, den er på vei i posten :)

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    279
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Det er den. Å se den = å måtte kjøpe den. Mens de ennå er å få tak i. Samme gjelder forresten Decca 2+2-børsta.

ottone

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    12.492
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    leon skrev:
    Fin liste Jøgga!
    Hva synest du om Onzow Zerodust stiftrens ?
    Godt spørsmål. Jeg har såvidt brukt den og aner ikke om den har effekt. Den kom med på kjøpet av Dynavectoren fra Snapa, og er sikkert fine greier. Kjekt å ha.

Z

Zomby_Woof

Gjest
    Jøgga skrev:
    leon skrev:
    Fin liste Jøgga!
    Hva synest du om Onzow Zerodust stiftrens ?
    Godt spørsmål. Jeg har såvidt brukt den og aner ikke om den har effekt. Den kom med på kjøpet av Dynavectoren fra Snapa, og er sikkert fine greier. Kjekt å ha.
    Jeg synes den er helt suveren. Rask i bruk, og meget effektiv. Det var en som hadde hørt (av en forhandler i Berlin) at den etterlot seg avleiringer på nåla. Jeg har ikke kunnet observere noe sånt. Eneste ankepunkt er at den er for høy til at man kan senke nåla på den ved hjelp av armliften. Man må løfte manuelt, og være forsiktig så man ikke skumper pickupen borti kantene.

Accuphase

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    20.03.2005
    Antall liker
    7
    Har selv kjøpt onzow etter en del søk på nettet, og det blir jo partikkler igjen på padden så selv om jeg bare spiller vasket vinyl, denne ble testet i strereophile med bare go ord.

Helge

Z

Zomby_Woof

Gjest
    Og det er jo hele poenget. Partiklene på pad'en er ikke lenger på nåla di. ;)

Når pad'en begynner å bli skitten er det bare å legge en dråpe Zalo og litt vann på, massere forsiktig med en finger, skylle godt, riste av vannet, og sette den til tørk.

Z

Zomby_Woof

Gjest
    Vidar P skrev:
    Eller stryke et strøk med Discwasher-børsta :)
    Hvordan er den annerledes enn den som følger med pickupene til Ortofon, rent praktisk? Jeg synes Zerodust er raskere å bruke, og gir bedre resultat. Greit nok at 'boksen' er av plast og ikke eksotisk regnskogstømmer.

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    279
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Det virker som om busten er tettere og bedre, og den har denne sliding mekanismen som gjør at den ikke hekter seg opp ved evt motstand. Den føles (og er) rett og slett trygg og utrolig effektiv. Jeg har lagt Linns greenstuff på hylla som følge.

Mikroskopisk blir det helt rent med mindre det er harde avleiringer, da må man til med en eller annen rensevæske (f.eks de foreslåtte) til å bløte opp før man drar Discwasheren over.

Accuphase

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    20.03.2005
    Antall liker
    7
    Har man en ren nål heletiden, blir det ikke avleiringer på nåla?

Helge

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    279
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Det er korrekt. Det er derfor jeg ikke har brukt mange dråpene pu-rensevæske på flere årtier.

Z

Zomby_Woof

Gjest
    @ Accuphase: Hvis du bruker platevasker er det ikke noe stort problem. Men jeg renser nåla regelmessig uansett. Pad'en trenger ikke å renses oftere enn et par ganger i året.

@ Vidar P: Da er den nok bedre enn standardbørstene, ja. Jeg har egentlig ikke behov for å teste noe nytt. Det blir ikke noe bøss igjen etter Zerodust, så jeg er fornøyd.

FZ

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.04.2002
    Antall liker
    470
    Torget vurderinger
    4
    Discwasher nålebørste er helt OK, men de enkle i plast som følger med f.eks. Benz PU'er er minst like bra. Liker dem faktisk bedre da de er bedre å holde i. Min favoritt er forøvrig børsten som fulgte med en Monster Alpha 1 PU jeg kjøpte for en mannsalder siden.

Discwasher platebørste derimot liker jeg dårlig. Fin å se på med flott treverk, men den lader opp skivene statisk og det er selvsagt en uting. Min hønngamle Decca børste derimot virker suverent sammen med en Zerostat.

Til skikkelig rens bruker jeg VPI 17F med VPI rensevæske ispedd 10% isopropanol. Ikke Blåsprit.........

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    279
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Godt å konstantere at verden ikke er gått helt av hengslene, og at vi fortsatt er uenige om mye innen hifi FZ  :)

EDIT, dette til tross for endel enighet også, og hang til produkter med en viss beslektelse. Og samme produkter også noen ganger. F.eks Decca-børsta. Og Naim-duppeditter samt ARC-duppeditter.

FZ

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.04.2002
    Antall liker
    470
    Torget vurderinger
    4
    Leste kun fort i gjennom tråden, Vidar, og så ikke at vi var uenige om noe som helst. Var det platebørsten til Discwasher du tenkte på eller stiftbørsten når du mente vi var uenige? (Har nettop nydt et par rødvin og en lang middag med noen gjester fra Island så det er mulig hjernen er noe bedøvet)

Uansett, vi har nok vært igjennom de samme gadgetene når det gjelder vinylpleie i årenes løp og jeg tror faktisk vi er mer enige enn uenige om det meste, selvom det går litt varmt for seg innimellom :)

I morgen tidlig bærer det til fjells og der er det kun en Bambino som harver gjennom noen gamle Stones og Beatles skiver. Ingen platebørste og når nåla blir for ille er det bare å dra støvet av med finger'n.............

mvh
    FZ

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    279
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Jeg er enig med deg om Discwasher platebørsten FZ, den er ikke på langt nær like god som f.eks Decca-børsten. Og den egner seg ikke til remdrevne spillere pga for høy friksjon ift effektivitet. Så min ble pensjonert allerede tidlig på 80-tallet.

Stiftbørsten derimot (den flere ganger avbildede i tråden) er suverent bra imo, og mye bedre enn de plastikk-dingsene med så-som-så bust som følger med pu'er flest, så der er vi sikkert uenige. Ellers er vi sikkert enige om mye omkring vinylpleie ja.

leon

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.03.2008
    Antall liker
    197
    Sted
    Trondheim
    Da var Audio Technica AT607 Stylus cleaning fluid også på vei i posten :)
    Vidar P; Jeg forsto det slik at du tok en dråpe med væske på stiftrens
    børsta ved bruk, krever dette noe skylde/vaske jobb av stiftbørsta etter bruk ?

ottone

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    12.492
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Vidar P skrev:
    Det er den. Å se den = å måtte kjøpe den. Mens de ennå er å få tak i. Samme gjelder forresten Decca 2+2-børsta.
    Hvor får vi tak i Decca 2+2 ?
    Trodde den forsvant for flere år siden.

emotikon

Æresmedlem
    Ble medlem
    24.10.2004
    Antall liker
    3.012
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Jøgga skrev:
    Vidar P skrev:
    Hvor får vi tak i Decca 2+2 ?
    Trodde den forsvant for flere år siden.
    Ja, si det. Jeg prøvde selv for et par år siden-uten hell. Men etter hva Vidar P. antyder, så finnes den muligens et sted der ute.

Jeg er jo glad i å ta bilder, så her er den omtalte platebørsten- som jeg også har latt ligge. Har en del gammelt utstyr fra den tiden min far spillte vinyl.
    Har noen gjennomganger av div. Tchaikovsky pianokonsert nr. 1 i morgentimene.

Vedlegg

Minutten

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Antall liker
    3.489
    Torget vurderinger
    4
    @emotikon
    Så i klassisk tråden at du hadde byttet ut filtmatten på Regaen din, er det en Ringmat du bruker?

-Minutten

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    279
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    leon skrev:
    Det har ikke syntes nødvendig hos meg iallefall.
    Det eneste jeg passer på er at denne dråpen flater ut på busta. Busta er så tett at en dråpe på den vil holde dråpeform, og da er det en risiko at det er for mye væske, slik at noe av det kan krype opp cantileveren og inn i pu'en. Derfor er AT 607 så fin, den kommer med en "neglelakksbørste" i toppen, og man stryker bare et strøk på overflaten til busta på Discwasheren. Kan ikke huske å ha skylt av Discwasheren noen gang jeg.

emotikon

Æresmedlem
    Ble medlem
    24.10.2004
    Antall liker
    3.012
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Minutten skrev:
    @emotikon
    Så i klassisk tråden at du hadde byttet ut filtmatten på Regaen din, er det en Ringmat du bruker?

-Minutten
    Det er det. Den fulgte med (sammen m filtmatten selvf.) da jeg fikk min andre P5 i hus.
    Driver å tester ut litt på forskjellen mellom disse nå. Ringmat`en har fått mye spilletid på klassisk musikk.

leon

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.03.2008
    Antall liker
    197
    Sted
    Trondheim
    Vidar P skrev:
    leon skrev:
    Det har ikke syntes nødvendig hos meg iallefall.
    Det eneste jeg passer på er at denne dråpen flater ut på busta. Busta er så tett at en dråpe på den vil holde dråpeform, og da er det en risiko at det er for mye væske, slik at noe av det kan krype opp cantileveren og inn i pu'en. Derfor er AT 607 så fin, den kommer med en "neglelakksbørste" i toppen, og man stryker bare et strøk på overflaten til busta på Discwasheren. Kan ikke huske å ha skylt av Discwasheren noen gang jeg.
    Forstår, takker.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn