"Beste" op-amp ?

azurflux

Medlem
Ble medlem
06.04.2006
Innlegg
48
Antall liker
0
Sikkert vært tema tidligere...
Er det noen som har innspill på hvilken av dagens op-amp'er som en bør bruke til f. eks. et linjetrinn ?
 

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Innlegg
18.249
Antall liker
16.223
Sted
Østfold
Det kommer litt an på målsetningen. Om du skal ha det så nøytralt som over hodet mulig er det nok OPA 2134 som gjelder (akkurat det er en dobbelvariant, jeg husker ikke hva alle de ulike variantene heter).
 
S

Simplistic

Gjest
OPA2134 er "audio-utgaven" av OPA2132. Det vil si at det er den ræva utgaven. Ingen av dem låter spesielt ålreit.

Hvis du skal ha en dobbel op-amp ville jeg heller anbefalt AD827. Den er knallbra. Ellers har vi THS4031/32 som visstnok skal være helt rå. LM4562 får også en del skryt og kan være verdt å prøve.

Av enkle op-amper har jeg veldig god erfaring med AD843. Den som blir regnet som "den beste" er ofte OPA627. Den er i alle fall dyrest, og så forutsetter det at du har nær +-18V strømforsyning. Analog Devices har mer crisp lyd. Mye mer for penga, IMHO.
 
S

Simplistic

Gjest
...nå tenkte jeg spesielt på analogtrinn til cd-spiller. Når det gjelder linjetrinn er jeg usikker. Holder på med en forforsterker basert på AD815, som visstnok skal være knallbra. Litt umulius å jobbe med for den er så uhyre rask. Har allerede bomma og svidd av et par kondiser. :-/
 

Vidar Øierås

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.01.2003
Innlegg
3.202
Antall liker
340
...nå tenkte jeg spesielt på analogtrinn til cd-spiller. Når det gjelder linjetrinn er jeg usikker. Holder på med en forforsterker basert på AD815, som visstnok skal være knallbra. Litt umulius å jobbe med for den er så uhyre rask. Har allerede bomma og svidd av et par kondiser.  :-/
Har selv erfaringer med op-amper. Har ikke tall på hvor mange slike jeg har svidd av - mest fordi jeg ikke har peil nok til å unngå "vanlige" fallgruber ;D

Vidar
 

azurflux

Medlem
Ble medlem
06.04.2006
Innlegg
48
Antall liker
0
Takk!
Da vet jeg hvilke op-amp som er blant de beste.
 

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Innlegg
18.249
Antall liker
16.223
Sted
Østfold
AD827 er selvsagt også en utmerket OP-AMP, men den farger lyden litt mer enn 2134 (den er litt avslepen i toppen, noe som kler mange høyttalere spesielt godt). Som sagt, det kommer ann på målsetningen du har.
 
S

Simplistic

Gjest
Oi. Den lå visst på tech-hjørnet den her. Jeg så ikke det jeg. Trodde det var DIY-avdelinga. Her inne skal det vel egentlig ikke være rom for synsing. Men det er veldig vanskelig å velge op-amp ut ifra tekniske spesifikasjoner. Ikke minst fordi det er litt usikkert hvilke egenskaper som er viktigst, og fordi produsentene måler ytelsen på ulike måter. Spesifikasjoner er heller ingen garanti for lyden.

Noen av de op-ampene jeg nevnte er veldig raske, og litt prippne. De krever at designet av kretsen er bra. Gjort riktig låter det usannsynlig godt. OPA2134 (heller 2132) er enkel å jobbe med. Som direkte bytte i en cd-spiller kan denne gi gode resultater. Nye LM4562 er en del bedre, og fortsatt grei å ha med å gjøre. Hvis jeg skulle bygd et gaintrinn fra bunnen av ville jeg riktignok ikke brukt noen av disse.

Grunnen til at mange cd-spillere til 10 tusen og over bruker 2134 tror jeg er at den er billig og trygg. Det er liksom et safe valg. Og så heter den jo "soundplus". :p Med litt prøving og feiling ville det gått an å finne mye bedre løsninger.
 

LuckyLuke

Hi-Fi interessert
Ble medlem
06.06.2002
Innlegg
70
Antall liker
0
Sted
Lillehammer
Støtter Snickers-is! 2134 funker bra i de fleste applikasjoner. I/V eller V/I, inngang eller utgang, ...

IMO
Tom
 

Cobra2

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.02.2003
Innlegg
4.980
Antall liker
1.055
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
75
Det er vanskelig å definere "beste"... Noen er bedre i i/v applikasjoner, noen fungerer best med litt gain... Noen farger lyden (ofte behagelig)...

Arne K
 

AAaF

Overivrig entusiast
Ble medlem
12.01.2007
Innlegg
1.034
Antall liker
147
Ifølge Lars Clausen er det OPA627 som er den beste operasjonsforsterkaren lydmessig. Se http://www.newclassd.com/ncdcookbook096.pdf og slå opp nederst på side 14. Der er det eit forslag til ein forforsterkar, med dei kondensatorane han meinar er best. Denne krinsen(kretsen:)) er, etter alt eg kan se, gjennomtenkt og bra. Det einaste som kunne vore sett på i tillegg var ein liten keramisk kondensator på 220pF mellom pinne 2 og 3, og kanskje ein keramisk avkoblingskondensator på 0,1-1µF til kvar av forsyningsspenningane. Kvifor han ikkje har det på skjemaet har eg ikkje spurd han om.

Og ikkje bruk svære polypropylen-kondensatorar som eigentleg er berekna til passive delefilter. Desse vil plukke opp mykje støy som følge av storleiken, spesielt i nærleiken av digitale krinsar. Se http://www.lcaudio.dk/index.php?page=66. Og har du ein kondensator på inngangen i etterfølgande apparat/ledd er jo det beste å ikkje ha noko som helst.

Det som er litt dumt med OPA627 er at den ikkje tålar særleg høg matespenning. Litt ekstrajobb dersom ein bare har +/-12V frå før av.
 
S

Simplistic

Gjest
Det som er litt dumt med OPA627 er at den ikkje tålar særleg høg matespenning. Litt ekstrajobb dersom ein bare har +/-12V frå før av.
Problemet med OPA627 er vel som regel at den trenger høy spenning for å låte noe særlig. Ved nærmere +/-18V begynner den å komme seg. Det er riktignok uenighet rundt om OPA627 er den som låter best. Den er i alle fall den dyreste. ;)
 

pks

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.10.2006
Innlegg
3.451
Antall liker
3
637 er også en god op-amp imo.

PK
 

AAaF

Overivrig entusiast
Ble medlem
12.01.2007
Innlegg
1.034
Antall liker
147
Ang. feil-info matespenning på OPA627:
Må beklage på det aller sterkaste feil-infoen eg kom med. Hugsa rett og slett feil. Skal ikkje stole på hukommelsen min igjen, då den er på nivå med ein gullfisk som har langt framskrede senilitet. Men databladet seier at +/-18V er heilt i grenseland for kva den tåler. Og erfaringsmessig ville eg då lagt meg på max 15V. Dersom den ikkje låter bra før ved 18V er jo det i så måte eit minus. Og den prisen er jo heilt hinsides. Det er jo bare oss audiofolk som finner oss i slikt.

Ang. OPA637
Denne er må brukast i krinsar med forsterkning større eller lik 5 ifg. datablad. Under dette blir den ustabil fordi ikkje har ein kondensator inni seg slik 627 har. Dette gir den høgare SlewRate, 135V/µS kontra 55V/µS.

Dette med "beste opamp" er visst høgst subjektivt, se her: http://www.diyaudio.com/forums/showthread/t-9155.html
 

Diy Duke

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.02.2007
Innlegg
2.182
Antall liker
2
DEt essentielle ved brug af hurtige kredse er at holde impedanserne så lavt som muligt på indgangen ,lave et komprimeret design og have seriemodstande så tæt på ind og udgang som muligt. Endvidere kræver de hurtige kredse mere af komponenternes kvalitet og øvrige anlæg samt kabler. At vælge OPA 2132 eller OPA 2134 svarer til at lægge låg på øvrige problemer.
 

Diy Duke

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.02.2007
Innlegg
2.182
Antall liker
2
Hvor tror dere forøvrigt Lars Clausen fortrinsvis har sin ide om 627 som den bedste opamp fra?
 

O.J.B

Overivrig entusiast
Ble medlem
10.11.2004
Innlegg
837
Antall liker
2
Interressant. Hvordan da bedre, Borgenvik?
Et eksemel fra en som har testet de mot hverandre:

"... I receive the 2 Opamp yesterday.
I fix it last night in my Cayin Cdt17, and today I listen all afternoon. They sound very good, much better than my OPA627bp, so great deal !!!
But I need one pair more for a friend (also in Spain)..."

Christophe Spain


"Using HDAM was a big improvement using NAD as a standalone player, I think this player is not good enough to hear the benefits of Discrete Op-amp. My Audiosynthesis DAX is better than the moded NAD, but this mod made them closer, Discrete Op-amp was better than OPA627".

Oscar Mexico

"Yes, sure your Discrete Op-amp module is better than OPA627, hearable improvement. Congrulation, you've done a great job for us poor audiophiles"...

Alex Hong Kong

" have been trying different op amps for some time and had settled on BurrBrown OPA 627/637 combination but the Discrete Op-amps just blow these out of the water"!

Allan R UK

"The amps arrived yesterday and I installed them today. They are beautiful! You really have a great design. They worked without any problems and sounded wonderful the first moment I turned them on. The difference between your amps and the OPA627 is not something you have to push your senses to hear - it is a huge difference in audio terms. There is an easy, but well-defined character which is just addictive..."

Bob F

...Pluss en kjempetest på TNT-Audio.

Jeg personlig kan ikke si noe ennå før jeg har hørt de, men dette lover meget godt!

MVH
Ole
 

Diy Duke

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.02.2007
Innlegg
2.182
Antall liker
2
Selvfølgelig må jeg give ret her Diskret design slår afgjort selv OPA 627 .
 

Diy Duke

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.02.2007
Innlegg
2.182
Antall liker
2
Ser godt ud. Indgangsdobbeltfet som i min egen næsten selvdesignede opamp <Nelson Pass inspireret >. Hvad koster det ?
 

Diy Duke

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.02.2007
Innlegg
2.182
Antall liker
2
Kamerat har simuleret kredsløbet og det kan kun levere meget lidt strøm til belastningen men hører gerne om erfaringer.
 

Vidar Øierås

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.01.2003
Innlegg
3.202
Antall liker
340
Sikkert vært tema tidligere...
Er det noen som har innspill på hvilken av dagens op-amp'er som en bør bruke til f. eks. et linjetrinn ?
AD797 er en av verdens beste op-amper til lydformål.

Dette er en opamp som benyttes i proffesjonelle lydforforsterkere, IR, CCD, sonar imaging systemer, spektrumanalysatorer, ultralydforforsterkere, seismiske instrumenter, ADC/DAC buffere.

Den har høy slew rate, stor båndbredde, ekstremt støysvak, ektremt lav forvrengning, relativt høy utgangseffekt (50mA), utmerkede AC-karakteristikker og DC presisjon.

Herligheten koster svimlende 117 kroner stykket + mva hos Elfa. Den er relativt enkel å bygge med, og gir utmerket lydkvalitet. Jeg benytter en slik til mic-forsterker med +/- 9V drivspenning.

Mvh.

Vidar
 

Diy Duke

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.02.2007
Innlegg
2.182
Antall liker
2
Ad 797 kan kun bruges hvis kildeimpedansen er lav ellers er den meget problematisk.
 

DIY_dude

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.01.2007
Innlegg
1.313
Antall liker
66
Sted
OSLO
Torget vurderinger
8
Hvor tror dere forøvrigt Lars Clausen fortrinsvis har sin ide om 627 som den bedste opamp fra?
Hvor har du dette fra? Han har de siste årene brukt LM6172, og nylig gått over til LM4562. Disse er begge knakende gode, og forholdsvis billige.
 

Diy Duke

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.02.2007
Innlegg
2.182
Antall liker
2
Hvor jeg har det fra ; se svar nr. 12 .En kammerat som arbejder for ham har først haft 6172 ,dernæst 4562 og nu 2 stk. 627 i indgang på New Class D og lyden har været i modsat række følge. Jeg kommer faktisk lige fra ham og hørte 627 i denne forstærker for første gang. Lm 4562 gav enorme problemer med støj selv om den lød godt. Jeg har også lige skiftet 4 stk. 5532 med Lm 4562 i kammerats Vincent CD og den gik totalt i sving der var 12 v dc på indgang af første kreds efter dac. Udklipning af 3 af 4562 til fordel for OPA 2604 løste problemet: Desværre lyder sidstnævnte lidt kedelig men kender ingen rimelige alternativer.
 

DIY_dude

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.01.2007
Innlegg
1.313
Antall liker
66
Sted
OSLO
Torget vurderinger
8
Ok. Der ser jeg det. :)

Jeg visste ikke at LM4562 var vanskelig å ha med å gjøre, sånn som LM6172. Denne gir visst mye trøbbel og trenger spesialtilpasning. Men begge låter godt hvis designet er rett.
 

Berg

Overivrig entusiast
Ble medlem
11.02.2003
Innlegg
1.039
Antall liker
1
Re: &quot;Beste&quot; op-amp ?

Her er en jeg laget, når det no først var snakk om discret design.
 

Diy Duke

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.02.2007
Innlegg
2.182
Antall liker
2
Det ser jo godt ud er det dit eget design. Har du et diagram du vil delaktiggøre hos i?
 

oystein

Medlem
Ble medlem
24.01.2006
Innlegg
17
Antall liker
0
Re: &amp;amp;quot;Beste&amp;amp;quot; op-a

Ad 797 kan kun bruges hvis kildeimpedansen er lav ellers er den meget problematisk.
Korleis problematisk? Kan jo lage eit buffertrinn først med ein ad797 uten gain dersom ein har veldig høgimpedans kilde.

eg har gode erfaringar med ad797 som linjepreamp. Brukte 1k inn og 5k tilbakekobling, i vanlig inverterande . Likte lyden betre enn Nelson Pass sin bride of zen. http://www.passdiy.com/legacy.htm
Har og brukt den i eit gain trinn for å drive ein "power follower" http://www.audiodesignguide.com/PowerFollower/

Ad797 er vanvittig støysvak om kretsen er kompakt og kondensatorane er små. og lurt å unngå store motstandsverdiar >20k sidan desse genererar støy.
 

Diy Duke

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.02.2007
Innlegg
2.182
Antall liker
2
Du har været heldig med designet og heldig du ikke kan høre eller har udstyr til at vurdere.
 

oystein

Medlem
Ble medlem
24.01.2006
Innlegg
17
Antall liker
0
Sorry, trudde dette var tech-hjørnet.

Kan du foreslå ein krets med ad797 som GIR problem med f.eks 200ohm utgangsipedans fra kilden?

(sidan du synes eg er så heldig kan eg dele med deg ka eg har: seas thor, andrea sin power follower på 17W, zap pulse 2.3se, new class d, bride of zen, audionote m7-klone, 5687 srpp preamp, bruker emu1820m som FLAC-"transport" og RMAA til THD og IMD måling, hørselen og vurderingsevna mi har eg ikkje data på)
 

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Innlegg
11.093
Antall liker
4.197
Torget vurderinger
1
... hørselen og vurderingsevna mi har eg ikkje data på)
;D

... der er vel fare for at en del tematiske gjengangere hadde forsvunnet som dugg for solen, dersom vi skulle stille med testdata for egen hørsel for ikke å si vurderingsevnen ...

mvh
KJ
 

Diy Duke

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.02.2007
Innlegg
2.182
Antall liker
2
Sorry, trudde dette var tech-hjørnet.

Kan du foreslå ein krets med ad797 som GIR problem med f.eks 200ohm utgangsipedans fra kilden?

(sidan du synes eg er så heldig kan eg dele med deg ka eg har: seas thor, andrea sin power follower på 17W, zap pulse 2.3se, new class d, bride of zen, audionote m7-klone, 5687 srpp preamp,  bruker emu1820m som FLAC-"transport" og RMAA til THD og IMD måling, hørselen og vurderingsevna mi har eg ikkje data på)
Nej her må du jo siges med bred margin at være indenfor dens muligheder. Mange har berettet om problemer og oscillation og det har jeg også oplevet, prøv f.eks at bruge den som Linqwith Greiner equilizer eller med potentiometer som kilde. Hvad angår lyden så har den ingen chance mod Opa 627 som man heller aldrig oplever noget problem med. Kunne godt tænke mig at hvide hvordan du har opbygget Bride of Zen da vi bruger den i Herlev HiFi Klub og den slår det meste, men den kræver noget af komponentvalget. Men beklager jeg blev personlig.
 

oystein

Medlem
Ble medlem
24.01.2006
Innlegg
17
Antall liker
0
Kanskje eg skal prøve meg på nytt med BOZ då.

Har berre kobla den kompakt på veroboard med 1% metallfilms motstandar, vanlig wima film kondisar(små røde) og OSCON på C102. 10k alps på utgangen, kanskje ikkje veldig bra, men det burde vere like lite thd her som på vanlig loopback i rmaa.

Synes å huske at min BOZ hadde THD ein dekade over det AD797 koblinga hadde(som gav samme thd som loopback)
 

Diy Duke

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.02.2007
Innlegg
2.182
Antall liker
2
Med potentiometer på udgangen bliver udgangsimpedansen alt for høj og det er også vigtigt at kondensatorer i udgangen er store nok. Vi bruger 10 uf. i strømforsyningen skal der bare være elektrolytter < vi bruger Jensen 4 pol husk at begrænse ladestrømmen> med filmcaps i strømforsyningen bliver det usammenhængende og spidst. Komponentvalget betyder jo mere her end på en modkoblet forstærker. Indgangsseriemodstande er Vishay, metalfilmmodstande bruges udelukkende i strømforsyningen<4stk paralelkoblede 2.5 w som erstatning for trådviklede>. Mener ikke THD er særligt afgørende for den samlede lyd --her er komponentvalget langt mere vigtigt.
 
Topp Bunn