Beste måte å konvertere 24bit -> 16 bit?

.Marcus

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.07.2007
Innlegg
1.268
Antall liker
126
Har kjøpt meg et album fra Porcupine Tree på deres onlinesjappe.

Lurte derfor på hvilken måte jeg burde konvertere ned fra 24bit til 16bit informasjon. Er det spesielle programmer som anbefales?

Filene er visstnok 24bit, men er i 44.1kHz, så jeg trenger kun korte ned bitlengden uten å karnøfle det hele.

Jeg kan konvertere i OSX og Windows, det bør fungere bra så lenge dere ikke har Linux-forslag.
 

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Innlegg
11.175
Antall liker
4.361
Torget vurderinger
1
... dersom du er avhengig av brente CDer ... dBPoweramp sin music-converter funker fint til jobben (DSP-funksjoner) - sett på dithereing, triangulær eller kvadratisk.

mvh
KJ
 

.Marcus

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.07.2007
Innlegg
1.268
Antall liker
126
Oi, vent, her tøyser jeg.

Antok at DAC'en ikke støttet 24-bit, men den kjører signalet ned til 20-bit med dither før det konverteres om. Får prøve om det funker over Airport Express.

Går det ikke får jeg se på dBPoweramp, takk for hjelpen KJ!
 

Bx

Bransjeaktør
Ble medlem
04.08.2005
Innlegg
8.881
Antall liker
4.322
de fleste dac-er er vel blitt 24 bit etterhvert...
 

.Marcus

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.07.2007
Innlegg
1.268
Antall liker
126
De fleste DAC'er er nok ikke fra '96 heller ;)
 
O

Oblivion

Gjest
Langt tidligere enn 1996 var 64fs klokking implementert og det eneste som skjer om DAC bare bruker 16 eller 20 bit er at DA bruker den 16 eller 20 bit...
Med andre ord skulle du ikke behøve å gjøre noe annet enn å spille filene....
AirPort express er som det meste andre - send gjerne 24 eller 32 bit data, men den bruker bare det den klarer..
 

.Marcus

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.07.2007
Innlegg
1.268
Antall liker
126
Det viser seg at AE ikke støtter formater over 16-bit/44.1 kHz, så da må jeg til med konvertering.

Det blir da heldigvis musikk av det og :)
 
O

Oblivion

Gjest
.Marcus skrev:
Det viser seg at AE ikke støtter formater over 16-bit/44.1 kHz, så da må jeg til med konvertering.

Det blir da heldigvis musikk av det og :)
Du forstod nok ikke hva jeg skriver.

Spill gjerne 384k/32bit filer selv om du har AE !!!!!
Filene blir nedsamplet automatisk fordi avspilleren VET at det er en AE du har valgt å spille ut på..

Jeg har tre stykk AE plassert rundt om i etasjene og jeg spiller DXD (352.8k/24bit) uten noe som helst problem..
 

.Marcus

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.07.2007
Innlegg
1.268
Antall liker
126
Se det ja, det virker sånn som du sier det. Hadde noe ekstrakluss med AE, så det ville ikke spille av. Det ordnet seg med en restart av AE :)

Takk for hjelpen til dere alle, nå svinger det!
 

gut_man

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.02.2004
Innlegg
5.449
Antall liker
3.163
Torget vurderinger
6
Porcupine hi-rez filer, takk for tipset ;D Var ikke klar over at de hadde kommet. På vei ned nå 8)
 

tweakMan

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Innlegg
6.223
Antall liker
124
Ett rimelig program for å nedkonvertere dvs å lage en cd master fil 44.1/16 bit er DSP-Quattro, om man har Mac selvsagt.
Programmet har "batch" SRC muligheter, hvilket er ett must!!! Dvs kan konvertere en hel katalog i slengen , eller en liste med filer. ca 100 dollars (5-600kr)
Til prisen skal dette være det ALLER BESTE. Til prisen...
Grunnen er att 16 bit fila man får er slik att den ER en 16 bit masterfil, ikke bare en krympa 24 bit fil hvor alt er skvisa/skrella ihjel.
http://www.i3net.it/dspquattro/asp/features.asp ...
----------------


Ellers er det ett enda billigere program som heter Roxysoft REAPER som er knallbra det og. (3-400kr)
Dette programmet gir en også innblikk i hva som skjer under konverteringa. Grafisk oversikt i masse "domener".

mvh
 
Topp Bunn