Beste hodetlf til portable kilder - uansett pris

BigSwifty

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.06.2004
Innlegg
3.619
Antall liker
3.733
Reiser mye og lytter underveis på mye musikk. Har prøvd ulike hodetlf, uten å finne en ideell match. Det jeg ønsker meg er:

- må kunne drives av iphone e.l. uten ekstra forsterker.
- må være komfortable , kanskje gå rundt øret, ikke klemme?
- kan ikke være "in-ear", det får jeg rett og slett ikke til. Har et par av de dyreste shure, sm aldri brukes.
- gjør ikke noe om de er lette, men det er ikke et absolutt krav
- må ikke være åpne, slik at sidemannen på flyet forstyrres når jeg drar på litt.

La oss si at i første omgang spiller pris mindre rolle enn kriteriene over.

Tips mottas med stor takk. Det står sikkert noe om dette i den kjempelange hodetelefontråden, men.....
 

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Innlegg
11.400
Antall liker
1.135
Torget vurderinger
4
Denon AH-D7000 bør være en kandidat, jeg har likt det jeg har hørt.
 

bambadoo

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
11.10.2002
Innlegg
22.080
Antall liker
10.479
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
16
Bruker klipsch x10i jeg. Laget til iphone etc. låter bra og totalt tyst for sidemannen. In ear så det holder (er de ikke verdens minste da?)
De fungerer også glimrende som ørepropper da mye lyd stenges ute.

Får de også under motorsykkelhjelmen (var derfor jeg kjøpte akkurat de)

EDIT: Sorry leste ikke posten din godt nok... "Kan ikke være in ear"...
 

Ketil

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.05.2004
Innlegg
2.318
Antall liker
885
Jeg vil si Bose QC 15 tilfredsstiller de fleste kravene du stiller. De er lette, går rundt øret uten å klemme, er beregnet til bruk på iPhone, er lukkede og jeg synes de låter veldig bra med alle typer musikk. Disse har altså aktiv støydemping noe som er en stor fordel i støyende miljø som buss, fly, gatestøy osv. Støydempingen bidrar til å løfte lydkvaliteten siden den gir en sort bakgrunn for musikken til å utfolde seg i, og man skur mindre opp på volumet for å overdøve bakgrunnsstøy. Men støydempingen gir også en slags psykoakustisk effekt som oppfattes som et slags press mot øregangene. Dette er i tilfelle noe man må prøve ut for å se om det oppleves som ubehagelig. For meg har det ikke vært noe problem, jeg merker det bare når jeg setter på meg klokkene, men ignorerer det straks.
 
U

utgatt60135

Gjest
Beyerdynamic T5p og T70p bør vel vurderes da de tilfredstiller kravene dine.

Er de Denon´ene mer lettdrevne enn 2000 modellen? Den klarer ikke å drive iPod tilfredstillende.
 

VilhelmW

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.03.2009
Innlegg
3.960
Antall liker
216
Sted
Alltid lofotværing
Hvordan er Beyerdynamic T50P i forhold til de to tidligere nevnte??

finnes det noen skikkelig gode sammenleggbare? Jeg vil helst ha noen som kan foldes sammen, a la Koss PortaPro-utgavene.
 

BigSwifty

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.06.2004
Innlegg
3.619
Antall liker
3.733
VilhelmW skrev:
Hvordan er Beyerdynamic T50P i forhold til de to tidligere nevnte??

finnes det noen skikkelig gode sammenleggbare? Jeg vil helst ha noen som kan foldes sammen, a la Koss PortaPro-utgavene.
Vi kupper vel ikke andres tråder, vel? :) :) :)

Leste test på beyer´n, der sto det at den ikke drives godt nok av en iPhone (f.eks)

Flere tips!!!
 

ptb

Æresmedlem
Ble medlem
27.11.2008
Innlegg
14.309
Antall liker
16.927
Sted
Oslo
Torget vurderinger
13
Ultrasone Edition 8 er min klare preferanse (siden du skriver - uansett pris).
 

Vedlegg

U

utgatt60135

Gjest
VilhelmW skrev:
Hvordan er Beyerdynamic T50P i forhold til de to tidligere nevnte??
Det er et stort gap i kvalitet opp til T70p. T5p har jeg ikke hørt.
 

BigSwifty

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.06.2004
Innlegg
3.619
Antall liker
3.733
ptb skrev:
Ultrasone Edition 8 er min klare preferanse (siden du skriver - uansett pris).
Aiaiai. Der nappet det i "må ha"-refleksen.

