Beste strømkabel til 13 toms aktiv sub.

hvalross

Overivrig entusiast
Ble medlem
26.10.2008
Innlegg
1.072
Antall liker
142
Torget vurderinger
3
Hvilken strømkabel anbefales til sub for å få ut det beste av den . Så tykke ledere som mulig 4-6 kvadratmm og meget god skjerming eller. Har lengden på kabelen noe å si eller. Erling.
 

bambi

Æresmedlem
Ble medlem
27.01.2011
Innlegg
16.384
Antall liker
12.322
Sted
Smurfeland
Før du bruker tusenvis av kroner på en strømkabel du kanskje ikke vet om vil gi noen forbedring, prøv med denne uskjermete 4mm2 kabelen først og se om økt tverrsnitt gir noen gevinst. Den koster under hundrelappen, men du må terminere den selv. Med litt fikling kan du klare å få den til å passe i vanlige nett- og apparat-kontakter, men vil heller anbefale noen av de rimeligste fra f.eks. Furutech som er dimensjonert for den slags. De koster "litt" mer enn enn en hundrelapp, men kan være vel verdt det.

Søk - Biltema
 

Auditor

Æresmedlem
Ble medlem
27.02.2006
Innlegg
12.091
Antall liker
4.345
Torget vurderinger
1
Furutech TS762...leveres på rull, og er ofte flere av på brukten...jeg har selv flere, som brukes på bl a Audiolab 8200-serie... med dramatisk effekt. Hvilken sub har du? Biltema er, og skal bestandig være, leverandør av bildeler...og ikke mer...Hvis du vurderer Biltema, bruk heller den originale som fulgte suben!!! Så får du ikke problemer med evt garanti og service. Men Furutech anbefales altså...Norsk Audioteknikk kan terminering og!
 
Sist redigert:
T

tce-teams

Gjest
Bruk strømkabelen som er med trur neppe du får noe bedre ytelse med ein anen strømkabel , du kan jo selfølgelig prøve med ein slik Kimber Cable PK10 Eller noe anet. Jeg har selv prøvd andre strømkabler til subwoofrene mine og ikke hørt et dønn forskjell tok målinger og men det lå på akkurat det samme med strømkabelene som følgte med.
 

Roald

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.06.2005
Innlegg
5.241
Antall liker
2.467
Torget vurderinger
1
Bruk kabelen som følger med og invester heller tid på å integrere den i rommet og mot hovedhøyttalere
 

bambi

Æresmedlem
Ble medlem
27.01.2011
Innlegg
16.384
Antall liker
12.322
Sted
Smurfeland
Furutech TS762...leveres på rull, og er ofte flere av på brukten...jeg har selv flere, som brukes på bl a Audiolab 8200-serie... med dramatisk effekt. Hvilken sub har du? Biltema er, og skal bestandig være, leverandør av bildeler...og ikke mer...Hvis du vurderer Biltema, bruk heller den originale som fulgte suben!!! Så får du ikke problemer med evt garanti og service. Men Furutech anbefales altså...Norsk Audioteknikk kan terminering og!
Biltema kabelen er godkjent for bruk i Norge, og dermed ikke noe verre enn andre standard uskjermete nettkabler med PVC som isolasjon. Hvis den originale kabelen som fulgte med også har PVC isolasjon og mindre tverrsnitt (Biltemakabelen er 3 x 4mm2), vil sannsynligvis komfyrkabelen være en oppgradering.

Selvsagt under forutsetning av at den er forsvarlig terminert, men dette er virkelig ikke noe hokus-pokus å gjøre selv hvis man har normal finmotorikk og basale kunnskaper. :)
 

hvalross

Overivrig entusiast
Ble medlem
26.10.2008
Innlegg
1.072
Antall liker
142
Torget vurderinger
3
Jeg tenkte litt på den derre Valhalla eller Odin strømkabelen. Den vil vel gjøre susen -tror dere ikke det . Veldig bra ytelse i forhold til prisen eller kanskje ikke. Pene å se på iallefall.
 
T

tce-teams

Gjest
og invistere ja va koster nordost odin sin strømkabel langt over 100000 kr sikkert , da har jeg heller ville brukt det på komponenter dyrere høyttalere osv. Og det som roald sier lengere opp her er ganske lurt og gjøre.
 

hvalross

Overivrig entusiast
Ble medlem
26.10.2008
Innlegg
1.072
Antall liker
142
Torget vurderinger
3
Dette med Valhalla og Odin var jo bare tøys-forstod dere ikke det da. Er dere så lettlurte da.
 

hvalross

Overivrig entusiast
Ble medlem
26.10.2008
Innlegg
1.072
Antall liker
142
Torget vurderinger
3
Subben er integrert 100 prosent med hovedhøytalerne ,Roald. Det jeg lurer på er om det kan bli noe bedre-strammere og oppløst bass ved bytte til en mye bedre strømkabel med større tverrsnitt-for eks.4-6 kvadratmm istedet for 2,5 som er idag. T+A Four strømkabel 2m lang.
 

jane

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.06.2004
Innlegg
3.063
Antall liker
1.054
Sted
'
Dette med Valhalla og Odin var jo bare tøys-forstod dere ikke det da.
Tøys du liksom. Det er jo dette mye av hifi-bransjen er tuftet på, så tøys er det neppe..
Hvorfor tror du i det hele tatt spørsmål om hvilken nettkabel som passer til en så og så mange tommers sub i det hele tatt blir brakt på banen?
 

hvalross

Overivrig entusiast
Ble medlem
26.10.2008
Innlegg
1.072
Antall liker
142
Torget vurderinger
3
Hvem brakte dette på banen da. Har du noe konstruktivt om strømkabler til 13 tommer subb å komme med eller.
 

kwil

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.09.2003
Innlegg
2.272
Antall liker
905
Subben er integrert 100 prosent med hovedhøytalerne ,Roald. Det jeg lurer på er om det kan bli noe bedre-strammere og oppløst bass ved bytte til en mye bedre strømkabel med større tverrsnitt-for eks.4-6 kvadratmm istedet for 2,5 som er idag. T+A Four strømkabel 2m lang.
Som vanlig masse svadasvar når kabler etterspørres (særlig nettkabler- og enda værre når det snakkes sub)

Selv har jeg opplevd betydelig forbedring (subjektivt vurdert, ikke målt men lyttet til) med Oblivion nettkabler. De blir ytterligere forbedret med gode kontakter (kan glatt anbefale Furutech Rhodium). Strammere og mere oppløst, er nok ingen dum beskrivelse. PS! Har ikke testet hundedyre varianter, finnes garantert bedre alternativ, for meg var oppgraeringen udiskutabel. Slike Oblivion Coherence kabler burde være å få til en hyggelig penge på bruktmarkedet i dag.

I tillegg bør du absolutt kjøpe EN Acoustic System Resonator (Basic), den rydder opp i nevnte område...............:cool:


mvh
 
Sist redigert:

eddie1

Banned
Ble medlem
02.10.2006
Innlegg
3.361
Antall liker
726
Torget vurderinger
8
Bruk kabelen som produsenten sendte med subben eller hvilken som helst annen kabel;)
 

Valentino

JB rünnhilde
Ble medlem
23.04.2008
Innlegg
28.385
Antall liker
20.789
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Hvem brakte dette på banen da. Har du noe konstruktivt om strømkabler til 13 tommer subb å komme med eller.
Ta dekning, hvalross...

Jeg bruker forøvrig Ølflex 2,5 kvadrat kuttet akkurat passe lange og terminert med gode kontakter fra min lokale elektriker til mine aktive suber. Men det muligens irrelevant siden de hver har to 12".
 

alfalfa

Overivrig entusiast
Ble medlem
23.09.2005
Innlegg
659
Antall liker
154
Torget vurderinger
8
Bruker Supra Lorad tykkeste versjon med falske Oyade kontakter til min Jl Gotham og DD15. Tviler sterkt på at jeg hadde merka det lydmessig om noen hadde bytta de ut med lakrissnøra. Men de ser jo kulere ut med fine kabler og kontakter. Bruker forøvrig den såkalte LMC Fat på de andre komponentene i anlegget da jeg tror at subwoofere er de komponent som har minst bruk for bedre kabler.
 

DAChild

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.01.2004
Innlegg
1.217
Antall liker
118
Torget vurderinger
2
Hvilken strømkabel anbefales til sub for å få ut det beste av den . Så tykke ledere som mulig 4-6 kvadratmm og meget god skjerming eller. Har lengden på kabelen noe å si eller. Erling.
En hvilken som helst strømkabel bør gjøre nytten, råtips: prøv den som fulgte med subben...
 

hvalross

Overivrig entusiast
Ble medlem
26.10.2008
Innlegg
1.072
Antall liker
142
Torget vurderinger
3
Det var ingen strømkabel som fulgte med subben . HO -HO .
 

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Innlegg
36.277
Antall liker
34.813
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
For meg er trådstarters spørsmål litt meningsløst. Det er ingen direkte sammenheng mellom strømtrekk og størrelsen på elementet. "Beste strømkabel til 13" sub" blir litt som "beste vinterdekk når vi har fisk til middag". Hvis vi hadde visst hvilken effekt den innebygde forsterkeren har, kunne vi kanskje sagt noe om hvor grov kabel som trengs for å håndtere effekten uten unødvendig spenningsfall. Men det vet vi ikke.

Personlig ville jeg nok tatt hvilken som helst svart lakriskabel med riktig kontakt fra skuffen. Hvis dette ikke er et effektmonster, så holder nok 1,5 kvadrat. De fleste sub'er drar mindre effekt enn man skulle tro.
 

hvalross

Overivrig entusiast
Ble medlem
26.10.2008
Innlegg
1.072
Antall liker
142
Torget vurderinger
3
Subben har en 175 watts forsterker innebygd og er en Focal JM LAB 33 A sub eller hva den nå heter . Hva slags fisk spiser du til middag da,Asbjørn.
 

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Innlegg
36.277
Antall liker
34.813
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
Laks. ;)

OK, en 175-watter drar ikke mye strøm. Selv med 50 % effektivitet trekker den bare 350 watt, og det er omtrent 1,5 A. Da holder det fint med 1,5 kvadrat. En enkel apparatkabel fra Elfa, Elkjøp eller lignende vil gjør jobben. Hvis sub'en har jordede IEC-kontakter vil noe sånt fungere fint: Apparatledning - CO/TECH | Clas Ohlson.

Jeg bruker skjermede strømkabler selv (Supra LoRad), men kan ikke si jeg hører noen forskjell mellom dem og standardkablene. Det ser likevel litt ryddigere ut med samme type kabler på alle apparatene, så jeg ville nok brukt samme type på nyanskaffelser. De kan du finne her, ferdig terminert: http://www.dustinhome.no/product/5010100513/supra-lorad-1-5-stromkabel-2-0m/
 
Sist redigert:
Topp Bunn