Bergen-Oslo med bil og ski

noruego

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.06.2003
Antall liker
8.629
Har fått jobben med å befrakte en bil fra Bergen til Oslo om noen uker. Har noen dager på meg, og madammen med meg, så jeg tenkte å benytte anledningen til å ta to overnattinger underveis (ukedager) for også å få stått litt på ski. Madammen er nok mer hypp på eventuelle spafasiliteter enn skibakker, så forslag på sted/høyfjellshotell som tilfredsstiller begge mottas med takk.

Edit: ser at denne ble lagt i feil kategori, men får ikke slettet den. Kan mod flytte til OT?

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Antall liker
5.347
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
30
Kommer an på hvilken vei du velger over fjellet.
Kjører du Haukelid, kan du få i pose & sekk på Kongsberg. Men da er du nesten i mål...

erato

Æresmedlem
Ble medlem
15.03.2003
Antall liker
12.319
Sted
Bergen
Torget vurderinger
1
Kjør over Stryn. Parker familien på Alexandra og dra på et av de tallrike skisentrene ?

Birdman

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.01.2005
Antall liker
10
Du kan ihvertfall velge mellom Voss, Geilo og Hemsedal uten å svinge alt for mye vekk fra den naturlige reiseruten.

Kjenner spesielt bakkene i Hemsedal godt. Hemsedal må jo være det nærmeste vi kommer mellomeuropeisk standard i Norge. Skarsnuten hotel er et flott hotel, ligger omtrent mitt i bakken, og har en fantastisk utsikt. Prisen varierer veldig avhengig av om det er høy- eller lavsesong.

Du kan ikke kjøre strekningen Bergen-Oslo, med innlagte skiopphold, uten å få med deg Hemsedal!

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Antall liker
1.158
Torget vurderinger
4
Audiomix skrev:
Kommer an på hvilken vei du velger over fjellet.
Kjører du Haukelid, kan du få i pose & sekk på Kongsberg. Men da er du nesten i mål...
Er ikke akkurat de mest underholdende bakkene i Kongsberg.

I tillegg er det dårlig service der, var der på dagtid nyttårsaften og da kjørte de bra med snøkanoner midt på dagen siden det var lite folk der.

noruego

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.06.2003
Antall liker
8.629
Birdman skrev:
Du kan ihvertfall velge mellom Voss, Geilo og Hemsedal uten å svinge alt for mye vekk fra den naturlige reiseruten.

Kjenner spesielt bakkene i Hemsedal godt. Hemsedal må jo være det nærmeste vi kommer mellomeuropeisk standard i Norge. Skarsnuten hotel er et flott hotel, ligger omtrent mitt i bakken, og har en fantastisk utsikt. Prisen varierer veldig avhengig av om det er høy- eller lavsesong.

Du kan ikke kjøre strekningen Bergen-Oslo, med innlagte skiopphold, uten å få med deg Hemsedal!
Hvor lang tid må jeg beregne nå på vinterstid fra Hemsedal til Oslo? (Har ikke kjørt den veien siden 80-tallet en gang)

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Antall liker
5.347
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
30
Anonym skrev:
I tillegg er det dårlig service der, var der på dagtid nyttårsaften og da kjørte de bra med snøkanoner midt på dagen siden det var lite folk der.
Var ikke det bra service da? Få snø i bakken.................

noruego

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.06.2003
Antall liker
8.629
erato skrev:
Kjør over Stryn. Parker familien på Alexandra og dra på et av de tallrike skisentrene ?
Alexandra er et flott hotell, men jeg tenkte i utgangspunktet å stoppe øst for vannskillet, og ikke ha for langt å kjøre derfra til Oslo (jeg må levere bilen i lunsjtiden).

erato

Æresmedlem
Ble medlem
15.03.2003
Antall liker
12.319
Sted
Bergen
Torget vurderinger
1
Sorry - nå var jeg i hodet mitt på strekningen Bergen - Trondheim som jeg kjører et par ganger i året.

Bergen-Oslo har du tallrike muligheter, Hemsedal (som allerede nevnt), Valdres, kanskje Aurland-Hol med en liten smett tilbake til Geilo (eller hardangervidda om den er åpen), Pers Hotell på Gol for de spasyke (?), for ikke å snakke om Haukeli med Hovden og/eller alle tilbudene i Telemark!

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Antall liker
1.158
Torget vurderinger
4
Audiomix skrev:
Anonym skrev:
Var ikke det bra service da? Få snø i bakken.................
Er ikke trivelig å kjøre i den snøtåka de kanonene lager.

Det å kjøre kanoner samtidig som bakken er åpen er i mine øyne meget dårlig service og bakkene er korte nok som de er i Kongsberg om man ikke skal begynne å amputere kjøringa der med lokal tåke.

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Antall liker
1.158
Torget vurderinger
4
Apropo tilbudene i Telemark så er bakkene i Rauland og Gaustablikk absolutt verdt en tur.

unodostres

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
14.01.2009
Antall liker
0
noruego skrev:
Hvor lang tid må jeg beregne nå på vinterstid fra Hemsedal til Oslo? (Har ikke kjørt den veien siden 80-tallet en gang)
3 - 3.5 timer. Lengre om du kommer i rushet av folk som skal hjem fra fjellet.

Hemsedal er øst-norges beste skisted. Det er ikke et bra skisted, sånn helt objektvit, selv om mange østlendinger tror det, men de har snasne bakker som er strøkent preppet, det skal de ha.

Voss og Røldal er to andre muligheter, men sjekk vær- og føreforhold før du bestemmer deg for å campe på noen av de stedene. Røldal er noe av det råeste i Norge for offpiste-kjøring.

