Beste Led Zeppelin-lyd?

Steinar_Lund

Hi-Fi freak
Ble medlem
17.03.2002
Antall liker
2.742
Sted
Hvalstad, Asker
Torget vurderinger
3
Jeg, som er uhelbredelig Led Zeppelin-frelst, burde vel være blant dem som visste dette, men jeg lurer altså på hvilken CD-utgave som har best lyd. Jeg har The Complete Studio Recordings, men såvidt jeg forstår foreligger albumene deres i forskjellige remastrede utgaver, og jeg trenger litt veiledning. Det er primært I, II, III og IV jeg er ute etter.

N

nb

Gjest
Spiller det noen rolle da ;D

Selv holder jeg en knapp på gitarlyden til Jimmy Page på "No Quarter".

Er vinyl utelukket for deg? Zeppelin på LP er jo stas og ganske greit å få tak i på bruktsjapper

Steinar_Lund

Hi-Fi freak
Ble medlem
17.03.2002
Antall liker
2.742
Sted
Hvalstad, Asker
Torget vurderinger
3
nb skrev:
Spiller det noen rolle da ;D

Selv holder jeg en knapp på gitarlyden til Jimmy Page på "No Quarter".

Er vinyl utelukket for deg? Zeppelin på LP er jo stas og ganske greit å få tak i på bruktsjapper
Hehe. Neida jeg d....r tynt i hvordan det låter.

Jeg har ikke platespiller, så vinyl ville jeg nok ha litt begrenset glede av ;)

Men altså; hvilken CD-remastring(er) av de fire albumene har best lyd? Eller er det de "originale" CD-utgivelsene som låter best?

lydbjørn

Hi-Fi freak
Ble medlem
21.04.2005
Antall liker
50
Sted
Oslo
Steinar_Lund skrev:
Jeg, som er uhelbredelig Led Zeppelin-frelst, burde vel være blant dem som visste dette, men jeg lurer altså på hvilken CD-utgave som har best lyd. Jeg har The Complete Studio Recordings, men såvidt jeg forstår foreligger albumene deres i forskjellige remastrede utgaver, og jeg trenger litt veiledning. Det er primært I, II, III og IV jeg er ute etter.

De er sånn midt på tre alle sammen, kanskje litt under på vinyl replica CD, ene.

I vanlig remastring fra siste utgivelse er de veldig lavt innspillt!

Pedal

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.02.2007
Antall liker
6.279
Torget vurderinger
1
Jeg har CD boksen (med s/h foto av bygningsarbeidere - husker ikke om den har noe navn), med alle studioalbumene + Coda. Den er remastered OG remixed av JP. Tror (men er ikke sikker) at dette representerer det ypperste av LZ på CD pr nå. Spiller mest I og II, og syntes lyden her var klart bedre enn de opprinnelige 1. utgavene og 90-tallets doble Best Of på CD.

Er ikke akkkurat topplyd på disse gamle opptakene. Varierer en del låtene imellom. II'a ble jo innspilt stykkevis og delt mens de turnerte. Men spilte Moby Dick for en uke siden, og DEN låten er det faktisk kremlyd på.

Men enig med dere, LZ nytes uavhengig av lydkvaliteten.

Boffen

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.04.2002
Antall liker
334
Sted
Oslo Vest
Jeg har også den boxen med alle studio-albumene og den er grei nok.
Har også alle i original (Barry Diament),og remastret (Page, Mariono.
Synes nesten en må ha rubbet her siden det er LZ vi snakker om. Alle har sine sterke/svake sider, orignalene er mer analoge/ulne i lyden mens
remasterene er mer frempå i øvre mellomtone. Er nok blit tskrudd en del her (EQ), og kan virke litt slitsomme på enkelte oppsett. Med headphones
synes jeg de eldste er best. Originalmasteringen forgikk også i det analoge-domenet til absolutt siste slutt, mens remasterene ble herjet med i digital-domenet.
De eldste benyttet heller ikke original mastertape, men enten safetycopy eller limited-EQ copy. Det hersker dessuten stor uenighet om hvilke som er å
foretrekke. Min konklusjon er: skaff flere kopier av enkelte favoritter, koster ikke så mye.
http://www.barrydiamentaudio.com/

beklager slurvete språkføring.

Min første er en gammel target-utgave. Er blitt samlerobject nå.

Vedlegg

Steinar_Lund

Hi-Fi freak
Ble medlem
17.03.2002
Antall liker
2.742
Sted
Hvalstad, Asker
Torget vurderinger
3
Takk for alle svar. Den boksen jeg har er den samme som pedal har, og den er grei nok for meg.

Topp Bunn