Beste 70-talls stereo ?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Kjell_Kranzberg

    Hi-Fi freak
    Moderator
    Ble medlem
    08.03.2005
    Innlegg
    3.387
    Antall liker
    3.410
    Torget vurderinger
    0
    Bra forslag Kjell

    Selv om jeg har tjuvstartet litt, så er mine forslag som følger:

    Trio (den ble solgt som Kenwood i USA, men ellers identisk) KA-6004 (integrert forsterker, var en skikkelig råtass i 1972)
    Tandberg Studio Monitor (høytaler fra ca 1978. Mine hovedhøytalere. Lav WAF faktor, men tar igjen på lydkvalitet. Råtasser fortsatt. 15 watt Huldra 9 eller 110 watt rørforsterker - TSM kan brukes til det meste)
    Ehh..... Cdspiller.... Fra 70-årene.... Litt vanskelig selvsagt, men skal man ha en cd spiller i opplegget sitt så anbefaler jeg en rør-cdspiller:
    https://www.google.no/search?q=yaqi...eO4gSo5oGIDA&ved=0CAkQ_AUoAA&biw=1024&bih=672

    (håper jeg ikke blir bannlyst av moderator nå, men dette er vel kanskje det nærmeste man kommer en "70-talls" cd spiller. Veier 12 kg. Spiller flott og "varmt". Dette er en kineser. Ikke så ofte jeg spiller cdplater, men når det skjer bruker jeg denne)

    Tandberg Studio Monitor är en välljudande högtalare, men elektrolyterna i filtret bör bytas till f eks polyesterkondensatorer.

    Mina förslag:
    Förstärkare: Roar Malmins "Audio 60" är en utmärkt effektförstärkare. Tyvärr sålde jag min för ungefär 15 år sedan, och det ångrar jag...
    Högtalare: Luxor 8071 Transmissionline
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.717
    Antall liker
    9.336
    Sted
    Trondheim
    Hei.
    Jeg har et slikt sett stående (Pre-ampliwire 1 og Ampliwire 100):



    Settet ble kjøpt i 1986. Det har rød (uleselig) skrift på bryterne som på bildet. På effekttrinnet (Ampliwire 100 - serienummer 256) er venstre kanal død. Sist jeg brukte komboen drev det et sett Quad ESL-63 (som jeg også har stående). Jeg kunne tenke meg å sette det i stand. Er det noen som kjenner noen som gjør slikt i Trondheimsområdet?
     
    Sist redigert:

    Steen

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    06.02.2005
    Innlegg
    1.109
    Antall liker
    1.346
    Hvis du har tid, og litt penger, kunne du gjøre som meg. Prøve å finne et komplett Beosystem 4000. Du må nokk hanke det inn fra flere forskjellige kilder, men eiergleden av et slikt system er helt spesiell.
    beosystem4000b.jpg

    Beogram 4000 - originalen, som ble alt for dyr å produsere, og ble erstattet av den noe enklere 4002
    Beocord 2200 - kassettspiller, ja, jeg har ikke så mye annet å sammenligne med
    Beomaster 4000 - mye bedre enn sitt rykte
    Beovox 5700 - nesten umulige å oppsore, især med originale føtter, men dette må være et av B&O's mest undervurderte produkter.

    Et godt sted å begynne er DBA i danmark, men prisene er i ferd med å bli litt i stiveste laget, og produktene lever ikke altid opp til selgers beskrivelse.
    PS! Med et par beovox 2702 i tillegg har du et TOTL ambiofoni system
    Steen
     
    Sist redigert:

    MB-S124

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    19.05.2012
    Innlegg
    784
    Antall liker
    944
    Tandberg TR2080 var vel toppmodellen i TR serien og er hvertfall noe jeg ville sett på! :) De stiger jo i pris som jeg har sett de siste par årene.
     

    J.E.R

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    25.08.2012
    Innlegg
    754
    Antall liker
    165
    Sted
    Larvik (Narvik)
    Hei...

    Mange gode forslag her ser jeg, kan skrive litt om hva jeg spiller på som anlegg nr.2 i loftsstua.
    Her spilles det på en Tandberg TR 1000 og Tandberg HiFi System 15 (høyttalere) samt en Lenco L75 platespiller med Shure M75 NOS PU.
    Dette låter fantastisk bra og prisen for dette ble 2000,- det eneste som ikke er strøkent er finish på høttalere, de er malt sort av en tulling :)

    Jeg liker TR 1000 siden den har litt krutt og sammen med de lettdrevne System 15, spiller dette høyt og pent om man ønsker, kjører også en Logitech SB Duet for streaming av flac, og det låter veldig bra.

    For å si litt om hvor bra lyden egentlig er, så består anlegg nr.1 av: Music Angel KT88, Xindak Dac-5, System Audio Mantra 60 og Logitech SB Touch.
    Ny pris på dette er ca 28-30 lapper med kabler, dette spiller veldig bra, men poenget er at jeg ofte blir sittende og høre på anlegg nr.2, som spiller på en helt annen måte :)


    Lykke til :)
     
    V

    vredensgnag

    Gjest
    Hvis du har tid, og litt penger, kunne du gjøre som meg. Prøve å finne et komplatt Beosystem 4000. Du må nokk hanke det inn fra flere forskjellige kilder, men eiergleden av et slikt system er helt spesiell.
    Vis vedlegget 209746
    Beogram 4000 - originalen, som ble alt for dyr å produsere, og ble erstattet av den noe enklere 4002
    Beocord 2200 - kassettspiller, ja, jeg har ikke så mye annet å sammenligne med
    Beomaster 4000 - mye bedre enn sitt rykte
    Beovox 5700 - nesten umulige å oppsore, især med originale føtter, men dette må være et av B&O's mest undervurderte produkter.

    Et godt sted å begynne er DBA i danmark, men prisene er i ferd med å bli litt i stiveste laget, og produktene lever ikke altid opp til selgers beskrivelse.
    PS! Med et par beovox 2702 i tillegg har du et TOTL ambiofoni system
    Steen
    Du foreslår en vakker, usedvanlig god og praktfull kombinasjon komponenter. Men jeg har et forslag, finn en Beomaster 4400 forsterker - den er den beste i den generasjonen. Jeg ville kanskje foretrukket en spolebåndspiller fremfor kassettspiller - men man skal også like å se på anlegget, og bildet du viser gjør mye for øye og estetikk.
    Vil du ha den i svart skal du lete etter Beomaster 4401, som er samme forsterker, men med sort fascia:
    http://beocentral.com/beomaster4401

    From the outside, the Beomaster 4400 (4401) was set apart from previous models by its angled control panel, though the controls were largely in their normal positions. The facia finish returned to natural aluminium, and aside from detail changes in the functions of some of the switches, it would have been easy to confuse this new top line model for the Beomaster 3000 of 1970. Inside though, it was mostly new. The output power had been raised to 75 watts, at the time the most powerful Beomaster yet made, and the first to exceed the power of the Beolab 5000 system of 1968 (the Beolab 5000 amplifier was rated at 60 watts). This was done using a new technique employing 4 output transistors in each output stage (8 in total), in a novel series circuit. The increased power brought with it a need for better protection, so a latching relay was also included to cut the power if anything went wrong, thus avoiding expensive damage to the loudspeakers. In order to allow the power to be used to its best advantage, an overload lamp was added, taking the place of the stereo indicator of the Beomaster 3000 (the stereo indicator of the 4400 was a small LED lamp over the tuning indicator). This indicated when the output was becoming distorted, and though the amplifier could be used with the lamp either flickering or permanently on without damage, the user knew that the sound quality may have been reduced by the onset of distortion. The device was sensitive, and began to indicate before the sound was audibly distorted. At this level though, it would also be very loud, and the instruction manual noted that “the volume control should be used with discretion”. The Ambiphonic system of simulated 4 channel stereo was carried over from the Beomaster 4000, though the filter for the rear channels was omitted. A switch on the rear panel reconfigured the Ambiphonic loudspeaker sockets to act as normal stereo connections, for use with a second pair of loudspeakers in another room. Another interesting addition to the amplifier section was the “linear” switch, which cut out the treble and bass controls, and disabled the loudness circuit. By removing these sections from the signal path, quality was slightly improved, and the user was assured that the amplifier would be “colouring” the signal as little as possible. Features such as this, the overload indicator and the unusual output stage circuitry would remain a part of the best Beomasters for many years, and were all included on Beomaster 8000, the most powerful and sophisticated one of all.
     
    Sist redigert:

    Steen

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    06.02.2005
    Innlegg
    1.109
    Antall liker
    1.346
    Men jeg har et forslag, finn en Beomaster 4400 forsterker - den er den beste i den generasjonen.
    Du har helt rett. Har hatt den også, og den har faktisk tålt tidens tann bedre enn Beomaster 4000 mht. feil og problemer. Rent estetisk passer likevel 4000 bedre sammen med de andre produkter. Synes også det er på sin plass å gjøre oppmerksom på at 70- og 80-talls B&O, kan være beheftet med flere feil enn tilsvarende japansk elektronikk fra samme periode, desverre.
    Steen
     
    V

    vredensgnag

    Gjest
    Da kan man gå noen år tidligere ... 1967 (ble solgt inn i 1970-tallet, så dermed i tråd med tråden!)

    Beolab 5000.jpg
     

    Vinylguru

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    09.03.2007
    Innlegg
    76
    Antall liker
    3
    Av det jeg har fått lytte til av 70 talls utstyr så vil jeg si at Pioneer og Sony er absolutt å anbefale. Har også lyttet til Tandberg 10 serien, men den kommer ikke i nærheten av de japanske produktene. Det er nå det mine ører kunne fortelle meg.
     

    JohnnyH

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.02.2013
    Innlegg
    3.004
    Antall liker
    1.305
    Sted
    Rogaland / Sandnes
    70 Tals sereo.

    Jeg hadde selv mye glede av kenwood og Teac produkter på midten av 70 tallet, høyttalerne var av merket Ultraliner ca 40 liter 3 veis og funka bra til da tidens musikk, har ikke funnet bild av mine ht på nett, og dette firma vist nokk har hatt en tidvis rusete historie.

    Kenwood KR5600 Receiver.
    kenwood_kr-5600_receiver.jpg


    Kenwood KD 2055 platespiller med Audiotecnika magnesium head shell og ortofon pu.
    imagemagic.jpeg


    Teac A 420 kasettspiller.
    a-420.JPG


    Ga mange års musikk glede, og kosta meg over en årslønn for en lærling dengang.
     
    Sist redigert:

    JohnnyH

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.02.2013
    Innlegg
    3.004
    Antall liker
    1.305
    Sted
    Rogaland / Sandnes
    Husker Pioneer og Marans hadde noen heftige rack løsninger som de første olje arbeideren tok seg råd til sammen med noen store KEF høyttalere, og Quad settfølgelig.
     

    Guit

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    11.09.2009
    Innlegg
    1.122
    Antall liker
    164
    Sted
    Sunndalsøra
    Har nok vintage til å sette sammen sammen et anlegg fra 70 tallet. AR MST(sjeldne),B&O Beovox 3702, marantz 2250 B, Pioneer PL-71 med ortofon MC-20( den blå) med MCA-76 eller stanton 681 EEE og Pioneer CT-F7171. Og ikke å forglemme Rogers LS3/5A(15 ohm):) mvh. Guit
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn