Beste DAC under 15k kr?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • tweakMan

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    6.223
    Antall liker
    124
    Dazed skrev:
    Imperial skrev:
    Hva skal denne drive? Altså forsterkeren som kommer etter tenkt.. dac? Si gjerne hva slags høyttalere også.. om du vil.
    OK, at disse bør matches med kilden (dac-en) kan jeg gå med på. (Nice!! )

    Imperial skrev:
    Og hva heter dvd spiller, og hva heter laptop? (operativsystem og hva slags virusprogramm du bruker!! Faktisk relevant info.)
    Men dette må du forklare. Hvordan skal dette påvirke valget av dac? (Kompatebilitet.. oppsetts behov ++ noen dac's liker IKKE visse operativsystem)

    Imperial skrev:
    Har du usb kabel? Spdif kabler? Hva heter disse? :) Også viktig..
    Hvordan skal dette påvirke valget av dac? (Inputrecievers forskjeller.. )


    Imperial skrev:
    Har du lcd eller plasma tv, eller crt(vanlig) og har du galvanisk skille på tv'n?
    Hvordan skal dette påvirke valget av dac? (Noen tv'er spesielt plasma kan indusere støy i noen dac's + att noe kabelleverandører har noen protokoller som funker best om man bruker... galvanisk skille på tv'n.. ellers blir det trøbbel for bl.a tv, som kan gi "tics i lyd fra "noen" dac.. egentlig , minimere støykilder, hvor mulig, tanken.. sånn.. )

    Imperial skrev:
    Si gjerne om du har kabeltv og hva leverandøren heter... igjen, dette er faktisk relevant info...
    Hvordan er dette i det hele tatt relevant informasjon? (Har med hvordan de leverer signalet + navn på dekoder..)

    Imperial skrev:
    Grunnen er jording og å hindre støy i valg av dac...
    Det hadde vært fint om du kunne forklare dette litt nærmere. (Noen dac's liker galvanisk skille,andre ikke.. + noen typer digitale kabler funker dårlig med noen dac's... slike ting.. )
    Uansett... små detaljer når man skal gi råd om en dac som skal prøve å gi smak av high-end.... :D
    Jeg tenkte, jo mer man vet,jo større sjanse for å få til ett bra valg!
    + att dacen sansynligvis skal inn i ett tv annlegg og snakke med kabel, internett og dvd og muligens en pc..
    da trenger den masse inputs, greit å vite.. hva slags inputs man burde ha på en dac... :D Jo færre kabler man slipper unna med, jo lettere for trådstarter tenkte jeg..

    + att hdmi input, noe som kommer til å bli vitalt i fremtiden i dac's som skal brukes i lyd og BILDE annlegg i kombo med pc... foreløpig er det bare en dac under 15 lapper tilsalgs her i landet som kan dette... det er NAD M51 ... en dac jeg forresten kunne teknt meg å anbefale trådstarter, bortsett fra att jeg aner ikke hvordan den låter. Den koster 9 lapper forresten.

    mvh
     

    xtz 69

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    16.01.2011
    Innlegg
    555
    Antall liker
    102
    Torget vurderinger
    8
    gismo skrev:
    Her er mange gode nevnt, men vil legge til denne.
    SimAudio Moon 300D DAC, den gjorde seg meget godt i mitt oppsett ;)
    Ca.13K med meget flott byggkvalitet og lydsignatur.

    gismo
    akkurat denne kunne jeg ha tenkt meg selv, mulig å si noe om lydsignatur? er den varm/organisk/naturlig i lyden, det er iallefall det jeg later etter
     

    Dazed

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Innlegg
    20.540
    Antall liker
    7.230
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Imperial skrev:
    (Kompatebilitet.. oppsetts behov ++ noen dac's liker IKKE visse operativsystem)
    Jaså? Har du noen eksempler?

    Imperial skrev:
    (Inputrecievers forskjeller.. )
    Hvordan spiller det noen rolle hva kablene trådstarter ønsker å bruke heter? Inputreceiver? Mener du hvilken spdif-receiver som sitter i dac-en? Hvordan favoriserer noen slike andre kabler enn andre?

    Imperial skrev:
    (Noen tv'er spesielt plasma kan indusere støy i noen dac's)
    Man bør alltid ha galvanisk skille på antennekabelen til flatskjermer hvis de er koblet til en jordet kurs, for å unngå jordsløyfer og elektrisk støy, men hvordan er noen dac-er mer utsatt for det enn andre? Kan du anbefale en dac som passer bedre til en gitt TV enn en annen? Jeg stiller meg svært tvilende.