Og etter å ha lest et par tester... Kanskje dette er fars nye ´phones :)

Dette er vel kanskje "verstingen". Eller...?
 

ptb

Æresmedlem
Ble medlem
27.11.2008
Innlegg
14.309
Antall liker
16.927
Sted
Oslo
Torget vurderinger
13
BigSwifty skrev:
ptb skrev:
Ultrasone Edition 8 er min klare preferanse (siden du skriver - uansett pris).
Aiaiai. Der nappet det i "må ha"-refleksen.

Og etter å ha lest et par tester... Kanskje dette er fars nye ´phones :)

Dette er vel kanskje "verstingen". Eller...?
Vel, "værst" kommer vel litt an på preferanser, men i mine ører - ja, av lukkede som også kan brukes til bærbart så.... Men de duger da til stasjonær lytting også :)
Det jeg kom over av omtaler - ble jeg ikke helt klok på, da det var litt varierende. Og - så var de ikke tilgjengelige i Norge. Men Reference Audio i Stockholm hadde de inne, og i forb. med jobbreise fikk jeg mulighet til å lytte på de, da opp mot div andre "High-End" hodetelefoner. Jeg kjøpte ikke derogda, men fikk ikke "lyden" ut av hodet :)
Så etter et par uker "måtte" jeg - og fikk formidlet bestilling - og angrer ikke et sekund :).

Nå har de blitt tilgjengelige i Norge også (Procom Music AS).
 

tweakMan

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Innlegg
6.222
Antall liker
124
Focal Spirit One... Ikke så dyr, transportabel, lettdrevet... sammenklappbar..
Det finnes bedre, det finnes dyrere headsets. Men jeg tror denne passer dine krav fint.




Nifty travel kit...
http://www.focal.com/en/headphones/spirit-one.php

Veier 225gram, på nøtta.
20db demping av ekstern støy, og lekker følgelig -20db mindre og...ut.
Har ipod kontrollknapper på kabelen...
Fin fin kandidat dette. :D

Testet av 6moons,og av Hifi Choice. Leveranser begynner i neste uke engang, trur eg... Helt nye saker dette, med andre ord!!!!
Dette er første model i en hel serie fra Focal, som kommer utover 2012/2013 etter hva jeg skjønner.

Utklipp fra head-fi:

"JUst picked up HIFI Choice , they have reviewed these and given them a 5 star review.
Highlight quotes :
refined, subtle, expressive, dynamic , detailed and rewardingly communicative.
These phones never approach sounding brittle, brash orr bright , no tizz in the high end.
Bass is informative yet controlled - notes have precise and rapid attack followed by clear cut release.
Only mention of soundstage is that they keep the music at a distance , never getting closer than the pinna, doesnt sound injected into your ear.
They excelled in detail , never muddy.
Very comfy and not sweaty.
Basically a rave review from a mag that typically doesnt like cans much."


Edit: http://www.6moons.com/audioreviews/focal/1.html

Oh lala!!! ;D Ebaen likte disse!!!!! :eek:


mvh
 

OMF

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2002
Innlegg
15.823
Antall liker
8.797
Sted
Bergen
Torget vurderinger
14
Har du prøvd Etymotic med formstøpte propper...?

Mvh
OMF
 

2112

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
30.04.2011
Innlegg
150
Antall liker
44
Torget vurderinger
7
PSB sine nye hodetelefoner, M4U-2 er beregnet på portable kilder og noe jeg planlegger å sjekke ut:




Selges på stereofil, kr 2995,-.

Har selv Beyerdynamic DT-770, 32 ohm varianten,og disse merker jeg trenger mer strøm enn min iphone gir. Hodetelefoner med aktiv batteri-del tror jeg er veien å gå (hvis man ikke skal ha in-ear).

Har selv sjekket ut Dr. Dre Monster beats (Studio-varianten) til samme pris, men falt ikke i smak pga overdreven bass.
 

Vedlegg

tweakMan

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Innlegg
6.222
Antall liker
124
Hm... genialt konsept av PSB,det må jeg si!


mvh
 

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Innlegg
11.400
Antall liker
1.135
Torget vurderinger
4
Lyngen skrev:
Beyerdynamic T5p og T70p bør vel vurderes da de tilfredstiller kravene dine.

Er de Denon´ene mer lettdrevne enn 2000 modellen? Den klarer ikke å drive iPod tilfredstillende.
Jeg har kun lyttet til de på min egen Stello Head amp men med tanke på hvor lite gain jeg måtte ha på de så opplever jeg de som mer følsomme enn f. eks Grado og Beyer DT770.
 

VilhelmW

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.03.2009
Innlegg
3.960
Antall liker
216
Sted
Alltid lofotværing
Imperial skrev:
Focal Spirit One... Ikke så dyr, transportabel, lettdrevet... sammenklappbar..
Det finnes bedre, det finnes dyrere headsets. Men jeg tror denne passer dine krav fint.




Nifty travel kit...
http://www.focal.com/en/headphones/spirit-one.php

Veier 225gram, på nøtta.
20db demping av ekstern støy, og lekker følgelig -20db mindre og...ut.
Har ipod kontrollknapper på kabelen...
Fin fin kandidat dette. :D

Testet av 6moons,og av Hifi Choice. Leveranser begynner i neste uke engang, trur eg... Helt nye saker dette, med andre ord!!!!
Dette er første model i en hel serie fra Focal, som kommer utover 2012/2013 etter hva jeg skjønner.

Utklipp fra head-fi:

"JUst picked up HIFI Choice , they have reviewed these and given them a 5 star review.
Highlight quotes :
refined, subtle, expressive, dynamic , detailed and rewardingly communicative.
These phones never approach sounding brittle, brash orr bright , no tizz in the high end.
Bass is informative yet controlled - notes have precise and rapid attack followed by clear cut release.
Only mention of soundstage is that they keep the music at a distance , never getting closer than the pinna, doesnt sound injected into your ear.
They excelled in detail , never muddy.
Very comfy and not sweaty.
Basically a rave review from a mag that typically doesnt like cans much."



mvh
Hvem forhandler disse i Norge??
 

Jazzmann

Hi-Fi interessert
Ble medlem
02.02.2012
Innlegg
96
Antall liker
209
Torget vurderinger
3
ptb skrev:
Ultrasone Edition 8 er min klare preferanse (siden du skriver - uansett pris).
Dette er min favoritt også til bærbart bruk.
Dog valgte jeg den limiterte utgaven.
Lyden er tilnærmet upåklagelig. Bærekomforten er suveren. Og de ser bra ut.

 

ptb

Æresmedlem
Ble medlem
27.11.2008
Innlegg
14.309
Antall liker
16.927
Sted
Oslo
Torget vurderinger
13
Jazzmann skrev:
Dette er min favoritt også til bærbart bruk.
Dog valgte jeg den limiterte utgaven.
Lyden er tilnærmet upåklagelig. Bærekomforten er suveren. Og de ser bra ut.
Se der ja. Da er vi ihvertfall 3 her på HFS m/Edition 8 :)

Egen tråd for Ultrasone Edition og Singature vil komme om kort tid.
 

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Innlegg
11.093
Antall liker
4.197
Torget vurderinger
1
BigSwifty skrev:
...
- må kunne drives av iphone e.l. uten ekstra forsterker.
...
Dersom du kan løse opp på kravet om direktedrift fra iPhone/Pod, kan det bli litt lettere å finne de gode kandidatene. En god portabel forsterker kan også gjøre en vesentlig bedre jobb enn forsterkeriet i en iPhone/Pod selv om følsomhet og impedans i hodetelefonene i utgangspunktet er god tilpasset direktedrift, f.eks. med er valgbar crosfeed, og analog volumkontroll.

mvh
KJ
 

CDWMcInSpots

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.09.2010
Innlegg
7.551
Antall liker
564
Sted
Bergensregionen
Har trådstarter glemt sin egen tråd "Verdens beste støydempende hodetlf?"? Jeg står ved svar #20, 23 og 24 i den tråden.

I svar #21 skrev trådstarter følgende respons:
BigSwifty skrev:
Dæven CD..... Det var ikke småtteri !

Det er slike tilbakemeldinger som får en til å glemme krangletråder og offtopicsvada og være takknemlig for hva HFS virkelig kan og bør være :)

Har nok hatt en gnagende følelse om at Bose har gått i dybden på dette problemet og funnet løsningen. Den smule motvilje jeg antydet i mitt innlegg går på måten de selger "lowfi til highend pris" til folk med mer penger enn vett ;)

Men det har jo ingenting med dette å gjøre.

Tusen takk for svar - canossagang til Bose-butikken med det første for prøvelytt.
 

CDWMcInSpots

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.09.2010
Innlegg
7.551
Antall liker
564
Sted
Bergensregionen
Denon AH-D7000 frarådes til portabel bruk
Anonym skrev:
Denon AH-D7000 bør være en kandidat, jeg har likt det jeg har hørt.
Laget for stasjonær bruk
Jeg eier en Denon AH-D7000. Det er en meget god hodetelefon, men det er ikke en hodetelefon som er laget for eller er velegnet for portabel bruk. Den er laget for stasjonær bruk, typisk hjemmebruk. Kabelen er 3 meter lang, ganske tykk og stoffkledd med en 1/4"-plugg (ikke 1/8"). Dette signaliserer hjemmebruk, ikke portabel bruk. Den er (ganske) stor. Finishen vil lett bli skadet. Den er neppe blant de mekanisk mest robuste. Den kan ikke gjøres/legges flat. Den sitter løsere på hodet enn en del andre hodetelefoner.

Denon AH-D[257]000 er kjent for å isolere dårligere mot omgivelsesstøy enn de aller fleste andre lukkede hodetelefoner.

Forsterker
Anonym skrev:
Lyngen skrev:
[...]
Er de Denon´ene mer lettdrevne enn 2000 modellen? Den klarer ikke å drive iPod tilfredstillende.
Jeg har kun lyttet til de på min egen Stello Head amp men med tanke på hvor lite gain jeg måtte ha på de så opplever jeg de som mer følsomme enn f. eks Grado og Beyer DT770.
Så vidt jeg vet, er Anonyms Stello en (meget) god, strømsterk hodetelefonforsterker som (bl.a.) er velegnet for lavimpedante hodetelefoner.

Min erfaring er at Denon AH-D7000 ikke nødvendigvis er så enkel å kontrollere som spesifikasjonstallene kan (for)lede en til å tro. Den er sensitiv, men den trenger/har god nytte av en hodetelefonforsterker som kan kontrollere den. Husk at det tross alt er en fullstørrelseshodetelefon med tilsvarende store drivere.

Jeg liker meget godt kombinasjonen Denon AH-D7000 + Grace Design m903. Den fungerer derimot ikke like godt med alle andre hodetelefonforsterkere:

CDWMcInSpots skrev:
Denon AH-D7000: Egnet hodetelefonforsterker

Vi har i en annen tråd skrevet om behovet for en god hodetelefonforsterker i motsetning til en som bare skaper (tilstrekkelig) lydvolum. Se "Hvor viktig er hodetelefonforsterkeren?".

Jeg drev med en del utprøving i helgen som involverte et antall hodetelefoner, tre hodetelefonforsterkere og to 4,5 m Grado hodetelefonforlengerkabler. Etterhvert gikk jeg i surr i hva som var koblet sammen, uten å merke det på en god stund. Det gav heldigvis empirisk kunnskap.

Denon AH-D7000 har følgende spesifikasjoner:
  • Nominell impedans: 25 ohm
  • Følsomhet: 108 dB/mW

Dette medfører at man i forhold til andre gode fullstørrelseshodetelefoner, benytter en ganske lav lydvoluminnstilling på hodetelefonforsterkeren, og at man kan oppnå (tilstrekkelig) lydvolum fra ganske svake hodetelefonforsterkere inkl. f.eks. de som er innebygd i forsterkere og CD-spillere. Man forledes dermed lett til å tro at Denon AH-D7000 har har høyst moderate hodetelefonforsterkerkrav og er en lett last. Dette er galt.

Denon AH-D7000 trenger (allikevel) en god hodetelefonforsterker for at man virkelig skal få utbytte av/igjen for det man har betalt (for tiden NOK 9998,- hos HiFi klubben). Man får mer av alt med en god hodetelefonforsterker, men det er ikke bare det. Det har noe med å gjøre rett mot Denon AH-D7000, seg selv og musikken. Når Denon AH-D7000 benyttes sammen med en god hodetelefonforsterker, vil man i mye mindre grad savne noe i forhold til f.eks. beyerdynamic T 1 og Sennheiser HD 800. Isteden vil man nyte Denon AH-D7000s gode egenskaper. Det hele faller på plass slik at man ikke lenger først og fremst er oppmerksom på det som ikke er, men nyter det som er.

Hva fikk jeg etter å ha koblet Denon AH-D7000 til "rett" hodetelefonforsterker?
Mer av alt, høyere troverdighet, mer atmosfære og romfølelse, mer topp (inkl. litt "englestøv" der det finnes på opptaket), raskere/bedre transienter, krisphet, tone, klang, bassdefinisjon og -kontroll, skarpere skarptrommer, slagblokker og shakere, bedre symbaler, hihat og triangler, mer streng på strenginstrumenter osv., osv.

For de som blir engstelige: Denon AH-D7000 har allikevel ikke en skarp lydsignatur.

For de som lurer veldig:

Finnes det en hodetelefonforsterker som er enda bedre egnet til Denon AH-D7000? Det er godt mulig.

Øvrig oppsett (omtrent) som vanlig:
Apple Lossless på USB-minne -> Logtech Squeezbox Touch -> S/PDIF -> McIntosh MCD500 -> Variabel analog ut -> Hodetelefonforsterker -> Hodetelefon
 

CDWMcInSpots

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.09.2010
Innlegg
7.551
Antall liker
564
Sted
Bergensregionen
Bose QuietComfort 15 og støykansellerende hodetelefoner
Ketil skrev:
Jeg vil si Bose QC 15 tilfredsstiller de fleste kravene du stiller. De er lette, går rundt øret uten å klemme, er beregnet til bruk på iPhone, er lukkede og jeg synes de låter veldig bra med alle typer musikk. Disse har altså aktiv støydemping noe som er en stor fordel i støyende miljø som buss, fly, gatestøy osv. Støydempingen bidrar til å løfte lydkvaliteten siden den gir en sort bakgrunn for musikken til å utfolde seg i, og man skur mindre opp på volumet for å overdøve bakgrunnsstøy.
Jeg er som det fremgår av lenkehenvisningene i svar #20 enig med Ketil.

Ketil skrev:
Støydempingen bidrar til å løfte lydkvaliteten siden den gir en sort bakgrunn for musikken til å utfolde seg i
Jeg synes dog at det blir galt å snakke om sort bakgrunn. Jeg foretrekker å si at den senker støygulvet, men misforstå meg rett, det er meget viktig:
CDWMcInSpots skrev:
For meg er clouet med Bose QuietComfort 15 at den senker støygulvet slik at man kan høre/nyte musikk på et moderat lydvolum.

Det hjelper ikke om en annen hodetelefon gir bedre lydkvalitet/detaljer osv. hvis både forbedringen og ganske mye mer forsvinner i/maskeres av støy fra omgivelsene.

Det er sluttresultatet (brukeropplevelsen) for den bestemte bruksmodus som til syvende og sist teller.
Ketil skrev:
Men støydempingen gir også en slags psykoakustisk effekt som oppfattes som et slags press mot øregangene. Dette er i tilfelle noe man må prøve ut for å se om det oppleves som ubehagelig. For meg har det ikke vært noe problem, jeg merker det bare når jeg setter på meg klokkene, men ignorerer det straks.
Dette trykkfenomenet ved støykansellerende hodetelefoner plager heller ikke meg, men jeg har lest om det, og at det skal være (meget) plagsomt for de det gjelder. Man bør derfor prøve en støykansellerende hodetelefon før man kjøper den slik at man vet at man ikke er følsom for denne trykkeffekten.
 

CDWMcInSpots

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.09.2010
Innlegg
7.551
Antall liker
564
Sted
Bergensregionen
VilhelmW skrev:
Hvordan er Beyerdynamic T50P i forhold til de to tidligere nevnte??

finnes det noen skikkelig gode sammenleggbare? Jeg vil helst ha noen som kan foldes sammen, a la Koss PortaPro-utgavene.
beyerdynamic DT 1350 skal visstnok være (meget) bedre enn beyerdynamic T 50 p. Se f.eks. InnerFidelitys "The Awesome Beyerdynamic DT 1350".

Husk at dette er hodetelefoner som ligger oppå/utenpå ørene istedenfor rundt ørene. De klemmer da i større eller mindre grad på ørene, hvilket (ofte) kan være ubehagelig, særlig ved lengre tids lytting. Jeg får ofte vondt i antihelix av slike. Jeg har også inntrykk av at slike hodetelefoner kan være mer vare for plassering på øret og ørefasong.
 

CDWMcInSpots

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.09.2010
Innlegg
7.551
Antall liker
564
Sted
Bergensregionen
satriani skrev:
[...]
Har selv Beyerdynamic DT-770, 32 ohm varianten,og disse merker jeg trenger mer strøm enn min iphone gir. Hodetelefoner med aktiv batteri-del tror jeg er veien å gå (hvis man ikke skal ha in-ear).
[...]
Dette er en annen fordel med støykansellerende hodetelefoner.
 

CDWMcInSpots

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.09.2010
Innlegg
7.551
Antall liker
564
Sted
Bergensregionen
Lyngen skrev:
Beyerdynamic T5p og T70p bør vel vurderes da de tilfredstiller kravene dine.
[...]
De er ganske store og kan ikke legges/gjøres flate. beyerdynamic T 5 p leveres med en myk reiseveske.

Jeg har kun lyttet til beyerdynamic T 5 p med Musical Fidelity M1 HPA, ikke Apple iPod.

Jeg har ikke prøvd beyerdynamic T 70 p, men T 70 (som så vidt jeg vet er fysisk lik) har dessverre grunnere klokker enn beyerdynamic T 5 p og T 1. Dette førte til at mitt øre (høyre antiheliks) dessverre berørte driverplaten. Det gir erfaringsmessig ofte ubehag ved lengre tids lytting.
 
V

vredensgnag

Gjest
Bose QC15 underskrives herfra. Kjøpte et par til min mor, meget god kansellering og ypperlig musikkgjengivelse.
 

.tore.

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
30.06.2007
Innlegg
276
Antall liker
3
Jazzmann skrev:
ptb skrev:
Ultrasone Edition 8 er min klare preferanse (siden du skriver - uansett pris).
Dette er min favoritt også til bærbart bruk.
Dog valgte jeg den limiterte utgaven.
Lyden er tilnærmet upåklagelig. Bærekomforten er suveren. Og de ser bra ut.

Etter å ha vært gjennom flere alternativer til samme bruk landet jeg også på disse.

Opplevde fordeler til bærbar bruk, utover det at de låter meget bra:
- lite omfangsrike til å være omsluttende, godt hjelpt av innsvingt hodebøyle
- god isolasjon
- behagelige og sitter godt, ikke for tunge
- fungerer godt uten forsterker, både fordi de er lettdrevne og pga høyttalerkonfigurasjonen
- kort kabel med liten plugg

Kan det bli bedre? De kunne jo vært litt billigere :-\
 

CDWMcInSpots

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.09.2010
Innlegg
7.551
Antall liker
564
Sted
Bergensregionen
Ultrasone Edition 8 og Signature PRO
ptb skrev:
BigSwifty skrev:
ptb skrev:
Ultrasone Edition 8 er min klare preferanse (siden du skriver - uansett pris).

[Bilde]
Aiaiai. Der nappet det i "må ha"-refleksen.

Og etter å ha lest et par tester... Kanskje dette er fars nye ´phones :)

Dette er vel kanskje "verstingen". Eller...?
Vel, "værst" kommer vel litt an på preferanser, men i mine ører - ja, av lukkede som også kan brukes til bærbart så.... Men de duger da til stasjonær lytting også :)
Det jeg kom over av omtaler - ble jeg ikke helt klok på, da det var litt varierende. Og - så var de ikke tilgjengelige i Norge. Men Reference Audio i Stockholm hadde de inne, og i forb. med jobbreise fikk jeg mulighet til å lytte på de, da opp mot div andre "High-End" hodetelefoner. Jeg kjøpte ikke derogda, men fikk ikke "lyden" ut av hodet :)
Så etter et par uker "måtte" jeg - og fikk formidlet bestilling - og angrer ikke et sekund :).

Nå har de blitt tilgjengelige i Norge også (Procom Music AS).
Hvis du er interessert i Ultrasone Edition 8, vil jeg også anbefale deg å se på Ultrasone Signature PRO:
http://www.ultrasone.com/index.php/en/produkte/signature-pro.html
http://www.head-fi.org/t/570388/ultrasone-new-announced-headphone-signature-pro
http://www.procom.no/hodetelefoner/lukket/ultrasone-signature-pro.html

Bruker MuppetFace på Head-Fi.org:
http://www.head-fi.org/t/570388/ultrasone-new-announced-headphone-signature-pro/330#post_8105771

1/31/12 at 4:21am post #336
I'd say [Ultrasone Signature PRO is] more in between the Edition 9 and Edition 8. It has highs and mids more akin to the Edition 9, but the lower end seems more like the Edition 8 to my ears. It's punchy but not as cavernous as the Edition 9. Overall the Signature Pro shares the Edition 8's more linear and uncolored** sound.

**Uncolored for Ultrasone, anyway. The Signature Pro is much closer to the Editions than the PRO line.

_________________________________________________

http://www.head-fi.org/t/570388/ultrasone-new-announced-headphone-signature-pro/90#post_7895069

11/15/11 at 7:38pm post #92
Ultrasone's plastic headphones may look cheep when compared to the Edition line, but they're actually really durable now-a-days (since they fixed the headband issue). The point of the Signature Pro seems to be offering Edition-level sound in a package that is sturdier and less extravagant looking.

I'm hoping they'll sound more like the Edition 9 than the Edition 8, personally.

_________________________________________________

http://www.head-fi.org/t/570388/ultrasone-new-announced-headphone-signature-pro/165#post_8001288

12/25/11 at 6:28pm post #179
To that end, the Signature PRO is not a glamorous looking headphone like the newer Editions. The shape is actually a very common OEM design that Ultrasone has been using for quite a while, and aside from the headband, there's nothing new really. It's the same shape that's been used with the Edition 7, Edition 9, and the HFI series, albeit beefed up in certain spots and sporting a more rugged plastic from the PRO series.

It seems Ultrasone is putting sound quality and usability first ahead of "luxury" for the Signature PRO.

I'm definitely preferring these to the Edition 8 so far.

_________________________________________________

http://www.head-fi.org/t/570388/ultrasone-new-announced-headphone-signature-pro/180#post_8004990

12/27/11 at 7:48am post #186
Quote:
Originally Posted by fomoz

How is the comfort vs the Ed. 8?
I find them more comfortable than the Edition 8 personally. The shape of the earpads on the 8s makes them feel a bit awkward on the ears for me, whereas the Signature Pro has more ovoid pads like the Edition 9. The Signature Pro also has a one-sided detachable cable, whereas the Edition 8's double sided cable with small Y split is irritating to me at times.

Quote:
Originally Posted by shamrock134

So what sort of tonal balance does the Sig Pro have? Is there any point in even considering it if one has a Pro900 and E8?
I feel the tonal balance of the Signature Pro is fairly neutral for an Ultrasone. It will probably be closer to the Edition 8 than the PRO 900 in this regard. I prefer it to the Edition 8 however as it lacks its top-end glare. I've heard the PRO 900 without a Kees-type mod is quite sibilant, and I find the PRO 2900 to be pretty sibilant too. The Edition 8 is less sibilant, but it can still creep up now and then on certain recordings. The Signature Pro has no sibilance problems at all to my ears.

I'm still trying to figure out the extent of the Signature Pro's bass response. It seems fairly close to the Edition 8's at the moment. Less plentiful than the Edition 9.

_________________________________________________

http://www.head-fi.org/t/570388/ultrasone-new-announced-headphone-signature-pro/180#post_8006251

12/27/11 at 5:59pm post #188
Personally, I find the Signature PROs sound just fine with any genre, not just a limited few. Also fine with female vocals. Not sure if Gwarmi just has different preferences, but these sound pretty neutral to me vs. Gwarmi's impressions (not hearing quite the bass emphasis), so maybe it's an issue with production variation (an earlier prototype?). I'd be curious to hear Gwarmi's impressions when he tries a second pair at a retailer.

If given the choice personally, I'd take the Signature PRO over the Edition 8. I just prefer it now because it offers the same over all balanced sound without the slightly harsher upper registers of the Edition 8.

_________________________________________________

http://www.head-fi.org/t/570388/ultrasone-new-announced-headphone-signature-pro/225#post_8051666

1/13/12 at 2:07am post #239
Quote:
Originally Posted by thisismyname

would you say signature pro neutral?
I got one signature pro recently, and I don't have T5p in my hand
IMO I don't believe ultrasone produced such a un- Ultrasone-like HP, it sound quite different from pro line and ED8(I've heard ED8 only once, and that was just opened from the box)
The problem is there's a range of what can be considered a "neutral headphone," and depending on one's frame of reference, something on the fringes of neutral for one person could be easily construed as not by another. For me, it's a lot easier and more beneficial to say that the Signature Pro is, by Ultrasone's standards (based on their other headphones), one of their most neutral sounding headphones.

People like to summarize the output of a particular headphone manufacturer as being a "house sound" often times, and while I think it validly applies in some cases (Audez'e, Denon), I think it's an over simplification in others (Audio-Technica, Sony). With Ultrasone, the stereotype tends to be a massive bottom-end, detailed mids, often sharp, painful highs. The Edition 8 fits this stereotype better than the Signature PRO, but both are more refined overall compared to the PRO models.

In other words, the Signature PRO is not so stereotypically 'Ultrasone' to my mind, especially compared to their recent directions with the Edition 8 and Edition 10. The Edition 9 to my mind epitomizes the pinnacle of the 'old' Ultrasone, their other sound that is smoother and not as strident. The Signature PRO then occupies a mid point of sorts between the Edition 9 and Edition 8, their old ways and new ways.
Jazzmann skrev:
Dette er min favoritt også til bærbart bruk.
Dog valgte jeg den limiterte utgaven.
Lyden er tilnærmet upåklagelig. Bærekomforten er suveren. Og de ser bra ut.
Ultrasone Edition 8 er meget forseggjort/luksuriøs. Noen synes den er for fin og dyr til portabel utebruk. Ultrasone Signature PRO er kanskje et bedre alternativ?

Den innvendige øreplassen er relativt liten, mest sannsynlig mindre enn på Bose QuietComfort 15, spesielt i retningen langs hodets side/ørets bredde/ansikt <-> bakhode. Ultrasone Signature PRO har en rundere putefasong. Jeg vet dog ikke om den har større øreplass.

Jeg må (vel) ha fullt uttrekk på hodebøylen.

http://www.head-fi.org/t/558456/need-quick-help-from-ultrasone-edition-8-owners#post_7541305
[Min uthevning]

[Ultrasone Edition 8] are noted to be for people with medium/small ears and heads and circumaural (ie. pads don't contact ears). They're supposed to get a good seal.
http://www.headphone.com/rightbetweenyourears/?p=1266
[Min uthevning]

The Ultrasone Edition 8 has been designed from the ground up to be the world’s best full-size portable headphone, and it does a darn good job of it. Being compact is a good thing for portable headphones, and the Edition 8 is small for a full-sized can. The quality of construction hasn’t gone by the wayside in the effort to minimize; while the earpieces are small and you have to tuck your ears into them, they’re extremely luxuriant and comfortable.
ptb skrev:
Jazzmann skrev:
Dette er min favoritt også til bærbart bruk.
Dog valgte jeg den limiterte utgaven.
Lyden er tilnærmet upåklagelig. Bærekomforten er suveren. Og de ser bra ut.
Se der ja. Da er vi ihvertfall 3 her på HFS m/Edition 8 :)
;)

ptb skrev:
Egen tråd for Ultrasone Edition og Singature vil komme om kort tid.
Ja, jeg har vært litt for opptatt med andre ting, men ptb og jeg har gjort litt planleggingsarbeid. (Dessuten hadde det kanskje vært fint med premiere på HFS3?)
 

ptb

Æresmedlem
Ble medlem
27.11.2008
Innlegg
14.309
Antall liker
16.927
Sted
Oslo
Torget vurderinger
13
CDWMcInSpots skrev:
(Dessuten hadde det kanskje vært fint med premiere på HFS3?)
Innen HFS3 kommer på banen (det drøyer og drøyer) så er vel jeg blitt så gammel og hørselsredusert at jeg neppe skal uttale meg om annet enn sub-woofere ;D
 

CDWMcInSpots

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.09.2010
Innlegg
7.551
Antall liker
564
Sted
Bergensregionen

Vedlegg

ptb

Æresmedlem
Ble medlem
27.11.2008
Innlegg
14.309
Antall liker
16.927
Sted
Oslo
Torget vurderinger
13
.tore. skrev:



Etter å ha vært gjennom flere alternativer til samme bruk landet jeg også på disse.


Kan det bli bedre? De kunne jo vært litt billigere :-\
Og da var det 4 :)
 

CDWMcInSpots

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.09.2010
Innlegg
7.551
Antall liker
564
Sted
Bergensregionen
.tore. skrev:
[...]
Etter å ha vært gjennom flere alternativer til [bærbar] bruk landet jeg også på [Ultrasone Edition 8].

Opplevde fordeler til bærbar bruk, utover det at de låter meget bra:
- lite omfangsrike til å være omsluttende, godt hjelpt av innsvingt hodebøyle
- god isolasjon
- behagelige og sitter godt, ikke for tunge
- fungerer godt uten forsterker, både fordi de er lettdrevne og pga høyttalerkonfigurasjonen
- kort kabel med liten plugg
Førsteinntrykket var at den var forbløffende lett og kompakt (selv om det meste ser ut til å være av metall).

.tore. skrev:
Kan det bli bedre? De kunne jo vært litt billigere :-\
Se svar #29 om Ultrasone Signature PRO. Den er (noe) rimeligere og kanskje bedre for noen personer og formål.
 

VilhelmW

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.03.2009
Innlegg
3.960
Antall liker
216
Sted
Alltid lofotværing
Det var da noen sinnsjuke priser på noen av disse Ultrasone-klokkene! Er de SÅ gode?? Tror jeg holder meg til Koss... 8)
 

VilhelmW

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.03.2009
Innlegg
3.960
Antall liker
216
Sted
Alltid lofotværing
Fra et stusselig hotellrom i Mo i Rana, oppleves siste Leonard Cohen som reine sjeleboten via Spotify og Koss PortaPro.. ;D

Natti, natti....
 

ptb

Æresmedlem
Ble medlem
27.11.2008
Innlegg
14.309
Antall liker
16.927
Sted
Oslo
Torget vurderinger
13
VilhelmW skrev:
Det var da noen sinnsjuke priser på noen av disse Ultrasone-klokkene! Er de SÅ gode?? Tror jeg holder meg til Koss... 8)
Alt er relativt :) Personlig synes jeg Edition 8 er mer verd sin pris, enn Porta Pro er verd sin ;)
 
Topp Bunn