Terka

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.06.2007
Antall liker
4
noruego skrev:
Har fått jobben med å befrakte en bil fra Bergen til Oslo om noen uker. Har noen dager på meg, og madammen med meg, så jeg tenkte å benytte anledningen til å ta to overnattinger underveis (ukedager) for også å få stått litt på ski. Madammen er nok mer hypp på eventuelle spafasiliteter enn skibakker, så forslag på sted/høyfjellshotell som tilfredsstiller begge mottas med takk.

Edit: ser at denne ble lagt i feil kategori, men får ikke slettet den. Kan mod flytte til OT?
Hvilken type skikjøring ønsker du? (bakkekjøring, heisbasert offpist, toppturer, park.) Alternativt hva med andre vinteraktiviterer (Kiting, etc.), er dette aktuelt?

Er det ønskelig med gangavstgand til begges aktiviteter (skikjøring og spafasiliteter) eller kan den ene kjøre kort stykke?
(Noen steder ligger enkelte fasiliteter ikke i nærheten av bakken.. evt så kan man bo med bakken og kjøre litt lenger for litt bedre fasiliteter av annnen kategori en skikjøring.)

Om jeg leser deg riktig så skal turen foregå på ukedager. (Da unngår du helgerushet fra/til Oslo og omegn til Geilo/Hemsedal/Beitostølen/Raudalen/Hallingskarvet/etc..)

NB!
Oslo (+??) har vinterferie uke 8, denne uken er det nok mange oppover i fjellet øst for vannskillet.
Buskerud har vinterferie uke 9, mulighet for tilsvarende med folk i fjellet.

Slik jeg ser det så er de fleste alternativene nevnt:
Kjøring via Haukeli:
-Røldal skianlegg
-Haukeli skisenter
-Rauland skisenter (liten avstikker)
-Gaustablikk skisenter (Litt større avstikker via Rauland)

Kjøring via Hardangervidda:
-Voss skisenter (Voss Resort) (liten avstikker?)
-Myrkdalen (Voss fjellandsby) (liten avstikker?)
-Geilo skisenter
-Ål skisenter
-Gol skisenter
-Nesbyen skisenter
-Norefjell skisenter.

Kjøring via Voss - Lærdal - Hemsedalsfjellet.
-Voss skisenter (Voss Resort)
-Myrkdalen (Voss fjellandsby)
-Geilo skisenter
-Ål skisenter
-Gol skisenter
-Nesbyen skisenter
-Norefjell skisenter.

Kjøring via Voss - Lærdal - E16 mot Oslo.
-Fagernes skisenter
-Beitostølen skisenter (liten avstikker fra Fagernes)
-Raudalen skisenter (nært Beitostølen)

Underveis, samt nærmere Oslo finnes det også mindre skisenter. Dog er det de største skisentrene som også kan tilby "omkringliggende" fasiliteter.

Husk også at Hardangervida og Hemsedalsfjellet oftere er utsatt for dårlig vær og stengte veier/kollonekjøring en Haukeli og E16. (Dette er greit å ha i bakhodet om du skal forhåndsbooke/betale oppholded. Da slipper man å kjøre omveier for å komme frem.)

noruego

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.06.2003
Antall liker
8.629
Terka skrev:
noruego skrev:

Hvilken type skikjøring ønsker du? (bakkekjøring, heisbasert offpist, toppturer, park.) Alternativt hva med andre vinteraktiviterer (Kiting, etc.), er dette aktuelt?

Er det ønskelig med gangavstgand til begges aktiviteter (skikjøring og spafasiliteter) eller kan den ene kjøre kort stykke?
(Noen steder ligger enkelte fasiliteter ikke i nærheten av bakken.. evt så kan man bo med bakken og kjøre litt lenger for litt bedre fasiliteter av annnen kategori en skikjøring.)

Om jeg leser deg riktig så skal turen foregå på ukedager. (Da unngår du helgerushet fra/til Oslo og omegn til Geilo/Hemsedal/Beitostølen/Raudalen/Hallingskarvet/etc..)

NB!
Oslo (+??) har vinterferie uke 8, denne uken er det nok mange oppover i fjellet øst for vannskillet.
Buskerud har vinterferie uke 9, mulighet for tilsvarende med folk i fjellet.

Slik jeg ser det så er de fleste alternativene nevnt:
Kjøring via Haukeli:
-Røldal skianlegg
-Haukeli skisenter
-Rauland skisenter (liten avstikker)
-Gaustablikk skisenter (Litt større avstikker via Rauland)

Kjøring via Hardangervidda:
-Voss skisenter (Voss Resort) (liten avstikker?)
-Myrkdalen (Voss fjellandsby) (liten avstikker?)
-Geilo skisenter
-Ål skisenter
-Gol skisenter
-Nesbyen skisenter
-Norefjell skisenter.

Kjøring via Voss - Lærdal - Hemsedalsfjellet.
-Geilo skisenter
-Ål skisenter
-Gol skisenter
-Nesbyen skisenter
-Norefjell skisenter.

Kjøring via Voss - Lærdal - E16 mot Oslo.
-Fagernes skisenter
-Beitostølen skisenter (liten avstikker fra Fagernes)
-Raudalen skisenter (nært Beitostølen)

Underveis, samt nærmere Oslo finnes det også mindre skisenter. Dog er det de største skisentrene som også kan tilby "omkringliggende" fasiliteter.

Husk også at Hardangervida og Hemsedalsfjellet oftere er utsatt for dårlig vær og stengte veier/kollonekjøring en Haukeli og E16. (Dette er greit å ha i bakhodet om du skal forhåndsbooke/betale oppholded. Da slipper man å kjøre omveier for å komme frem.)
Du verden, takker så mye for nyttige innspill!!

Topp Bunn