Beste rimelige "reservepickup"

SOEDAL

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.03.2002
Antall liker
524
Hei

Min Audio Technica oc9ml2 har sluttet å virke. Koblet derfor opp min reservepickup Ortofon om5 men så viste det seg at den heller ikke fungerte.:oops:

Tar gjerne imot tips til ny reserve pickup. Så billig som mulig, helst under 1500,-
Det er en fordel hvis den er bra på "inner groove distortion"

Valentino

Lustig im Tempo und keck im Ausdruck
Ble medlem
23.04.2008
Antall liker
32.597
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Nå er igd mest en lagergreie da, men du kan umulig gjøre mye feil med en AT-VM95ML.

JMM

Slava Ukraini!
Ble medlem
27.11.2016
Antall liker
13.288
Sted
Fredrikstad
Torget vurderinger
4
Støtter AT-VM95ML som reservepickup. Den er uforskammet god til prisen.

Irrgjenger

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
13.01.2026
Antall liker
345
Sted
Oslo
Nå er igd mest en lagergreie da, men du kan umulig gjøre mye feil med en AT-VM95ML.
En av de tankene Korf serverte som jeg finner ganske kontraintuitivt. Idéen er at lagrene i armen jobber hardere i den lavere lineære rillehastigheten, og at lagrer av lav kvalitet da vil skrangle* og gi ulyder rundt 6kHz.

I mitt hode er vel rillemodulasjonen, og dermed både bevegelse og akselerasjon den samme i de to relevante retningene (H-V opp-ned sett fra foran pickupen)? Momentet som påvirker lagrene fra disse kreftene skulle vel være gitt av nevnte krefter og armlengden?

Rillehastigheten går ned, og vil jeg tro friksjonskraften som trekker pickup fremover fra lagerenden vil gå ned. Ligger det noe her i form av redusert 'forspenning' (preload) av lageret? Gir vinklene på rillesvingningene sterkere variasjon i friksjonen? Blir ikke klok på det.

Tradisjonelt har vi vel tenkt, hele hifiverden, at det handler om båndbreddebegrensning gitt av at bølgelengden i rillene blir kortere innover. Vi har vel forklart dette med at når radius på moduleringen i plata nærmer seg lille radius på stylus, så vil det først forårsake forvrengning og etterhvert ikke gi nok plass til stylus og dermed redusere utslag for stylus relativt til rillemoddulasjonen, altså et lavpassfilter.

Ellers må jeg si det er vrient å linke teori mot egne subjektive opplevelser. Generelt og med bred pensel har jeg jo opplevd skarpere nåler som bedre i HF, men i praksis samvarierende med bedre armer også. Så om man tilskriver forbedringen stylus, er man avhengig av at årsaken ikke er armen, og visa versa. Jeg er for lat til å sette opp et kontrollert eksperiment for å isolere de mulige årsakene, muligens for lat til skikkelig forskning i det store og hele.

* Korf sa vel "rattle", og jeg finner ikke bedre oversettelse til norsk, selv om jeg hører skrangle som mer voldsomt enn rattle, mer som taket nede hos HiFiklubben.

Sist redigert:

Balle Clorin

Æresmedlem
Ble medlem
19.06.2012
Antall liker
12.351
Torget vurderinger
2
En pickup kan gå i stykker, men at 2 slutter å virke høres unaturlig ut, hva mener du med sluttter å virke… ? Høres mer ut som en dårlig kontakt ett sted i kjeden

Topp Bunn