Ønsker anbefaling Best lyd i verdens minste lytterom?

Townes

Æresmedlem
Ble medlem
03.04.2009
Antall liker
10.643
Sted
www.skranglefantene.com
Torget vurderinger
1
Hei!

Har en god kompis som ikkje er like heldig som meg (dvs, han får ikkje lov å pælme tv'n fra stua der anlegget står), så han får hørt usedvanlig lite musikk.

I kjellern har de et lite krypinn som han tenker å bruke som nødløsning, eller furtebu - da det er så i vinden :D Fritt etter hukommelsen er rommet omtrent slik.

lytterom.jpg

Kanskje 10-20 cm kortere på kver vegg.

Han trenger noe som kan låte bra på et så lite rom. Trenger ht+amp. Budsjettet er nok ikkje allverdens, tipper max 10 lapper totalt.
Noen tips om noe som vil låte bra i et sånt lite rom?

ThomasO

Overivrig entusiast
Ble medlem
11.12.2004
Antall liker
300
Sted
Skien
Torget vurderinger
1
Dynaudio Excite 12 og H70, helst H80 om budsjettet skulle strekke til og at det finnes noe på brukten. Fabelaktig god kombinasjon med gode muligheter om han har digitale kilder fra før av. Ikke platespillerinngang, så det trenger han isåfall separat.

Townes

Æresmedlem
Ble medlem
03.04.2009
Antall liker
10.643
Sted
www.skranglefantene.com
Torget vurderinger
1
Ser det er noen stativhøyttalere på bruktn til 700,- både Tannoy og JBL. Noen som har noen kjennskap til disse?

Jo mindre peng som går med jo bedre...

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
Ble medlem
03.11.2008
Antall liker
2.903
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
Hadde sterkt vurdert hodetelefoner. Dette blir vrient akustisk.

Townes

Æresmedlem
Ble medlem
03.04.2009
Antall liker
10.643
Sted
www.skranglefantene.com
Torget vurderinger
1
Men hodetelefoner funker dårlig når vi skal sitte 8 mannfolk i soffan og pjalle og høre på Marvin Gay(e) :D

Sikkert vrient akustisk, men ingen feinschmekker dette her. Vil bare ha noe bedre enn tivoli-radion og spoty kopla rett inn i den via tlf lissom.

lovemusikk

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2009
Antall liker
2.938
Torget vurderinger
8
Ser det er noen stativhøyttalere på bruktn til 700,- både Tannoy og JBL. Noen som har noen kjennskap til disse?

hva er han ute etter? Disse merka er jo rake motsetning på en måte.
Hvis ren kvalitet så tannoy, men bruk tid å finne noe. Da kan det dukke opp gode tips her også.
Hegel og Dynaudio i et så lite rom trur eg ikkje funker..blir for kvast..
Finn høyttalere først.

Valentino

Lustig im Tempo und keck im Ausdruck
Ble medlem
23.04.2008
Antall liker
30.442
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Noen greier som er laget til å stå helt opp mot veggen (eller henge på den) da, med jevn spredning, slik at det låter festlig for alt øldrikkende folk.

Jeg så først for meg et enmannsanlegg, med nærfeltslytting og førsterefleksjonsmyrderier. Det var feil.

Townes

Æresmedlem
Ble medlem
03.04.2009
Antall liker
10.643
Sted
www.skranglefantene.com
Torget vurderinger
1

Hvis ren kvalitet så tannoy, men bruk tid å finne noe. Da kan det dukke opp gode tips her også.
Finn høyttalere først.
Er vel først og fremst tilhenger av en litt rund, varm klang vil eg påsto. Ikkje noe analytiske pistrete greier.
Tror nok trøkk og morro er viktige parametre.

Vet eg er vag og vanskelig, men akkurat her i dette tilfellet er det nesten som at ka som helst er bedre enn ingenting, med unntak av nevnte tivoliradio+spoty via tlf type løsninger...

tore_v1

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.09.2007
Antall liker
102
Torget vurderinger
2
Larsen?

Noen LCR-varianter og en rimelig subwoofer?

lovemusikk

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2009
Antall liker
2.938
Torget vurderinger
8

Finn høyttalere først.
Er vel først og fremst tilhenger av en litt rund, varm klang vil eg påsto. Ikkje noe analytiske pistrete greier.
Tror nok trøkk og morro er viktige parametre.

Vet eg er vag og vanskelig, men akkurat her i dette tilfellet er det nesten som at ka som helst er bedre enn ingenting, med unntak av nevnte tivoliradio+spoty via tlf type løsninger...
Se på brukten.. jeg fant f.eks på finn etter noen sekunder dette til 2500,- Meget gode.[h=1]Dali Lektor 2 hi-fi høyttaler (kompakthøyttaler)[/h]

D

Dåbbel J

Gjest
Klipsch in-wall - eller til nød andre merker da :rolleyes:

Kjekk måte for den plassøkonomiske

lovemusikk

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2009
Antall liker
2.938
Torget vurderinger
8
Finn.no
pre og effekt til samlet pris 3000,-

Parasound forsterker og forforsterker

Mye å velge i.. håpe du finn noe du er fornøyd med da :)

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Antall liker
7.291
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
Bah!

Klipsch RF-52 mk2 og en enkel Denon/Onkyo/Whatever-receiver med romkorreksjon, og Bob's your uncle! Innebygget DAC, tilkoblinger for Apple TV, playstation, blu-ray og TV-lyd. (Jada, TV må være med.)

Ellers er det bare å finne en passelig 2-kanals integrert.

Jadda, det går fint med små gulvstående.

HCS

En vanlig fyr fra bygda..
Ble medlem
22.02.2007
Antall liker
32.286
Sted
Nesten Gjøvik..
Torget vurderinger
28
Snell...Kan like seg godt inntil bakvegg, spiller varmt amerikansk og godt på det meste...Uten betoninger av ymse slag.

SRM

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.06.2009
Antall liker
2.501
Sted
Oppland
Torget vurderinger
23
Støtter den siste.

Trådstarter sier at kompisen hans liker litt varm og rund lyd. Høyttalerne skal stå i et lite rom som sikkert blir uten noen akustiske tiltak. Da forstår jeg ikke at det blir anbefalt Klipsch. :)

Hornlyd

Musikkglad
Ble medlem
01.04.2005
Antall liker
12.028
Torget vurderinger
10
Enig med de siste innleggene. Moderne ht kan muligens låte litt tynt i en slik plassering. Jeg ville absolutt prøvd Snell eller AN/J mot bakvegg. Ellers låter John Blue JB3 nydelig, har dem på kontoret, men man kan ikke spille høyt.

Snell type J II efår man for 1000-2000,-. En brukt integrert rørforsterker av god kvalitet 6-8000,-. USB dacen trenger ikke koste mer enn 500,- brukt. Kabler hentet man på el-returen he he.

lovemusikk

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2009
Antall liker
2.938
Torget vurderinger
8
Enig med de siste innleggene. Moderne ht kan muligens låte litt tynt i en slik plassering. Jeg ville absolutt prøvd Snell eller AN/J mot bakvegg. Ellers låter John Blue JB3 nydelig, har dem på kontoret, men man kan ikke spille høyt.

Snell type J II efår man for 1000-2000,-. En brukt integrert rørforsterker av god kvalitet 6-8000,-. USB dacen trenger ikke koste mer enn 500,- brukt. Kabler hentet man på el-returen he he.

Jepp kabler er ikke nøye.

S

Syncrolux

Gjest
Vil definitivt anbefale en surround-receiver med romkorreksjon i et sånt oppsett som dette. Auto-EQ kan reparere ganske store akustisk problemer faktisk.

raytur

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
20.05.2008
Antall liker
5
Sted
Vestfold
Hadde et lignende rom for noen år tilbake hvor jeg benyttet meg av Snell K i kombo med Audiolab. Dette vaar for meg en knall kombo som ga mange gode stunder.

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Antall liker
7.291
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
Trådstarter sier at kompisen hans liker litt varm og rund lyd. Høyttalerne skal stå i et lite rom som sikkert blir uten noen akustiske tiltak. Da forstår jeg ikke at det blir anbefalt Klipsch. :)
Hørt mye Klipsch?

Hvorfor trenger Klipsch mer akustiske tiltak enn andre?

SRM

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.06.2009
Antall liker
2.501
Sted
Oppland
Torget vurderinger
23
Ja, jeg har hørt mye Klipsch, men stort sett bare RF. Jeg sa ikke at de trenger mer akustiske tiltak enn andre, men setter man et par RF i et lite og nakent rom får du i hvert fall alt annet enn rund og varm lyd.

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Antall liker
7.291
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
Jeg har også hørt folk mene at Klipsch låter tynt og skarpt i toppen, men det gjør ikke de jeg har hørt. Jeg har RF63 selv, på Abrahamsen forsterkere, og det låter ikke sånn for meg, og har ellers hørt en rekke forskjellige Heritage-oppsett, som heller ikke gjør det, men det kan selvsagt hende at de rimeligere Reference-høyttalerne har større problemer i så måte.

...Men dette skulle ikke handle om Klipsch, så sorry, Townes. Tilbake til temaet. ;)

Townes

Æresmedlem
Ble medlem
03.04.2009
Antall liker
10.643
Sted
www.skranglefantene.com
Torget vurderinger
1
Jeg har også hørt folk mene at Klipsch låter tynt og skarpt i toppen, men det gjør ikke de jeg har hørt. Jeg har RF63 selv, på Abrahamsen forsterkere, og det låter ikke sånn for meg, og har ellers hørt en rekke forskjellige Heritage-oppsett, som heller ikke gjør det, men det kan selvsagt hende at de rimeligere Reference-høyttalerne har større problemer i så måte.

...Men dette skulle ikke handle om Klipsch, så sorry, Townes. Tilbake til temaet. ;)
Bare å kjøre på. Det ække hifisentralen om det ikkje sklir helt ut :D

Men joda, mange gode tips her- som sagt så er vi på et stadie der hvilken som helst lyd er bedre enn ingen lyd. Kanskje eg ender opp med å låne ham en gammel Huldra 10, halvdefekt og det hele...

Neida, det blir vel ei råd tenker eg. Har allerede sett meg ut noe som virker fristende å sjekke ut...

ELEL6200

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.08.2004
Antall liker
118
Snell K2 + Audio Innovations S500 (med innebygd Riaa) + en platespiller får du nok for rundt 10000. Mer musikalsk anlegg tror jeg ikke finnes uansett pris:)

C

Cyber

Gjest
Min erfaring fra slike rom er at man bør trekke høyttalerne ut fra vegg og mot seg, lytte i nærfelt. Man bør dempe veggen bak seg og unngå å sitte klistret mot bakvegg.

Orso sitt tips angående JBL LSR gir nok mye for pengene og de kan jo ta input direkte.

Alternativt har jeg god erfaring med små Amphion i slike rom (Ion+/Argon 0/1)

Lykke til.

gismo

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2007
Antall liker
41.215
Sted
Væssia i Grue.
Torget vurderinger
22
Hadde vurdert Tannoy Revolution DC4 og en Rega Brio-R tror jeg:rolleyes:
Rega på brukten til ca 3K og Tanny til ca det samme...

gismo

SRM

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.06.2009
Antall liker
2.501
Sted
Oppland
Torget vurderinger
23

Man kan sikkert diskutere opp og ned om de er skarpe eller ikke. Det er jo mulig av vi hører ganske forskjellig også.
Men, de fleste er vel enig om at de fleste Klipsch låter veldig forskjellig fra en AN/Snell? Og AN/Snell kan sies å låte varmt?

Nå skal jeg gi meg. Synes fortsatt at Snell forslaget er best. :)

Min erfaring fra slike rom er at man bør trekke høyttalerne ut fra vegg og mot seg, lytte i nærfelt. Man bør dempe veggen bak seg og unngå å sitte klistret mot bakvegg.

Lykke til.
Enig i dette, men litt av poenget her var vel at flere skulle ha mulighet til å nyte musikken?

Fenalaar

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.05.2002
Antall liker
7.646
Sted
Narvik
Torget vurderinger
3
Det ligger et par Krix Eqinox 2 på Finn. De fungerer godt i et lite rom, relativt nær vegg, og rocker bra hvis du parer de med en litt kraftig forsterker. Har prøvd disse selv i kjellerstua mi.

Kombiner dette med den Vincent SV-233 integrerte som ligger på brukten her, og en av de rimeligere DACene.

Legg gjerne til den Squeezebox dueten som ligger på bruktbørsen, og anlegget er komplett. Kabler kan brukes standardgreier, og så oppgradere litt etter hvert.

Johan-Kr

C

Cyber

Gjest
Men hodetelefoner funker dårlig når vi skal sitte 8 mannfolk i soffan og pjalle og høre på Marvin Gay(e) :D

Sikkert vrient akustisk, men ingen feinschmekker dette her. Vil bare ha noe bedre enn tivoli-radion og spoty kopla rett inn i den via tlf lissom.
Billigst mulig? Tannoy Mercury V1i er jo fantastiske til prisen og snille utifra hva de krever rundt seg. Ellers er gismo sitt tips godt.

Åssen skal du få inn 8 mannfolk i det rommet btw?

danelectro

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.08.2010
Antall liker
1.310
Jeg har hatt Klipsch Synergy F-20 i et omtrent like lite rom. Det funket veeeeldig bra

Townes

Æresmedlem
Ble medlem
03.04.2009
Antall liker
10.643
Sted
www.skranglefantene.com
Torget vurderinger
1

Billigst mulig? Tannoy Mercury V1i er jo fantastiske til prisen og snille utifra hva de krever rundt seg. Ellers er gismo sitt tips godt.

Åssen skal du få inn 8 mannfolk i det rommet btw?
For å sitere Bob Pollard: "You don't wanna know" :D

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Antall liker
7.291
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
Små Dynaudio på varmtklingende rørforsterkere har jeg også erfart at låter fint.

erib

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
20.06.2003
Antall liker
97
I et tilsvarende rom har jeg stablet en del overskuddsutstyr, for øyeblikket spiller Cambridge pre og power av den gamle serien på et par Dali 3003. Spiller glimrende, særlig på rock og pop, og koster nesten ingenting. Lyd for hvermannsen, og det er vel det han er ute etter?

ottone

Nesten klassiker
Ble medlem
08.04.2008
Antall liker
12.744
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
3
På brukten: Rega Brio-R eller Sugden a21al og Mission 770 eller 780 for nesten ingen penger.
Går greit an å kose seg med sånt.

Whiplash

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.12.2013
Antall liker
2.087
Sted
Østfold
Torget vurderinger
4
Kan vel ikke linke til finn annonser her, men søk på JBL TLX8 på finn. Har ikke sett på dem, men om det er på tight budsjett kan de kanskje være ett funn ?
Kan få en kamerat til å plukke de opp i morgen og evt ordne gratis frakt med noen her inne ?

SRM

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.06.2009
Antall liker
2.501
Sted
Oppland
Torget vurderinger
23
Patos 301 på torget. Låter i hvert fall fyldig og varmt samt at de går som regel for nesten ingen penger.

Topp Bunn