Bergen Lydlaug lyttekveld 18

ivarlo

Overivrig entusiast
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
513
Antall liker
595
Torget vurderinger
3
Bergen lydlaug har hatt en liten samling igjen. Kort varsel, men vi var 5 stykker som hadde mulighet til å stille hos Kjoenik fredag kveld. Nils har hatt lauget på besøk før, men for de fleste av de oppmøtte var dette et nytt og spennende bekjentskap.

Siden siste besøk har Nils oppgradert på vinyl-siden, med annen riaa, ny stepup, ny arm og ny pickup. Hmmm, merkelig så oppgraderingstakten ofte endrer seg etter at en har hatt lydlauget på besøk.... ;)
Detaljer om hva som ble spilt på er å finne i Kjoenik sin egen tråd her på sentralen.


Hvordan låt det da? Det er den typiske 300b lyden; behagelig, forførende og innsmigrende (i alle positive betydninger av ordene). Først og fremst en veldig tiltalende mellomtone med en stofflighet i fremførelsen som skaper en sterk illusjon av at utøveren er i rommet. Samtidig var det god sammenheng i lydbildet. Svært likandes. :) ;D :)

Om en skal komme med noen små ankepunkter så kan det vel sies at bunnen kunne vært strammere og mer konsis, noe som kanskje kan avhjelpes litt med bedre avdemping av høyttalerne mot gulvet. Videre var det nok tendenser til mangel på kontroll i lydbildet i store orkesterverker når volumet var høyt og musikken dro seg til og ble kompleks. Småplukk i den store sammenheng, alt i alt var det et meget hyggelig møte med et godt anlegg. :)

For å oppsummere - Hyggelige folk, hyggelig musikk og hyggelig anlegg - en svært vellykket aften. :)

Til dere andre som var der; pøs på med bilder og inntrykk...


ivarlo
 

Psychonaut

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
23.01.2008
Innlegg
439
Antall liker
6
Må si meg enig med ivarlo, dette var veldig likandes.
Etter mitt første møte med noen av gjengen i Bergen lydlaug, var det veldig klart at eg ikkje har så mykje kunnskap som dei "gamle" rutinerte karene :eek: ;D
Eg har eg ikkje noe særlig med referanser å stille opp med heller, men oppsettet til Kjoenik er nok det beste eg noken gang har hørt..... Syns det låt opent og fint, avbalansert og veldig behagelig. Føltes ut som en kunne "ta" på musikken......

Når det gjelder bilder, så trur eg bare det var verten som tok. Så Kjoenik, legg dei ut :) ;D
 

olllie

Overivrig entusiast
Ble medlem
09.07.2006
Innlegg
530
Antall liker
464
Sted
Bergen
Torget vurderinger
1
Joda, Nils. Du klarte det igjen med å lage en fin musikkaften. Den nye armen på interspacen din er bare helt fin. Og lyden var som vanlig helt overlegen.
Nei nå kommer jeg ikke på flere superlativer.

Ole
 

kjoenik

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.09.2005
Innlegg
4.284
Antall liker
2.288
Torget vurderinger
4
Takk for besøk. Det var veldig hyggelig!
Formannen var ikke tilstede med sitt kamera, så jeg slengte avgårde et par vådeskudd. Supplerer med et par bilder av armen fra i formiddag.

Må forresten korrigere Ivar litt. Det er bare arm og pu som er nytt siden sist.
 

kjoenik

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.09.2005
Innlegg
4.284
Antall liker
2.288
Torget vurderinger
4
Alle som skulle inn i stua for en lytt måtte forbi denne skumle vinylsatanisten, for anledningen utrustet med ikke mindre enn to Audio Origami PU7 :D


Vinylriggen var satt opp med hjelp fra det glimrende verktøyet til Dr.Feickert.


Her er de som slapp igjennom nåløyet





Her er armen. Verdens første Audio Origami PU7 Cryo. Samtlige komponenter i armen/kabler er kryobehandlet, minus 200 grader eller noe slikt.







Beklager litt ymse bildekvalitet.

Håper ikke det blir så lenge til neste laugmøte!
 

ivarlo

Overivrig entusiast
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
513
Antall liker
595
Torget vurderinger
3
@Nils: Tok visst litt hardt i mhp utskiftede komponenter, har fikset det nå :)
 

kjoenik

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.09.2005
Innlegg
4.284
Antall liker
2.288
Torget vurderinger
4
ivarlo skrev:
@Nils: Tok visst litt hardt i mhp utskiftede komponenter, har fikset det nå :)
Det går bra! Jeg skal gjøre mitt beste for ikke å gjøre ytterligere oppgraderinger i tiden fremover.
Bortsett fra det med Ceraball universal til høytalerne.
Psykologen (ikke min psykolog altså, men han som var på besøk her) sa at jeg ikke måtte forandre på noe.
Jeg fortalte dette til min samboer, og hun sa at han var en meget klok mann... ;D
Plusspoeng til deg Øyvind ;)
 

Nido

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
01.08.2008
Innlegg
232
Antall liker
7
(skrevet dagen etter, men nett tilgangen min har vært nede):
"Jeg mener å ha lest at Stig I. Bjørge(Scan-Tech/Lyra) en gang skal ha sagt at high-end er snakk om en holdning, en måte å tenke og tilnærme seg på ift gjengivelse av lyd(oppsett, gjennomtenkte løsninger, små tweaks med mer), snarere enn dyrest mulig utstyr. I går fikk jeg i så måte høre et high-end oppsett av en sann audiophile!!

Her ble det tryllet fram toner preget av en letthet, glatthet, glød, klang og engasjement som varmer på en høstkveld og innbyr til mange timers lytting. Helhetlig og holistisk, og det i en smakfull og pent innredet stue, Det hele toppet med hyggelig vertskap og med-audiophile. Bare å ta av seg hatten for slikt, kjempekveld for min del!!"
 

Fosse

Æresmedlem
Ble medlem
19.08.2003
Innlegg
11.420
Antall liker
25.777
Torget vurderinger
24
Utsøkt! Et av de oppsettene i landet jeg har desidert mest lyst til å lytte til. Og jeg vet jeg er velkommen, når bare muligheten byr seg.
Takker for flott reportasje.
 

kjoenik

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.09.2005
Innlegg
4.284
Antall liker
2.288
Torget vurderinger
4
Fosse skrev:
Og jeg vet jeg er velkommen, når bare muligheten byr seg.
Det stemmer det ja!

Nido skrev:
Jeg mener å ha lest at Stig I. Bjørge(Scan-Tech/Lyra) en gang skal ha sagt at high-end er snakk om en holdning, en måte å tenke og tilnærme seg på ift gjengivelse av lyd(oppsett, gjennomtenkte løsninger, små tweaks med mer), snarere enn dyrest mulig utstyr. I går fikk jeg i så måte høre et high-end oppsett av en sann audiophile!!
Jøss Nido, det der varmet mer enn jeg har lyst til å innrømme...

Igjen, mange takk for besøk folkens. Veldig hyggelig!
Ser frem til neste laugmøte. La det ikke bli for lenge til!!!
 
Topp Bunn