Beste innspilling av Carl Orff's Carmina Burana...?

novgarod

Overivrig entusiast
Ble medlem
17.09.2006
Innlegg
957
Antall liker
59
Er det noen som kan tipse om en riktig god innspilling av dette mesterverket? Har hørt flere ulike innspillinger, og det som så langt er felles for dem, er en dynamikkfattig og "matt" lyd... men jeg har håp om at det finnes noe bedre der ute... Må jeg til med vinyl, eller finnes det en god inspilling på CD?
 
P

Parelius

Gjest
Jeg mener å huske at Stereophile for en del år siden hadde en gjennomgang, men jeg fant det ikke på nettsiden, og papirkopien min tror jeg har blitt til støv.

Denne siden kan kanskje være til hjelp:

http://members.optusnet.com.au/~charles57/Carmina/

(Gå til linken Recommendations and Reviews nede på venstre side)
 

novgarod

Overivrig entusiast
Ble medlem
17.09.2006
Innlegg
957
Antall liker
59
Parelius skrev:
Jeg mener å huske at Stereophile for en del år siden hadde en gjennomgang, men jeg fant det ikke på nettsiden, og papirkopien min tror jeg har blitt til støv.

Denne siden kan kanskje være til hjelp:

http://members.optusnet.com.au/~charles57/Carmina/

(Gå til linken Recommendations and Reviews nede på venstre side)
Takk for tipset! Det var svært nyttig.
 

novgarod

Overivrig entusiast
Ble medlem
17.09.2006
Innlegg
957
Antall liker
59
Valentino skrev:
Hvilke innspillinger har du hørt da?
Den ene var en NAXOS og den andre var EMI, ellers så vet jeg ikke hvilke selskap som stod bak de andre to jeg har hørt.
 

berxter

Hi-Fi freak
Ble medlem
17.01.2007
Innlegg
5.715
Antall liker
3.859
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
Det er vel en 3-4 som er kjent som flotte:
- EDIT: Etter å ha lest Vidars innspill kom jeg på at det var Jochum (Husken, den husken; dementia Praecox? forresten, jeg har passert 50, så senex?) med Janowitz og FiDi
- Previn på EMI (ikke live-innspillingen)
- Ormandy på Sony (den mest outrerte stekte svanen)
- Hickox; Chandos; ikke hørt, men den fikk god omtale i siste BBC Music.

Bernt K
 

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Innlegg
16.745
Antall liker
272
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Jeg har bare Jochum/Deutsche Oper Berlin (DGG) og Previn jeg, klarer meg godt. Jochum-innspillingen er jo temmelig legendarisk, og sågar gjenutgitt på superdupervinyl ogaå (som jeg har).

Jo, jeg har en aldeles glitrende versjon på BBC MM-cd også. Det abonnementet er verdt sin.... vekt? I gull?

Men her var det lydkvalitet som var spørsmålet? Tja. Jeg synes alle mine låter bra jeg, så slikt skal jeg ikke uttale meg om.

Mvh Vidar P
 

novgarod

Overivrig entusiast
Ble medlem
17.09.2006
Innlegg
957
Antall liker
59
Vidar P skrev:
Jeg har bare Jochum/Deutsche Oper Berlin (DGG) og Previn jeg, klarer meg godt. Jochum-innspillingen er jo temmelig legendarisk, og sågar gjenutgitt på superdupervinyl ogaå (som jeg har).

Jo, jeg har en aldeles glitrende versjon på BBC MM-cd også. Det abonnementet er verdt sin.... vekt? I gull?

Men her var det lydkvalitet som var spørsmålet? Tja. Jeg synes alle mine låter bra jeg, så slikt skal jeg ikke uttale meg om.

Mvh Vidar P
Selv om det i utgangspunktet var lydkvaliteten jeg etterspurte, ser jeg selvsagt at den artistiske utførelsen har like stor betydning. Kanskje særlig på stykker som skal blåse håret av deg. Slik jeg opplever at Carmina Burana bør gjøre... Dynamikk og nerve, fremfor komprimerte "pop-produksjoner".
 

Valentino

JB rünnhilde
Ble medlem
23.04.2008
Innlegg
28.767
Antall liker
21.657
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
http://en.wikipedia.org/wiki/Carmina_Burana_(Orff)
Sjekk "notable recordings" et stykke ned på siden. Jochum har godkjentstempel fra komponisten.
 

ottone

Æresmedlem
Ble medlem
08.04.2008
Innlegg
14.286
Antall liker
11.088
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
3
Det er vel ikke tvil om at Jochum med Deutche Oper på DGG er anbefaling nr. 1.


Man må bare sørge for å høre Gundula Janowitz synge "In trutina" før man dør.
 

novgarod

Overivrig entusiast
Ble medlem
17.09.2006
Innlegg
957
Antall liker
59
Jøgga skrev:
Det er vel ikke tvil om at Jochum med Deutche Oper på DGG er anbefaling nr. 1.


Man må bare sørge for å høre Gundula Janowitz synge "In trutina" før man dør.
Denne er bestillt! ;)
Men nå har det seg slik at jeg også har bestillt meg min første platespiller, så da blir spørsmålet: Hvilken vinylutgave skal man gå for? :)

Edit: ser Vidar P allt har fortalt at Jochum innspillingen finnes på "superduper" vinyl..! :D
 
U

utgatt60135

Gjest
Denne har meget god lyd;



Utførelsen vet jeg ikke så mye om. Har ikke sammenlignet mot den andre jeg har som er;



Den har ikke noe spesielt god lyd så vidt jeg husker.
 
Topp Bunn