    Imperial skrev:
    (Har med hvordan de leverer signalet + navn på dekoder..)
    SPDIF er SPDIF. Og igjen. Hvis spdif-signalet fra forskjellige kabeldekodere varierer på en eller annen parameter: Hvordan skal du kunne anbefale en dac fremfor en annen basert på den informasjonen?


    Imperial skrev:
    (Noen dac's liker filer forran galvanisk skille,andre ikke..
    Filter? Hva slags filter? ER ikke et galvanisk skille et "filter" i den forstand at elektrisk støy ikke passerer det? Kan du anbefale en dac til en gitt TV hvis det er montert galvanisk skille på antennekabelen og en annen hvis det ikke er det?

    Imperial skrev:
    Uansett... små detaljer når man skal gi råd om en dac som skal prøve å gi smak av high-end.... :D
    Jeg tenkte, jo mer man vet,jo større sjanse for å få til ett bra valg!
    Joda, selvsagt er det greit å ha nok informasjon når man skal velge komponenter, men - og jeg beklager å kverulere, men noen ganger klarer jeg ikke la være - disse "parametrene" er i beste fall neglisjerbare, og antakeligvis helt irrelevante for trådstarters valg av dac.
     

    tweakMan

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    6.223
    Antall liker
    124
    Som sagt, la oss vente å se hva trådstarter sier. All info er bra info. Jo mer vi vet, jo bedre.

    mvh
     

    Dazed

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Innlegg
    20.540
    Antall liker
    7.230
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Imperial skrev:
    All info er bra info. Jo mer vi vet, jo bedre.
    Det var det, da. Unødvendig informasjon kan fort bare være forvirrende støy. Men, for all del. Disse siste innleggene heller vel også mot å være støy, så jeg skal slutte der. ;) I alle fall er jeg spent på hva du vil bruke informasjonen til hvis trådstarter faktisk svarer på alle de spørsmålene.
     

    krd

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    06.03.2006
    Innlegg
    119
    Antall liker
    0
    Stello DA220 Mk II, fortsatt en av de beste !
     

    CDWMcInSpots

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.09.2010
    Innlegg
    7.551
    Antall liker
    564
    Sted
    Bergensregionen
    Dazed skrev:
    Imperial skrev:
    (Kompatebilitet.. oppsetts behov ++ noen dac's liker IKKE visse operativsystem)
    Jaså? Har du noen eksempler?
    Kompatibilitetsproblemer og manglende driverstøtte ifht. datamaskiner er reelt og noe man bør sjekke og tenke gjennom før kjøp.

    Et eksempel:
    USB -> S/PDIF-konverteren M2Tech hiFace benytter egne drivere og ikke operativsystemets standarddrivere for USB-lyd. Første gang jeg leste om den, fantes det bare drivere for Windows og Apple OSX, og det stemmer fremdeles. Dessuten var det i en periode problemer med PCer med et eller flere AMD-brikkesett.

    M2Tech Young har også kun drivere for Windows og Apple OSX.

    Tillegg:
    Jeg har tidligere skrevet om min skepsis til M2Tech hiFace:

    CDWMcInSpots skrev:
    Jaerbu skrev:
    DIY_dude skrev:
    Dette er et ferdig tweaket produkt. 8) Det er diskrete utgangstrinn og diskrete strømforsyninger over hele linja. Definitift forseggjort! Du får noe unikt og gjennomtenkt, mer enn hva som kan sies for 99% av dacene på markedet.

    Det eneste som har holdt meg tilbake fra å kjøpe et av produktene hans er USB-receiveren. USB-løsningen er "gammeldags" og vil begrense lydkvaliteten betraktelig. Jeg ville heller kjøpt en Hiface usb->spdif converter og brukt spdif inn på dacen din.
    Ja, utfra det jeg skjekket rundt på nettet skal denne være good shit.
    [...]
    Jeg er, som tidligere skrevet i en annen tråd, etterhvert blitt noe skeptisk til M2Tech hiFace av flere grunner:
    • Den kan ikke benytte standarddrivere, men krever egne drivere. Dette begrenser lett operativsystemstøtten og det kan lett oppstå kompatibilitetsproblemer (se neste punkt). Man er videre avhengig av et lite firmas evne og vilje til å følge opp sitt produkt over tid. Mange småfirmaer får problemer med programvareoppfølging. De neste punktene tyder dessuten på at M2Tech ikke nødvendigvis fortjener stor tillit.
    • Den hadde problemer med PCer med et eller flere AMD-brikkesett. M2Tech tok det i første omgang ikke seriøst ("det virker på vår PC") og deretter brukte de lang tid på en korrigert driver. Se i tråden "Usb 24 192khz M2tech Hiface" på Head-Fi.org (f.eks. via et googlesøk).
    • I en periode ble hiFace produsert med en annen oscillator enn i originalkonstruksjonen. Denne gav dessverre dårligere lyd. M2Techs oppfølging av saken og overfor de rammede kundene var ikke god. Se tråden "HiFace, sensitive information" på Head-Fi.org

    Mulige asynkrone USB -> S/PDIF-konverteralternativer som benytter standarddrivere. Noen er fysisk større enn M2Tech hiFace.
    • Stello U3: 24 bit/192 kHz. Under test hos 6moons
    • Musical Fidelity V-Link: 24 bit/96 kHz. Har allerede fått mye ros, rimelig pris
    • Halide Design Bridge: 24 bit/96 kHz. Har fått mye ros

    Tillegg:
    Jeg viser til mitt innlegg i en annen tråd: "M2Tech: Et lite firma i oppstartsfasen som ikke mestrer oppgavene?".
     

    Dazed

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Innlegg
    20.540
    Antall liker
    7.230
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    CDWMcInSpots skrev:
    Dazed skrev:
    Imperial skrev:
    (Kompatebilitet.. oppsetts behov ++ noen dac's liker IKKE visse operativsystem)
    Jaså? Har du noen eksempler?
    Kompatibilitetsproblemer og manglende driverstøtte ifht. datamaskiner er reelt og noe man bør sjekke og tenke gjennom før kjøp.

    Et eksempel:
    USB -> S/PDIF-konverteren M2Tech hiFace benytter egne drivere og ikke operativsystemets standarddrivere for USB-lyd. Første gang jeg leste om den, fantes det bare drivere for Windows og Apple OSX, og det stemmer fremdeles. Dessuten var det i en periode problemer med PCer med et eller flere AMD-brikkesett.

    M2Tech Young har også kun drivere for Windows og Apple OSX.
    Det innrømmer jeg. Hvis man bruker Linux og kanskje til en viss grad Mac, og vil bruke en USB-dac, bør man sjekke om den krever en proprietær driver og om den finnes til det OS-et man bruker.

    Forsto ikke argumentet helt, tydeligvis.

    Når det er sagt, synes jeg egentlig det er en uting med usb-dacer som ikke bare forteller datamaskinen at "hei, jeg er et usb-lydkort. bruk meg!".
     

    CDWMcInSpots

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.09.2010
    Innlegg
    7.551
    Antall liker
    564
    Sted
    Bergensregionen
    Dazed skrev:
    [...]
    Når det er sagt, synes jeg egentlig det er en uting med usb-dacer som ikke bare forteller datamaskinen at "hei, jeg er et usb-lydkort. bruk meg!".
    Jeg er enig i at:
    • USB-DAKer og USB->S/PDIF-konvertere bør benytte operativsystemenes standarddrivere
    • Operativsystemenes standarddrivere bør støtte alle relevante ordbredder og frekvenser.
      Det gjør dessverre (foreløbig) ikke Windows som maksimalt støtter 24 bit/96 kHz med egne standarddrivere for USB-lyd

    Se forøvrig mitt "Tillegg" i svar #50.
     

    CDWMcInSpots

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.09.2010
    Innlegg
    7.551
    Antall liker
    564
    Sted
    Bergensregionen
    Burson Audio DA-160 og evt. HA-160D og HA-160DS. mteinum m.fl. kan redegjøre for deres kvaliteter og evt. begrensninger.

