Beste lyd på Spotify og Wimp

budda

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
219
Sted
Mandal
Torget vurderinger
8
Hvilke alternativ er best her på lyd og brukervennlighet ?Tenker da helst på alternativer uten dac da jeg har det.

Ble medlem
12.03.2012
Antall liker
8.277
Sted
Laksevåg - Bergen
Hei Budda. Jeg har WIMP med HIFI kvalitet. Lyden er veldig bra, men brukervennligheten kunne vært bedre, i alle fall på iPad. Rotete med spillelister. Har ikke prøvd betalingsutgaven til Spotify. WIMP har også en tendens til å stoppe opp under musikksøk på iPad - veldig irriterende. WIMP reklamerer med offlinemodus alle steder. WIMP virker ikke på fly i flymodus på iPad. Dette kan bero på IPad'en og ikke WIMP , men vet ikke sikkert. Var nylig i Spania og fikk ikke frem noe WIMP. Kun en melding på at systemet virker ikke på denne plattformen offline. Kan muligens skyldes Apple og ikke WIMP. Men - lyden er veldig bra, og for meg er det det viktigste .

Håkon_Rognlien

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
12.323
Torget vurderinger
2
Prøvd flere varianter over disse; jeg har aldri helt funnet meg til rette med WIMP hifi, jeg synes denne er litt for mye "på" i presensområdet til å være god over litt tid.

Når det gjelder Spotify Premium er dette et bra alternativ, men du MÅ huske på å gjøre de rette innstillingene i menyen. (EDIT / PREFERENCES / Enable high bitrate)

For å få Spotify til å låte optimalt, forsøk programmet "Fidelify", dette er etter min oppfatning mer ørevennlig enn WIMP, samt klart mer dynamisk og levende enn Spotify Premium. Men brukergrensesnittet er bedritent, synes jeg, så man blir fort litt lei det... :)

Nå er det dessverre sånn at en høykvalitets DAC gjør absolutt alt bedre, så om du tenker å droppe dette viktige leddet, hadde jeg i hvert fall ikke tenkt et sekund; det hadde blitt Spotify Premium.

Mvh
Håkon Rognlien

janfrt

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.06.2011
Antall liker
8.579
Sted
Pt. Høvik
Spotify har klart best utvalg, men dårligste lyd. Wimp har bra lyd, men dårligste utvalg. Qobuz har også bra lyd (og var de første som kom med 16/44). OK utvalg, spesielt bra på klassisk og jazz. Abbonnerer på alle.

Uten DAC, blir det Spotify Premium. Men, DAC må man jo ha!?

Brukervennligheten er grei på alle tre; man venner seg jo til det meste. :)

X

X186841

Gjest
Jeg lager spillelister/søker i spotify og tar avspillinga etterpå i Fidelify.

budda

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
219
Sted
Mandal
Torget vurderinger
8
Ser ut som jeg har formulert meg litt dumt.Jeg er ute etter beste løsning for å streame.Bruker en moddefisert sonos connekt,tar ut signalet fra denne digitalt og er derfor ikke så intresert i løsninger med innebygd dyr dac da jeg har en bra sådan (DCS Scarlatti)

larkrla

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.11.2005
Antall liker
2.586
Sted
Sørlandet
Torget vurderinger
2
Ser ut som jeg har formulert meg litt dumt.Jeg er ute etter beste løsning for å streame.Bruker en moddefisert sonos connekt,tar ut signalet fra denne digitalt og er derfor ikke så intresert i løsninger med innebygd dyr dac da jeg har en bra sådan (DCS Scarlatti)
Jeg bruker Auralic Aries, den har wimp innebygd. Foreløpig kun ipad-app, men iphone-app er rett rundt hjørnet. Den oppskalerer helt opp til 384 om Dacen takler det. Min Dac takler 192, og dette låter helt glimrende med wimp-hifi.

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Antall liker
44.462
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
Logitech Transporter låter også helt utmerket med Wimp. Den har forsåvidt en bra DAC innebygget, men også digitale utganger for å bypasse DAC'en. Det gjør jeg.

E.I.A.

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.07.2004
Antall liker
3.752
Torget vurderinger
49
Har også Sonus, den har jo støtte for både Spotify og Wimp innebygget.
Jeg abonnerer på begge, men kunne jeg kun valgt en, hadde det blitt Wimp.

E.I.A.

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.07.2004
Antall liker
3.752
Torget vurderinger
49
Han har Sonus, og ønsker tips om Wimp eller Spotify :)
Sjerpings, he he

Eller ønsker du bedre Streamer? I såfall er det ikke mye som slår Auralic Aries :)

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Antall liker
44.462
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
Trådstarter ser ut til å ønske tips om bedre streamer enn Sonos. Se innlegg #6.

E.I.A.

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.07.2004
Antall liker
3.752
Torget vurderinger
49
Trådstarter ser ut til å ønske tips om bedre streamer enn Sonos. Se innlegg #6.
Oki, da misforsto jeg litt.
Best bang for bucks blir da Aeris med Wimp Hifi, bedre streaming for pengene tror jeg ikke du får.

ole

Overivrig entusiast
Ble medlem
15.01.2004
Antall liker
153
Sted
Bærum
Har nettopp fått WIMP HiFi og er ikke helt fornøyd jeg heller, riktignok bare en rimelig DAC, Hegel HD11, men sammenlignet med avspilling via god CD spiller er det verken den samme bredden i lydperspektivet og det kan også låte litt hissig i presensområdet, samt litt varierende tynt og uten det gulv jeg er vant til. Men ser at Spotify ikke tilbyr ukomprimert 16 bit 44 kHz, så skjønner ikke at det skulle være noe alternativ.

Men; Jeg er ny på streaming og bruker en lang og billig USB kabel, som også er skjøtet for å nå fram til laptop, kan dette være et ankepunkt? Så for meg at digital bitstream ikke endres av en skjøt eller kabel på 5 meter, men tar jeg feil?

Er det også en risiko for bit-utfall som degenererer lyd, slik at å kjøre med kablet laptop er nødvendig? Har målt nedlasting til ca 80Mb/s så nettet burde holde.

Og; tips om DAC som passer bedre sammen med Wimp HiFi i mitt anlegg? (Har Conrad Johnson LP 140/CT5, samt Respons Grand D og Kimber KCAG hele veien).

Mvh Ole

Prøvd flere varianter over disse; jeg har aldri helt funnet meg til rette med WIMP hifi, jeg synes denne er litt for mye "på" i presensområdet til å være god over litt tid.

Mvh
Håkon Rognlien

lovemusikk

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2009
Antall liker
2.937
Torget vurderinger
8
Hvilke alternativ er best her på lyd og brukervennlighet ?Tenker da helst på alternativer uten dac da jeg har det.
Etter flere tester er følgende:

Wimp har bedre kvalitet på sangene som er HIFI (CD kvalitet) (200kr mnd)
Wimp er tregt og henger ofte. Dette er grunnen for at jeg ikke har WIMP lengre.

Kjører Spotify (99kr mnd) lett å bruke og henger ikke.

Horny

Overivrig entusiast
Ble medlem
21.04.2004
Antall liker
1.562
Torget vurderinger
5
Amarra kom for en stund siden med et program som heter Amarra sQ. Dette kobler seg på Spotify og andre streamingtjenester og skal gi bedre lyd. (Noe i retning Fidelify.) Har ikke testet selv enda, venter på ny versjon som snart er ute.

lovemusikk

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2009
Antall liker
2.937
Torget vurderinger
8
Amarra kom for en stund siden med et program som heter Amarra sQ. Dette kobler seg på Spotify og andre streamingtjenester og skal gi bedre lyd. (Noe i retning Fidelify.) Har ikke testet selv enda, venter på ny versjon som snart er ute.
Hvordan fungerer disse programmene? En får jo ikke bedre lyd enn spotify gir ut.
Er det da lyden ut fra pc den gjør noe med? Jitter osv?

LMC

Æresmedlem
Ble medlem
03.08.2006
Antall liker
14.445
Sted
Drøbak
Torget vurderinger
47
har både Spotify premium og Wimp, og synes ikke WIMP er så bra som folk påstår, i tillegg til dustete grensesnitt
et kjekt alternativ for de som liker jazz er JAZZRADIO.COM
masse kul musikk fra alle tenkelige jazz sjangre avspilt kontinuerlig for en latterlig årspris....og i mange tilfeller glimrende gjengivelse
anbefales
mvh
Leif

trosse1

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.02.2012
Antall liker
2.427
Torget vurderinger
75
Alle disse innstillingene som dere gjør i Spotify premium, har de noen hennsikt når Spotify kjøres gjennom Sonos?
Kjører i dag Sonos rett i forsterker uten ekstra dac, hører ikke forskjell på Sonos dacen og andre daccer uansett.
Er det på grund av at Spoify ikke er rett innstilt eller at dacene jeg prøver er for dårlig ?

lovemusikk

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2009
Antall liker
2.937
Torget vurderinger
8
Alle disse innstillingene som dere gjør i Spotify premium, har de noen hennsikt når Spotify kjøres gjennom Sonos?
Kjører i dag Sonos rett i forsterker uten ekstra dac, hører ikke forskjell på Sonos dacen og andre daccer uansett.
Er det på grund av at Spoify ikke er rett innstilt eller at dacene jeg prøver er for dårlig ?
Betaler du for Spotify? Da kan du sette spotify til beste kvalitet ellers får du ikke noe forskjell.
Ja det har hensikt. For da sender spotify i 320 enn det som er mye lavere oppløsning (ganske komprimert) i gratis versjonen (husker ikke hva).
MEN dette må du skifte selv (kun en innstilling)
Om DACene du har testet er for dårlige vet jeg ikke da jeg ikke vet hva du har testet av merker.
Men hører du ikke forskjell så koser du deg bare med den DACen i Sonos og så sparer du penger. :)

Horny

Overivrig entusiast
Ble medlem
21.04.2004
Antall liker
1.562
Torget vurderinger
5
Hvordan fungerer disse programmene? En får jo ikke bedre lyd enn spotify gir ut.
64 bit prosessering og EQ muligheter er stikkord: Sonic Studio Amarra High Resolution Music Players and Professional Audio Mastering Systems

lovemusikk

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2009
Antall liker
2.937
Torget vurderinger
8
64 bit prosessering og EQ muligheter er stikkord: Sonic Studio Amarra High Resolution Music Players and Professional Audio Mastering Systems
Mac? Finnes det noe like bra for windows?

Testet nå http://fidelify.net/

Sist redigert:

Minutten

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.12.2007
Antall liker
3.490
Torget vurderinger
4
Betaler du for Spotify? Da kan du sette spotify til beste kvalitet ellers får du ikke noe forskjell.
Ja det har hensikt. For da sender spotify i 320 enn det som er mye lavere oppløsning (ganske komprimert) i gratis versjonen (husker ikke hva).
Om DACene du har testet er for dårlige vet jeg ikke da jeg ikke vet hva du har testet av merker.
Men hører du ikke forskjell så koser du deg bare med den DACen i Sonos og så sparer du penger. :)
Javel? Hvor setter du denne innstillingen i Sonos?

lovemusikk

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2009
Antall liker
2.937
Torget vurderinger
8
Javel? Hvor setter du denne innstillingen i Sonos?
Sonos kjenner jeg ikke til..mente at innstillingen i spotify må stå på den beste kvaliteten.

John_Harald

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.08.2002
Antall liker
2.162
Sted
Sørumsand
Torget vurderinger
5
har både Spotify premium og Wimp, og synes ikke WIMP er så bra som folk påstår, i tillegg til dustete grensesnitt
et kjekt alternativ for de som liker jazz er JAZZRADIO.COM
masse kul musikk fra alle tenkelige jazz sjangre avspilt kontinuerlig for en latterlig årspris....og i mange tilfeller glimrende gjengivelse
anbefales
mvh
Leif
Takk for tips om Jazzradio, skal sjekkes ut.

Daniel62

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.04.2014
Antall liker
791
Mac? Finnes det noe like bra for windows?

Testet nå Fidelify - High Fidelity Spotify Client
Ble lyden bedre?

Minutten

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.12.2007
Antall liker
3.490
Torget vurderinger
4
Du trenger ikke gjøre noe, Spotify streames med best mulig kvalitet med Sonos.

lovemusikk

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2009
Antall liker
2.937
Torget vurderinger
8
Nja.. ikke testa enda..bare to korte strofer fra et par sanger.

Bare å laste ned og installer på samme måte som andre program. Åpne så programmet og logg inn med Spotify brukernavn og spotify passord.

Vips :)

Daniel62

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.04.2014
Antall liker
791

Bare å laste ned og installer på samme måte som andre program. Åpne så programmet og logg inn med Spotify brukernavn og spotify passord.

Takk for tips. Fint om du skriver litt om dine inntrykk etter å ha brukt det en stund.

lovemusikk

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2009
Antall liker
2.937
Torget vurderinger
8

Takk for tips. Fint om du skriver litt om dine inntrykk etter å ha brukt det en stund.
Ja det skal jeg gjøre.

karlinn

Overivrig entusiast
Ble medlem
16.10.2005
Antall liker
110
Sted
Bergen
Torget vurderinger
7
den Jazzradio var fin, fint tips

er det sånn, wimp for hifi folket og spotify for musikk folket :) ?
Bruker ellers Spotify en del, men det er oftest noe med bakgrunns-lytting. Synes spotify har fin brukerpanel, fint hvis lyden kan forbedres.
Følger med her

Daniel62

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.04.2014
Antall liker
791
Forskjellene mellom Wimp, Spotify, DACer osv... er marginale i forhold til forskjeller i innspillingskvalitet og mastering.
Gitt at man bruker høyeste tilgjengelige bitrate, ja - amen!

lovemusikk

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2009
Antall liker
2.937
Torget vurderinger
8
den Jazzradio var fin, fint tips

er det sånn, wimp for hifi folket og spotify for musikk folket :) ?
Bruker ellers Spotify en del, men det er oftest noe med bakgrunns-lytting. Synes spotify har fin brukerpanel, fint hvis lyden kan forbedres.
Følger med her
Nei, men poenget er at Wimp har bedre kvalitet nå på HIFI (200kr mnd) hvis sangene er HIFI (CD kvalitet), noe mange sanger ikke er.
Ellers henger Wimp, og er generelt tregt. Derfor bruker mange Spotify som har bedre kvalitet hvis en kjøre begge på 320 bit. (slik var det vertfall før med mindre noe har skjedd nå)

Spotify virker. Og det bruker jeg nå og alltid brukt.

Måtte med tungt hjerte (kvaliteten på Wimp HIFI kontra spotify, er lett hørbar bedre)
la være å fornye Wimp da følgende punkt spiller inn for meg:

* Ikke alle sanger er HIFI
* Treeegt
* Heeenger
* Dårlig brukeropplevelse kontra Spotify som er lett å bruke og slik vi vil ha det.

Sist redigert:

Geiren

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.03.2005
Antall liker
1.448
Sted
Foten av Jotunheimen
Torget vurderinger
1
Wimp HIFI

Er det noen som merket oppdateringen som kom i dag? Jeg fikk vanvittig mye bedre lyd, mye bedre på alt, til og med låter som ikke er merket med hifi, forsetter lydkvaliteten på dette nivået, betaler jeg gladelig 199,- i mnd. Dette er det beste jeg har hørt fra Wimp hittil, flott stå på karer og jenter som jobber i Wimp.... !!

Håper dere kommer med familie abonnement !!

lovemusikk

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2009
Antall liker
2.937
Torget vurderinger
8
Er det noen som merket oppdateringen som kom i dag? Jeg fikk vanvittig mye bedre lyd, mye bedre på alt, til og med låter som ikke er merket med hifi, forsetter lydkvaliteten på dette nivået, betaler jeg gladelig 199,- i mnd. Dette er det beste jeg har hørt fra Wimp hittil, flott stå på karer og jenter som jobber i Wimp.... !!

Håper dere kommer med familie abonnement !!

Ååååh... skriv mer senere når du har hørt mer.. og hva som ble bedre.
Gjort noe med hengingen på sangene?

lovemusikk

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2009
Antall liker
2.937
Torget vurderinger
8
Topp Bunn