Beste 3D tv i den rimelige klassen....

Brum

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
20.11.2006
Antall liker
16
Hei,
Tenker på størrelse 42-50" - gjerne plasma.
Bruk er kombinert film/DVD og spill. Trenger ikke Internett etc...

Takker for tips - også om aktuelle gode tilbud 'der ute' nå i disse førjulstider.

-Brum

tore_v1

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.09.2007
Antall liker
102
Torget vurderinger
2
Råd 1 - Drop 3D som seleksjonskriterium om du er i budsjettklassen. Enten finner du en tv med 3D - eller så gjør du det ikke.

Råd 2 - Om du spiller en del spill med stasjonære elementer som HUD, speedometer og tilsvarende - dropp plasma.

Råd 3 - Kjøp en 46" LCD-LED fra Sony eller Samsung, eller sjekk tester på lydogbilde.no.

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Antall liker
1.182
Torget vurderinger
4
Råd 4, kjøp minst 50" tv.

authentic

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.07.2007
Antall liker
2.488
Torget vurderinger
13
Råd 5 - minst 55" spør du meg ;D

tore_v1

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.09.2007
Antall liker
102
Torget vurderinger
2
Tsk tsk - 55" forutsetter en viss avstand mellom tv og sofa. Minst 2,5 meter..

Har Samsung 55UE8005 selv og er veldig fornøyd. Dette er kanskje ikke den rimeligste tven, men den er god - og stor.

Foreslo 46" på basis av trådstarters ønsker. Du finner få 50" LCD-LED.

N

nb

Gjest
tore_v1 skrev:
Råd 2 - Om du spiller en del spill med stasjonære elementer som HUD, speedometer og tilsvarende - dropp plasma.
Begynner vel å bli noen år siden dette var noe å bekymre seg for?

Brum

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
20.11.2006
Antall liker
16
Takker for råd og innspill så langt.....

Ytelsene til plasma vs LCD/led synes jeg har nærmet seg hverandre, men synes ennå det er et noe roligere og mer behagelig bilde over plasma, mens toppmodellene til LCD/led nok er 'best' totalt sett. Var innom Soundgarden og de hadde en toppmodell Philips - det er noe av de beste jeg har sett, men altfor dyrt, dessverre. :)

Jeg hadde håpet på maks 10000kr, maks 12000kr, og med 3D pga ungene.

Kanskje lurest å vente til januar-salget ....?

-Brum

U

Utgatt11378

Gjest
nb skrev:
tore_v1 skrev:
Enig med der i det...byttet fra LCD til Plasma og blei forferdet over klarheten, mørket og dybden i bildet.
Føltes som om at tåka hadde letta..!
Vh
S

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Antall liker
1.182
Torget vurderinger
4
tore_v1 skrev:
Tsk tsk - 55" forutsetter en viss avstand mellom tv og sofa. Minst 2,5 meter..

Har Samsung 55UE8005 selv og er veldig fornøyd. Dette er kanskje ikke den rimeligste tven, men den er god - og stor.
Ikke i følge Samsung

Skjerm Betraktningsavstand

26? 1,0 – 1,65 m

32? 1,2 – 2,0 m

37? 1,4 – 2,35 m

40? 1,5 – 2,5 m

46? 1,75 – 2,9 m

52? 2 – 3,3 m

58? 2,2 – 3,65 m

65? 2,45 – 4,1 m

70? 2,67 – 4,5 m

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
Ble medlem
03.11.2008
Antall liker
2.903
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
Skal man få 3D opplevelse, så trenger skjermen å være stor. Ellers fungerer 3D dårlig. Så 50" er nok det minste du bør kjøpe dersom dette er viktig. Plasma er best på 3D med minst crosstalk og Panasonic er aller best. Samsung sine plasmaer er nummer to. Desverre så har både plasmaene fra Panasonic og Samsung hatt en del problemer i år. Panasonic har hatt problemer med grønne flekker. Noen får det og noen får det ikke. Samsung har slitt spesielt med brightness pops og buzzelyd. Siste firmware fra Samsung har redusert brightness pops betydelig, men ikke fjerner det 100%.

Panasonic har klart best sortnivå, mens Samsung er mer lyssterk og noe bedre på fargegjengivelse for å trekke fram de viktigste forskjellene.

Mitt tips er at du kjøper en plasma fra Panasonic eller Samsung fra et sted hvor du kan enkelt bytte den dersom du får noen problemer du føler du ikke kan leve med. Panasonic vil f.eks ikke reparere dette med grønne flekker da de mener at det er innenfor det som er akseptabelt. Og usikker på om Samsung klarer å fikse potensiell buzzelyd. Om du får disse problemene eller ikke er umulig å vite. Det varierer fra skjerm til skjerm.

Her er en modell som er innenfor budsjettet (følger ikke med 3D briller til denne modellen):
http://www.prisjakt.no/product.php?p=849527

Denne har derimot to medfølgende 3D briller (2. generasjon):
http://www.prisjakt.no/product.php?p=854598

Det har kommet nyere briller (3.generasjon) og de er hakket bedre enn de som følger med VT30 skjermen. De finnes i tre størrelser og er bakoverkompatible:
http://www.avforums.com/forums/atta...tion-panasonic-3d-glasses-3rdgen3dglasses.gif

http://www.pixmania.com/no/no/10824814/art/panasonic/3d-eyewear-ty-ew3d3-3d-br.html

Har ikke helt oversikt over Samsung skjermene. Samsung vil muligens være et bedre alternativ dersom det sees på TV med en del lys i rommet.

Både Samsung og Panasonic benytter seg av aktive 3D briller og rommet må mørklegges for at det skal fungere.

tore_v1

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.09.2007
Antall liker
102
Torget vurderinger
2
nb skrev:
tore_v1 skrev:
Nei, det er ikke det.

Anonym - Klart - to meter funker sikkert, men etter min erfaring trenger du lenger avstand. Antar du har personlig erfaring som basis - og ikke bare reklame?

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Antall liker
1.182
Torget vurderinger
4
tore_v1 skrev:
nb skrev:
tore_v1 skrev:
Nei, det er ikke det.

Anonym - Klart - to meter funker sikkert, men etter min erfaring trenger du lenger avstand. Antar du har personlig erfaring som basis - og ikke bare reklame?
Jeg sitter 3 meter unna min 60" plasma og kunne godt tenkt meg større skjerm.

Red: Får man innbrenning i en moderne plasma er det brukerens egen feil. Selv har selv jeg som går for å være blant de dårligste når det gjelder innbrenning og selv med pc tilkoblet og spilløkter på 3-4 timer har jeg ikke sett antydning til innbrenning. Bruker orbiter funksjon.

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
Ble medlem
03.11.2008
Antall liker
2.903
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
Anonym skrev:
Red: Får man innbrenning i en moderne plasma er det brukerens egen feil. Selv har selv jeg som går for å være blant de dårligste når det gjelder innbrenning og selv med pc tilkoblet og spilløkter på 3-4 timer har jeg ikke sett antydning til innbrenning. Bruker orbiter funksjon.
Det er en sannhet med modifikasjoner. Det er flere som sliter med innbrenning selv på de nyeste modellene. Det varierer fra skjerm til skjerm kan det se ut som eller fra hvilke fabrikk og dato de er produsert. Min VT30 har en god del og etter og ha sett på Premier League HD en helg, kan det gå flere dager med bruk før det forsvinner helt. Og jeg bruker normale verdier og kjørte inn skjermen.
Men det virker som de fleste ser lite eller ingenting til IR.

Brum

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
20.11.2006
Antall liker
16
Orso,
Takker så mye for veldig nyttig info.

Ser at i praksis - dersom man legger inn kostnaden for 3D-briller så er det ikke store prisforskjellen mellom VT og GT utgavene til Panasonic?

Noen som har sett og sammenlignet ytelsen tl disse to modellene - under kontrollerte forhold? Hva reklame og 'reviews' sier, vet man jo på forhånd - dyrest = best. Det er billedkvalitet inkl 3D som er min prioritet, ikke funksjonalitet som prøver å få tv'en til å fremstå som en kvasi-pc :)

Dette med innbrenning og farge'flekker' - som virker å slå ut tilfeldig og ikke modell-spesifikt, må jeg si er til litt bekymring, og spesielt dersom importører anser dette som akseptabelt (ikke reklamasjonsrett!) Dette må (bør!!!) jo være en sak for Forbrukerrådet - dersom noen orker et slikt løp. Er problemet ille og omfattende, skulle en jo tro at 'noen' allerede 'var på saken'?

- Brum
-Brum

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
Ble medlem
03.11.2008
Antall liker
2.903
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
Brum skrev:
Orso,
Takker så mye for veldig nyttig info.

Ser at i praksis - dersom man legger inn kostnaden for 3D-briller så er det ikke store prisforskjellen mellom VT og GT utgavene til Panasonic?
Nei, men brillene som følger med VT30 er 2. generasjon og de er ikke spesielt behagelige. Men du får selvsagt en bedre skjerm i VT30 også.
Brum skrev:
Noen som har sett og sammenlignet ytelsen tl disse to modellene - under kontrollerte forhold? Hva reklame og 'reviews' sier, vet man jo på forhånd - dyrest = best. Det er billedkvalitet inkl 3D som er min prioritet, ikke funksjonalitet som prøver å få tv'en til å fremstå som en kvasi-pc :)
Les disse testene:
http://flatpanels.dk/test.php?subaction=showfull&id=1300800175
http://flatpanels.dk/test.php?subaction=showfull&id=1303893696
http://flatpanels.dk/test.php?subaction=showfull&id=1310640314
Brum skrev:
Dette med innbrenning og farge'flekker' - som virker å slå ut tilfeldig og ikke modell-spesifikt, må jeg si er til litt bekymring, og spesielt dersom importører anser dette som akseptabelt (ikke reklamasjonsrett!) Dette må (bør!!!) jo være en sak for Forbrukerrådet - dersom noen orker et slikt løp. Er problemet ille og omfattende, skulle en jo tro at 'noen' allerede 'var på saken'?

- Brum
-Brum
Tror nok poblemet er noe oppblåst, men det jo ikke noe sak å bruke 30 dagers returrett hos Elkjøp eller Komplett. Mer om problemet i denne tråden:
http://avforum.no/forum/tv-apparater/117637-st30-gt30-vt30-gronn-flekk-problemer.html

Brum

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
20.11.2006
Antall liker
16
Summasummarum, så vil GT30 med 3 stk 3dje generasjonsbriller kjøpt separat ligg innenfor budsjettet og dermed under tvil i ledelsen mot VT modellen.....

Mht andre merker - er det kanskje noen "Samsung'ere" her som har vurdert disse mot Panasonic eller andre kapable skjermer med 3D i budsjettklassen? Hva er evt bedre eller mer fordelaktig med Samsung (utenom der stilige designet!!) :)

-Brum

Topp Bunn