Beryllium, unobtainium og gaffa-tape. Hvordan spiller det?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Naturlyd

Hobbyselger
    Ble medlem
    31.03.2006
    Antall liker
    1.027
    Torget vurderinger
    26
    Målt fra lytteposisjon så mener Audiolense at testkassa måler slik:
    testkassa.jpg

Målingen er tatt fra lytteposisjon 3 meter fra testkassene. Mic liggende på kant av en stol siden micstativet har gjemt seg.

OBS: Før jeg glemmer det, formålet med tråden er å gi mitt bidrag til at det skjer noe på DIY-tråden. Blir selv veldig inspirert av at folk griper stikksag, fres, tvinger og iverksetter mer eller mindre gjennomtenkte prosjekter. Dette er ikke et gjennomtenkt prosjekt. Tråden er tenkt som en "tenke høyt" dokumentasjon av at jeg tester endel høyttalerelementer, horn og drivere som har hopet seg opp på roterommet.

Naturlyd

Hobbyselger
    Ble medlem
    31.03.2006
    Antall liker
    1.027
    Torget vurderinger
    26
    Hva er målet med prosjektet? Å danne seg et røfflig bilde av hvordan de enkelte elementene oppfører seg ved forskjellige delefrekvenser, i forskjellige kombinasjoner og med forskjellige forsterkere og delefilterløsninger.

Så, hva er det som gir de noe snodige grafene i første post?

Utgangspunktet var en 89 liters kasse som skulle brukes til å teste ut Wayne Parham sin 4Pi tuning av JBL 2226. Bilder kommer. Nå passet mine Acoustical Elegance TD15M rett inn, ihvertfall mtp fysisk størrelse, så de fikk æren av å innvie kassa. En in-room respons med -10dB ved rundt 60 Hz forteller vel at dette er ganske rendyrkede bass/mid. Har nok endel å hente ved å tune lavere, men dette kan funke sammen med en sub.

Om du lurer så er TD15M unobtainiumen jeg refererte til i overskriften. Prøv selv å få tak i par så ser du....

Toppen ivaretas av JBL 2446 i 400Hz TracTrix-horn. Ser nå at delefrekvensen havna på 500Hz. Ooops. Var ikke meninga - en leftover fra mine 2360 horn. Men snodig nok låt det ikke presset selv med den alt for lave delefrekvensen. Skal teste ut en noe høyere delefrekvens i morgen. Er litt overrasket over at responsen er såpass flat til 16-17K. Noen som har noen tanker om det?

Delinga skjer i Audiolense, kjapt og smidig. Og resultatet av det raske eksperimentet er definitivt verdt å lytte til selv uten noe særlig optimering.

SannaX

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.02.2007
    Antall liker
    204
    Torget vurderinger
    1
    Dette er dritspennende Øystein :) Her skal det følges med. Vet jo hva du mener om digital/analog, men skal la målingene tale for seg etter som det utarter seg :) Angrer litt på at jeg solgte deg Unobtainium nå...Forøvrig er kassene ankommet hele og pene i dag. Du kan pakke! :)

Sist redigert:

FredrikC

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    16.08.2009
    Antall liker
    371
    Torget vurderinger
    5
    Hei, her skal jeg følge med!

Hva syntes du om Audiolense? Man kan jo mene mye om lydkvaliteten osv, men det er et veldig praktis verktøy for å måle og sette opp filtere når man skal teste delefrekvenser, eller hur?

Du nevner Beryllium i overskriften. Har du kjøpte BE membraner til 2446?
    Hva er måleavstanden du bruker?

Jeg syntes skalaen på grafen var vell stor, +5 til -55db er akkuratt passe, men syntes responsen ser bra ut! Men er det noe passive filtere innvolvert? TD15-M skal da ikke dette som en stein på 2kHz?
    Eller er det kanskje bare målevinduet på den akutelle kanalen i AL?

Naturlyd

Hobbyselger
    Ble medlem
    31.03.2006
    Antall liker
    1.027
    Torget vurderinger
    26
    Hei, her skal jeg følge med!

Hva syntes du om Audiolense? Man kan jo mene mye om lydkvaliteten osv, men det er et veldig praktis verktøy for å måle og sette opp filtere når man skal teste delefrekvenser, eller hur?

Du nevner Beryllium i overskriften. Har du kjøpte BE membraner til 2446?
    Hva er måleavstanden du bruker?

Jeg syntes skalaen på grafen var vell stor, +5 til -55db er akkuratt passe, men syntes responsen ser bra ut! Men er det noe passive filtere innvolvert? TD15-M skal da ikke dette som en stein på 2kHz?

Hei Fredrik!

Jeg har ikke rukket å bli kjent med alle funksjoner i Audiolense. Og hadde det ikke vært for Tytte så hadde jeg ikke kommet så langt som jeg er nå. For merkelig nok fikk jeg ikke over XO-delen av hjelpefila. Og da stod jeg der. For å si det diplomatisk.

Foreløbig er inntrykket at Audiolense med XO er et perfekt verktøy for raskt å lage "design skisser" av det du måtte ønske å prøve ut av høyttalerelementer og konfigurasjoner. Det tar et lite minutt å lage et nytt oppsett når man ønsker å teste ut forskjellige delefrekvenser eller gjør fysiske/akustiske tiltak som å flytte på elementene/kassene.

Jeg liker å lytte litt på rå-elementene, uten deling eller annen kompensasjon, før jeg prøver å bygge med dem. 100% uvitenskapelig men min mening er at elementer ofte har en klangsignatur/egenlyd som ihvertfall jeg ikke klarer å lese meg til ved å se på forvrengningsmålinger, vannfallsdiagram eller frekvensrespons i ett eller annet målepunkt.

Skal ikke mene så mye om lydkvaliteten enda, men har tidvis hatt en veldig homogen, transparent og "naturtro" lyd. Gitar og ukulele (!) har lått svært likt et ekte instrument i samme rommet ( min 12-åring har stått for underholdningen :) ) Audiolense fungerte veldig bra på mitt JBL 2360-horn med doble 15".

Naturlyd

Hobbyselger
    Ble medlem
    31.03.2006
    Antall liker
    1.027
    Torget vurderinger
    26
    Audiolense

Man kan ikke gi Audiolense skylda for at det kan være krevende å få rutet lyden gjennom en PC via ASIO. Her vil valg av lydkort/drivere være avgjørende. Og det er litt morsomt at mitt Echo-lydkort har vært hos både FredrikC og SannaX før. Skjønner at dere solgte det videre... Neida - dere har nok ikke møtt like store utfordringer som jeg har gjort i samspill med Dell XPS-PC og Echo. Selv har jeg blitt så forbannet på den lille sølvboksen at det til slutt har gått over til å bli en utfordring jeg nekter å tape. Hadde det vært en bil, PC eller hvilken som helst annen gjenstand så hadde den vært solgt for lenge siden!

Savner mitt Lynx Two lydkort som var dønn stabilt, logisk og lett å sette opp.

Et foreløbig absolutt bunnpunkt i samlivet med LYDKORTET var hos Svm88/Sveinung. Han var heldig i vår og fikk tak i et sett JBL 4675 lik de jeg solgte for litt siden. Gledet meg til å høre dem med 300B på toppen og Hypex i bånn. Og det låt fint nede i kjelleren hans. Svm88 hadde på rekordfart fått skrudd til et veldig allright lydbilde ved hjelp av MiniDSP. Bra jobbet!

Vi hadde avtalt at jeg skulle ta med lydkort og PC med Audiolense for å se hvordan det funket hos han. Jobbet i over en time med å få rutet kanalene riktig, noe skjedde med rutingen fra måling i Audiolense til avspilling i JRiver. Når vi først fikk lyd så ble det slett ikke den store forbedringen som jeg selv hadde opplevd på mitt oppsett. Hjemme hadde Audiolense fjernet masse utrivelig grums fra nedre mellomtone og hele veien opp. Det var rett og slett snakk om en revolusjon for 2360 horna som nå låt superglatt og "forsvant" i rommet. I tillegg ble bassen veldig godt definert/detaljert. Hos Svm88 var det bare bassen som fikk en udiskutabel forbedring. Vi kjørte ikke så mange målingene så det er et alt for tynt grunnlag å trekke noen konklusjoner ut fra. Selv slet jeg også med kraftige ettervirkninger av en visdomstannsoperasjon uken før, slik at hørselen var noe satt tilbake.

Naturlyd

Hobbyselger
    Ble medlem
    31.03.2006
    Antall liker
    1.027
    Torget vurderinger
    26
    Beryllium:

Beryllium har jeg i mine JBL 2435. Dette er drivere med 3" membran og JBL sin moderne "throatless" 1.5" exit. Regner med å kjøpe Truextent beryllium til mine JBL 2446 til høsten. Her er et bilde som viser forskjellen i størrelse på 3" Neo driver og 4" ferrite:

1-P1080727.JPG

By the way, tusen takk for nye HFS3 og de nye trådverktøyene.

FredrikC

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    16.08.2009
    Antall liker
    371
    Torget vurderinger
    5
    Kjipt at Echo kortet har gitt deg problemer. Det var ikke problemfritt for meg heller, men fungerte OK til slutt.
    Er veldig interessert i å høre litt om JBL 2435, en driver jeg har holdt på å kjøpe noen ganger.

svm88

Bransjeaktør
    Ble medlem
    01.09.2009
    Antall liker
    49
    Sted
    Røyken
    Torget vurderinger
    9
    Det var moro å se hvordan Audiolens fungerte! Slik jeg ser det så er det et kjempefint verktøy for å se på hva oppsettet kan gjøre og for å ha som utgangspunkt videre i et prosjekt. Vil også tro at lydkvaliteten i veldig stor grad er avhengig av lydkortet som brukes? Selve Audiolense har vel ikke noen særlige begrensinger ville jeg tro(uten å ha satt meg mye inn i akkurat det), men at lydkortet fort blir en flaskehals? Med et virkelig bra lydkort vil man kanskje kunne komme enda noen hakk videre i forhold til lydkvalitet?

Det var morsomt å høre hvordan audiolense ordnet opp i bassen!

Takk for hyggelig tilbakemelding! Jeg har nå gjort en del endringer siden sist. Har fjernet minidsp i signalkjeden for hornene og bruker den nå bare til bassene for øyeblikket. Har satt inn en skikkelig solid DAC/Pre-amp av god kvalitet og laget passive filter til 2446/2360(basert på skjema som grelv tidligere brukte). Så nå går signalet rett fra DAC/PRE-amp til 300b amp. Jeg opplevde en umiddelbar meget positiv effekt på å få bort minidsp fra horna! Lydbildet bare åpnet seg opp mange hakk. Minidsp skal forhåpentligvis snart helt ut av anlegget. Minidsp er et fint verktøy og kan fungere fint inn til en viss grense, men det er i min verden ikke en virkelig god løsning. Men et fint verktøy er det så absolutt!

Naturlyd

Hobbyselger
    Ble medlem
    31.03.2006
    Antall liker
    1.027
    Torget vurderinger
    26
    Det var moro å se hvordan Audiolens fungerte! Slik jeg ser det så er det et kjempefint verktøy for å se på hva oppsettet kan gjøre og for å ha som utgangspunkt videre i et prosjekt. Vil også tro at lydkvaliteten i veldig stor grad er avhengig av lydkortet som brukes? Selve Audiolense har vel ikke noen særlige begrensinger ville jeg tro(uten å ha satt meg mye inn i akkurat det), men at lydkortet fort blir en flaskehals? Med et virkelig bra lydkort vil man kanskje kunne komme enda noen hakk videre i forhold til lydkvalitet?

Det var morsomt å høre hvordan audiolense ordnet opp i bassen!

Takk for hyggelig tilbakemelding! Jeg har nå gjort en del endringer siden sist. Har fjernet minidsp i signalkjeden for hornene og bruker den nå bare til bassene for øyeblikket. Har satt inn en skikkelig solid DAC/Pre-amp av god kvalitet og laget passive filter til 2446/2360(basert på skjema som grelv tidligere brukte). Så nå går signalet rett fra DAC/PRE-amp til 300b amp. Jeg opplevde en umiddelbar meget positiv effekt på å få bort minidsp fra horna! Lydbildet bare åpnet seg opp mange hakk. Minidsp skal forhåpentligvis snart helt ut av anlegget. Minidsp er et fint verktøy og kan fungere fint inn til en viss grense, men det er i min verden ikke en virkelig god løsning. Men et fint verktøy er det så absolutt!

Når man bruker analog inn på MiniDSP så får men en ekstra AD-konvertering, som vi snakket om da jeg var hos deg. Til prisen er MiniDSP sin AD-konverter grei, men det duger ikke når man bruker den på utstyr som er så avslørende som et sett JBL 4675. For å få best mulig lydkvalitet MÅ man bruke digital inn på MiniDSP.

Har stor tro på ditt puristprosjekt med å dele JBL 4675 passivt (evt hybrid aktivt/passivt). Det hadde vært morsomt å få lov til å høre oppsettet igjen. Men det krever mye erfaring og stor kompetanse for å "treffe" med deling, nivå- og frekvenskompenseringen som trengs i dette store systemet. Den kompetansen har ikke jeg. Ikke for det, man må ha god oversikt for å treffe med DSP-verktøy også. Jeg synes Bruno/Hypex oppsummerer det fint i hans whitepaper for Grimm LS1: http://www.grimmaudio.com/whitepapers/speakers.pdf Morsom lesning.

Naturlyd

Hobbyselger
    Ble medlem
    31.03.2006
    Antall liker
    1.027
    Torget vurderinger
    26
    Kvalitet på lydkortet en begrensning

Som Svm88 påpeker så er kvaliteten på lydkortet en potensiell begrensning for hva som er mulig å oppnå med PC-basert deling og DSP. Echo sitt firewire-lydkort har fått gode omtaler. Selv har jeg begrenset erfaring med å sammenligne lydkort. Kan dog konstatere at musikk jeg kjenner godt, f.eks "Butterflies drowned in wine" med Smog/Bill Callahan, låter noe "klemt", "grått", "livløst", både via hodetelefonutgangen og fra linjeutgangene. Kun et problem når jeg lytter kritisk. Og med denne låta er ikke det så lett - det musikalske budskapet tar overhånd og jeg koser meg. Nesten uansett hva jeg lytter gjennom av utstyr.

Nå må ikke dette skli ut i lydfilosofiske betraktninger. Det kan jeg redegjøre for et annet sted. :)

Planen er å bygge en Buffalo 3 med 8 utganger og Exadevices USB inn. Må bare gjøre min Buf 2 litt mer presentabel slik at jeg kan selge den. Til en grei kostpris. Med Buf 3 og god kvalitet på analogdelen bør begrensningen ligge andre steder i avspillingskjeden.

Naturlyd

Hobbyselger
    Ble medlem
    31.03.2006
    Antall liker
    1.027
    Torget vurderinger
    26
    Det er målevinduet i Audiolense som strypte TD15M. Her er med måling til 8K:

2.jpg

FredrikC

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    16.08.2009
    Antall liker
    371
    Torget vurderinger
    5
    Flotters, ser ut som TD-15M oppfører seg meget bra, +/- 2db i hele crossover området helt op till 4kHz. Hornet måler også meget bra ser det ut ti,l og imponerende utstrekning til 2" titandriver å være? Men minstenker at power responsen kollapser over 8kHz? :)

Naturlyd

Hobbyselger
    Ble medlem
    31.03.2006
    Antall liker
    1.027
    Torget vurderinger
    26
    Det blir til å dra med seg hele oppsettet ut i hagen for å måle med ARTA en gang i sommer. Har et beslag med kulelager beregnet til horisontal montering og det nærmest trygler om å bli laget dreiebord av. Da blir det lett å lage et måleoppsett for å få målt off-axis respons og kanskje lage noen polar-plots. Mye å lære her.

Naturlyd

Hobbyselger
    Ble medlem
    31.03.2006
    Antall liker
    1.027
    Torget vurderinger
    26
    Jbl 2435

I dette whitepaperet http://www.jblpro.com/catalog/support/getfile.aspx?docid=216&doctype=3 , innimellom masse designbetraktninger rundt arraysystemet sitt, publiserer JBL noen måledata om 2435. Så vidt jeg vet er denne driveren kun brukt i et av deres Array-systemer og det er derfor ikke publisert egne datablad for 2435 slik som JBL gjør med høyttalerelementer som de markedsfører og som er fritt tilgjengelig over disk.

Beryllium is the lightest structural solid
    so it was chosen as the diaphragm material. We
    wished for the first break up mode of the diaphragm
    to be at the very top of the band of audibility. FEA
    was done on the diaphragm assembly and again
    beryllium proved to be the best material because of
    it’s extremely high stiffness to weight ratio. The 2435
    has a performance envelop that far surpasses all
    commercial available compression drivers. In figure
    29 we see the plane wave tube response of the 2435
    as compared to a popular 3” titanium dome
    compression driver.

Figure 40 shows the laser scan
    of the 2435 beryllium dome vs a 3 “ titanium dome at
    14.5 kHz. It is clear the beryllium dome is still
    pistonic and the titanium dome is in heavy break up

Figure 40a.Displacement of 3” beryllium dome at
    14.5 kHz

beryllium.png

Figure 40b.Displacement of 3 “ titanium dome at
    14.5 kHz

titanium.png

Naturlyd

Hobbyselger
    Ble medlem
    31.03.2006
    Antall liker
    1.027
    Torget vurderinger
    26
    Uvant av JBL å kun referere til "Brand X" og en "typisk" 3"-titanmembran driver i kurvene de publiserte.

grafe.jpg

M

MORNING STAR

Gjest
    Hei Dere

Er ute etter Unobtainium, er det noen som har slikt å selge her på sentralen?

Mvh

Tytte71

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.01.2008
    Antall liker
    1.153
    Sted
    Hordaland
    Torget vurderinger
    2
    Hei!
    Prøv HOLM Acoustics og kjør noen målinger on og off-axis ("gratisversjonen" av Arta tillater ikke lagring). Det hadde vært interessant å se hvordan hornet og TD15M oppfører seg i området 700 Hz og oppover. Så kan du jo legge ut holm-filen til allmenn forlystelse hos oss som følger spent med på fortsettelsen av denne tråden :)

Naturlyd

Hobbyselger
    Ble medlem
    31.03.2006
    Antall liker
    1.027
    Torget vurderinger
    26
    Hei!
    Prøv HOLM Acoustics og kjør noen målinger on og off-axis ("gratisversjonen" av Arta tillater ikke lagring). Det hadde vært interessant å se hvordan hornet og TD15M oppfører seg i området 700 Hz og oppover. Så kan du jo legge ut holm-filen til allmenn forlystelse hos oss som følger spent med på fortsettelsen av denne tråden :)
    Will do! Holder været seg, så skal naboene få noe å lure på..

Naturlyd

Hobbyselger
    Ble medlem
    31.03.2006
    Antall liker
    1.027
    Torget vurderinger
    26
    Hei Dere

Er ute etter Unobtainium, er det noen som har slikt å selge her på sentralen?

Mvh
    Om du tenker på TD15M som jeg gjorde, så har du sikkert sett groupbuyet hos Acoustical Elegance og forsinkelsene der. Om du tør å satse på at de leverer, om enn med ytterligere forsinkelser (det er nesten garantert med AE sin track-record), så har jeg sett at enkelte har byttet/solgt plassen sin i køen. Det skal være uproblematisk ifølge AE selv. Gambling?

Tytte71

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.01.2008
    Antall liker
    1.153
    Sted
    Hordaland
    Torget vurderinger
    2
    Om du tenker på TD15M som jeg gjorde, så har du sikkert sett groupbuyet hos Acoustical Elegance og forsinkelsene der. Om du tør å satse på at de leverer, om enn med ytterligere forsinkelser (det er nesten garantert med AE sin track-record), så har jeg sett at enkelte har byttet/solgt plassen sin i køen. Det skal være uproblematisk ifølge AE selv. Gambling?
    Hææ? Synes de er punktlige jeg. Bestilte på GB i september 2011 og det er fortsatt håp for mottak i september i år. Det må vel regnes for å være lynkjapt :confused: NOT!

Sist redigert:

Tytte71

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.01.2008
    Antall liker
    1.153
    Sted
    Hordaland
    Torget vurderinger
    2
    Will do! Holder været seg, så skal naboene få noe å lure på..
    For å få en feeling så trenger du ikke stikke utendørs - sett talartutene godt ut fra bakvegg og prøv med et 1-2 meter måleavstand.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn