Bergen Lydlaug treff # 35

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • tkr

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Innlegg
    20.539
    Antall liker
    27.478
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    Turen gikk igjen til Mag, som hadde skiftet ut deler av anlegget siden sist. Han hadde heldigvis vett nok til å la disse bli stående:

    DSC_0206.jpg




    DSC_0203.jpg




    DSC_0207.jpg




    DSC_0192.jpg


    mvh
     

    tkr

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Innlegg
    20.539
    Antall liker
    27.478
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    Spørsmål: Når noe ikke er ueffent, er det da effent? I så fall, en effen sølvdiskspinner som også hadde overlevd "utrenskningene" hos Mag:




    DSC_0216.jpg


    DSC_0197.jpg


    DSC_0213.jpg


    DSC_0214.jpg


    EmmLabs sin tokanals CD- og SACD- spiller. Fortrinn: Veldig, veldig bra digital lyd. Ulempe, hvis det nå er det, da:Ingen digitale innganger. Mag var akkurat "mellom platespillere", men det sto en Garrard på bakrommet og ventet på ny plint.

    mvh
     

    tkr

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Innlegg
    20.539
    Antall liker
    27.478
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    Lauget er nå engang Lauget.......

    DSC_0233.jpg


    ....Og det heter ikke Bergen Lydlaug for ingenting:

    DSC_0232.jpg


    mvh
     

    tkr

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Innlegg
    20.539
    Antall liker
    27.478
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    En kan vel trygt si at det er kvalitet over dette anlegget. En effen pre fant jeg også:
    DSC_0211.jpg


    DSC_0210.jpg


    DSC_0198.jpg


    DSC_0191.jpg


    Det beste Audio Research har (hadde, det er vel kommet en Ref 10?) å by på.

    mvh
     

    tkr

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Innlegg
    20.539
    Antall liker
    27.478
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    -Må ikke helt glemme kabling her:
    DSC_0204.jpg


    DSC_0200.jpg


    DSC_0201.jpg


    ...Og akustisk behandling.

    Svanå på bakvegg

    DSC_0196.jpg


    Diffusjon i refleksjonspunkter.

    DSC_0193.jpg


    Bassabsorbenter

    DSC_0184.jpg


    IMO var rommet på ingen måte overdempet. I tillegg så gir skrå vegger et svært godt utgangspunkt.

    mvh
     

    sense

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    06.02.2006
    Innlegg
    679
    Antall liker
    356
    Sted
    Rørvik i Nord-Trøndelag
    Torget vurderinger
    15
    Kjekt og se at det er liv i dere:) Mag har nye amper ser jeg..Ref 210 blokkene er borte... noen synspunkter på skiftet her?

    mvh...
     

    mega1

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    17.10.2008
    Innlegg
    453
    Antall liker
    188
    Sted
    haugesund område
    Torget vurderinger
    1
    Det var ett rått anlegg, og det ser ut som om dere har det virkelig koselig! Takk for at du deler litt av opplevelsen denne kvelden. Det er alltid spennen å se hvordan folk har det hjemme!
    Du må gjerne utdype litt av lytteopplevelsen om du har tid til det.

    Mvh helge
     

    tkr

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Innlegg
    20.539
    Antall liker
    27.478
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    @Sense: Hei Kai, kjekt å se at et er liv i deg! Jada, vi kommer snart til forsterkerne
    @Mega1: Skal si noe om min oppfatning av lyden. Vil bare dele noen flere bilder med dere først.

    DSC_0189.jpg


    DSC_0188.jpg


    DSC_0209.jpg


    DSC_0186.jpg


    [h=1]Ypsilon Aelius[/h] Ypsilon Aelius er en råsterk hybrid - rør/transistor monoblokk. Kan matches selv på tungdrevne høyttalere. Aelius leverer ett enormt stort lydbilde, med en mellomtone som er magisk.


    Spesifikasjoner Verdier
    Inngangsimpedans 47 Kohm
    Utgangsmpedans 0,1 ohm
    Utgangseffekt 200W rms @ 8 ohm
    340W rms @ 4 ohm
    Båndbredde 11Hz -75 Khz -3db

    mvh
    425x425x230 (W x H x D)mm
    50 Kg each







     

    tkr

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Innlegg
    20.539
    Antall liker
    27.478
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    Noen siste bilder:

    Hele anlegget

    DSC_0185.jpg


    DSC_0220.jpg


    Masse musikk!

    DSC_0226.jpg


    Noen laugsmedlemmer holdt seg på matta.....

    DSC_0223.jpg


    .....Andre ble drunk & disorderly!

    DSC_0217.jpg



    mvh
     

    sense

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    06.02.2006
    Innlegg
    679
    Antall liker
    356
    Sted
    Rørvik i Nord-Trøndelag
    Torget vurderinger
    15
    Ser ut som dere har det helt "knall i padden" som alltid;) må si jeg savner lauget stort her jeg sitter med "kaffedokktorn" tottalt uten hifi... bare oppussing av hus... fortsett å møtes slik fremover nå gutter... og masse bilder selvsagt... Proffen: gi oss nå litt info om hvordan dette nå spilte da..

    mvh...
     

    Proffen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.01.2005
    Innlegg
    9.508
    Antall liker
    2.690
    Sted
    Bæææærgen
    Torget vurderinger
    5
    Hvis det DER er disorderly, tør jeg ikke tenke på hvilke adjektiv som burde vært brukt om egen atferd til tider.....:cool:

    Men til saken; hva skal man si om musikk gjengitt via et slikt oppsett...?
    Har jo vært innom hos Mag tidligere, og det falt jo absolutt i smak den gang da.
    Og det ble så langt fra noen nedtur i går!
    Satte meg godt til rette i godstolen, fyrte i gang musikk jeg (trodde) jeg kjente godt, og ble umiddelbart litt konfundert....
    Det hele låt litt tilknept, innelukket og pyntelig. Men bra? For all del, det gjorde det. Men jeg hadde forventet å bli ENDA mer engasjert. Foten gikk ikke slik jeg hadde trodd den skulle.
    Årsak? Tja, fant vel i grunnen ut av det etter hvert, etter å ha sittet i etasjen under og hørt Hugh Masakelas "Stimela" - hvor det i etasjen under ble målt et lydtrykk på ca 70dB.
    Da jeg så gikk opp for runde nr 2 i sweetspot, skrudde jeg derfor opp volumet ein schmule - og VIPS SÅ SATT ALT DER DET SKULLE!
    Det var rett og slett for lite volum i runde nr 1 som gjorde at foten ikke gikk helt amokk.
    Ved å skru opp volumet en smule, kan man forestille seg effekten av en turbo som åpner seg opp og fører til at der presteres full pupp! Kan ikke komme på noen "bedre" metafor....
    Med litt mer volum avslørte det seg et oppsett med bortimot så total kontroll i bunnen som det er mulig å ha (hørte rykter om at Stimela ble avspilt mens volum på pre ble rattet til absolutt max. Og jeg vet fra tidligere at det i slike settinger hos Mag verken blir hardt, forvrengt eller annet enn bare litt ubehagelig høyt....)
    Vokal og instrumenter ble gjengitt troverdig og dynamisk, nærværende og, imho, i realistisk målestokk reint fysisk.
    På "riktig" volumnivå er altså Mag`s oppsett helt der oppe, top notch.
    Spekulerer jo litt i om all demping, diffusering og absorbsjon må ta "skylden" for at det ble slik i mine ører, men det spiller jo egentlig ingen rolle.
    Anlegget er råbra, og gjengir musikk MEGET kompetent.
    Skal ikke banne på det, men jeg mener å erindre at det med AR-blokkene Mag brukte tidligere imho og etter min hukommelse ble gjengitt musikk på en litt "kaldere", mer "klinisk" måte. Med de nye Ypsilon-blokkene følte jeg at der hadde blitt tilført just the right amount of "varme" i lydbildet - og det er jo slik jeg foretrekker lyden.
    Har så Mag noe å gå på?
    Tja, si det.... Blir jo spennende å høre hvordan den "nye", men akk så gamle Garrarden kommer til å gjengi musikk på loftet, sammenliknet med EmmLabs-spilleren, som nok er mer enn god nok, men som nok også har sine overmenn til ikke alt for sjokkerende prisnivåer (i denne sammenheng må man balansere prisen på en cd-spiller og/eller dac med prisen på resten av stæsjet, og da snakker man nok om CD-spillere som IKKE koster under 50k)

    Takk for lytten, og takk for meg!

    mvh
    Proffen
     

    soa

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.04.2006
    Innlegg
    2.453
    Antall liker
    982
    Torget vurderinger
    18
    I går fikk vi endelig til en kveld med Bergen Lydlaug. Det blir desverre litt for sjelden vi samles, så veldig bra at mag tok initiativ. Har lyttet til hans svært kompetente anlegg ved mange anledinger. Det var tredje gang jeg hørte de nye Aeliusene fra Ypsilon, og det gleder meg at de nå har "satt" seg. Synes de håndterer Coltrane bedre enn de gamle ARC Ref 210'ene gjorde, og gir klart mer driv og skyv i bunn. Ser frem til du får orden på Garrarden+riaa. Det tror jeg vil løfte musikkengjengivelsen hos deg enda et nivå.

    Fine Bilder tkr!

    Takk for gjestfrihet og takk for meg.

     

    olllie

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    09.07.2006
    Innlegg
    530
    Antall liker
    464
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Det var veldig hyggelig hos MAG på fredag. Alle var i strålende humør, og anlegget spilte bedre enn noen gang! Tør ikke komme med noen før/nå sammenligning, men det var stor kontroll og snert i musikken nå, spesielt ved høyt volum.
    Ser fram til at du får platespilleren i gang.

    Ole
     

    ivarlo

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    513
    Antall liker
    595
    Torget vurderinger
    3
    Takk for atter en hyggelig kveld i Lydlauget. Trivelige folk, god stemning, fin musikk og god lyd.
    ...Og jeg tror selvsagt det blir enda bedre når vinylriggen kommer i sving.:)

    mvh
    ivarlo
     

    Knutn

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    30.01.2005
    Innlegg
    303
    Antall liker
    23
    "drunk & disorderly" For en lett påvirkelig sjel er det vanskelig å forholde seg rolig når den kunstneriske opplevelsen er på et slikt nivå. En førsteklasses lyd i tillegg gjør at følelsene prsser på. :rolleyes:
    Det var en utrolig kjekk aften, og hyggelig å se Lauget igjen.
    Verten har virkelig fått det til å spille bra på et forholdvis lite rom. Når jeg lukket øynene i lyttestolen forsvant mye av skråtakets begrensende effekt på lydbildet, og det ble stort og presist. Det hadde vært interessant å hørt uten lydtiltakene.
    Takk for en hyggelig kveld!

    Mvh Knut
     

    tkr

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Innlegg
    20.539
    Antall liker
    27.478
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    Noen ord om lyden herifra også:

    Jeg satt oppe i lytterommet da verten tok `an helt ut og kjørte volumet helt til topps. For de spesielt interesserte går lydskalaen på Ref 5 til 103. Det var jævlig høyt!!!

    Faktisk så høyt at det var ubehagelig i det lille rommet. Men det påfallende var at lyden ble større og større, uten at den ble komprimert noe særlig før nåla passerte 95. Da kom det litt forvrengning/kompresjon. Den effekten, i.e. at lyden bare ble større og større, er det ikke mange anlegg jeg har hørt som greier. Det siste tilfellet jeg husker var ute hos EndreA, med noen vanvittig store Avalon Isis- høyttalere.Kudos!

    Jeg skal ikke si noe om forskjellene Ref 210/ Ypsilon. Til det er hukommelsen min for dårlig. Men at Ypsilonene er noen ypperlige forsterkere, er det IMO ingen tvil om.

    Takker for gjestfriheten og lytten, jeg også.

    Til slutt et par bilder av anlegg #2:



    DSC_0235.jpg


    DSC_0236.jpg


    Gleder meg også til å høre Garrard ved neste korsvei, men er ikke like skråsikker som andre i Lauget på at det vil låte bedre enn Meitner.

    mvh
     

    Proffen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.01.2005
    Innlegg
    9.508
    Antall liker
    2.690
    Sted
    Bæææærgen
    Torget vurderinger
    5
    @ mag: hvordan opplever og vil du beskrive overgangen fra AR-blokkene til Ypsilon? Er jeg på bærtur med hukommelsen ifht det med "varme"opplevelsen?

    mvh
    Proffen
     

    mag

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    02.05.2004
    Innlegg
    432
    Antall liker
    44
    Hei alle sammen.

    Tusen takk til Mr. Tønnes som ordner opp med bilder og tekst og alt. Uten denne gode dokumentasjon så hadde ingen visst om hvilket Laug som er det beste her på Sentralen...
    Jeg kom til 15 stykker som var innom denne kvelden, og det er jo veldig bra og hyggelig når vi har våre samlinger. Flere nye og det er veldig hyggelig. Her har vi en del nye besøksprosjekt fremover.

    Litt mer om anlegget: Som alle fikk med seg så har jeg byttet ut mine ARC Ref. 210 med Ypsilon Aelius. Jeg har ikke angret på det. Synes det tok lang tid før disse
    forsterkerne "slapp" seg, men er veldig fornøyd. Det er jo spesielt nedover Aelius klarer å vise en kontroll og nyansert bass jeg kan like. Jeg kan spille relativt høyt uten at
    det begynner å stresse og komprimere for mye, og det er noe jeg kan like innimellom. Stimela Med Hugh Masakela bør spilles litt høyt for å få frem dette utrolige gode opptaket, og flotte stykke musikk. Naboen i første hadde også fått med seg litt av denne låta. Veldig bra! Det står litt om disse blokkene ien test i Stereophile. Litt om rør som brukes i signalveien mm.
    Ypsilon Aelius monoblock power amplifier | Stereophile.com

    Sånn ellers så har jeg byttet ut all kabling siden sist. Jeg har fortsatt Black Magic fra Paul, men nå er det altså Emotions SE som gjelder. Ikke HT-kabler de er bare Emotions.
    Har også gått til innkjøp av QRT QX4 og QBASE8 og til sist en Frey II strømkabel, og litt annet småtteri. Er hvertfall veldig fornøyd med dette uten helt å ha testet frem og tilbake på dette. Bruker også Black Magic BCD cones over det hele.

    Kommer tilbake med platespillerprosjektet i denne tråd.

    mag
    Geir-
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn