Beste Beethoven?

VilhelmW

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.03.2009
Antall liker
217
Sted
Alltid lofotværing
Jeg har gjennom årene, skaffet meg en del samlebokser av en del kjente komponister, men jeg mangler bl.a. Beethoven. Jeg har noen forskjellige utgaver både på vinyl og cd av symfoniene, men er på leting etter en meir omfattende cd-boks med de mest essensielle av Beethoven's verker.

Hva bør jeg gå for? Anbefalinger mottas med takk!

ou812rh

HiFi, humle, malt & sykkel
Ble medlem
21.03.2006
Antall liker
22.608
Sted
Bydelen for okser i Oslo
Torget vurderinger
10
Har ikke peiling på noen boks, men for noen år siden så kjøpte jeg endel nyutgivelser fra Deutsche Grammophone kalt The Originals series. Bl.a Beethoven til lave priser.

OU812

BigSwifty

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.06.2004
Antall liker
4.307
Sjekk ut Brilliant-boksen (85 cd, ca $200 på Amazon) har den ikke selv, men Brilliant kjøper ofte rettigheter fra mindre (og noen ganger audiofile) selskaper.

Men, hvis du ikke trenger alt komplett, er det jo symfoniene, strykekvartettene og klaversonatene som er grunnstammen hos LvB.

Det som er gøy er å ha flere ulike versjoner av disse, og sammenligne og fordype seg i tolkninger.

Finnes mange tråder om disse i ulike versjoner her på klassisk forumet.

God jakt. :)

VilhelmW

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.03.2009
Antall liker
217
Sted
Alltid lofotværing
Takk for svar! Jeg skal bruke litt tid og pløye tråden her - finner sikkert mange tips allerede her, men hvis det er noen som har konkrete eksempler på glitrende innspillinger, er jeg fortsatt mottakelig for sånt. Gjerne med bilder av cover etc..

Steinar_Lund

Hi-Fi freak
Ble medlem
17.03.2002
Antall liker
2.739
Sted
Hvalstad, Asker
Torget vurderinger
3
Jeg tillater meg å henge på et lite tilleggsspørsmål: Hvis man skulle velge én samling av Beethovens klaversonater, hvilken burde det bli? Brendel? Eller en helt annen?

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
296
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Av Brendel; jeg ville ha valgt Brendels analoge 70-talls sett på Philips. Andre Vox, andre igjen fra Digital Classics-serien på Philips. Jeg har alle tre (på LP), men liker 70-tallsutgivelsene best. Smak og behag. Men det er flere andre gode artister som vil gi Brendel a-good-run-for-the-money. Jeg liker godt de litt "historiske" (ingen slår Edwin Fischer imo), men igjen smak og behag.

ottone

Nesten klassiker
Ble medlem
08.04.2008
Antall liker
12.649
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
3
Steinar_Lund skrev:
Jeg tillater meg å henge på et lite tilleggsspørsmål: Hvis man skulle velge én samling av Beethovens klaversonater, hvilken burde det bli? Brendel? Eller en helt annen?
Brendel er fin, som VidarP nevner.

Min gamle favoritt i sonatene er John Lill

"hidden gem" men desverre out of print.

ottone

Nesten klassiker
Ble medlem
08.04.2008
Antall liker
12.649
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
3
Fiolinkonserten må du ha. Beethoven skrev bare en, men den er guddommelig.

For eksempel denne:

Og du får ikke for mye av hans symfonier.
Denne er sterkt anbefalt:

Gubra

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.08.2004
Antall liker
835
Jeg synes Wilhelm Kempf og Barenboim har gode fremførelser av klaversonatene.

Valentino

Lustig im Tempo und keck im Ausdruck
Ble medlem
23.04.2008
Antall liker
30.059
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Denne enkeltCDen med symfoni nr. 3 må du bare høre. Grossmanns innspilling med 28 musikere er den jeg har hørt som best formidler hvor revolusjonær Eroica var.

Strykekvartettene bør du også ha. I boks synes jeg den relativt nye med Endellion String Quartet er fin. For supplementer støvsuger du markedet for enkeltplater med Hagenkvartetten/Hagen Quartet/Hagen Quartett. Du har ikke hørt speed metal før du har hørt deres innspilling av Op. 95.

Steinar_Lund

Hi-Fi freak
Ble medlem
17.03.2002
Antall liker
2.739
Sted
Hvalstad, Asker
Torget vurderinger
3
Valentino skrev:
Denne enkeltCDen med symfoni nr. 3 må du bare høre. Grossmanns innspilling med 28 musikere er den jeg har hørt som best formidler hvor revolusjonær Eroica var.

Strykekvartettene bør du også ha. I boks synes jeg den relativt nye med Endellion String Quartet er fin. For supplemente

Tiltredes! Jeg kjøpte denne CDen etter anbefaling fra Valentino, og har ikke angret sekund. Jeg lurer bare på om dette ensemblet vurderer å spille inn flere av Beethovens symfonier. I så fall vil Lund befinne seg langt framme i køen! :D

VilhelmW

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.03.2009
Antall liker
217
Sted
Alltid lofotværing
Ja, den der er interessant - har ikke hørt den utgaven...

Ellers begynner det jo å dra seg til her, men bare pøs på med anbefalinger, folkens!!

Topp Bunn