    Tre anerkjente og litt alternative forslag fordi de har en del annen funksjonalitet i tillegg til å være DAK:
    • Grace Design m903 og evt. m902
    • Benchmark DAC1-familien
    • Logitech/Slim Devices Transporter
     

    Loevhagen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.08.2005
    Innlegg
    5.372
    Antall liker
    1.045
    Sted
    L -> her <- H
    Torget vurderinger
    3
    For ordensskyld så kan det nevnes at HA-160DS ikke har pre-out...og dermed uaktuell som standalone DAC.
     

    jonas

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.12.2004
    Innlegg
    2.981
    Antall liker
    1.226
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    21
    Prater vi brukt, så bør Naim DAC sterkt vurderes ;)
     

    CDWMcInSpots

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.09.2010
    Innlegg
    7.551
    Antall liker
    564
    Sted
    Bergensregionen
    Loevhagen skrev:
    For ordensskyld så kan det nevnes at HA-160DS ikke har pre-out...og dermed uaktuell som standalone DAC.
    Det hadde jeg oversett (i farten).

    Man kan dog (kanskje) benytte metoden Stereophile-skribenten Sam Tellig foreslo for en tidligere Musical Fidelity hodetelefonforsterkermodell: stereo 1/4" jack -> stereo RCA (eller XLR).
     

    Loevhagen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.08.2005
    Innlegg
    5.372
    Antall liker
    1.045
    Sted
    L -> her <- H
    Torget vurderinger
    3
    Kanskje. Ratio utgangsimpedans (DAC) : inngangsimpedans (forsterker) burde iallefall være sikret med den metoden. :) Mange DAC-er har utgangsimpedans på 100ohm (Burson har 5 ohm fra hodetelefonutgangen).

    Trådstarter vil ha en DAC som "...gir et godt sniff av hi-end..." og det får man for en brøkdel av 15K, dersom man med "high-end" tenker på realisme og ikke utelukkende pris. ;)
     
    S

    Stereo_Mono

    Gjest
    NAD sin nye Master series DAC ser rå ut på papiret. Ligger på 9k og er tilgjengelig snart.
    Men så gjenstår det å se hvor bra den låter da ;)

    Noe info:

    NAD also showed the M51 Direct Digital DAC, which has a bevy of features including: upsampling to 844kHz; a digital volume control that "does not truncate bits"; AES/EBU, S/PDIF, TosLink, USB (asynchronous 24/192), and HDMI inputs; and one 3D-capable HDMI output (to be able to pass the incoming HDMI signal along to a video component). NAD claims the M51's signal-to-noise ratio exceeds 130dB and that the jitter is unmeasurable. The M51 is $2000 and, like the M50 and M52, will be available in November
     

    kwil

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.09.2003
    Innlegg
    2.273
    Antall liker
    905
    "beste"?

    av musikalske hensyn ville jeg vurdert bryston sin (men aller helst brukt pengene på vinylriggen ;))
     
    M

    Morpheus

    Gjest
    Du bør sjekke ut Hegels helt nye HD11. Jeg er forbauset over at en DAC til 6k kan gi et så stort løft i lydbildet hos meg. Jeg har ikke sammenlignet den med andre DAC'er mellom 6-15 k, men hos meg er denne "a keeper" :).
     

    Petterone

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.02.2010
    Innlegg
    1.394
    Antall liker
    725
    Sted
    Rogaland
    Torget vurderinger
    4
    Ligger en Lavry DA 10 på børsen,må være noe av det bedre
     

    lovemusikk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2009
    Innlegg
    9.577
    Antall liker
    2.935
    Torget vurderinger
    8
    Eg og tenker på en DAC.. er så mange..
     
    S

    Sjur T

    Gjest
    Støtter Larsemann sin anbefaling av Benchmark dac1, har hatt denne selv og det er en super dac i mine ører!
    Angrer litt på at jeg solgte den.
    Jeg hadde dac1 pre utgaven og benyttet den rett i effektrinn av forskjellige varianter med stort hell!
    Eneste grunnen til at den ble solgt var at jeg ville ha en dac med fjernstyrt volum. Benchmark Dac1 HDR har det såvidt jeg vet. Tror den ligger på rundt 13000kr nypris.
    Dacen som tok over hos meg er Bel Canto 1,5 med fjernstyrt volum, og jeg må si at den ligger heller ikke tilbake for Benchmarken lydmessig, men jeg har ikke fått testet den tilsterkkelig til å komme med noen dom ennå, men så langt er jeg meget fornøyd med den. Designmessig synes jeg at Bal Cantoen er penere og passet bedre inn i mitt oppsett, viss man skal ta hesnyn til slike ting...

    Verdt en forsøk både med Bel Canto og Benchmark spør du meg.
     

    Vedlegg

  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn