Beste hodetelefoner for ca 2500kr

CDWMcInSpots

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.09.2010
Antall liker
565
Sted
Bergensregionen
Sennheiser HD 800

@marsboer

Takk for svar.

Jeg tror ikke jeg har benyttet ordene musikalsk og musikalitet i denne sammenheng. Andre kan dog ha gjort det.

Jeg er forøvrig enig i dine konklusjoner innlegget du henviste til. HD800 er et analyseverktøy.
Se gjerne også oppfølgeren "Noen observasjoner og tanker" som er en respons til InExiles respons på ovennevnte innlegg.

At man synes de blir for analytiske og "kjedelige" er selvsagt helt forståelig,
For meg blir det dessverre mer observasjon enn engasjement og nytelse. Jeg hverken forventer, enn si håper på, hæla i taket hele tiden, men det blir gjerne litt stusselig når man hverken blir engasjert, berørt, rørt, tatt med, osv. Akkurat nå fikk jeg en assosiasjon til en runde på en kjedelig kunstutstilling. Det er stor forskjell på det og en runde der du finner bildene interessante el.l. Ditto for museer. Tidligere i dag tenkte jeg på Vidar Theisen (jeg har hørt presumptivt mer engasjerende foredragsholdere).

Jeg opplever hverken lyttetretthet eller uønsket sibilans med Sennheiser HD 800. Altså lite engasjert, men ikke sliten.

Jeg stoler mer på Lehmann Audio Black Cube Linears evne til å drive disse telefonene etter produsentens ønske enn det meste annet, selv om man selvsagt er i sin fulle rett til å foretrekke noe annet.
Noen apropos:

marsboer

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.04.2010
Antall liker
1.854
Sted
Phobos
For meg blir det dessverre mer observasjon enn engasjement og nytelse. Jeg hverken forventer, enn si håper på, hæla i taket hele tiden, men det blir gjerne litt stusselig når man hverken blir engasjert, berørt, rørt, tatt med, osv. Akkurat nå fikk jeg en assosiasjon til en runde på en kjedelig kunstutstilling. Det er stor forskjell på det og en runde der du finner bildene interessante el.l. Ditto for museer. Tidligere i dag tenkte jeg på Vidar Theisen (jeg har hørt presumptivt mer engasjerende foredragsholdere).
Jeg benytter vanligvis ikke hodetelefonene til annet enn lange økter med bakgrunnsmusikk fra Spotify, ofte med elektronisk høyenergimusikk, så jeg har ikke vært plaget av manglende engasjement. Men jeg hører jo fort at det ikke låter superengasjerende om jeg f.eks setter på noe akustisk eller rock hvor jeg vanligvis benytter hovedanlegget for lytting mens jeg sitter i sweetspot. Sistnevnte fordi jeg rett og slett synes hodetelefoner generelt ikke gir den helt store og realistiske opplevelsen uansett med sitt urealistiske lydbilde.

Hvis du leser mitt forrige innlegg angående LCD-2 så tror jeg at vi trygt kan konkludere med at årsaken til at jeg finner HD800 akseptable engasjementmessig består både av det faktum at jeg faktisk ikke bruker disse til seriøs lytting på musikk generelt og at jeg ikke har skikkelig erfaring med andre hodetelefoner i samme klasse, som f.eks LCD-2 og 3 med flere.

ardilla

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.12.2009
Antall liker
1.205
Sted
OSLO
Torget vurderinger
3
Vel - når jeg - og flere med meg - får fysiske smerter av å bruke HD800, selv ved moderat volum - hjelper det lite at du mener det er urimelig. Og JA - jeg har hørt HD800 med Lehman BCL flere ganger. Til og med hos Sennheiser Norge, så da burde alt være godkjent.

Jeg har ingen problemer med at du koser deg meg HD800 - de er fabelaktige på sin måte, men passer altså ikke for alle - uansett kilde, forsterker eller kabler.

Jeg påstår ikke at det er noe galt med ørene dine heller, jeg påstår heller ikke at det ikke er noe galt med mine. Jeg har dog den oppfatning av at vi opplever lyd forskjellig, noe som vel fremgår ganske tydelig i vår lille passiar.

At Sennheiser skal lage en modell som lider av simple low-end feil som f.eks skarpe S-er og hissig diskant når de lager en ny top-of-the-line høretelefon faller også på sin egen urimelighet. Jeg står ved min tidligere påstand om at det er helt nødt til å være svakheter i form av forvrengning eller evne til å drive hodetelefonene dersom man klarer å fremprovosere lyttetretthet med et hodetelefonsett av kvalitetskaliberet til HD800.

marsboer

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.04.2010
Antall liker
1.854
Sted
Phobos
Jeg har overhodet ingen forståelse for at det kunne vært noen form for uenighet om den generelle opplevelsen av en hodetelefon dersom flere opplever "fysisk ubehag" på grunn av pågående toppoktaver ved bruk av disse og dette var ene og alene hodetelefonenes skyld. I det minste en antydning til ubehag burde da vært minimum som en generell norm hos de fleste. Smak og behag innen hifi dreier seg ikke om "graden av smerte", og jeg tviler særdeles sterkt på at HD800 er utviklet med dette som utgangspunkt.

ardilla

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.12.2009
Antall liker
1.205
Sted
OSLO
Torget vurderinger
3
Nå synes jeg med all respekt du kverulerer en smule. Det er ikke min påstand at Sennheiser har hatt til hensikt å utvikle et torturredskap.

Jeg har overhodet ingen forståelse for at det kunne vært noen form for uenighet om den generelle opplevelsen av en hodetelefon dersom flere opplever "fysisk ubehag" på grunn av pågående toppoktaver ved bruk av disse og dette var ene og alene hodetelefonenes skyld. I det minste en antydning til ubehag burde da vært minimum som en generell norm hos de fleste. Smak og behag innen hifi dreier seg ikke om "graden av smerte", og jeg tviler særdeles sterkt på at HD800 er utviklet med dette som utgangspunkt.

Topp Bunn