Beste NORSKE studio album

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • S

    Syncrolux

    Gjest
    Ser det diskuteres Hi-Rez her. Etter min mening er dette i så og si alle tilfeller bortkastede penger. På nye plater bruker man samme master på CD, Spotify og evt Hi-Rez utgaver, og man får da som regel om overkomprimert master uten særlig audiofile kvaliteter. Eldre utgaver som er remastret og utgitt på SACD f.eks er ofte betydelig dårligere enn original utgivelse pga dynamisk komprimering.
     

    Lynvingen

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    04.01.2010
    Innlegg
    887
    Antall liker
    295
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    5
    Madrugada: Live at Trafalmadore , er også en knallgod plate musikalsk med kanon lyd.
     

    Roysen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.05.2014
    Innlegg
    2.496
    Antall liker
    506
    Torget vurderinger
    0
    Iver Kleive og Knut Reiersrud - Blå Koral bør nevnes. Jeg synes den er betydelig bedre enn Himmelskip, både lydmessig og musikalsk.
    Jeg synes er Himmelskip er best både musikalsk og definitvt lydmessig. Ellers er både Blå Korall og Nåde over Nåde på listen min.

    Mvh
    Roysen
     
    Sist redigert:

    Roysen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.05.2014
    Innlegg
    2.496
    Antall liker
    506
    Torget vurderinger
    0
    Ser det diskuteres Hi-Rez her. Etter min mening er dette i så og si alle tilfeller bortkastede penger. På nye plater bruker man samme master på CD, Spotify og evt Hi-Rez utgaver, og man får da som regel om overkomprimert master uten særlig audiofile kvaliteter. Eldre utgaver som er remastret og utgitt på SACD f.eks er ofte betydelig dårligere enn original utgivelse pga dynamisk komprimering.
    Vær så snill. Ikke dra inn den diskusjonen i denne tråden. Dette er noe som det absolutt ikke er full enighet om. De aller fleste mener nok at hires låter bedre. Så dersom du ønsker å diskutere dette kan du vel ta det i en annen tråd?

    Mvh
    Roysen
     
    S

    Syncrolux

    Gjest
    Har noen nevnt denne her da? Tror ikke det. Kanonlyd innspilt med bare ett stereo-par. Særlig mer audiofilt blir det ikke.

    Anne-Lise Berntsen og Nils Henrik Asheim - Engleskyts

     
    • Liker
    Reaksjoner: HCS

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.718
    Antall liker
    32.599
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Enig med Roysen. Denne tråden har jeg startet, med mål om å finne ut gode opptak i enten vinyl eller cd. Gaven skal være håndfast, ikke en kjip fil!
     

    Roysen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.05.2014
    Innlegg
    2.496
    Antall liker
    506
    Torget vurderinger
    0
    Har noen nevnt denne her da? Tror ikke det. Kanonlyd innspilt med bare ett stereo-par. Særlig mer audiofilt blir det ikke.

    Anne-Lise Berntsen og Nils Henrik Asheim - Engleskyts

    Her er vi helt enige. Den burde vært med på listen min, men som noen andre jeg har lagt til i ettertid ble den uteglemt. Legger den til nå.

    Mvh
    Roysen
     

    Steinar_Lund

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.03.2002
    Innlegg
    7.813
    Antall liker
    2.736
    Sted
    Hvalstad, Asker
    Torget vurderinger
    3
    Ser det diskuteres Hi-Rez her. Etter min mening er dette i så og si alle tilfeller bortkastede penger. På nye plater bruker man samme master på CD, Spotify og evt Hi-Rez utgaver, og man får da som regel om overkomprimert master uten særlig audiofile kvaliteter. Eldre utgaver som er remastret og utgitt på SACD f.eks er ofte betydelig dårligere enn original utgivelse pga dynamisk komprimering.
    Vær så snill. Ikke dra inn den diskusjonen i denne tråden. Dette er noe som det absolutt ikke er full enighet om. De aller fleste mener nok at hires låter bedre. Så dersom du ønsker å diskutere dette kan du vel ta det i en annen tråd?

    Mvh
    Roysen
    Her er jeg enig med Roysen. Alt til sin tid.
     

    Steinar_Lund

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.03.2002
    Innlegg
    7.813
    Antall liker
    2.736
    Sted
    Hvalstad, Asker
    Torget vurderinger
    3
    Ser at jeg uteglemte Truls Mørch - Haydn: Cello Concertos på listen. Den må med. Det gjør også Hifi Klubbens live opptak av egen konsert med Jarle Bernhoft. Den heter Live 1: Man 2: Band og ble tatt opp før mannen ble kjent. Tror den ligger på hires på Gubemusic. Sporet "He ain't heavy, he's my brother" er en innertier. Legger de ut på listen nå i tillegg til omtalte live inspilling av Radka Toneff.

    Mvh
    Roysen
    Jeg får visst ikke lastet ned den "ordinære" versjonen heller :(

    Jeg fant Jarle Bernhoft på Gube, men ikke i hi-res. Er det noe annet sted jeg kan finne ham i hi-res?
    Tror ikke den finnes noe annet sted. Den lå der på hires før. Mulig den er fjernet nå.

    Mvh
    Roysen
    Jeg får visst ikke lastet ned den "ordinære" versjonen heller...
     

    Steinar_Lund

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.03.2002
    Innlegg
    7.813
    Antall liker
    2.736
    Sted
    Hvalstad, Asker
    Torget vurderinger
    3
    Enig med Roysen. Denne tråden har jeg startet, med mål om å finne ut gode opptak i enten vinyl eller cd. Gaven skal være håndfast, ikke en kjip fil!
    Da ble nok jeg litt "carried away". Jeg glemte at tråden handlet om fysiske album. Beklager.
     

    Espen L

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.03.2010
    Innlegg
    3.995
    Antall liker
    10.662
    Sted
    Skien
    Denne har jeg gnåla om noen ganger, og det er vel på tide at den oppdages. Finnes både på CD og vinyl, og er en av de fineste platene som er kommet ut her på flere tiår. Lydmessig er det et av de to, tre beste opptakene jeg vet om. Ser den er på lista til Roysen, forresten...


    Vis vedlegget 289366
    Bestillte denne etter anbefaling fra deg impulse å her er jeg enig med deg, dette var en flott plate.
    Fine tekster å nydelig stemma på Ingvild og som du selv også skriver en veldig bra plate lydmessig.

    Mvh: Espen L
     

    Final

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.03.2013
    Innlegg
    3.142
    Antall liker
    5.145
    Sted
    Bærum
    Torget vurderinger
    4
    @Lynvingen. Enig i at Madrugada live at Trafalmador er fin musikk. Synes imidlertid den høres temmelig komprimert ut og med endel digital klipping. Kanskje det bare er min versjon.


    Final
     
    Sist redigert:

    Heimdall

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.12.2009
    Innlegg
    1.514
    Antall liker
    568
    Sted
    Sørlandet
    Torget vurderinger
    15
    Kenneth Sivertsen - Brytningstid

    image.jpg


    Er å finne både på Platekompaniet og på CDON.
     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    22.710
    Antall liker
    15.859
    Torget vurderinger
    2
    ^

    RE - Reissue - gjenutgivelse av tidligere versjon. (Her er det laget nye laquers/cd-master)
    RP - Repress - gjenutgivelse av tidligere versjon der man har brukt første versjons utgangspunkt. (Hos Discogs: A repress must originate from the original master disc, and the term is only applied to formats that are stamped or pressed out, such as vinyl and CD.)
    RM - Remaster
     

    Serialcat

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    08.09.2009
    Innlegg
    323
    Antall liker
    119
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    2
    ^

    RE - Reissue - gjenutgivelse av tidligere versjon. (Her er det laget nye laquers/cd-master)
    RP - Repress - gjenutgivelse av tidligere versjon der man har brukt første versjons utgangspunkt. (Hos Discogs: A repress must originate from the original master disc, and the term is only applied to formats that are stamped or pressed out, such as vinyl and CD.)
    RM - Remaster
    Takk for at du "oversatte" forkortelsene her :)

    Stockfisch Hybrid SACD NJ 4003-SA er ikke med på Discogs liste.

    Er det noen her som har noen kunnskap om kvaliteten på CD sporet
    på denne hybriden? Det sies, tror det var på Hoffman forumet, at det
    er det samme som remaster versjonen av CD'en.
     

    nightowl

    Medlem
    Ble medlem
    16.01.2009
    Innlegg
    38
    Antall liker
    25
    Kommer stadig tilbake til denne.
    God produksjon uten mye effekter og sminke såvidt jeg kan bedømme:


    your_ship1996.jpg
     

    TrompetN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Innlegg
    8.700
    Antall liker
    7.011
    Flott tråd!

    Har veldig sansen for Beate Lech sine lydbilder. Albumet hennes "Closer" med Beady Belle er midt i blinken for min del.

    Beate_Lech_roportaji_1.jpg



    Nils Petter Molvær synes jeg også har mye spennende produksjoner. I Roysens flotte liste er "Khmer" nevnt.
    I albumet "Hamada" er hver låt et lydrom med egen stemning.
    HAMADA.jpg


    Ingen av disse når opp når norges beste album skal kåres, men fine plater med god lyd leveres stort sett fra begge.
     

    crosswind

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.11.2012
    Innlegg
    5.329
    Antall liker
    13.431
    Sted
    Svartskog
    Torget vurderinger
    13
    Denne har jeg gnåla om noen ganger, og det er vel på tide at den oppdages. Finnes både på CD og vinyl, og er en av de fineste platene som er kommet ut her på flere tiår. Lydmessig er det et av de to, tre beste opptakene jeg vet om. Ser den er på lista til Roysen, forresten...


    Vis vedlegget 289366
    Var får jag köpt denna på vinyl? Har letat efter den en stund nu utan resultat.
     
    Sist redigert:

    Andy

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.07.2003
    Innlegg
    2.737
    Antall liker
    4.632
    Sted
    Nøtterøy
    Terje Gewelt - Spindrift fra 2012. Meget bra lyd....og musikk. :)

    En hyllest til Jaco Pastorius. Anbefales!

    1466074547.jpg
     

    Audiophile-Arve

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    20.708
    Antall liker
    7.956
    Sted
    Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
    Torget vurderinger
    0
    Beste? Flying Norwegians: "Wounded Bird".
    Fortell, fortell!

    Mvh
    Roysen
    Musikk som har mykje til felles med Eagles, men meir raffinerte arrangement. Tatt opp i Arne Bendiksen Studio på tidleg 70-tal, med svært godt resultat, du høyrer alle einskildinstrumenta tydeleg, med kropp (og sjel)..
    Har litt dårleg tid i dag, men om du har samla gammal hifi, skreiv eg om m.a. denne plata i ein artikkelserie over norske album av referansekvalitet attende i Audio nr 4 eller deromkring...attende på 80-talet, så det er vel ikkje så lett å finne....?
     

    Roysen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.05.2014
    Innlegg
    2.496
    Antall liker
    506
    Torget vurderinger
    0
    Beste? Flying Norwegians: "Wounded Bird".
    Fortell, fortell!

    Mvh
    Roysen
    Musikk som har mykje til felles med Eagles, men meir raffinerte arrangement. Tatt opp i Arne Bendiksen Studio på tidleg 70-tal, med svært godt resultat, du høyrer alle einskildinstrumenta tydeleg, med kropp (og sjel)..
    Har litt dårleg tid i dag, men om du har samla gammal hifi, skreiv eg om m.a. denne plata i ein artikkelserie over norske album av referansekvalitet attende i Audio nr 4 eller deromkring...attende på 80-talet, så det er vel ikkje så lett å finne....?
    Hei, Arve.

    Er det mulig å få tak i denne musikken ennå? I så fall hvor?

    Mvh
    Roysen
     

    BigSwifty

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.06.2004
    Innlegg
    3.629
    Antall liker
    3.753
    Beste? Flying Norwegians: "Wounded Bird".
    Fortell, fortell!

    Mvh
    Roysen
    Musikk som har mykje til felles med Eagles, men meir raffinerte arrangement. Tatt opp i Arne Bendiksen Studio på tidleg 70-tal, med svært godt resultat, du høyrer alle einskildinstrumenta tydeleg, med kropp (og sjel)..
    Har litt dårleg tid i dag, men om du har samla gammal hifi, skreiv eg om m.a. denne plata i ein artikkelserie over norske album av referansekvalitet attende i Audio nr 4 eller deromkring...attende på 80-talet, så det er vel ikkje så lett å finne....?
    Hei, Arve.

    Er det mulig å få tak i denne musikken ennå? I så fall hvor?

    Mvh
    Roysen
    Produsert av Nils B. Kvam - kvalitetsgaranti det også (han jobbet sammen med Jan Erik Kongshaug hos Bendiksen). Må nok ut på bruktmarkedet her - hør på antikvariatene, de pleier å ha den. Dyr men verd pengene. Eller kom det vel en cd-utgivelse for noen år siden, men den har jeg ikke hørt.
     

    Horny

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    21.04.2004
    Innlegg
    1.002
    Antall liker
    1.328
    Torget vurderinger
    5
    Kan trekke fram flere av Thomas Dybdahls album, for eksempel "One day you´ll dance for me, New York City".
    Av pop-plater er det verdt å nevne Anja Garbareks "Briefly Shaking" og Poor Rich Ones´ "Happy Happy Happy", produsert av amerikanske Mark Trombino. Eller Motorpsycho i det velarrangerte hjørnet på "Let them eat cake".
    Susanna & The Magical Orchestras utgivelser holder høy kvalitet på alle måter.
    For litt mer trøkk er Oslofilharmoniens innspilling av Arne Nordheims "Epitaffio" heftige saker.
     

    Zenja

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    16.11.2014
    Innlegg
    174
    Antall liker
    77
    Anja Garbareks -"Balloon mood" er spennende og spesiell,både lyd og musikk.
    Albumet er miksa på et vis som kan gi lytteren en følelse av å være inni hodet på Garbarek.
    Midlertidig utgått,men finnes på Discogs.

    Anja.jpg
    Anja.jpg
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn