noruego skrev:
Har fått jobben med å befrakte en bil fra Bergen til Oslo om noen uker. Har noen dager på meg, og madammen med meg, så jeg tenkte å benytte anledningen til å ta to overnattinger underveis (ukedager) for også å få stått litt på ski. Madammen er nok mer hypp på eventuelle spafasiliteter enn skibakker, så forslag på sted/høyfjellshotell som tilfredsstiller begge mottas med takk.
Edit: ser at denne ble lagt i feil kategori, men får ikke slettet den. Kan mod flytte til OT?
Hvilken type skikjøring ønsker du? (bakkekjøring, heisbasert offpist, toppturer, park.) Alternativt hva med andre vinteraktiviterer (Kiting, etc.), er dette aktuelt?
Er det ønskelig med gangavstgand til begges aktiviteter (skikjøring og spafasiliteter) eller kan den ene kjøre kort stykke?
(Noen steder ligger enkelte fasiliteter ikke i nærheten av bakken.. evt så kan man bo med bakken og kjøre litt lenger for litt bedre fasiliteter av annnen kategori en skikjøring.)
Om jeg leser deg riktig så skal turen foregå på ukedager. (Da unngår du helgerushet fra/til Oslo og omegn til Geilo/Hemsedal/Beitostølen/Raudalen/Hallingskarvet/etc..)
NB!
Oslo (+??) har vinterferie uke 8, denne uken er det nok mange oppover i fjellet øst for vannskillet.
Buskerud har vinterferie uke 9, mulighet for tilsvarende med folk i fjellet.
Slik jeg ser det så er de fleste alternativene nevnt:
Kjøring via Haukeli:
-Røldal skianlegg
-Haukeli skisenter
-Rauland skisenter (liten avstikker)
-Gaustablikk skisenter (Litt større avstikker via Rauland)
Kjøring via Hardangervidda:
-Voss skisenter (Voss Resort) (liten avstikker?)
-Myrkdalen (Voss fjellandsby) (liten avstikker?)
-Geilo skisenter
-Ål skisenter
-Gol skisenter
-Nesbyen skisenter
-Norefjell skisenter.
Kjøring via Voss - Lærdal - Hemsedalsfjellet.
-Voss skisenter (Voss Resort)
-Myrkdalen (Voss fjellandsby)
-Geilo skisenter
-Ål skisenter
-Gol skisenter
-Nesbyen skisenter
-Norefjell skisenter.
Kjøring via Voss - Lærdal - E16 mot Oslo.
-Voss skisenter (Voss Resort)
-Myrkdalen (Voss fjellandsby)
-Fagernes skisenter
-Beitostølen skisenter (liten avstikker fra Fagernes)
-Raudalen skisenter (nært Beitostølen)
Underveis, samt nærmere Oslo finnes det også mindre skisenter. Dog er det de største skisentrene som også kan tilby "omkringliggende" fasiliteter.
Husk også at Hardangervida og Hemsedalsfjellet oftere er utsatt for dårlig vær og stengte veier/kollonekjøring en Haukeli og E16. (Dette er greit å ha i bakhodet om du skal forhåndsbooke/betale oppholded. Da slipper man å kjøre omveier for å komme frem.)