Beste norske elgitarist

Og her hjmme, da?

• Terje Rypdal

Stemmer: 0 0.0%
  • Marius Müller

• Knut Reiersrud

• Vidar Busk

• Eivind Aarseth

• Knut Schreiner

• Jon Eberson

• Totalt antall stemmer
    1
Z

Zomby_Woof

Gjest
Jeg kom på at Ebers måtte være med på lista.

Dermed måtte noen ryke ut...

Vinmono

Hi-Fi interessert
Ble medlem
25.09.2005
Antall liker
8
Sted
Oslo
Torget vurderinger
1
Jeg har visst en forkjærlighet for døde gitarister ::) Maruis is the man.

Monoas

Overivrig entusiast
Ble medlem
09.03.2004
Antall liker
1
Norges beste elg-gitarist er vel Frode Alnæs....

Trane

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.09.2003
Antall liker
7.898
Torget vurderinger
4
Rypdal er nok mer nyskapende, Aarset er mer spennende, Tekrø, Reiertsrud og Eberson sikkert flinkere, Schreiner sikkert kulere, Busk...ehh...feil liga......uansett har ingen av dem, INGEN, i nærheten av samme feelingen som store gode hedersmannen Marius Müller.

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Antall liker
5.339
Torget vurderinger
1
Det mangler sikkert mange her også....
Jeg kan nøye meg med å påpeke en bortgjemt en - Olav Stavteig - litt synd at han ikke kan rote seg inn i ei gruppe med noen brautende og sære gærninger som kan utfordre ham litt. Når han driver for seg selv (som jeg antar at han foretrekker) så kan det bli litt for ensformig, selv om jeg ikke er i stand til å nevne mange gitarister med større variasjon/spennvidde - der kanskje bare det at det kan bli for mye gitar - på den skalaen har jo Reiersrud jobbet aktivt ...

EDIT: Fordømt iriterende å ikke kune skrive navnet på mannen riktig: Ole Staveteig het'ern, kjøp TAP og brenn luftgitaren, det er bare å gi opp.

mvh
KJ

Birdman

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.01.2005
Antall liker
10
Skjønner ikke hvordan det var mulig å komme utenom Mads Eriksen på den lista. Regner med at det var en grov forglemmelse og at det ordnes opp i snarest! ;)

K

kbwh

Gjest
Har en liten forkjærlighet for Busk. Hørte ham spille Voodoo Chile på kassegitar (!) på vorspiel da han var 16-17. Gud brutle!

Håkon_Rognlien

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
12.363
Torget vurderinger
2
Jeg kan nøye meg med å påpeke en bortgjemt en - Olav Stavteig - litt synd at han ikke kan rote seg inn i ei gruppe med noen brautende og sære gærninger som kan utfordre ham litt. Når han driver for seg selv (som jeg antar at han foretrekker) så kan det bli litt for ensformig, selv om jeg ikke er i stand til å nevne mange gitarister med større variasjon/spennvidde - der kanskje bare det at det kan bli for mye gitar - på den skalaen har jo Reiersrud jobbet aktivt ...

EDIT: Fordømt iriterende å ikke kune skrive navnet på mannen riktig: Ole Staveteig het'ern, kjøp TAP og brenn luftgitaren, det er bare å gi opp.

mvh
KJ
Vil bare meddele at dette innlegget støttes fullt ut. Ole Staveteig er et rent ut sagt unaturlig gitartalent! Problemet hans er muligens det at folk som hører (og ikke ser) ham, kunne komme til å tro de bare hører en gitarduo, evt flerspors opptak. Mens virkeligheten er at Staveteig spiller i real time. Trodde du at van Halen behersket tap-teknikken? Ikke etter at du har hørt Staveteig. Han gruser vH's forenklede gitarteknikk!

Håkon

oddgeir

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.10.2005
Antall liker
10
Hvor kommer Lars Håvard Haugen inn i bildet her?
Hellbillies gitaristen sitter vel i det minste i Styret?

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Antall liker
5.339
Torget vurderinger
1
Vil bare meddele at dette innlegget støttes fullt ut. Ole Staveteig er et rent ut sagt unaturlig gitartalent! Problemet hans er muligens det at folk som hører (og ikke ser) ham, kunne komme til å tro de bare hører en gitarduo, evt flerspors opptak. Mens virkeligheten er at Staveteig spiller i real time. Trodde du at van Halen behersket tap-teknikken? Ikke etter at du har hørt Staveteig. Han gruser vH's forenklede gitarteknikk!

Håkon
Sitter å koser meg med Staveteigen som spiller Hendrix. Det er kanskje en form for pliktløp for gitar-onanister å kopiere/fortolke Hendrix men likevel ... jf. forresten Müller med Carmen og Little Wing ... tilfeldig ... neppe ...

Duetten med Vidar Busk på Little Wing har en følsomhet innlevelse og fortolkning som ... auuu så vakkert.

Minner meg forresten om noen sommerlige ettermiddager på Krsitiania (Oslo S, baren i Oslo med desidert størst takhøyde, dvs med tak ... og hvilket tak) noen år til bake. Staveteigen brukte Kristiania som «øvingslokale», muligens mot ubegrensede mnegder kaffe, og hyggelige «priser» på annet fluidum, okke som til stor glede for stedets gjester. Når han fikk fart på fingrene og en passe dose resonans og feedback i strengene, så var mannen nesten en fullendt gitar trio ... helt på egen hånd.

Han har etter sigende (dvs. dont quote me) uttalt at dersom han i dag skulle velge mellom å starte på scratch med tappingen sin eller å bruke de neste fem årene på å se maling tørke, sa hadde han muligens valgt de siste .. jeg tror talentet og teknikken hans har koste en del blod, svette og tårer ... men faen så vakkert ...

mvh
KJ

Z

Zomby_Woof

Gjest
Jeg har hørt litt på Staveteig. Jeg kan godt se for meg at det han gjør er vanskelig.

Men å bruke livet på å lære seeg å få en strat til å høres ut som et Bontempi-orgel?

Jeg får rett og slett ingen ting ut av det, musikalsk.

Mads Eriksen er god, men det er maks 8 alternativer.

Og at Vidar Busk ikke skulle høre hjemme på lista?? Fleiper du Trane??

Haavard

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2002
Antall liker
2.304
Sted
Lena
Torget vurderinger
1
Hva med Geir Sundstøl?

Håvard

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Antall liker
5.339
Torget vurderinger
1
Jeg har hørt litt på Staveteig. Jeg kan godt se for meg at det han gjør er vanskelig.

Men å bruke livet på å lære seeg å få en strat til å høres ut som et Bontempi-orgel?

Jeg får rett og slett ingen ting ut av det, musikalsk.
...
Smak og behag ... det går jo litt i «skjangern gitar-onani»; det er ikke min mening å «kuppe» tråden til fordel Staveteig, men Cavatinaen han leverer på TAP er så usigelig vakker, selv sammenliknet med orginalen, at dersom alt annet han bedriver skulle være intetsigende ræl, så er han tilgitt i mine ører. Jeg vil faktisk gå så lang at om han kun skulle vurderes på grunnalg av spillet på denne ene låta så er han definitivt med på mi topp 5 liste over store norske gitarister. Jeg har forresten netopp samenliknet med John Williams, og jo Cavatinaen på TAP mener jeg er helt usedvanlig.

mvh
KJ

are_e

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
08.10.2004
Antall liker
3
Marius! Ingen tvil for meg ihvertfall, ufattelig trist at vi mistet han :'(

A

Z

Zomby_Woof

Gjest
Smak og behag ...
Selvsagt er det smak og behag.

Men.. Tapping er bare sustain, ikke noe anslag, og null dynamikk. Det blir for pregløst for meg.

Z

Zomby_Woof

Gjest
Sunde er bra, men elgitar?

Jeg kommer ikke på annet elektrisk fra den kanten enn Fenderslåtten.

;)

oddgeir

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.10.2005
Antall liker
10
Sunde er bra, men elgitar?

Jeg kommer ikke på annet elektrisk fra den kanten enn Fenderslåtten.

;)
Han spiller mye Telecaster på skivene sine og showene sine.

Blant annet spiller han solo på Frk Bibelstripp.
(sammen med Lars Håvard)

Boffen

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.04.2002
Antall liker
333
Sted
Oslo Vest
greit med tapping og sirkusmusikk.
rypdal har da litt bra plateugivelser han da.
så får bermen stemme på andre.

Karl_Erik

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.10.2002
Antall liker
1.377
Torget vurderinger
1
greit med tapping og sirkusmusikk.
rypdal har da litt bra plateugivelser han da.
så får bermen stemme på andre.
Jeg syns etter hvert at Terje Rypdal er mye mer interessant som komponist / musikkskaper enn som gitarist.

JD

Overivrig entusiast
Ble medlem
28.02.2002
Antall liker
56
Sted
Asker
Torget vurderinger
1
Skjønner ikke hvordan det var mulig å komme utenom Mads Eriksen på den lista. Regner med at det var en grov forglemmelse og at det ordnes opp i snarest!  ;)
Støttes på det sterkeste !!!

K

knutinh

Gjest
Jeg har aldri hørt at Terje Rypdal har gjort noe bra, live eller på plate på tross av mitt ønske om å like ham.

Hva med Børge Pettersen-Øverleir?

Robert Nordmann?

-k

K

kbwh

Gjest
Du vet Knut, man trenger ikke like musikk selv om den er bra. Jeg synes f.eks. all 80-talls synthpop er like ille, Depeche Mode inkludert.

tweakMan

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Antall liker
128
Vil bare meddele at dette innlegget støttes fullt ut. Ole Staveteig er et rent ut sagt unaturlig Trodde du at van Halen behersket tap-teknikken? Ikke etter at du har hørt Staveteig. Han gruser vH's forenklede gitarteknikk!

Håkon
Ikke sant... Jeg vil ikke kalle meg selv en veldig flink gitarist, men jeg kan da tappe minst like bra som Van Halen... rettn og slettn...

mvh

K

knutinh

Gjest
Du vet Knut, man trenger ikke like musikk selv om den er bra. Jeg synes f.eks. all 80-talls synthpop er like ille, Depeche Mode inkludert.
Det blir vel et filosofisk spørsmål?

Hva gjør "bra" musikk til bra, er det noe iboende eller kun en fortolkning? Kan musikk bare være "bra" for deg, eller kan bra musikk høres dårlig ut for meg? Hvordan vet jeg i såfall at den er bra uten å konsultere nærmeste musikk-viter?=)

Forøvrig synes jeg at endel 80-tallspop er hørverdig, med eller uten synth.

-k

K

kbwh

Gjest
Filosofisk er det nok. Musikk har forsåvidt objektive kvaliteter, men der kommer jeg til kort er jeg redd.

Akkurat nå er Dvoraks 8. temmelig bråkete...

oddgeir

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.10.2005
Antall liker
10
Jeg har aldri hørt at Terje Rypdal har gjort noe bra, live eller på plate på tross av mitt ønske om å like ham.k
Du taler som de fåvise kvinner.
Tenk å si noe sånt om en av våre største.

rolfozzy

Æresmedlem
Ble medlem
01.11.2005
Antall liker
7.249
Torget vurderinger
2
Det blir vel et filosofisk spørsmål?

Hva gjør "bra" musikk til bra, er det noe iboende eller kun en fortolkning? Kan musikk bare være "bra" for deg, eller kan bra musikk høres dårlig ut for meg? Hvordan vet jeg i såfall at den er bra uten å konsultere nærmeste musikk-viter?=)

Forøvrig synes jeg at endel 80-tallspop er hørverdig, med eller uten synth.

-k
Bra musikk kan være dårlig for deg. Det har du allerede svart på. Når du får mer lyttetrening greier du og skille ut hva som er bra kontra hva som er dårlig.

K

kbwh

Gjest
Siden vi først er ute og filosoferer på en lørdagskveld: Beethovens store fuge, Op. 133 for strykekvartett, er det vanskeligst tilgjenelige musikkstykket jeg vet om. Kvalitetene mener jeg å kunne høre, men å forstå hva døvskallen ville med denne umuligheten er en sak som opptar meg, foreløpig uten total suksess.

Ok. Plugger inn igjen. Rypdal er stor.

K

knutinh

Gjest
Bra musikk kan være dårlig for deg. Det har du allerede svart på. Når du får mer lyttetrening greier du og skille ut hva som er bra kontra hva som er dårlig.
Så hva er bra musikk?

Og hvor lenge må jeg lytte til din definisjon av god musikk før jeg bli enig med deg?

-k

K

knutinh

Gjest
Du taler som de fåvise kvinner.
Tenk å si noe sånt om en av våre største.
Tja. Når det han spiller ikke låter som god musikk i mine ører så har det vel ikke noe å si hva han heter?

Jeg prøvde lenge å like Schoenberg også, men musikk-intellektet greide ikke å overbevise hjertet :)

-k

rolfozzy

Æresmedlem
Ble medlem
01.11.2005
Antall liker
7.249
Torget vurderinger
2
Så hva er bra musikk?

Og hvor lenge må jeg lytte til din definisjon av god musikk før jeg bli enig med deg?

-k
Jeg mener ikke du trenger å lytte til min definisjon av hva som er bra musikk. Men hvis du lytter mye til musikk, og hører på forskjellig type musikk, vil du vel etterhvert kunne skille mellom god og dårlig musikk. Det fins god og dårlig musikk innenfor alle sjangere. Hva slags sjanger du liker, det har med smak og behag og gjøre. Og hva som er din smak, det må du nok nesten finne ut sjøl.

K

knutinh

Gjest
Jeg mener ikke du trenger å lytte til min definisjon av hva som er bra musikk. Men hvis du lytter mye til musikk, og hører på forskjellig type musikk, vil du vel etterhvert kunne skille mellom god og dårlig musikk. Det fins god og dårlig musikk innenfor alle sjangere. .
Jeg vil påstå at jeg lytter til mye musikk, og mye forskjellig musikk. Jeg har gått musikk-gymnas med obligatorisk lytting til musikk mens man leste partiturer og skulle analysere, synse og mene.

Jeg er dog kommet lengre og lengre unna en forståelse av hva som er "god" og "dårlig" musikk. Mye av den musikken som i dag er "god" var ikke populær på sin tid (f.eks Bach). Mye av den musikken som i dag er seriøs musikk var for noen hundre år siden lettfattelig pop-musikk for massene (Mozart).

Jeg mener at musikk handler om det indre og det yttre. For de som hadde sine første opplevelser med det motsatte kjønn til "A whiter shade of pale" eller "Forever young" (på hhv 60-tall eller 80-tallet) så vil disse låtene alltid føre til helt en spesiell helt spesiell reaksjon. Gjør det låtene til "gode"?

Dessuten handler musikk om det yttre. Når publikumet ved operaen er predominant hvite Audi-kjørende vellykkede i alderen 50+ så har nok dette lite å gjøre med hørselstap for den gruppen , og mer å gjøre med at man identifiserer seg med "høykultur".

Vi har alltid sett at akademia og statlige institusjoner henger etter. "klassisk musikk" = god kvalitet mens all annen musikk er primitiv. Dette vises ved å se på antall musikk-utøvende utdanninger i de respektive genrer (musikk-konservatorier) og lønnede stillinger som utøvende musikere (eg distriktsmusikere). Etterhvert som "nye" genre har mistet sin popularitet har disse sakte blitt innlemmet i kulturbyråkratiets verne-liste. Først jazz, og så langt om lenge rock. Nå undervises jazz ved konservatoriet i Trondheim og rytmisk musikk i Kristiansand.

Det produseres anselige mengder master-grader og doktor-grader innen musikk-vitenskap. Likevel har jeg til gode å se en helhetlig argumentasjon som underbygger hva som er "god" musikk og hva som er "dårlig" på et objektivt og allmegyldig grunnlag. Selv noe så enkelt som å vise hvorfor Beethoven er bedre enn Ole Ivars er vanskelig. Hva gjør Beethoven så mye mer høyverdig, og hvordan kan man måle det annet enn ved en "avstemning" i en krets av musikk-kjennere (for dersom man gjorde det blant folket undet ett ville vel Ole-Ivars vinne)

Musikk handler for meg dypest sett om å følge regler og å bryte regler. Gjentakelse og variasjon. Mønstre og rot. Det er veldig lett å lage utrolig komplisert musikk med mange virkemidler, avansert takt-bruk (jfr Stian Carsteinsen "jeg syssler med truede takt-arter") og tonalitet. Det er ikke gitt at det blir god musikk likevel. På samme måte er det utrolig vanskelig å lage en ny vri på C-F-C-G7-C som både fenger og holder seg klar av plagiat.

Når noen blir imponert over nevnte tappe-gitarister med bruk av kirketonearter og ostinater i enormt tempo, så vil andre hevde at dette er "lavstil" tilfredsstillelse av bermens uverdige behov og at f.eks Allan Holdsworth er mer høyverdig med sin bruk av egen-utviklet tonalitet.

-k

rolfozzy

Æresmedlem
Ble medlem
01.11.2005
Antall liker
7.249
Torget vurderinger
2
Ja nettopp. Det er det jeg mener. Liker du musikken, og den klinger bra i dine ører er det vel bra musikk. Subjektivt.
Hva som er objektivt bra musikk er nok verre å finne ut av.

Noen liker Arne Nordheims musikk, for meg er det stygt.
Men det skal visst være bra. Jeg liker Dylan, men det er mange som ikke holder ut "brekinga" hans. Sånn er det, fordi det går på smak.

Z

Zomby_Woof

Gjest
Han spiller mye Telecaster på skivene sine og showene sine.

Blant annet spiller han solo på Frk Bibelstripp.
(sammen med Lars Håvard)
Det er nok riktig, dette...... Det sier vel sitt om mitt forhold til Sunde som elgitarist at jeg ikke husker noe annet enn Fenderslåtten.

Jeg liker det akustiske spillet hans meget godt.

Topp Bunn